Wijn en ibuprofen? HELP!

Discussie in 'De lounge' gestart door Minyaweth, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hallo meiden,

    Ik zit met een groot probleem! Een vriendin van mij is behoorlijk depressief en zegt veel na te denken over zelfmoord de laatste tijd...
    Hier ben ik natuurlijk érg van geschrokken en weet niet goed wat ik met de situatie aan moet. Nu zegt ze dat zij zich wel een keer vol zal gieten met wijn en ibuprofen (of andere asprines) zodat het allemaal klaar is. Nu is mijn vraag of dit eigenlijk wel hiermee kan? Zelfmoord bedoel ik dan...

    Liefs, Minya
     
  2. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Lijkt me sterk dat je van een dergelijke combi komt te overlijden....
     
  3. Belle

    Belle Fanatiek lid

    7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Het kan, maar raad het haar alsjeblieft af. Grote hoeveelheden ibuprofen maken je maag kapot en daar ga je dood aan. Heel, heel pijnlijk. Paracetamol tast je lever aan, dus als je het overleeft dan heb je een grote kans op blijvende leverschade, en geloof me, dat wil je ook niet. Als psychiatrisch verpleegkundige heb ik veel pogingen met dergelijke middelen gezien, en ik ken genoeg mensen die weliswaar niet aan zo'n poging zijn overleden, maar die wel de rest van hun leven last houden van hun maag, hun lever of andere ingewanden.

    Het beste wat jij voor je vriendin kunt doen is haar doorverwijzen naar haar huisarts, zodat ze professionele hulp kan krijgen. Ga er desnoods samen met haar heen als je denkt dat ze anders niet gaat, en sta erop dat ze snel hulp krijgt.

    En voor jezelf: Zorg dat je het telefoonnummer van de ggz crisisdienst hebt, zodat je snel iemand kunt bellen als het uit de hand dreigt te lopen.

    Heel veel sterkte voor je vriendin, en ook voor jou.
     
  4. noura

    noura VIP lid

    27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    ik geloof dat je een behoorlijke hoeveelheid in nemen moet. maar dat terzijde.
    het kan heel goed een schreeuw om aandacht of hulp betekenen als ze het zo duidelijk kenbaar maakt. aan de andere kant zadelt ze jou met haar probleem op.
    ik weet niet of je contact hebt met haar ouders of andere familieleden?
    mischien kan je haar aanbieden met haar mee naar de huisarts te gaan? of mischien moet je het niet gewoon vragen, maar gewoon zeggen dat er nu wat gaat gebeuren en dat je met haar naar de huisarts gaat.
    veel sterkte
     
  5. DaisySanches

    DaisySanches VIP lid

    20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Het kan.
    Maar ze zal een langzame dood sterven. En van binnen doodbloeden. Op het moment dat je gevonden wordt, kunnen ze niks meer doen, en sterf je dus een langzame bloedingsdood, in coma. Hoeveel ibuprofen je nodig hebt, weet ik niet. Ik weet wel hoeveel paracetamol. (Ik zal niet zeggen hoeveel, wil geen mensen op ideeen brengen). Het is in ieder geval zo veel dat ze dat nooit in één apotheek of drogisterij mee zal krijgen. Er is nl. een beperkte hoeveelheid hoeveel je van dat spul mag kopen.
     
  6. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik vraag me af in hoeverre ze dit echt van plan is of dat het meer een schreeuw om hulp is.
    Maar net wat Belle zeg stuur haar naar de huisarts, of ga er samen met haar heen.
     
  7. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Mijn zus schreeuwde ook altijd op deze manier om aandacht, en het was echt alleen voor de aandacht.
    De schreeuwers zijn vaak geen doeners.... (zeggen doktoren)
    Maar dat ze hulp nodig heeft staat vast want om alleen al op deze manier om aandacht schreeuwen betekend dat iets niet in orde is.
     
  8. MamaDenise

    MamaDenise Fanatiek lid

    21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Overdosering pijnstillers en drank kan wel degelijk kwaad!
    Weet niet in hoeverre maar het is echt heel schadelijk!
    Hopelijk zijn het enkel woorden en doet ze het niet!
    Zou afschuwelijk zijn :(
     
  9. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Dankjullie wel voor de reacties meiden!

    Dat het een schreeuw om aandacht is mag inderdaad duidelijk zijn.
    Ze heeft al eerder professionele hulp gehad, en is zelfs een tijdje (vrijwillig) opgenomen geweest in een kliniek. Ik en een andere vriendin hebben haar al een keer eerder naar de huisarts gesleurd en wij hebben haar ook zo ver gekregen dat ze hulp is gaan zoeken. Pfff.... het herhaald zich gewoon allemaal weer opnieuw.
    Schreeuwers zijn vaak geen doeners, maar helaas geldt dat voor mijn vriendin niet! Wij zijn de enigen die ze heeft, want contact met haar ouders heeft ze ook niet meer.
    Heb vandaag al geprobeerd om mijn andere vriendin te bereiken maar dat is helaas nog niet gelukt. Ga zo nog maar weer eens een poging wagen.
     
  10. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Hoi,

    Helaas hebben wij in precies zo'n situatie gezeten met een goede vriend van ons. Wij hebben hem uit z'n huis moeten halen nadat hij een zelfmoordpoging gedaan heeft: hij had 60 pillen genomen (verschillende pijnstillers en rustgevende medicatie) en daarbij ook wijn en bier gedronken. We hebben de ramen in moeten trappen en hij was volkomen van de wereld. In het ziekenhuis hebben ze zijn maag leeggepompt en de volgende dag mocht 'ie weer gaan. :rolleyes: We hebben in het ziekenhuis een goed gesprek gehad met een arts, die ons ervoor waarschuwde dat mensen in die situatie ongelooflijk kunnen manipuleren. Ze kunnen dreigen met zelfmoord, willen op die manier aandacht en weten dat ook te krijgen en op een hele manipulatieve manier. Hier moesten we erg voor oppassen, werd ons verteld. En inderdaad, later daarna ook steeds dreigen met een nieuwe poging. Als we niet reageerden, dan nog een stapje erger. Net zolang totdat we gezegd hebben: Nu is het genoeg! Wij sliepen 's nachts niet meer, omdat we dan van die mailtjes 's avonds laat kregen. Hij is later aan de anti-depressiva gegaan, heeft ook therapie gehad bij een psychiater en wordt nog steeds begeleid. Inmiddels gaat het redelijk goed met hem.

    Wat ik eigenlijk wil zeggen:Laat je niet in die ellende meezuigen. Je vriendin weet je op deze manier heel goed te bespelen, weet dat je bezorgt bent, alles voor haar zult doen. Maar dat gaat gewoon niet, deze last kun jij niet dragen. Jij bent er niet verantwoordelijk voor dat zij geen zelfmoord pleegt. Ik weet hoe dat voelt! Je denkt: Als ik maar ten alle tijd klaarsta voor die persoon, als ik maar dit of dat zeg of doe, dan doet hij/zij misschien niet weer een poging. Maar als iemand dood wil, dan doet 'ie dat toch wel, dat zul jij niet tegenhouden! Ik had op een gegeven moment echt zoiets van: Oke, als jij dreigt met een nieuwe zelfmoordpoging, dan stap je nu bij me in de auto en dan zet ik je bij het spoor af en dan spring je maar voor de trein! Zo zat was ik al dat gedreig. En dat hielp! Hij heeft toch ingezien dat het zo niet verder kon en dat hij ons ook niet meer kon manipuleren, dat we niet meer reageerden.

    Heel veel sterkte ermee!

    Groetjes,
    Jippie
     

Deel Deze Pagina