Hallo allemaal, Ik zal mij even kort voorstellen ik ben een 21 jarige meid en heb een vriend van 20. En wij zijn nu bezig met onze eerste kleine! We zijn 4 jaar samen waarvan anderhalf jaar samenwonend Mijn vriend werkt fulltime ik Parttime maar we komen goed rond. Nou is het zo ik vroeg me eigenlijk wel af waar jullie Jonge ouders het van doen? En komen jullie goed rond? Ik bedoel werkt iedereen of gaat er 1 naar school, uitkering eentje fulltime de ander parttime vaste baan of niet ? ik hoef natuurlijk niet te weten wat jullie inkomsten en uitgaven zijn maar ik ben gewoon benieuwd. Wij hebben besloten voor een kleine te gaan maar soms denk ik wel gaan we het redden? ik denk dat ik alles gewoon een beetje spannend vind het is natuurlijk wel onze eerste, en ik weet wel dat we het gaan redden maar toch Mijn beste vriendin bijvoorbeeld zij is 23 heeft een uitkering en is depressief maar ook zij heeft een kleine van 3. En heb echt heel veel respect voor haar hoe ze het doet. Ik ben denk ik gewoon benieuwd naar jullie verhalen Liefs Assen89
Als jouw vriend fulltime werkt en jij parttime, moet 't wel goed komen toch? Toen Milan net geboren was, studeerde ik nog. Ik werkte toen wel een paar uurtjes in de week, maar dat was niet noemenswaardig. Verder kreeg ik natuurlijk wel studiefinanciering, maar daarvan moest gewoon m'n studie betaald worden. Mijn vriend werkt gewoon al die tijd al fulltime. Wij kunnen daar wel goed van rondkomen. Inmiddels ben ik klaar met m'n studie en werk ik parttime (en mijn vriend dus nog steeds fulltime). We hebben nu overigens 2 kindjes. Ik denk dat 't voor jonge ouders niet anders is dan voor "oude ouders".
hier man fulltime en ik pt. lukt allemaal goed! gaan nu voor een tweede en ben niet bang dat t dan niet meer gaat lukken. kunt ook zo gek doen als je wilt qua uitgave voor kids tegenwoordig. voor elk budget is er wat te vinden!
Hier werkt mijn man ook fulltime en ik partime. We verdienen niet heel veel en houden ook niet veel over, maar we hebben een huis en elke dag te eten. En een geweldige dochter van 1! Ik ben 23 en mijn man is 26. Opzich kost een kindje niet heel veel extra en je kunt het zo duur maken zoals je zelf wilt. Je krijgt ook nog kinderbijslag en het hangt van je inkomen af of je nog kindertoeslag krijgt. Dat is vaak een paar tientjes. Hier heeft ze bv gekregen (en nog steeds) dus kunstvoeding heb ik nooit hoeven kopen. Luiers van de Aldi zijn ook erg goed en niet duur. Billendoekjes van de Action zijn goedkoop. Kleertjes kun je zo duur maken als je zelf wilt. Potjes voeding heeft ze hier ook nooit gehad, gewoon met ons mee gegeten. Misschien dat ik 5 euro meer kwijt ben aan boodschappen (met name fruit, daar is ze gek op. Een aardappel en een schep groente meer merk je niet zo).
Mijn man werkt fulltime en ik werk 24 uur. Zo komen we wel rond. Ik heb niet de luxe om minder dan 24 uur te gaan werken want dan redden we het niet.
ik ben nu 24 en bijna 24 weken zwanger van nummer 2. ik werk niet vriend werk fulltime. een kindje kun je zo duur maken als je wil. neem je pampers en zwitsal en geef je flesvoeding als nutrilon ben je veel duurder uit als. eigenmerk luiers en doekjes en borstvoeding.
Hoi, Ik ben 18 en mijn vriend 21, wij hebben samen een kleine. Ik heb een wajong uitkering en mijn vriend werkt part time (hoopt op full time binnekort). Inkomenswijs is het niet gigantisch maar met behulp van de kinderbijslag en kindgebonden budget gaat het ruimschoots goed iedere maand, en die van mij krijgt gewoon alles A merk qua pampers en nutrilon hoor! (Ook al zou ik dit niet kunnen doen en sparen, maar toch). Ik moet zeggen dat veel van te voren gespaart was. Dus de babykamer is van mijn eigen spaarrrekening afgegaan, grotendeels uitzetlijstje ook. Gigantische deel van de kleding gekregen en familie heeft allerlei extras gegeven die niet per se nodig waren - maar waren zeker welkom! Als je je niet red zijn er altijd aanvullende uitkeringen of dingen he, denk aan ontheffing van de uh, gemeentelijke heffingen en zuiveringstoeslag, denk aan kindgebonden budget, of misschien aanvullende bijstand als je het niet red. Reken gewoon even uit als je flesvoeding gaat geven hoeveel je per wat gebruikt per week. Ik gebruik vaak 1 pak billendoekjes per week, soms 2. Dus als je dat goedkoopt doet is 2 euro en anders ongeveer 4-5 euro. Qua luiers, ga er van uit 10 per dag en dan zit je op een pak pampers per week, dus goedkoop gezien wat 5-6 euro misschien en duur gezien 10 euro per week. Als je flesvoeding geeft ongeveer kruidvat bv 7 euro per week en dure nutrilon HA 15 euro per week. Dan denk je nog aan misschien andere dingen die je bij moet halen, babyshampoo 1x per zoveel tijd, creme extra zoveel tijd, speentjes vervangen zoveel tijd. Wij zijn ongeveer per maand iets van 120-150 euro uit aan de kleine. Dit is dan ook nog redelijk duur vind ik (Geef meerendeels BV en alleen FV bij), maar ik ben ook van de oh dit shirtje wil ik nog stiekem bij halen en dit heeft ze écht nodig en dit is in de aanbieding). Zal waarschijnlijk wel minderen als ze wat ouder word
Hoi! Ook hier jonge ouders (ik 23 en vriendlief 24). Vriendlief werkt fulltime en ik studeer en ben thuisblijfmama. Wij komen makkelijk rond. En zoals mijn voorgangers al hebben gezegd, tegenwoordig is er voor elk budget wat wils.
bedoelde uh, ontheffing van zuiveringsheffing en alle anderen gemeentelijke belastingen.. . *beetje blond*
Hier ook jonge ouders ik ben 21 en mijn vriend ook. Een dochter van bijna 3 en een zoontje van 14 maaden. Ik ben de engiste die werkt zo'n 32 uur per week als team leider. Mijn vriend zit sinds 5 maanden thuis zonder werk en uitkering o.i.d. Soms behoorlijk frustrerend ondanks, dat we goed rondkomen.
Hallo, Ik was 23 en mijn vriend 27 toen we mama en papa werden. Ik werkte net 6 maanden fulltime en mijn vriend werk ook 38 uren(fulltime) per week. Nu ben ik er 26 en hij bijna 31 en werken we allebei nog steeds fulltime. Ikke 36 urenweek,hij 38 urenweek. Moet zeggen dat wij goed rondkomen,zouden als we extreem waren kunnen kopen wat we willen maar dat doen we niet! Zijn volop aant sparen voor onze bouw enzo dus geld is er dan nooit genoeg vrees ik! En een 2e kapoen komt er pas als ons huisje af is dus nog 2 jaar wachten.
Wat een leuk een vooral handig topic dames! Vriendlief en ik zijn ook bezig voor een kindje En vind het toch wel heeel handig om dit topic even in de gaten te houden
Wij waren allebei vrij jong klaar met onze opleiding (HBO) en mijn man heeft daarin nu een full time baan. Ik heb tot nu toe niet gewerkt, maar ik ben nu bezig om gastouder te worden (ehbo enzo halen). Van dat geld komen we prima rond en in principe ook wel van het salaris van mijn man. Maar een extraatje is fijn, op voorwaarde dat ik wel thuis kan blijven bij m'n dochter. Dat vind ik namelijk het allerbelangrijkste! Edit: ik was 21 en mijn man 23 toen we onze dochter kregen. Wij waren toen allebei al een jaar klaar met school.
ben alleenstaand en ga full-time naar school. Mijn zoontje gaat 3 dagen naar het kdv en 2 dagen past oma op. Ik leef van de studiefinanciering. Gaat super en kom nooit geld te kort. woon opmezelf met de kleine. liefsz
Toen onze eerste geboren werd was ik net 21. Mijn man werkte fulltime en ik parttime. Een kindje kost ene hoop geld en hoe ouder ze worden hoe meer het kost, denk aan schoolgeld, kleding, kadootjes voor feestjes enz. Voordeel is wel dat als je jong ouders wordt, je nog niet aan de max van je salaris zit en dus nog kan groeien. In het begin was het wel lastig, hadden net een huis gekocht, bv liep niet zoals gewenst dus moesten over gaan op flesvoeding, kinderopvang enz. Je moet echt wennen aan de extra kostenpost. Inmiddels zijn we verhuisd naar een groter huis, hebben we er nog 2 kindjes bij gekregen en zijn we een paar jaar verder. Ik moet eerlijk zeggen dat we het niet slecht hebben, hebben niks te klagen en er is genoeg geld om ook leuke dingen te doen en te sparen. Ik had dit in het begin niet gedacht.
Ik ben 23 en mijn man 28 ik heb een stiefzoontje van 4 die de helft van de week bij ons woont en een dochtertje van 11 weken en een hond van 8 maanden . Mijn man werkt partime 36 uur en is op vrijdag vrij en gaat op donderdag en maandagavond naar school HBO... Over 2 maanden is hij als het goed is klaar. Ik heb al een MBO opleiding en heb tijdens mijn zwangerschap een paar weekjes gewerkt maar dat lukte lichamelijk niet meer. Ik had voordat ik zwanger werd al 3 jaar hbo gedaan moet dus nog 1 jaar afstuderen maar we wilden graag een kindje dus dat ff in de ijskast en in september begin ik aan mijn laatste jaar. We redden het prima kinderen zijn tegenwoordig (tenminste de eerste jaren later niet meer ) niet zo duur je hebt voeding en luiers van huismerken en de wibra en zeeman zijn een uitkomst met kleertjes hoewel ik bijna niks hoefde te kopen want mijn vriendin heeft een dochtertje die is 2 maanden ouder en ik kan elke keer die kleertjes lenen . Verder heb je natuurlijk mp voor de babyspullen . Wij redden ons prima, we kunnen nog niet echt wat sparen maar dat komt wel als ik ook ga werken.... Mijn ouders werden ook jong papa en mama en hadden helemaal niks en toen had je alleen nog maar pamper en nutrilon etc. vet duur allemaal maar nu zijn mijn zusje en ik het huis uit alleen mijn broertje van 19 woont nog thuis maar die heeft nu ook een fulltime baan dus dat zal wel niet lang meer duren. Ze hebben een mooi huis en richten zich nu op hun 46ste volledig op hun carriere dat lijkt me heerlijk en ze kunnen nu dus alle dingen doen waarvan hun vrienden vroeger zeiden dat kan je niet meer doen als je kinderen hebt... ze gaan in mei een maand naar NZ vroeg kinderen krijgen heeft later veel voordelen vind ik...
Ik ben 24 en mijn man is 28.. Toen ik zwanger raakte studeerde ik nog (BBL). 2 maanden voor de bevalling afgestudeerd! Door omstandigheden die voort komen uit de bevalling zit ik nu helaas thuis en heb een ziektewet uitkering. Mijn man werkt fulltime. We komen goed rond; de kleine krijgt nutrilon, pampers etc. Voor de kleine kan alles! Je maakt je nu misschien druk of het allemaal wel kan.. Maar als je kleintje er is, dan maak je je een stuk minder druk! Tenminste, dat is mijn ervaring
Wat fijn dat k zo snel zoveel reacties heb gekregen.! ik maak me meteen niet meer zo druk. ik denk dat het gewoon de gezonde zenuwen zijn maar als ik jullie verhalen zo lees moet het wel goedkomen.! Liefs Assen 89