* ik heb geen problemen met speentjes hoor, zeker niet als je daardoor een betere nachtrust krijgt. maar mijn kids wilden er nooit een vanwege de borst. *hier een lekkere nacht om half 11 laatste voeding, toen werd ze wakker rond 24en, borst gegeven en terug gelegd, maar dat vond ze niet zo leuk, ik heb haar laten mopperen en op het moment dat ze er echt verdrietig van begon te worden heb ik haar eruit gehaald en getroost, en rond 0.40 weer terug in bed. gelukkig bleef ze slapen tot 04.30. Toe hoorde ik haar wat mopperen en heb ik haar eruit gehaald voor de borst. En toen weer terug gelegd en om 06.30 begint onze dag (normale tijd voor ons ivm school kids)
Welkom Gaby! @Rozemarijke, vermoeiend zo'n nacht, maar als ze wat koortsig is, goed te begrijpen. @Brusje, half 7 is inderdaad wel een redelijke tijd, tenminste, hier gaan we er vaak ook rond die tijd uit. Hier ook een aardige nacht. Hij is 2 x wakker worden, maar sliep na een aai direct weer verder. De eerste keer was zijn speen kwijt, de tweede keer lag hij met zijn speen in en zijn ogen dicht te huilen. Om kwart over 6 was hij weer uitgeslapen.
Hi meiden, Gaby, helaas welkom. Herkenbaar hoor de hoop dat ze uiteindelijk eens gaan doorslapen. Toen mijn dochter dat bij 1 jaar nog niet deed begon het me allemaal zwaarder te vallen. Mijn dochter is nu 1,5 en de laatste 4-6 weken lijkt het dan eindelijk beter te gaan (zie ook eerdere boekentip)> we hebben zelfs een week helemaal achtereen kunnen doorslapen (jaja) en de laatste week rommelt ze weer ietsje meer. Maar echt zooooo veeel beter dan het was (lees elke nacht 2 uur krijsen......). Gisteren is ze rond 20.15 zonder problemen naar bed gegaan, rond 23.00 even mopperen/huilen (even aangezien en na 10 min viel ze weer in slaap), rond 01.00 werd ze hardhuilend wakker; even heen, instoppen en aai over de bol daarna nog heel kort mopperen en toen weer doorgeslapen tot 07.30. En dan moet je dus bedenken dat dit voor ons nu een mindere nacht is...... drie maanden geleden zou ik er een moord voor doen. Ik ben niet zo naief te geloven dat het nu altijd goed zal gaan, maar het geeft de burger iig moed, want gut wat heeft onze dame lopen spoken 's nachts in haar 1,5 jaar durende leven................... Rozemarijke, ik ben benieuwd of je het boek kan gaan vinden....
Hoi meiden, @Vlindertje: zou je voor mij nog een keer de titel en auteur van het boek willen geven? Dan schrijf ik het deze keer gelijk op! Wat fijn dat het zoveel beter gaat bij jullie! @Gaby: welkom hier! @Rozemarijke: balen van je baggernacht en zielig voor Thirza dat ze niet lekker was. Hoe is het nu met haar? @Speentje: Luca is al vanaf zijn geboorte een enorme spenenfan. Hij had ook erg veel zuigebehoefte en het hielp hem door zijn krampjes heen. Sinds een aantal maanden houden we de speen voor in bed en heel soms als hij niet lekker is mag hij hem even beneden. Hij gaat hiermee akkoord, maar als er toevallig een speen binnen zijn handbereik rondslingert, gaat die geheid zijn mond in... Maar ik denk er hetzelfde over als Lob en Elin: ben nu veel te blij dat hij slaapt en ga dus nu echt niet de speen afleren. De tandarts waarschuwde me zelfs om dat niet te vroeg te doen, want dan pakken ze hun duim en die hala je niet zo makkelijk weg. Vannacht ben ik weer alleen om 23:30 even bij hem geweest omdat hij aan het huilen was, maar met speen en een aai over zijn bol sliep hij snel weer. Hij was wel mega-onrustig aan het slapen; ben wel tig keer van hem wakker geworden omdat hij lag te kletsen/mopperen/draaien. Maar ik was al lang blij dat ik er niet heen hoefde. Vandaag gewerkt en voor de eerste keer ging hij heel hard huilen toen ik wegging...
@Vlinder: bieb heeft het boek niet, maar amazon.com wel. Gaan daar voor stiefdochter toch nog een geval van littlest petshop bestellen, dus gelijk de verzendkosten maar goed benutten en dat boek erbij bestellen denk ik Wat ik er zo van lees, klinkt iig goed en ook al helpt het voor ons niks, dan is het altijd interessante materie, (waar ik een ander misschien wel weer mee kan helpen ). @Elise: hmm, dubbel... er niet heen gehoeven, maar wel wakker gehouden door die kleine boef. Nouja, hij sliep zelf dus wel door de onrust heen? Thirza heeft hier vandaag goed gegeten bij de gastouder, (en dat wil dus zeggen: 150 gram fruit, 100 gram fruitmoesje, 2 boterhammen, 1 fles van 160 cc en 200 gram warm eten. Daarnaast nog een tuitbeker ranja en een of twee biscuitjes. Toen hier thuis nog wat meegehapt van mijn bord en voor 't slapen twee borsten gedronken, (die goed vol waren omdat ik erg vroeg gekolfd had vanmiddag). In slaap komen ging erg moeizaam. Was steeds brullen als ze doorkreeg dat ik naar haar slapkamertje liep. Even laten huilen werkte niet, compleet overstuur. Even terug op bed met 'r werkte dus ook niet... Voelde ook warm en klam aan, maar geen verhoging. Uiteindelijk heeft manlief 'r half in slaap gewiegd. En dan laat ze zich door hem dus wel wegleggen. Door mij dus niet. Nouja, allang blij, want manlief is weg vanavond en ik zat er niet op te wachten om de halve avond met een brullend kind te zitten. Benieuwd dus hoe vannacht gaat. En nog maar eens temeer benieuwd naar dat boek van Vlinder. Toch maar snel bestellen morgen denk ik... @Vlinder: was nog wel even benieuwd wat voor jullie uit dat boek nou iets is geweest waarvan je zegt: Jeetje, dat was de sleutel bij ons... ?
Ok, komt ie nog even........ Richard Ferber, solve your childs sleepproblems. Wat super Rozemarijke dat je het daar bestellen kan, dat heb ik toen niet gevonden, dus heeft die vriendin het opgestuurd. Even denken.. belangrijkste dingen: 1) aanleren van verkeerde slaapassociaties, oftewel wat krijgt je kindje om in slaap te vallen en zijn die omstandigheden nog idem als ze midden in de nacht wakker worden. Zo nee, dan is het huilen en moet je datgene weer bieden wat ze aanvankelijk in slaap deed vallen. Dit kan dus van alles zijn; borst, fles, speen, muziek, wiegen, liedjes zingen etc. Toen Julia jonger was wiegden we haar altijd in slaap. Daar zijn we dus meegestopt toen ze een jaar was, later zijn we met voedingen en uit bed halen gestopt. Dus we waren al een einde op weg. Laatste wat we hebben veranderd is muziekdoosje uit het bedje gehaald. Als ze met muziek in slaap valt heeft ze dat ook weer nodig als ze wakker wordt en daar heeft ze ons dan weer voor nodig. |Echt het stuk over slaapassociaties heeft me veel inzicht gegeven 2) de verschillende problemen waarmee kinderen gaan huilen in de nacht. Een nachtmerrie, is weer wat anders dan verkeerde associatie en weer wat anders dan een sleepterror. Als je weet waar je op moet letten ga je het herkennen en staat er precies in het boek wat je dan wel en niet moet doen. 3) gecontroleerd laten huilen; waren we al mee begonnen, maar hier staat een heel schema in 4) Hoe grenzen stellen overdag kan leiden tot verbetering van de slaap 5) Inzicht in hoe de slaap van een kindje er eigenlijk uitziet en afhankelijk van de tijd waarop ze wakker worden, in welke slaapfase ze zitten leidt weer tot specifieke slaapproblemen. Oftewel, ik heb er echt heeeel veel aan gehad! En nogmaals er helemaal van verlost zijn we niet, maar het maakt wel dat je het beter begrijpt en daardoor steviger in de schoenen staat! Ik zie nu ook dat we veel dingen zelf verkeerd hebben aangeleerd. En dat is geen zelfverwijt hoor, ik wist ook niet beter, maar we hebben er nu wel van geleerd. Overigens denk ik dat als je je kindje normaliter niet laat huilen dit ook wel even slikken is, want ook hier wordt de methode van het gecontroleerd laten huilen toegepast. Overigens beschrijft het slaapproblemen tot in de tienertijd, dus das mooi meegenomen als ze straks om andere redenen moeilijk gaan slapen. Gut, ik lijk wel een reclamebord.... hahaha, maar goed ik hoop dat ik het een beetje duidelijker is!
@Vlindertje, klinkt interessant. Ik ben tegenwoordig een wandelend reclamebord voor Dr. Estivill en zijn boekje, ik lees wel wat overeenkomsten met wat jij noemt. Alleen is dit gewoon een heel beknopte handleiding, met weinig achtergrondinformatie. Wij hadden dus ook grotendeels aan onszelf het slaapprobleem te danken, hij moest echt leren uit zichzelf in slaap te vallen. Dat waarom ze huilen vind ik nog wel eens moeilijk, daar had ik inderdaad wel meer over willen lezen. Het stomme is gewoon, met mijn dochtertje had ik er nooit zoveel problemen mee als ze 's nachts wakker werd, want vaak wist ik dan wel dat ze eng gedroomd had, een drukke dag had gehad of niet lekker was, omdat ze verder altijd goed sliep. Met mijn zoontje zit ik eerder te twijfelen wat er aan de hand is. Dan denk ik als hij huilt 'ach, zal ik hem er uit halen, wie weet is hij niet lekker', maar aan de andere kant wil ik ook dat hij gewoon goed leert slapen, dat is ook voor hem het beste. Wij hebben met deze methode wel een enorme verbetering in zijn slaapgedrag, maar het is nog niet helemaal ideaal. Nou ja, volhouden, ik heb wel het gevoel dat we op de goede weg zijn.
hoi, hier mijn nacht, een en al drama, maar ik ben niet moe. En erg optimistisch, eigenlijk staat het hier boven al geschreven verander het ritme, en dat heb ik gedaan. Nu nog leiden naar een goed ritme. Nou ik ga want ze heeft er geen zin in. ps mijn meissie kan wel zelf in slaap vallen, dus dat is ook het probleem weer niet.
Hmm, ben benieuwd wat het boek gaat doen voor ons dan, (of iig, de inzichten uit het boek ), want zelf in slaap vallen doet ze 's avonds gewoon. Ja, wel na een voeding nog, dus misschien gaat het nog helpen als ik die beneden geef... Nouja, op dit moment hoeven we even nergens op te hopen: na anderhalve week gekwakkel op en af, heeft ze vandaag al twee keer alles volledig ondergekotst. De eerste keer juist toen ik de auto bij het ziekenhuis wilde parkeren, en aangezien ze in de auto in slaap was gevallen, stikte ze er zo'n beetje in. Ik stond gelukkig al half ingedraaid, dus kon er zo uitspringen. Pfff... En tweede keer toen ik 'r net op bedje wilde leggen. Heb vervolgens een uur wiegen enzo nodig gehad voor ze weer sliep Maar vanochtend dus bij de kinderarts geweest, eind mei/begin juni gaan we met twee keer een halve dag ziekenhuis een dubbelblinde provocatie doen. En er is vanochtend toch ook bloed geprikt, om meer inzicht te krijgen in de allergie. Daar horen we over 2 weken de uitslag van. Vannacht ging, zeker als ik vanochtend in aanmerking neem, wel goed. Twee keer wakker, om half 12 en half 3. Om half 3 moest ik er even blij blijven voor ze in slaap kon vallen. En toen was het om kwart voor 6 wel weer klaar Ben, zeker na al dat gesjouw door het ziekenhuis heen met 'r, en alle kotspoetserij, helemaal gaar nu
ah zielig.. overgeven! schijnbaar heerst er een akelig buikgriepvirus. kan me voorstellen dat je zelf ook gaar bent na jouw ochtend. hier 2 redelijke nachten achter de rug, en ineens loopt gijs mee aan het handje en staat al best lang los. toch een sprongtje denk ik dus....
Aaah rozemarijke hoe herkenbaar! Hier ook het virus.. Gisternacht 5x spugen en 5 schone pampers en overdag nog heel wat.. Afgelopen nacht 2 pampers maar gelukkig geen kots meer.. Vandaag overdag ook al ontelbare dunne broeken pfff
Ps: Het in slaap vallen ging bij ons ook goed hoor, alleen was dat dus wel onder specifieke omstandigheden. Namelijk na een fles, knuffel, liedje en muziekdoosje. Het feit dat je kindje bij het naar bed gaan geen problemen geeft betekent dus niet dat er geen verkeerd aangeleerde associaties zijn. Was voor mij ook even een shift in het denken......... maar het heeft me wel echt inzicht gegeven. Bij ons was het naar bed gaan ook nooit een probleem maar het midden in de nacht wakker worden en dan gaan huilen des te meer!
Meiden ben ook nog in de lucht! Hier ook nog steeds slechte nachten die weer steeds heftiger worden.. Sprak gisteren onze buuf en die wordt dus ook wakker door Jamie... Baal er zo erg van.. Zit er zelf over na te denken om hem op onze kamer te leggen zodat ze niet wakker wordt.. Zo rot
Vlindertje eerlijk gezegd vind ik je theorie nogal ver gaan... Elk kind heeft toch wel iets wat hij doet voor die in slaap valt? Al is het maar zijn beertje kussen o.i.d. Veel volwassenen hebben toch ook een standaard riedeltje voordat ze gaan slapen?
Ik wil niet terug komen, ik wil niet terug komen, ik wil niet terug komen! Ik blijf nog even een paar dagen in ontkenning! oke?
hoi, hier ben ik weer na een bleg nacht. Maar ik zat zo te denken he, hier proberen om en beter e nacht rust te krijgen resulteerd misschien naar een slechtere. En ik denk dat als ze 2 of 3 is geen bv snachts meer wil, toch??!!! (dan wil ik het nml ook niet meer) Dus dan valt het excuus van wakker worden voor eten weg. Dus als ik alles maar gewoon op zijn beloop laat zal het dan uiteindelijk niet beter worden?? Of zit ik nu in een ilusie bubbel. Hier ook geen goede nacht. Mijn nachten waren beter toen ik het deed zoals zij dat graag wilde
Ik heb een andere naam tegenwoordig! Wilde even wat minder open en bloot! Maar ik blijf even in ontkenning.
Nou, kan inmiddels helemaal meepraten over dat akelige buikgriepvirus... heb hem zelf nu ook Erg fijn als je kind ook ziek is, NOT Baggernacht gehad dus, ze huilde denk ik wel elk kwartier. Was ook gloeiend heet (tegen de 40 graden koorts) en vannacht om 4 uur was ze helemaal heel erg naar, brullen en krijsen en in elkaar krampen van de pijn en volledig overstuur Zo zielig! Kids van m'n man zouden komen dit weekend, maar dat hebben we maar even verschoven naarr volgend weekend.