Dat heb ik dus ook, dan roept m'n man die dingen en dan denk ik: Jeetje man, je snapt er gewoon niks van! Aangezien hij dat op algeheel pedagogisch vlak wel heeft, maakt het iig niet dat ik aan mezelf en mijn opvoedstijl ga twijfelen, maar pfff... het zou wel handig zijn als manlief het gewoon gaat snappen. Maarja, echte IT-er, geen pedagogisch of empathisch wonder dus
Mijn IT-wonder is wat dat betreft een stuk handiger. Ik beslis wat we doen en over het algemeen ondervind ik weinig weerstand van hem. Behalve dan dat hij wel doorgedrukt heeft dat we het gecontroleerd laten huilen toch moesten proberen. Achteraf gezien was dat wel een juiste inschatting van hem, maar toendertijd had ik hem graag (pedagogisch gezien totaal onjuist ) een knal voor zijn hoofd gegeven dat hij het durfde voorstellen. Wij gaan wel langzamerhand Kyra steeds meer haar ritme aan ons laten aanpassen en over het algemeen gaat dat best goed. Nu houden we het wel heel rustig en ik ga bijvoorbeeld al op maandag naar mijn schoonouders zodat ik haar niet al om 5.45 in de auto hoef te zetten. Zodra ik merk dat het te veel is voor Kyra gaan we weer over naar haar ritme. Dus wat dat betreft zou ik niet aan jezelf twijfelen Rozemarijke. @Lob Ik kan me voorstellen dat je je mannetje gemist hebt. Maar even lekker mentaal bijtanken is ook heel wat waard. @Elin Als jij ook maar lekker slaapt met de kleine dreumes naast je lijkt me dat inderdaad de beste oplossing. Kyra ligt ook nog regelmatig in de vroege ochtend bij ons in bed en dan kan ik nog eventjes nadoezelen. @Jo 7 Maanden borstvoeding is gewoon heel goed! En als hij zelf aangeeft dat het genoeg is, is dat helemaal goed. Ik hoop wel dat hij snel weer opknapt. @Lovely Nog eventjes doorbijten en hopelijk is dan het grootste leed geleden! Hier heb ik al weer twee keer terug gemoeten omdat ze niet wilt slapen. En ik heb het vermoeden dat het wel meer zal worden. Vanmiddag heeft ze wel eventjes een dutje gedaan en heb ik haar om een uur of 13.00 naar bed gebracht. Dat zou ik eigenlijk niet moeten hebben kunnen doen maar omdat mijn trein wéér niet reed (deze keer bovenleiding kapot) kon ik weer niet naar de uni.
@Elin: lekker naast je laten slapen dan hoor! Hij knapt vanzelf op en dan kun je wel weer eens zien hoe het gaat om 'm in z'n eigen bed te laten slapen... @Jo: ik wil wel ruilen Jij nog een tijdje BV door kunnen geven en ik een kind dat niet meer zo nodig hoeft @Devy: sjonge, de NS kan het winterweer niet echt aan, of wel? Schiet lekker op zeg! @DK: nu is het echt aftellen idd... Zal wel afzien zijn, denk ik, de laatste loodjes? Nou, manlief bedoelde lief te zijn gisteravond en me te helpen. Af en toe is het toch echt een stoethaspel van jewelste, hahaha. Maar goed: na vandaag is ie dus wel weer even overtuigd dat het nog even belangrijk is om ons ritme aan dat van Thirza aan te passen, (uitzonderingen daargelaten, omdat je natuurlijk niet overal weg kunt en wilt blijven. Maar zolang dat uitzonderingen zijn en je dat doet op momenten dat je zelf een beetje fit bent, kan dat ook. We kregen gisteren een mail van m'n zwager: zit momenteel met vermoeidheidsklachten en wil z'n verjaardag vieren middels een etentje met de hele familie. Om twee redenen niet leuk: dat werkt dus niet met Thirza, (zowel niet ter plekke als na afloop: in het restaurant zelf is er geen land met 'r te bezeilen en na afloop kan ik het de hele nacht bezuren. Plus dat wij beiden toch bijna niks kunnen eten, (want budget-technisch gezien moet het iets heel goedkoops worden. Schoonouders zitten op het randje van schuldhulpverlening), omdat restaurants enzo het altijd weer voor elkaar krijgen om werkelijk in elk gerecht wel iets van melk te hebben . Dus, ik heb heel assertief gezegd dat ik het normaal een heel gezellig en leuk voorstel zou vinden, maar onder de gegeven omstandigheden dan liever een keer afspreek als zwager weer stevig op z'n benen staat Thirza heeft hier dus vanmiddag niet meer geslapen en ik heb me er maar bij neergelegd dat ik verder nergens aan toe ging komen, ben met 'r naar de winkel geweest, (jaja: de supermarkt was gewoon open! (Ik blij: vorig jaar stond een wanhopige ik vanwege onze heel-de-dag-huilende-baby voor een dichte deur )) en heb na haar warme hap verder gewoon met 'r op de bank gehangen en sesamstraat gekeken. Dat ging dan wel goed. En toen is ze om 7 uur dan wel zonder een kik gaan slapen. Volgens mij begon ze haar bed bijna te knuffelen toen ik 'r d'r in legde. Nou hopen dat ze moe genoeg is om de hele nacht door te pitten
Lob: vermoeiend he dat ze dan niet meer willen slapen. Ik heb de afgelopen 2 dagen Alec 's ochtends op bed gelegd en maak hem dan na een uurtje wakker, en dan lukt het vaak wel om hem in de middag nog een uurtje te laten slapen. Misschien is dat iets? Rozemarijke: snap je helemaal. Hier beginnen we nu pas wat flexibeler te worden met alec, hij kon ook altijd heel slecht tegen drukte en prikkels, vooral de eerste 8 a 9 maanden van zijn leven. Hoeveel onbegrip ik daar over heb gehad....Mijn vriend is daar ook makkelijker in, maar ja, hij werkt 40 uur per week en heeft er in die zin dus minder last van als ik een overprikkelde dreumes heb. Devy: wat shit dat de treinen weer niet reden! Nou ik hoop dat het begin van haar nacht geen voorspelling is van de rest van de nacht en hopelijk gaat ze goed slapen vannacht! Hoe gaat het met je tentamens, of heb je ze allemaal al gehad? Jo, ik vind het ook super dat je al 7 maanden BV hebt gegeven, ik heb het krap een half jaar volgehouden. Ik was op een gegeven moment echt op. Ik moest fulltime kolven en dat werd toen echt te zwaar. Dk: sterkte, kan me voorstellen dat je er tegen op ziet. Gaat er iemand met je mee of kan er iemand je helpen? Nou ik ga ff lekker kopje thee drinken. Zoonlief ligt erin, hopelijk voor een uurtje of 12, maar haha, da's wishfull thinking.... Goede nacht allemaal!
pffff effe klagen hoor. gijs heeft vanmorgen 1,5 uur geslapen en vanmiddag nog 15 minuten en hij gaat nu gewoon niet slapen. ik ben al vanaf 19.00 uur bezig . elin, lastig ja dat slapen overdag! het is echt die overgang volgens mij, want gijs sliep juist altijd goed en veel overdag. devy, slaapt kyra soms helemaal niet overdag?
Hi meiden, Ik moest even heel flink bijlezen zeg! Ben er even uit geweest op het forum. Ik lees bij jullie de 14 maanden sprong en de overgang van twee naar 1 slaapje. Dat is bij ons ook een moeilijke periode geweest. De 14 maanden sprong heeft bij ons 7 weken geduurd; slecht slapen, driftbuien en veel gejengel en gehang. Van alle sprongetjes vond ik dit echt de ergste. Het hoopgevende ervan is dat het gelukkig weer over gaat. Het duurde bij ons erg lang en net toen ik dacht dat het niet meer over ging werd ze weer vrolijker...... Dus hoop doet leven. De overgang van 2 naar 1 slaap was bij ons rond 13 maanden en het heeft een maand of 2 geduurd eer zo echt over was op 1 slaap standaard. We hebben ook heel wat af gerommeld. Wat ik deed is kijken hoe lang ze redelijk fit bleef en dat in de ochtend steeds wat later naar bed (niet oververmoeid maken) en uiteindelijk zijn we dus uitgekomen op vast 1 slaap rond 12.30 en ik moet zeggen dat ik het veel vrijer vind met 1 slaapje! De laatste keer dat ze 2 slaapjes heeft gedaan was toen ze erg ziek was. Het slapen hier gaat helaas ook nog steeds erg wisselend al zijn er ook echt wel goede nachten tussen gelukkig. Zijn jullie ook weleens zo moe dat je helemaal draaierig en misselijk bent? Hier in Alkmaar zit de opvoedpoli die zich blijkbaar ook bezig houdt met slaapproblemen bij jonge kinderen. Heb ons toch maar eens aangemeld ben benieuwd wat dit gaat opleveren. Hopelijk hebben jullie allen een redelijke nacht, toi toi toi
Nou, hier na gisteren een verbazingwekkend goeie nacht! Nou eet ze de laatste dagen ook minder, en eerst dacht ik dat ze gewoon niet helemaal lekker was, maar eigenlijk denk ik dat wat de meeste kids zo rond het jaar schijnen te hebben dat ze minder gan eten, (lagere energiebehoefte), dat dat hier nu pas aan het gebeuren is, na een inhaalslag qua groei/groeispurt (ze zit sinds van de week ook ineens weer in een grotere maat). Maar goed, ze is dus maar 1 keer wakker geweest vannacht: 2 keer 6 uur achter elkaar geslapen, en vraagt ineens dus ook veel minder om voeding. Met name de borstvoeding dan, want voor de rest houd ik natuurlijk wel vast aan de vaste eetmomenten... Nu eens zien of ze dat vol gaat houden... Vannacht ga ik er niet van uit dat ze zo weinig wakker gaat worden, want dit was natuurlijk deels ook dat ze gewoon keimoe was na gisteren maar 20 minuten te hebben geslapen, (en geen middagslaapje is nog niet echt een optie). @lob: hoe heeft gijs het vannacht verder gedaan? Is hij uiteindelijk nog een beetje gaan slapen? @vlinder: zou mooi zijn als dat nog wat oplevert! Dat misselijk een draaierig zijn van vermoeidheid heb ik hier trouwens regelmatig... heel vervelend @DK: mijn hersens verweken een beetje hoor, dus ik zat nu ineens te twijfelen of het nou vandaag of morgen is dat Kai geholpen wordt...
@Lob Mijn tentamens zijn gelukkig weer voorbij. Nog geen resultaten binnen want ze mogen er geloof ik 6 weken over doen om het na te kijken. @Elin Kyra doet inderdaad vaak geen middagslaapje meer. Ze is van de hazenslaapjes gelijk naar één slaapje gegaan, en nu slaat ze die ook vaak over. Ze is er nog niet echt aan toe om het altijd vol te houden, maar ik laat Kyra ook niet tot in den treure huilen dus als ze na een tijdje nog niet stil(ler) is haal ik haar er weer uit. @Vlinder Ik herken het heel goed, en ook een semi-permanente hoofdpijn hoort er vaak bij. Ik hoop dat jullie iets aan de poli hebben! @Rozemarijke Kyra was ook iets later met de verminderde voedselinname, dus dat zou best eens kunnen. Wel fijn zeg dat jullie vannacht eventjes bij hebben kunnen tanken. Het was gelukkig vannacht geen drama, maar wel drukker dan normaal. Ze is een keer of 3 nog wakker geworden, maar ze lag telkens binnen een kwartier weer in haar eigen ledikantje (behalve 's ochtends, dan mag ze bij mij).
Vlindertje: ja helaas hier ook regelmatig duizelig en hoofdpijn. Devy: ik ben net ook een half uur bezig geweest hem te laten slapen. Eerst was het keten, toen brullen, paar x teruggegaan om te troosten, hem vermanend toegesproken en nu slaapt hij. Is wel fijn, heb ik nog een gezellige dreumes met etenstijd. Rozemarijke: 6 uur achterelkaar!!!! Wat heerlijk.... Hier ook een dreumes die weinig eet hoor!
Ja, en dat TWEE keer he? Hmm, vermoeiend he, dat gedoe rondom het middagslaapje! Hier vanmiddag gelukkig probleemloos 2,5 uur geslapen... Heb ik lekker even een taartje kunnen maken, we zijn vandaag 5 jaar getrouwd, dus daar hoort wat lekkers bij
Gefeliciteerd Rozemarijke (en Rozemarijke-man natuurlijk ook, getrouwd zijn en blijven doe je niet in je eentje ). Ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad.
sssshhhhhhttttt Lotte ligt al heel de avond in haar eigen bedje te slapen en ik ben nog niet 1 keer boven geweest!
@Beatrice, geweldig ! @Rozemarijke, gefeliciteerd met jullie trouwdag en wat heerlijk dat je een goede nacht achter de rug hebt! Hoofdpijn heb ik ook regelmatig last van. Sommige dagen begin ik gewoon met paracetamol, anders functioneer ik niet meer. Luc is ziek geworden, koorts, verstopte neus, hoesten etc. Het is hier dus helemaal niets met slapen. Gaat mijn man gisteren even leuk een nieuwe slaapmethode op hem uitproberen. Heel handig om dat bij een ziek kind te proberen en de regels maar half uit te voeren. Ik was zo chagerijnig, gisterenavond moest ik werken, dus ik wist van niets, leuk dat hij dat ook even overlegd had. Haha, ook een ICT-er trouwens. Ach, het was goed bedoeld, maar geen handige zet. Oh ja, ik weet niet meer wie het vroeg, maar mijn dochtertje is altijd best een makkelijke slaper geweest. Af en toe een paar dagen, hoogstens een paar weken een periode gehad dat ze minder goed sliep, maar dit soort toestanden hadden we niet. Nou, er komt weer een hoop gehuil van boven, ik ga maar weer eens kijken, neus sprayen etc.
@rozemarijke, proficiat! en wat een nacht zeg hopelijk vannacht weer eentje! @jo, ik heb ook een hele tijd gehad dat ik de dag meteen begon met 2 finimals. erg he? @beatrice, goed hoor! @gisterenavond was vre-se-lijk! geen idee wat er nu weer is.... en deze avond ook weer, maar gelukkig ben ik net pas thuis van een beurs dus mocht vriendlief het alleen opknappen
Sssshhhhttt Jullie moeten wel in het klein reageren natuurlijk! Nu is ze wakker geworden...Lotte kan al heel goed lezen! Oei ik groei kent ze ook helemaal uit haar hoofd dus iedere sprong wordt volledig genomen en alle slaapboeken gaan hier niet meer op. hahaha
@Lob, ik hoop dat het vandaag beter gaat, was je vriend niet gek geworden? @Beatrice, ooooh, sorry dat ze wakker is geworden, heb je haar al opgegeven voor de 'nieuwe Uri Geller' met al die buitengewone talenten ? Hier zowaar een redelijke nacht. Gisterenavond werd hij twee keer wakker, eerst een speentje gegeven, toen bv en een flesje er achteraan. Hij sliep door tot 5 uur, maar hij moest zo hoesten en had volgens mij zo'n keelpijn, dat we hem een klein flesje hebben gegeven, vervolgens ging hij een uur later nog een keer huilen na een hoestbui, maar viel weer in slaap en nu slaapt hij nog! We leggen hem niet meer bij ons in bed (hoop dat we dat volhouden), want de afgelopen tijd, kon hij alleen daar nog maar in slaap komen. Ben verder druk in de boeken aan het lezen en ik moet echt een duidelijk eetschema enzo proberen te krijgen voor hem, maar doordat hij een hele tijd diarree heeft gehad of luchtweginfecties waardoor hij heel weinig at, was de regelmaat wat dat betreft ver te zoeken. Vandaag maar eens zijn eettijden bijhouden en slaapjes. Op de site van Nutrica van wakkere ouders heb ik wel een handig schemaatje gevonden daarvoor om uit te printen en in te vullen.
Beatrice: hoe is de nacht verder gegaan? Je merkt dus wel al verbetering? Lob: he bah, en het ging juist zo lekker! Jo: valt niet tegen, met een ziek kindje! Sneu als ze zo hoesten he! Zal ook eens gaan kijken bij de wakkere ouders, hoewel hier op het moment half wakker! Een redelijke nacht, zoonlief slaapt nu standaard na 2 uur bij ons en dan gaat het redelijk, hij wordt wel een paar keer wakker, maar valt snel weer in slaap. Ben er niet heel tevreden mee, maar ben nog steeds aan het kwakkelen en heb mijn nachtrust gewoon nodig.
@Lob Af en toe is het wel handig om eventjes weg te zijn. Alleen heb ik de pech dat alleen manlief wel eens weg is, en dat ze manlief eigenlijk alleen geschikt vindt om mee te spelen en niet om bij in slaap te vallen dus als het echt drama is, is het altijd mijn verantwoordelijkheid. Ik hoop wel dat het vandaag beter gaat anders ben je alsnog de klos. @Beatrice Opvallend he, dat wanneer je zegt dat het goed gaat dat ze alsnog wakker worden. Je zou er bijna bijgelovig van worden. @Jo het ligt in ieder geval niet aan je inzet dat je mannetje niet slaapt. Lees ze! En een flesje wanneer ze keelpijn hebben lijkt me inderdaad een goed idee. Hier ging het redelijk. Ik had Kyra eventjes bij mij in bed gelegd maar ze was zo aan het miepen (constant de borst willen maar niet om te drinken, en de hele tijd van positie willen veranderen terwijl ze al bovenop me lag) dat ik haar naar haar eigen bed heb gebracht. Daar sliep ze wel weer totdat ik haar om 4.00 toch maar weer bij mij heb gelegd want anders wordt ze wakker van opa die om 6.00 opstaat.
@elin, ja balen.. het ging inderdaad zo lekker maar nu dus even niet. hij huilt en krijst echt als nooit tevoren, en het lijkt alsof ie ik weet niet wat heeft.... maar als ik hem dan na een tijdje op zijn kamer troosten mee naar beneden neem dan verschijnt er direct een big smile op zijn koppie en meneer heeft weer de grootste lol . hij is me gewoon aan het testen denk ik... als gijs bij ons ligt dan wordt ie ook wel heel vaak wakker. maar dan stop ik snel de speen erin en slaapt ie weer verder. groot gelijk hoor dat je nu eerst even probeert bij te slapen!! komt echt wel weer dat ie heel de nacht in zijn eigen bedje blijft. @devy, hebben jullie bij je s-ouders allemaal een eigen kamer? @bea, hi hi.. nee, lotte fop je niet volgens mij...