Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een écht lekker gezond recept voor Bolognese pastasaus. Die ook geschikt is voor kinderen. Hopelijk hebben jullie ideeën.
Ik doe altijd: Grote ui choppen, knoflook in plakjes, grote wortel raspen en in pan aanbakken in scheut olijfolie. Dan gehakt erbij en gaar rullen. Dan een blik tomaten erbij (met staafmixer eerst gepureerd). Op smaak brengen met peper en bouillonblokje. Stukjes bleekselderij erbij. Even goed laten pruttelen. Dan tomatenpuree (geconcentreerd) erbij en weer half uur op kleinste pit zacht laten koken.
Bolognese saus bestaat uit gehakt, spek, melk en wijn, met een beetje tomaten toe. Echt gezond is deze saus dus niet, maar wel heel lekker ☺☺.
Ik maak het super simpel, maar zooo lekker. Ui in stukjes, samen met gehakt (ik heb altijd hoh, zo'n 300 gram ) in de pan. Kruiden met Italiaanse kruidenmix en 2 teentjes geperste knoflook erbij. Dan een flinke hoeveelheid klein gesneden tomaten erin, laten pruttelen. Dan een pak gezeefde tomaat (heb alle merken gehad maar Heinz is het lekkerste) erbij, heet laten worden en klaar .
Deze!! Simple Bolognese By Matt Preston Recipe - Taste.com.au Wel wat werk, maar de lekkerste bolognese ooit. Niet heel gezond volgens mij, maargoed. Ik maak altijd een dubbele hoeveelheid (8-9 liter) en maak hier alvast allemaal schalen lasagne van (met de bechamelsaus van matt preston). Heb dan in 1 middagje werk 15 bakken lasagne (ieder een kilo) voor in de vriezer. Kids vinden het ook heerlijk!
tja er zijn allerlei variaties. De klassieke bolognaise saus is niet zo gezond ... Maak het nogal eens zo: 1 a 2 rode uien snijden Broccoli heel fijn snijden dunne plakjes wortel reepjes paprika champignons in stukje snijden mager gehakt italiaanse kruiden ( net wat ik heb staan ) evt knoflook Tomaten ( 6 ofzo ) Ui aanbakken met of zonder knoflook daarna het gehakt rul maken. Broccoli en wortel erbij en een tijdje met deksel half op de pan laten pruttelen. Tomaten ondertussen ontvellen Champignons en paprika erbij Ontvelde tomaten in stukjes erbij Kruiden erdoor ... Tijdje zonder deksel laten pruttelen ( geen idee hoe lang ik ben niet zo van de tijden.. ik proef tussendoor ) Peper erover.. en klaar.. Maar als ik haast heb ga ik voor het volgende; Uitje met knoflook fruiten / mager gehakt erbij/ zakje italiaanse groente erbij / pakje gepelde tomaten
In een klassieke bolognesesaus horen volgens mij in ieder geval gehakt, pancetta, ui, knoflook, wortel, bleekselderij, tomaat en wijn.
Precies. Ik ben vrij puriteins wat bolognese betreft. En het is gewoon puur eten en kan, wat mij betreft, prima. Dus beetje spek, ui, wortel en bleekselderij. Halfom gehakt, rode wijn en wat tomaten.
Ik heb een beetje het idee dat iedere zelfgemaakte, Italiaans gekruide tomatensaus 'bolognese' wordt genoemd.
Ik bedoel een bolognese saus. Vind het lekker over macaroni/spaghetti of in lasagne. Heb al wat lekkere recepten voorbij zien komen, ga van de week eens een poging doen.