Hallo, Had ff vraagje over uitslag tijdens zwangerschap. Ben nu bijna 15 weken maar heb al bijna 10 weken last van rode pukkeltjes in mijn keel en op mijn schouderbladen en bij mijn borsten. Ze jeuken verschrikkelijk, ik weet dat ik er niet aan mag zitten maar soms moet het echt wel als het zo erg jeukt. Heb al mentholpoeder gebruikt en andere zalfjes maar nix helpt. Wordt alleen maar erger. Volgens de vk moet ik minder vet en spicy eten terwijl ik de laatste tijd niet anders doe dan gezond eten dus voor mij gevoel heeft dat er nix mee te maken. Als ik het opzoek via google lees ik bijna alleen maar dat veel vrouwen er last van hebben vanaf hun 30ste week. Zover ben ik nog lang niet en ik zit nu al onder. Wie heeft ernog meer last van uitslag?
Ik dus . Niet zo vroeg al, gelukkig pas vanaf 37 weken, maar het zit over mijn hele lichaam (echt overal behalve mijn billen, gezicht en borsten) en ik heb alles al meerdere malen open gekrabd, niet zo goed nee, maar doe het vaak ook in mijn slaap. Heb met handschoenen aan geslapen maar die trek ik in mijn slaap ook weer uit. Heb ook van alles geprobeerd, waar ik het nu bij hou is mentholgel, dat verlicht wel goed en is ideaal als je plaatselijk jeuk hebt, voor mij dus niet zo geschikt, ik gebruik het nu op de meest jeukende plek. En sinds een paar dagen weer mentholpoeder voor de plekjes die makkelijk vochtig blijven, zoals mijn knieholten en onder/tussen mijn borsten. 1x per dag smeer ik me in met calendula emulsie, dat houdt het toch wat vettig, andere cremes kan ik nu echt niet tegen, zelfs niet de ongeparfumeerde en speciaal voor een geirriteerde huid. Wel een duur geintje, doe zo'n 4 dagen met zo'n flesje van zo'n 8 euro per stuk, maar dat heb ik wel wat over voor wat verlichting. Ik heb trouwens via een homeopathisch arts wat pilletjes, maar ik heb niet het idee dat die werken. Bij de meeste zwangeren komt de jeuk door de lever die het zwaarder krijgt, dus ik zou zeker je leverwaarden laten nakijken, want het is wel erg vroeg in je zwangerschap. Bij mij waren de waarden binnen de marges, maar blijkbaar kan het nog wel genoeg zijn om erge jeuk te krijgen. Ik moet wel zeggen dat het went. Ik slaap vanaf 38 weken zo'n 3 uur per nacht en het is toch wel goed uit te houden al ben ik soms wel wanhopig 's nachts. Daarom ga ik vaak laat slapen (zoals vandaag dus ook), want 's nachts wakker liggen vind ik echt niet leuk. En gek genoeg slaap ik 's ochtends vaak beter, dus dan heb ik nog een kans om het wat in te halen. De belangrijkste tip die ik kreeg was: bevallen. Maar dat kan in jouw geval natuurlijk nog helemaal niet. Bij mij zou het al een paar weken geen probleem zijn, maar helaas denkt de baby daar anders over . Heel frusterend als je leest dat anderen 'voordringen' met relatief weinig klachten, terwijl ik zo heel erg toe ben aan bevallen. Gelukkig gaat het de afgelopen dagen ietsjes beter met de jeuk, hopelijk komt dat doordat de baby eraan zit te komen, heb nog wel meer voortekenen. Want buiten de jeuk, vind ik de zwangerschap supergoed vol te houden, ook al kan ik vaak haast niet lopen en zit de buik toch wel in de weg. Dat is niets vergeleken bij de jeuk... Sterkte in ieder geval, hou goed in de gaten dat het niet uitbreidt en vraag de verloskundige om het verder te onderzoeken. Misschien dat er dan toch iets aan gedaan kan worden, maar waarschijnlijk niet. Dus ik hoop voor je dat het hierbij blijft of zelfs wegtrekt. Liefs, Snoopy