als je iemand verdenkt van fraude, wat te doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 24 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Een aantal van jullie kennen mijn verhaal. Mijn vader is ernstig ziek (ziekte van Huntington) mijn zusje woont bij hem. Zij heeft geen inkomen en haar (nieuwe) vriend woont bij hen in. Hij betaald 100 euro pm kostgeld. Ik vind het zelf behoorlijk karig, maar goed, dat is de afspraak die hij met mijn vader gemaakt heeft.

Nu is het zo, dat mijn vader in sept in het ziekenhuis heeft gelegen en omdat mijn vader nergens openheid over wil geven heb ik op aandringen van familieleden samen met mijn zusje op de rekening gekeken via telebankieren. Hij stond toen een bepaald bedrag in de plus. Mijn zusje doet sindsdien alle boodschappen, mijn vader komt niet of nauwelijks buiten en geeft bij mijn weten géén geld uit.

Nu is het zo dat mijn vader van de week een aantal familieleden heeft gebeld, omdat hij een redelijk groot bedrag in de min stond. Een verschil van 4300 euro vanaf sept. Ik heb direct mijn zusje gebeld (althans, eerst mijn vader, toen haar en toen haar vriend, niemand die oppakt maar via whatsapp een bericht gestuurd, toen belde ze me terug) en haar gevraagd hoe dat kon???

Volgens haar was er van alles kapot gegaan, moest er reparaties gebeuren (wc verstopt en een wastafel) had ze absoluut niet teveel geld uitgegeven, weten ze niet waar het geld is enz.....

Nu is het zo, dat zij een aantal hoge bedragen moet hebben uitgegeven: een nieuwe slaapbank, een spelcomputer, een vrij nieuwe tv, waarvan de laatste 2 beweerd wordt deze van zijn tante te hebben gekregen.
    Ook zijn ze samen in febr, een week met vakantie geweest. Hij heeft nooit geld, en zij heeft geen baan....

Ik vertrouw het dus voor geen meter!

Volgens mijn zusje gaat mijn vader regelmatig naar de karwei (dat kan hij niet eens) en doet telebankieren het niet meer (ik heb gevraagd om prints)

De rekening staat op mijn vaders naam, hij is de enige die gemachtigd is, maar geeft mijn zusje de pas om boodschappen etc te doen.

Mijn vader pakt niet op, mijn zusje niet en die vriend van haar ook niet. Wat te doen?????

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Ik zou erheen gaan of anders blijven bellen om de codes te pakken te krijgen, desnoods zijn bank bellen en vragen om uitleg? of hun misschien jou afschriften kunnen sturen?

Ik zou dit ook niet vertrouwen nee.

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Klinkt wel verdacht idd :( Wat erg als ze dat echt gedaan hebben. Ik zou persoonlijk naar m'n zusje gaan en niet meer weggaan voordat de waarheid op tafel ligt :)

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik ben niet gemachtigd en die zal mijn vader ook niet geven. Ze pakken ook geen van 3 de tel op (mijn zusje heeft nl kwaad opgehangen ;)) Ze wonen ook niet in de buurt, dus ik wil eerst mijn vader spreken over het hoe of wat, voor ik er heen ga. Als hij nl zegt dat ik niet op de rekening mag kijken, houdt het op.

Maar reken maar dat mocht hij er niet meer zijn, ik die hele rekening na pluis, mocht ik haar echt verdenken ga ik alsnog aangifte doen!! Maar ja, daar heb ik nu niets aan natuurlijk.

5. Mv6

Mv6 Actief lid

9 jun 2014
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is je vader nog in staat haar zelf als het waar is daarop aan te spreken en haar de pas af te pakken?
    Zo ja dan zou ik het alleen zeggen en je vader verder laten beslissen of hij aangifte wil doen oid.
    Het is zijn geld en zijn kind.

Mocht hij het zelf niet meer kunnen uitzoeken dan zou ik me er wel mee bemoeien!
    Heel triest als het waar is.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja en nee, hij is fysiek niet in staat om op te treden, wel mondeling (al versta je hem nauwelijks) Maar goed, als die vriend er is (en die zit in de ziektewet, dus thuis) kan hij niks beginnen. Daarom wil ik mijn vader spreken óf hij bij de karwei is geweest, of hij rare uitgaven heeft gehad de laatste tijd etc.

7. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik zou dit niet pikken van je zusje. Het is overduidelijk dat zij die spullen gekocht heeft van je vaders geld. Ook al zou je vader het er niet mee eens zijn, ik had haar evengoed flink aangepakt en de pas laten inleveren bij jou. Ook zou ik een goed gesprek hebben met je vader want hij mag dan wel ziek zijn, hij moet zich niet laten bestelen.Ook niet door zijn dochter! Ik zou hier echt doorgaan tot het einde maar dat ben ik..

Sterkte!

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Maar ik vraag me af of er een manier is om er achter te komen? Omdat zij beweert dat telebankieren niet meer werkt??? En mijn vader niet naar de bank wil.....

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ook makkelijk gezegd: Mijn vader woont in het westen, ik in het oosten. Die pas is van hem, zit in zijn portemonnee, zij krijgt hem mee om boodschappen te doen. Ik kan dus eisen wat ik wil, ik ben niet gemachtigd, he?
    Mijn vader is wel ziek, maar niet gek verder.

Het is een verdenking maar heb (nog) geen bewijs natuurlijk!!

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik geloof meteen dat het veel moeilijker is als je in de situatie zelf zit... Overigens zou afstand mij niet uitmaken in dit geval... Tenzij het met het vliegtuig moet.. Ik zou naar de politie stappen voor advies. Blijkbaar is hij niet meer in staat om de juiste beslissingen te nemen en neemt jou zusje daar gebruik van... Of met je vader afspreken dat je zusje weekgeld krijgt en dat jij dat op haar rekening wilt storten ofzo?

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Afstand maakt voor mij wel degelijk uit, het is 2.45 min rijden, enkele reis....Heb 3 kinderen en een doodzieke schoonmoeder om voor te zorgen....En ik wil er best heen om dingen te regelen, maar niet als niemand de tel oppakt (mijn vader dus ook niet)

Politie heb ik wel aan gedacht, maar kunnen zij wel wat dan? en dat met weekgeld heb ik ook wel bedacht, maar dat is niet handig, mochten ze de pas nodig hebben en ik zo'n eind weg zit....

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Pas telefonisch laten blokkeren en een nieuwe aanvragen? En dan zorgen dat de nieuwe bij de bank moet worden afgehaald door je vader zelf.

Codes van internetbankieren veranderen en van mobiel bankieren. Dat alleen je vader elke week ene x bedrag op de betaalrekening overmaakt voor de boodschappen.

13. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou toch echt vragen aan je vader dat hij die pas terugvraagt.
    En proberen of hij niet kan nakijken wat er de laatste maanden allemaal is buiten gegaan van kosten.

Je hoeft tegenover hem niet direct je zus te beschuldigen. Maar je kan hem wel vertellen dat je het vreemd vindt dat hij een paar maanden geleden nog serieus + stond en ineens zo zwaar in - staat.

Kan je zus overigens geen eigen rekening openen en dat je vader dan gewoon x euro per week (of per maand) overschrijft voor de boodschappen? Of vindt hij dat te moeilijk?

Ik neem daarnaast aan dat ze een heel deel van de boodschappen die ze doet uiteindelijk zelf gebruikt / opeet (of haar partner). Kan ze dus gewoon niet de boodschappen zelf financieren (of haar partner)? Dat beetje dat je vader dan eet, zal 't verschil niet echt maken.
    Of desnoods smijten ze 't op een onderonsje dat je zus de algemene boodschappen betaalt (voor zowel zij, haar vriend als je vader), maar dat haar partner dan geen leefkosten meer betaald.

14. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Ja en vervolgens geeft pa hem weer voor boodschappen aan haar zusje ;)

Ze moet inderdaad eerst haar vader spreken en dan kunnen ze dit soort dingen doen. Zodat ze zijn pincode niet meer heeft en dus zijn pas niet kan gebruiken. Maar goed eerst moet Mamabri haar vader te pakken krijgen.

15. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Zie nu dat je er iets bij heb gezet dat vind ik ook een goede oplossing hoor alleen moet pa wel willen....

16. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Jeetje lastig zeg. Ik zou politie bellen voor advies. Misschien de wijkagent inschakelen van de wijk waarin je vader woont? Misschien kunnen die eens met hem gaan praten of een oogje in het zeil houden.

17. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Misschien hebben ze bij 'Veilig Thuis' advies?
    Het is dan wel niet direct mishandeling, maar hieronder staat in het voorbeeld ook wel geld uitgeven van de ouder.

"Wat is ouderenmishandeling?
    Jaarlijks worden naar schatting 200.000 ouderen van boven de 65 jaar mishandeld door partners, familie, huisvrienden of zorgverleners. Vaak begint het klein; stevig beetpakken als iemand niet luistert, of eigen boodschappen doen van de ander zijn huishoudgeld. Maar regelmatig gaat het van kwaad tot erger. Een glijdende schaal, waarbij zowel de pleger als het slachtoffer zo hun eigen excuses hebben om de mishandeling niet te willen zien"

18. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Heb geen advies voor je helaas, maar kan je alleen vertellen dat de politie hier niks mee kan... Dit betreft geen strafrecht maar civiel recht en daar gaat de politie niet over.

Succes, wat een rotsituatie!

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, als ik hem te pakken krijg (ik ga morgen weer proberen, nu slaapt hij al wel en zusje wil ik niet spreken, aangezien ik daar nu dus woorden mee heb gehad ;)) wil ik aan hem vragen waar dat geld is. Of het klopt dat hij regelmatig naar de karwei gaat zoals zusje zegt. Hem aanmanen om naar de bank te gaan, al lukt hem dat niet alleen volgens mij....al is het maar om het internetbankieren weer goed te krijgen zodat er gekeken kan worden waar al het geld heen is.

Nee, mijn zusje heeft gewoon helemaal geen inkomen. Ze werkt niet, is alleen maar lang leven de lol, want fatsoenlijk koken en huishouden doet ze ook al niet :x En ik heb er heel vaak wat van gezegd, plus een aantal andere familieleden, ze is gewoon te lui en te beroerd om ook maar iets te doen :x En mijn vader houdt haar gewoon de hand boven het hoofd, dat hoefde ik niet te flikken toen ik 21 was.

Haar nieuwe vriend heeft wel werk, maar zit al een poosje in de ziektewet, dus het is de heeeeeele dag alleen maar boodschappen doen, beetje tv kijken, een ei koken, meer niet. Maar die vriend, daar is wat mee hoor, ik weet het niet, ik zie er iets aan. (en toen ik dat uitsprak, zei mijn man hetzelfde, mijn tantes, zelfs mijn nichtje die ik heel toevallig sprak zei het uit zichzelf, ze vind hem eng.) Hij heeft een dorp/plaats verder gewoond dan ik woon, hij verteld bepaalde verhalen, waarvan ik denk :(:(:( Als die waar zijn, had ik het volgens mij hier wel gehoord moeten hebben, collega's die daar vandaan komen al gevraagd of ze hem heel toevallig kenden, het verhaal gehoord hadden, of zijn exvrouw, zijn dochter....NIEMAND kende hun, en dat vind ik ergens een beetje verdacht....Ook bij familie uit die plaats geïnformeerd, mijn oudste zoon van 18 zit er op school en werkt er, maar niemand die hem kent, of zijn exvrouw. En dat is best een beetje vreemd, omdat het hier echt "ons kent ons" is....Het mag duidelijk zijn, dat ik hem ook niet vertrouw!

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit, het is nl wel een goede oplossing, maar of mijn vader wil?

Deel Deze Pagina