Wiebelbenen

Discussion in 'Zwangerschap' started by Barb, Jul 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Barb

Barb Bekend lid

Jun 28, 2011
    736
    0
    0
    Als ik mijn rust pak op de bank gaan mijn benen irriteren en moet ik ze wiebelen. (Restless legs)

Ik leg mijn benen omhoog op de bank maar dat lukt ook niet meer.

Hoe gaan jullie hiermee om?

2. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Ik heb het ook. Ik heb het ook als ik niet zwanger ben, maar sporadisch.
    Nu heb ik het al 3 dagen op rij. Ben nu 6-4 zwanger, pril dus nog.

Wat ik altijd doe is even een rondje lopen door de kamer en mijn benen ff "uitschudden". Meestal helpt dat wel.

Verder is het bij mij altijd een teken dat ik naar bed moet. Als ik moe ben dan begint het namelijk!:)

Succes! Ik hoop voor je dat het werkt, want het is echt heel vervelend!

3. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

Jun 8, 2011
    3,405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    je bent in dossier : home | ziekten centraal en perifeer zenuwstelsel | neurologische symptomen bij aandoeningen zenuwstelsel | zenuwpijnen |

Share on email [​IMG] 10 reacties |281.483x gelezen
    Rusteloze benen syndroom (RBS) of Restless legs syndrome (RLS)

In dit artikel
    Rusteloze benen syndroom (RBS) of Restless legs syndrome (RLS)
    1. Klachten
    Slaapproblemen
    2. Oorzaken & risicofactoren
    3. Behandeling
    Niet-farmacologische methoden
    Geneesmiddelen

1. Klachten

Het rusteloze benen syndroom (RBS), dat meestal onder zijn Engelse benaming Restless Legs syndroom (RLS) wordt aangeduid, is een neurologische aandoening die zich kenmerkt door een irriterend, branderig gevoel - alsof er insecten rondkruipen - diep in de kuiten, soms beurtelings, soms in beide kuiten tegelijk. De aandoening kan zich ook voordoen in de bovenbenen, voeten, romp en armen. Ze is niet pijnlijk maar kan erg vervelend en hinderlijk zijn.

Typisch is dat:
    • het vervelende maar meestal niet pijnlijke gevoel in de benen voor een onweerstaanbare drang tot bewegen zorgt;
    • de symptomen alleen voorkomen of erger zijn in rust en de klachten nemen altijd af als met de arm of het been waarin het gevoel wordt waargenomen wordt bewogen (rondjes lopen, diepe kniebuigingen maken, masseren, een warm of koud voetenbad nemen...);
    • de symptomen zijn 's avonds en 's nachts het ergst, vooral als men ligt, maar ze kunnen ook overdag optreden bij een tijd stilzitten (bv. voor TV, tijdens een vergadering&).

behandeling
    Leefwijze
    - Voeding
    Meestal wordt aangeraden om koffie en andere cafeïnehoudende producten (zoals chocolade, thee en frisdranken) te vermijden. Alcohol heeft bij de meeste patiënten tot gevolg dat de klachten langer aanhouden of intenser zijn.
    - Vitaminen/mineralen
    Als een ijzer- of vitaminegebrek wordt vastgesteld, kunnen de symptomen worden bestreden door ijzer-, vitamine B12- of folaatsupplementen. Het is alleszins aangeraden om de serum-ferritineconcentratie te controleren (om na te gaan hoeveel ijzer er is opgeslagen) en een ijzersupplement te gebruiken indien de ferritineconcentratie lager is dan 40 ng/ml.

4. Barb

Barb Bekend lid

Jun 28, 2011
    736
    0
    0
    Mijn ijzer is in week 27 gecheckt toen ik bloed moest prikken. Mijn ijzer was goed. Maar thx voor delen.

5. Steph80

Steph80 Bekend lid

Apr 26, 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik krijg het vaak 's avonds als ik echt moe ben, maar in bed heb ik er gelukkig geen last van. Irritant he?

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Extra magnesium slikken :)
    Ik heb die van Bional, (de juiste magnesiumverbinding komt nogal nauw, dus goedkope merken werken vaak niet), de magnesium+calcium. Werkt erg goed, ook tegen kuitkrampen :)

7. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ik heb het in de avond regelmatig. Ik probeer ze dan een tijdje hoger te leggen. Wat ik irritanter vind is wat ik vaaak heb als ik net uit bed kom. Dan heb ik jeuk in mn onderbenen. Meestal gaat dit juist weg door lopen....

8. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

Dec 5, 2011
    3,421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Mijn ijzer is ook goed en ik heb dr ook last van.
    Bij mij gebeurt het heel vaak als we op visite zijn, dan moet ik ook echt naar huis!

Ik laat mijn benen masseren, dat helpt meestal genoeg tot ik ga slapen.

9. Barb

Barb Bekend lid

Jun 28, 2011
    736
    0
    0
    Als ik op de bank zit heb ik het binnen half uur ofzo.

Vanmorgen opgestaan met onwijs pijn in onder rug. Zitten doet pijn en liggen doet pijn dus ben buiten gaan wandelen met ipod in het park voor afleiding en wat beweging.

10. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het is echt naar soms. Ik heb het zonder zwangerschap al door een neurologische aandoening. Soms periodes wat meer last dan andere.
    Magnesium kan helpen.
    Hier helpt lopen alleen maar dat is niet echt een oplossing voor als je zit of ligt.
    Sterkte!

Share This Page