elin, lekker hoor! lovely, spannend! ben benieuwd! symtonen slaapgebrek: heel herkenbaar! cookiediva, jij vroeg hoe houden jullie het vol.. nou ik heb eerlijk gezegd geen idee. weet wel dat het steeds moeilijker wordt. ik zit op dit moment echt trillend en bijna huilend achter mijn bureau omdat ik me zoooo slecht voel. en de zorg komt 's nachts ook eigenlijk helemaal op mij neer want mijn vriend en ik verschillen nogal in mening op dit gebied. hij wil onze zoon eigenlijk maar gewoon laten huilen en ik kan dat niet. thuis doe ik ook alleen maar de gewone dingen zoals stoffen, stofzuigen, wc's, wassen, strijken en koken. de wat grotere klussen blijven allemaal liggen. mijn ouders en schoonouders wonen allemaal in hetzelfde dorp.. maar op hulp hoef ik ook niet te rekenen. mijn zoontje heeft de eerste 4 maanden onwijs veel gehuild en weinig geslapen en wat denk je.. iedereen wou hem wel een dagje overnemen maar mij wat in het huishouden helpen wou niemand . maar ik gaf toen nog bv en ik wou mijn manneke helemaal geen dagje afgeven.
Tja, dat blijft wel een interessante vraag natuurlijk hoe we dit volhouden. Ik denk dat het bij mij zo is gegaan dat ik me er de eerste 9 maanden niet aan heb gestoord omdat ik dacht dat het er allemaal gewoon bijhoorde. Toen Julia 9 maanden was begon ik er wel echt last van te krijgen. Toen ze een jaar was begon ik mijn geduld toch wel enigszins te verliezen en nu voelt het af en toe alsof dit nooit meer beter wordt.... maar toch hou je vol, simpelweg omdat het moet! Wat ik wel heb is dat Julia 1 dagdeel per week op de opvang zit en ik dan niet werk en dan probeer ik echt wat tijd voor mezelf in te plannen en niet alleen maar huishouden te doen. Daarnaast heb ik een man die in de nachten veel doet en dan sta ik er echt niet alleen voor. Daarnaast zijn we in de afgelopen periode wat meer gebruik gaan maken van onze hulpbronnen en is Julia af en toe gaan logeren; tot nu toe nooit langer dan een nacht, maar ook dat was gewoon fijn. Aanstaand weekend gaat ze twee nachten logeren bij oma en gaan manlief en ik een weekend weg; aan de ene kant heb ik er erg veel zin in maar aan de ander kant weet ik dat ik haar vreselijk ga missen en dan eigenlijk ook gewoon vind dat ze erbij moet zijn. Tot nu toe was het logeren meestal uit nood gedwongen maar nu dus niet en dat voelt nog een beetje vreemd...... ben benieuwd hoe dat zal voelen. Groetjes
Vlindertje: ja, hier even je hart luchten helpt inderdaad ). En ik weet dat er niets anders op zit dan gewoon volhouden, en ik heb het ook graag voor mijn mannetje over, maar soms zie ik het even niet meer zitten. Hoe minder wanhopig ik ben, hoe beter het ook lichamelijk lijkt te gaan. Maar soms heb ik dus een flinke dip... Lob: dat lijkt erg op mijn situatie, wat je beschrijft. Ik denk dat mannen in het algemeen wat 'harder' zijn. Ik heb überhaupt het idee dat vrouwen zich veel meer aanpassen en zichzelf aan de kant zetten als dat nodig is voor een kind. Mijn man is superlief voor ons zoontje, maar hij neemt zeker ook tijd voor zijn eigen dingen, terwijl dat er bij mij bijna helemaal bij inschiet. En nee, ik kan dat huilen ook gewoon niet verdragen. Ik kan hem gewoon niet aan zijn lot over laten. aAs hij huilt, heeft hij iets nodig wat mij betreft. Tja, en dat van die dag afgeven: heel herkenbaar. Daar doe ik dus ook niet aan en zéker niet als we al drie dagen in de week opvang nodig hebben vanwege ons werk. Dan ga ik op mijn vrije dag niet het huis poetsen en mijn zoontje naar oma brengen, dacht het niet (en BV komt daar nog eens bij). Die vrije dag heb je toch juist nodig om samen te zijn? Vlindertje: klinkt alsof je toch een goede balans hebt gevonden en af en toe tijd krijgt om even bij te komen. Super. Ik kan me voorstellen dat het vreems is, zo'n weekend weg, maar ik zou zeggen: probeer er gewoon van te genieten. Je hebt het verdiend ).
Cookiediva, jouw gevoel herken ik echt onwijs hoor van het eerste jaar. Volgens mij was ik het eerste half jaar net een roofdier dat op zijn kleintje paste; ik vond het al moeilijk om Julia even aan iemand te geven. Laat staan dat ik tijd voor mezelf nam, dat kon ik toen gewoon echt niet en daarnaast gaf ik idd toen ook nog BV. Ik ben meer tijd voor mezelf gaan maken toen Julia een jaar was en ik echt merkte dat het nodig was. Ik ben toen een halve dag per week minder gaan werken en dat is dus dat ene dagdeel dat ik even voor mezelf heb. Overigens voel ik me nog heel vaak schuldig ook, heerlijk he dat moedergevoel. Nou heeft Julia het erg naar haar zin op het dagverblijf en ook bij haar logeeradressen dus dat is wel rustgevender. Mijn man en ik zitten redelijk op een lijn qua aanpak naar Julia toe. Ik merk vooral dat ik veranderd ben; het eerste jaar kon ik haar ook echt niet laten huilen, werkelijk dan brak mijn hart. Ik kan nu wat beter onderscheid maken tussen de huiltjes en daardoor ook wat meer laten gaan. We hebben hier gekozen voor het beleid van het gecontroleerd laten huilen en echt... makkelijk is het nog steeds niet. Maar ik ben er zelf van overtuigd dat als ik op elk appel van Julia inga we er echt niet meer uit gaan komen. Ze begrijpt nu veel meer en dat maakt ook dat we een wat ander beleid zijn gaan voeren dan toen ze nog jonger was. Maar ook dat is een keuze en iedereen staat er anders in. Maar nogmaals, ook wij hebben niet het ei gevonden want het slapen gaat nog steeds af en aan....
Nou na die ene nacht doorslapen is het de afgelopen nachten weer drama geweest. Oh en die stemmingswisselingen.. telt het ook mee als je iemands oogballen wil tatoeeren omdat hij al voor een half uur af en aan lawaai maakt met z'n motor en dat geluid ook nog lekker weerkaatst tegen de muren. Gister na een uur proberen Kyra in slaap te krijgen kwam ik schuimbekkend naar beneden terwijl Kyra boven in haar bedje lag te krijsen. Mijn schoonouders moesten stiekem wel lachen geloof ik, maar wat was ik blij dat schoonmams het even overnam. Maar goed dat ik niet wist waar die gast precies woonde want anders vrees ik dat ik helemaal door het lint was gegaan. En hoe we het volhouden, tsja ik denk dat je niet echt meer van volhouden spreekt maar van overleven. Alleen het hoognodige wordt min of meer gedaan en voor de rest weer in zombiemodus. Ik had eigenlijk mijn bachelorscriptie al af willen hebben en een aantal mastervakken maar vaak lukt het me nog niet eens om me op mijn lesmateriaal te concentreren. Oh trouwens weten jullie of je een apart eigen risico voor je kidnje hebt of gaat dat van het eigen risico van de polishouder af? Want ik denk dat dat bezoek aan de homeopaat er echt aan zit te komen en dan kan ik er rekening mee houden. Veel succes allemaal ik moet er weer vandoor want er staat er eentje aan mijn stel te gillen (alleen maar 15 minuten geslapen vanmiddag dus is ze nogal oververmoeid).
Geen idee hoe dat zit met eigen risico... wij betalen het eigen risico per maand bij de premie op, zodat we dus niet ineens een hoog bedrag moet betalen als we hoge kosten maken, (en krijgen het dus weer terug als we er geen gebruik van maken, maar dat is helaas nog niet voorgekomen Vorig jaar een dure bevalling, dit jaar een baby die steeds ziek is...) Maar zit nu te denken: homeopathie valt natuurlijk onder alternatieve zorg en dat zit in je aanvullende pakket: dan geldt daarvoor geen eigen risico toch? Of zit ik dan heel erg mis?
Volgens mij hebben kinderen toch geen eigen risico? Alle meiden die op zijn: sterkte. Ik ga binnenkort ook een nachtje weg met manlief, vind het ook heel moeilijk, ben nog geen nacht zonder zoontje geweest, maar ik voel dat ik er aan toe ben. Ik merk dat ik nu ook af en toe wat voor mezelf doe, voel me dan ook wel schuldig, maar heb het af en toe wel nodig. Mijn man doet ook weinig in het huishouden, hij is ook veel weg voor zijn werk, maar gelukkig heb ik een moeder die heel veel voor me doet, me helpt met het huishouden. Daar ben ik zo blij mee! Gelukkig is mijn man ook niet van het laten huilen, maar vannacht hebben we hem dus wel een beetje laten jengelen / kletsen. (het was dan weer beetje huilen, dan weer kletsen, dan weer roepen). Ben 1x geweest en gezegd dat hij moet slapen en toen is hij nog een uur wakker geweest en is zelf weer in slaap gevallen, maar ik heb dus wel geslapen van 22.00-24.00 en van 1.00 tot 6.30, dus da's heel fijn.
Goedenavond! Hmzz de vraag hoe jet het volhoud, geen andere keuze, is het antw. Moet je dan? Je kindje maar aan zijn/haar lot overlaten, nee dus ja je moet dus. Wel gaat Quinn heel soms even uit logeren, en weet je, ik geniet daar echt van, maar lekker slapen, ho maar hahaah. Over het gevoel van flinke woede als iemand herry maakt, ohwja heel herkenbaar Ik ben helemaal geen stoer typje, maar hier op een gegeven moment dat Quinn voor de zoveelste keer wakker was geworden van de boven buurman dat werkelijk de stoom uit mn oren kwam en dat in om half 12 in de nacht in mn kloffie naar boven ben geschoten al vloekend en wel, is maar goed dat hij de deur niet heeft open gedaan, weet niet wat ik had gedaan namelijk als hij wel de deur open had gedaan. Maar goed, Quinn heeft vanacht weer door geslapen, vinod het gewoon eng,maar goed dat was de eerste kdv dag, en vandaag heeft hij dag 2 erop zitten, dus wordt weer spannend.
ik heb hier alweer alles uit de kast moeten trekken om hem te laten slapen. en hij heeft weer 2 keer overgegeven (heel vreemd hoe dat allemaal gaat) dus 2 keer hem en mijzelf moeten omkleden.. ons wassen.. wasmachine aan etc. en nu is het bijna 21.00 en ik heb nog niet gegegeten.. pffff.. en dat na een lange dag werken. ik denk dat gijs nu 4 x uit logeren is gegaan. niet om bij te slapen, maar om weer een keer lekker met vrienden te gaan stappen en 1x een weekendje weg. ik voelde me de eerste keer ook enorm schuldig, maar ik vond het heerlijk! elin, gewoon van genieten hoor! devy, studeer jij? tjee.. respect hoor!
Hmm die wintertijd is toch minder een succes dan ik dacht. Na de eerste dag waarop ze goed 'uitsliep' mag ik de rest van de dagen al om 5.30 uit mijn lekker warme bedje. Maar vannacht hadden we wel een doorbraak. Kyra werd wakker en ik heb haar even aangelegd en wakker terug in haar bedje gelegd en zowaar viel ze zelf in slaap zonder te huilen. Normaal gesproken begint ze al te krijsen en overstrekken zodra ik haar boven haar bedje hou. Oh en normaal gesproken ben ik ook geen 'stoer' iemand hehe. Maar sinds Kyra zo slecht slaapt komt het stoom regelmatig uit mijn oren. Maar af en toe is het gewoon zo frustrerend. Mijn huis is nu weer een zootje, ik moet nog zoveel voor college doen en nu is manlief ook nog eens ziek en moet ik hem volgende week naar het ziekenhuis brengen voor onderzoek. De neiging wordt af en toe groot om het huis uit te lopen, de deur achter me dicht te trekken en dan (met het geld dat ik niet heb) twee weken bij te komen op de Bahama's. @Elin Ik zou me proberen niet schuldig te voelen. Als jij het nodig hebt om weer eventjes op te laden dan profiteert je kindje daar natuurlijk ook van. Hier is Kyra ook al een aantal keertjes uiot logeren gegaan zonder mij en het is niet echt fijn om je kindje "achter te laten" maar het doet wel eens goed.
Hier wou ik wel dat het mogelijk was om Thirza eens een weekendje uit logeren te doen... maar ze weigert de fles, behalve bij de gastouder en om 'r daar een weekend te brengen is financieel gewoon niet haalbaar En ik ga d'r echt niet ergens anders brengen, wetende dat het dan drama's worden rondom het eten enzo En omdat we dus door haar dieet momenteel nog op 4-5 voedingen overdag zitten en dan dus de nachten nog.... Nee, dat ga ik haar niet aandoen. Wachten dus tot ze gewoon zelfstandig eet en mij of een fles daarvoor niet meer nodig heeft Hier vannacht weer wat beter dan de afgelopen nachten, maar het blijft waardeloos, (denk dat ik er zo'n 5 keer uit ben geweest en om 6 uur was de koek op), zeker omdat ik gisteren overdag helemaal niet heb kunnen slapen. Gisterochtend 3 uur op bed gelegen en geen minuut geslapen! Hopelijk lukt dat vandaag wel, want my goodness, dan denk je dat je niet nog vermoeider kunt worden. Nou, blijkbaar wel
Ach, en dan staat ze vanuit de box keihard gilletjes te slaken en te zwaaien omdat Sesamstraat begint, (ze herkent het al vanaf de eerste tonen!!! (Mag dan ook elke dag even sesamstraat kijken), en dan verdwijnt de hele wereld en is alleen je kind er nog maar Smelt...
Dat is inderdaad echt heel erg balen Rozemarijke. Hier hebben we gelukkig dat probleem niet want als er maar iets in de fles zit wat ze lekker vindt of het nu bv/kv/km of diksap is zou het Kyra een worst wezen wie haar die fles geeft. Die kv had ik als tip gekregen van iemand van het bv-gedeelte want haar kindje pakte het niet en was toen gelijk van de nachtvoedingen af. Het proberen waard toch, maar helaas bij Kyra ging het erin als zoete broodjes. Ik neem aan dat je het al geprobeerd hebt maar een tuitbeker/rietjesbeker oid werkt ook zeker niet bij Thirza? Wat je er verder ook van kunt zeggen consequent zijn ze meestal wel. Oh en die tv, toen ik zwanger was had ik hooggestemde idealen zo zou de tv overdags uitstaan en als tussendoortje alleen maar fruit. Maar in prkatijk werkt het toch net iets anders met deze dreumes. Als ik even de vaatwasser uit kan laden zonder dat Kyra erin kruipt als ze eventjes tv kijkt ben ik allang blij. En om de dag ofzo kruigt ze een koekje en dan heb ik weer eventjes 5 gezegende minuten om iets te doen.
Tussendoortjes hier eigenlijk niet, thanks to the KMA , maar TV... Tja, als dat ding nou de hele dag aan zou staan werd het een ander verhaal. En als Thirza zich niet alleen zou kunnen vermaken idem dito. Maar de dame kan erg goed spelen, heeft alleen veel afwisseling nodig, dus als ze dan even kan afwisselen met TV kijken, kan ze daarna weer lekker lang met haar speelgoed aan de gang Wat betreft tuit- en rietjesbeker: de eerste gaat wel, daar krijgt ze water of dunne diksap in, maar dat zijn steeds een paar slokjes, daar drinkt ze geen 100 cc van achter elkaar, zoals uit de fles als daar melk in zit. Iets anders pakt ze niet uit de fles... Geen water, geen diksap, geen vruchtensap, geen pap. Helemaal niks, alleen moedermelk. Vandaar dat ik ook nog niet aan de KV ben begonnen, want ik denk toch niet dat ze dat dan ineens wel uit de fles gaat drinken.... En bovendien ben ik, gezien haar reactie op 20 cc oude moedermelk (met nog koemelksporen erin) nogal huiverig om de pepti te geven. Heb het wel in huis voor noodgevallen, maar aangezien ze op de BV al zo reageerde (waar, naar ik aanneem de eiwitten ook al deels gebroken zijn), verwacht ik dus dat ze op de pepti ook niet al te lekker zal reageren. Dan dus maar ff doorbijten nog De rietjesbeker snapt ze trouwens niet. En allerlei trucs om 'r te laten snappen dat er iets uit dat rietje kan komen door eraan te zuigen, werken ook niet. Komt dan wel, de tuitbeker (met zachte tuit) werkt wel, dus ach... En ik neem aan dat als ze straks van de borst af is en echt dorst krijgt, dat ze dan wel snel geleerd zal hebben meer uit de tuitbeker te drinken.
Oh wat schattig Rozemarijke. Hier gaat de tv ook weleens aan hoor, inderdaad als ik even wat moet doen en vaak 's avonds als ik moet koken. En tussendoortjes krijgt hij ook, liefst iets waar hij lang over doet. Haha. Maar ik heb een geweldige nacht gehad, slechts 1x wakker geworden om 4 uur en na zijn speentje sliep hij gelijk weer verder tot 6 uur. Voel me zo'n ander mens!
Ik snap het wel hoor dat je dan liever niet hebt dat ze uit logeren gaat. Lotte drinkt in principe van iedereen omdat ze het zelf doet maar ik hou haar ook altijd thuis. Ik doe gewoon geen oog dicht omdat ik weet dat zij ook wakker is. Lotte zit nu echt in een ritme! Elke nacht tussen 4 en half 5 is ze wakker en klaar. Het maakt niet uit hoe laat ze naar bed gaat. Ik heb het al om 9 uur geprobeerd maar ook om 7 uur. Inmiddels weet ik echt niets meer te doen behalve hopen en wachten.
Oh Beatrice da's wel erg vroeg. Hier was het van de week ook een keer 5 uur, dat is niet fijn. Hoe zou dat toch komen? Ze is dan gewoon uitgeslapen? Hier helpt later in bed leggen ook niet hoor. Hier helpt het heel soms als ik dan zijn flesje geef, heel soms dommelt hij dan weer is. Vanmorgen 6 uur, is ook vroeg, maar dan kun je tenminste aan de dag beginnen en als we moeten werken zijn we sowieso rond die tijd op. En ik was zo blij vanmorgen dat hij in zijn eigen bedje had doorgeslapen dat ik helemaal happy was toen hij om 6 uur begon te kletsen. Mij hoor je niet klagen. Dit weekend ga ik ons weekendje weg boeken, anders bedenk ik me nog. We gaan naar een welness centrum, dus alleem maar badderen, sauna, etc en lekker eten en slaaaaaaaapen.
Ik geef Lotte dan ook een fles maar die drinkt ze op, haar ogen vallen dan dicht en 1 minuut na de fles is ze weer gezellig wakker! Nu doe ik het zo dat we eerst een half uurtje wat anders doen, dus uit de slaapkamer en daarna geven we een flesje, vaak valt ze dan nog even een uurtje in slaap. Als we in de slaapkamer blijven trekt ze dit misschien 5 minuten en dan wordt ze woest! Heel ontspannen liggen dan haha
Argh Beatrice dat is erg vroeg! Daar zou ik al helemaal niet gelukkig mee zijn als echt avond/nachtmens zijnde. Maar helaas heb je het niet voor het kiezen.