Bv afbouwen hoe?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sanjor, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Hoi meiden,

Ik wil langzaam de bv gaan afbouwen als ik weer ga werken..
    Ik heb gelezen dat het soms wel 1 week of langer kan duren voordat je een voeding hebt afgebouwd.. Aangezien ik vaak meerdere keren op een dag gigantische stuwing heb en me melkklieren vol/verstopt zitten ga ik ervan uit dat dit bij mij wel langer dan 1 week per voeding kan gaan duren..

Ik geef 1 borst per keer.. Ivm het teveel van voormelk krijgen.. Lisa moet op advies van de lactatiedeskunidge 1 borst helemaal leeg drinken zodat ze ook wat vettere melk binnen krijgt.

Hoe bouw je dat in hemelsnaam af?! Als ik 1 voeding vervang door kv moet ik dan die borst echt helemaal overslaan (net alsof doen dat ik hem heb gegeven) en verder gaan met de andere borst of moet ik gewoon de borsten om en om geven?

Hoop dat jullie hem snappen;) Weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden:)

Ben benieuwd naar jullie advies!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ik denk dat ik het snap. Je moet als je gaat afbouwen de borst die je anders zou geven als voeding ( 1 borst in jou geval) dan niet geven en niet kolven. Dan dus KV geven

De volgende voeding dan dus gewoon de andere borst geven en niet die borst die je eerder had moeten geven.

Dan de volgende voeding weer de andere borst.

En ik zou de eerste en de laatste voeding als laatste pas afbouwen.

Dus neem eerst de voeding van bijvoorbeeld 13.00 uur. Geef je dan normaal de linker borst sla die over en geef KV. Dan bijvoorbeeld de volgende voeding om 17.00 uur geef je de rechter borst. enzovoort.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou in dit specifieke geval echt even opnieuw met de lactatiekundige bellen.
    Je weet toch dat je 25% van je werktijd mag gebruiken om je kind te voeden he? Tot je kind 9 maanden is? Dat hoeft niet per sé in de vorm van kolven, je mag ook gewoon naar je kind of je kind naar je toe laten brengen. En je kunt het ook gebruiken om eerder naar huis te gaan en later te beginnen.

Een dag of 10 per af te bouwen voeding is een veilige marge.

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Mag ik voorzichtig vragen waarom je dat wilt? Je hebt recht op kolftijd... tot je kindje 10 maanden wordt. Ik kan zelf pas net met 1 keer kolven af zonder stuwing te krijgen (1 keer kolven voor 2 voedingen ipv 2 keer kolven en voorraad opbouwen). Daarvoor stonden mijn borsten om 11u 's ochtends echt al op knappen. Maar goed, het was je vraag natuurlijk niet ;)

5. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Bedankt voor de reacties..

Ik weet dat ik 25% van mn werktijd mag gebruiken voor het voeden/kolven.. Wil er nu echt mee gaan stoppen/afbouwen. Heeft verschillende redenen. Ik weet dat veel meiden het er niet mee eens zullen zijn.. Maar dit is toch echt mijn eigen beslissing;)

Het zal nog wel een tijd duren voordat ik het helemaal heb afgebouwd en wil nog wel gewoon de laatste avond en eerste ochtend voeding blijven geven zolang dat kan:)

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Natuurlijk meid. Gewoon inderdaad doen waar jij je fijn bij voelt.

Zoals ik al zei, gewoon om en om dan komt het vast helemaal goed.

7. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Ik ben het sinds gisteren aan het afbouwen op de manier waarop jij zei.. En gaat tot nu toe best goed:D Nog geen extreme stuwing gehad waar ik bang voor was;)

8. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    ;) tuurlijk

Ik dacht, ik vraag het toch, misschien zijn er dingen waar je tegenaan loopt waar ik je mee kan helpen :) Met afbouwen heb ik geen ervaring. Succes!

9. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    vragen mag altijd hihi! Was misschien kort door de bocht maar mensen reageren niet allemaal even leuk. Tuurlijk is bv beter! Maar je moet er wel 100% achter staan :) ik twijfelde in het begin al.. Wilde het eerst zelfs helemaal niet.. Maar omdat het in het begin super ging dacht ik, ik kijk wel hoelang ik het volhou;)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt met om en om gaan afbouwen, maar je moet nooit meer dan één voeding tegelijk afbouwen, anders loop je namelijk erg veel kans op een borstontsteking!

1 voeding vervangen, of liever nog een halve, en dan na 10-14 dagen de volgende afbouwen, dat is een gezond tempo.

Overigens, als je gaat werken hoef je meestal toch maar 2, hooguit 3 voedingen af te bouwen. En als je je voedrecht gebruikt om elke dag gewoon 2 uur korter te werken (dat recht heb je!!!), dan hoef je nog minder af te bouwen.

Deel Deze Pagina