wijze levenslessen na (ernstige) ziekte

Discussie in 'De lounge' gestart door lemontree, 25 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    Je leert je vrienden enorm kennen!! Ik ben nu heel anders tegen mensen aan gaan kijken

Dat het leven niet draait om een duur huis, 2 auto's voor de deur, dure spullen in huis, merkkleding enz. Nee wees blij met wat je hebt!
    Je gaat het leven anders waarderen met dingen die eerst normaal waren, het is allemaal zo normaal dat je gezonde kinderen hebt, een man die een goede baan heeft enz.. Totdat er 1 ernstig ziek word! Geld en materiaal kan je dan geen bal meer schelen.

Het is een hele wijze les geweest!

2. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Ik heb er geen,sorry! Ik ben heel blij dat ik mijn ziekte heb overleefd.( Ly. me) Ja ik zal altijd bang blijven dat het opnieuw begint. Ik ben wel flink wijzer geworden en heb geleerd dat dokters ook fouten kunnen maken en flink ook. En dat ik beter naar mijn eigen lichaam moet luisteren en niet altijd naar een dokter. Overigens geldt dit alleen voor mij en niet voor een ander.;) Voor de rest zou ik willen dat dit me NOOIT was overkomen. Oh ja en dat gezondheid het kostbaarste is wat je hebt. Ik heb echt moeite met mensen die wauwelen over iets wat zo onbetekenend lijkt.:(

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    #23 Jippie, 25 jan 2015
    Laatst bewerkt: 25 jan 2015
    Ik worstel zelf al ruim vijf jaar met borstkanker. En nee, het is geen verrijking van je leven!:( Dat wordt zo vaak gezegd, altijd door mensen die gezond zijn. Maar je staat er zeker wel anders in het leven door.

* Geniet van de kleine dingen en maak je niet druk om domme, onbenullige zaken!
    * Materialistische zaken doen er niet meer toe. Het leven draait niet om kleding van een bepaald merk of een dure auto op de oprit.
    * Steek je energie in mensen die het verdienen. En niet in mensen die alleen maar nemen en niks terug geven.
    * En doe de dingen die je graag wilt doen, stel ze niet uit. Wie zegt dat je hier over vijf jaar nog gezond en wel zit?! Of dat je kinderen en andere dierbaren er dan allemaal nog zijn?!

Wij hebben als het ware een bucketlist, die we nu al proberen af te werken. Er staan niet alleen maar hele grote en dure dingen op. Mijn kanker is drie keer terug gekomen, dus ik weet uit ervaring dat mijn situatie over een maand heel anders kan zijn. Dingen die we graag willen, proberen we dus binnen een korte termijn te doen. We hebben helaas niet de luxe om verder dan een paar maanden vooruit te kijken. Hebben we alles op de lijst gedaan, dan bedenken we weer nieuwe dingen! Wensen & dromen blijven er altijd. Mijn belangrijkste is natuurlijk: Onze meid zien opgroeien, later een trouwjurk met haar mogen uitzoeken, en oma worden! Dat is het enige dat telt!

4. Klaproos

Jippie,dikke knuffel. 😰 Je verhaal raakt me echt, vind het zo k*t voor je.

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Bedankt, Klaproos! Lief!

En zo herkenbaar wat jullie allemaal schrijven!

6. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    In anderhalf jaar tijd overleed mijn broer (25 jaar) en kregen we te horen dat mijn man drager is van een ongeneeslijke ziekte (bij deze ziekte is het zo dat als je drager bent, je het ook krijgt). Ik heb hiervan geleerd dat dingen uitstellen geen zin heeft. Als je een wens hebt moet je ervoor gaan en niet wachten tot bijvoorbeeld je pensioen. Mijn man haalt zijn pensioen misschien niet eens en al helemaal niet gezond. Mijn broer had helemaal geen schijn van kans. Ook heb ik geleerd belangrijke zaken te scheiden van de onbelangrijke en om meer voor mezelf te kiezen en voor mijn (in de maak zijnde) gezin. De tijd die we samen hebben wil ik volop benutten, wat anderen daar ook van vinden.

7. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn vader is ziek geworden toen mijn dochter 2 maanden was en hij heeft haar nooit 1 zien worden. We zijn nu bijna 2 jaar verder en het ziet ernaar uit dat ook mijn moeder nu erg ziek is (onderzoeken zijn nog in volle gang). Wat ik hiervan geleerd heb is dat je meer aan kan als je denkt, als je het maar samen doet. Praat met de mensen om je heen, vraag ze om hulp (in welke vorm ook, een luisterend oor, een oppas, iemand die een boodschapje voor je wilt halen etc) maar doe het alsjeblieft niet alleen, want dat red je niet.
    Doe de dingen die je leuk vindt. Als dat betekent dat je een dure auto wilt; doen! Als dat betekent dat je een mooie reis wilt maken; doen! Zorg dat je lachend terug kunt kijken op de tijd die je gehad hebt, hoe lang of kort dat ook geweest mag zijn; zorg dat het goed is geweest.

8. lemontree

lemontree Niet meer actief

Jeetje wat een verhalen zeg! Moeilijke dingen allemaal, en sommigen zitten er nog middenin. Heel veel sterkte! Maar wel bedankt voor jullie reacties. Dat is wat ik een beetje bedoelde. Ik merk inderdaad dat ik dingen snel voor lief neem, en lang kan piekeren over dingen die er uiteindelijk helemaal niet toe doen. Bijzonder om te lezen dat je na het meemaken van zoiets heftigs eigenlijk allemaal tot dezelfde conclusies komt. Ik ga er in ieder geval wat mee doen. Meer stil staan bij de kleine dingen en me minder druk maken over kleinigheden. Eigenlijk moet je gewoon zo nu en dan niks doen en echt even gaan genieten.

9. potjesoep

potjesoep Bekend lid

13 apr 2014
    713
    0
    0
    #29 potjesoep, 25 jan 2015
    Laatst bewerkt: 25 jan 2015
    ik neem alles zoals het is , zie de wereld meer werkelijk voor wat het is en mensen die vervelend zijn of geen respect hebben voor andere verwijder ik meteen uit mijn leven, ik heb daar geen tijd voor

ben zelf genezen na een hersen tumor en echt je veranderd hoe je dingen oppakt en doet. want voor je het weet ben je er niet meer

ben ik er beter op geworden geen idee denk dat je maar beter dit soort ziekes niet kan krijgen en de hoop mag hebben dat je niet met je hoofd in het zand blijft steken van onwetendheid wat er om je heen gebeurt en hoeveel mensen eigenlijk in werkelijkheid lijden en met een hand gebaar of praatje hun leven ook gezelliger kan maken die het moeilijk hebben.

beter niet dan wel , zo wel zet door en overwin

10. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik heb mijn moeder en tante verloren aan kanker toen ik 18 was. Zelf heb ik een chronische darmziekte.

wat ik heb geleerd:
    Leef met de dag, geniet en doe iedere dag iets leuks.
    Maar maak ook leuke plannen voor de toekomst om naar uit te kijken.
    luister naar je lichaam en trek op tijd aan de bel. Geloof ik je eigen gevoel, en zorg goed voor je eigen lichaam.

wat ik van mijn vader heb geleerd is om zelfstandig en dus niet afhankelijk te zijn van je partner. Mijn vader is redelijk ingestort na de dood van mijn moeder waardoor zijn zaak failliet ging. Verder nooit iets geleerd en zit compleet financieel aan de grond. Wat ik daarvan heb geleerd is om altijd verantwoordelijk voor je zelf te blijven. Blijf in jezelf investeren

11. rosaa

rosaa Lid

19 jan 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat genieten van kleine dingen vind ik zo'n cliché en herken ik zelf niet. Wel waardeer ik echte vrienden meer en ik nam een tattoo. Ook een cliché.

En ik heb geleerd dat ik aan mijn ouders helemaal niets heb als het gaat om de emotionele kant. Wel in praktische zin.

12. rosaa

rosaa Lid

19 jan 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    En ik heb geleerd dat werk/studie uiteindelijk niet zo belangrijk is. Gezondheid/geluk/relaties met anderen gaan voor.

13. Herrido

Herrido Actief lid

6 jan 2015
    332
    0
    0
    NULL
    NULL
    Carpe diem.

Mijn zus was ernstig ziek en had een nieuwe nier nodig.
    Ik was 17, dag na mijn 18de verjaardag heb ik aan mijn ouders verteld dat ik haar een nier wou geven.
    Mijn zus is helemaal opgeknapt en had het zonder mijn nier waarschijnlijk niet overleefd.

We hebben dan beide ook carpe diem boven het litteken getatoeëerd.

14. Klaproos

Ik ga ook een tattou nemen. Dat heb ik mezelf beloofd in het ziekenhuis toen ik slecht lag. :D cliché of niet boeit me niet.

Herrido,wauw wat mooi. :$

Hier komt: "Adora vivos"ergens. Betekend ik hou van het leven en tevens een lied van mijn favoriete metalband waarvan de zanger is overleden en zwaar depressief was. (Net zoals ik ben geweest)

15. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Haal uit negatieve dingen iets positiefs. .

Ik zag in alles iets negatiefs en werd er dus ook negatief door. Nu bekijk ik het van de andere kant
    Als ik weer eens zeikesnat ben geregend ben ik blij dat je meeste naast me viel.. 😆😁

16. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Dat angst zo nutteloos en energierovend is.
    Ik heb mij 30 jaar laten afremmen door (sociale) angsten en heb daardoor nog vrijwel niets gedaan van wat ik zou willen doen. Ik ben zat van het in een hoekje zitten en de eenzaamheid. Daar ben ik nu helemaal klaar mee dus ik ben actief bezig met veranderingen.
    Ernstige ziekte en depressie heeft mij doen inzien dat ik de komende jaren dus niet wil doorbrengen zoals ik tot nu toe heb gedaan.

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Zelf chronische depressies gehad, ernstige anorexia/boulemia en nagenoeg mijn hele familie (incl. ouders) op jonge leeftijd verloren aan kanker en een auto-ongeluk. 😪

Dus tja....dan maak je je niet zo druk meer om de kleine dingen. Ik ben een ster in relativeren en genieten geworden, zie bijna overal het positieve van in en geef nooit op als ik een doel voor ogen heb waar ik in geloof. 😑

Het leven is breekbaar, maar tot op zekere hoogte ook maakbaar mits je je gezondheid maar hebt! Daarom leef ik gezond met mijn gezin....goed eten, veel bewegen/sporten en voldoende slapen en rusten. 😎

Deel Deze Pagina