Mijn oma zei altijd: 'stil zitten als je geschoren wordt'. Dus nooit vanuit de emotie beslissingen nemen.
Mijn moeder; Jild dat stom is makket rjocht wat krom is. ( Geld dat stom is, maakt recht wat krom is)
Als we toch grof worden hier nog eentje: ‘joh je weet het he, je slaat met je lul het vreten van tafel’ Wordt hier gezegd tegen de man als z’n vrouw zwanger is en er dus een ‘opvretertje’ bij komt.
Mijn moeder zei regelmatig ; Geld dat stom is maakt alles recht dat krom is. Mensen denken dat alles te rechtvaardige is als het om geld gaat .
Iedere wolk heeft een zilveren randje. Als men mensen leert kennen, gaat men van dieren houden. Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Mijn vader zegt altijd al het gaat over eten met een sausje er bij of iets waarbij je er van alles bij eet " tja, zo kun je straatstenen wel lekker maken! "
Mijn oma zei altijd; Beter in de wijde wereld, dan in een nauw gat. Mijn oma had er heel veel haha. Een paar die ik zelf ook weleens gebruik. Dus.. Een klap is geen kus. Een koe schijt meer dan een ooievaar, want die heeft er een reet naar. Daarom is geen reden. Als je van de trap af valt dan ben je zo beneden. Dit gebruik ik als een van mijn dochters dus of daarom gebruiken als antwoord. Als het avondeten niet naar iemand zijn zin is zeg ik altijd; dan leg je je kop er maar neffen (naast). Lekker op zijn Brabants .
Mijn moeder antwoordde vaak als wij klaagden dat we moe waren: Dan moet je zorgen dat je pa wordt. Nu ik chronisch slaaptekort heb en mijn man een stuk minder, vind ik hem nog toepasselijker Bij een oom en tante hangt al sinds mensenheugenis: Het huwelijk is samen problemen oplossen, die je in je eentje nooit gehad zou hebben.
De bovenste wordt in Amerika ook veel gebruikt. Een oud -collega was half-Amerikaans en (net als ik) redelijk cynisch. Dus als het op het werk compleet misging zochten we naar een kleinigheidje wat goed ging (in de categorie: Alles fikt af, maar je hebt het in ieder geval niet koud) en zeiden dan heel vrolijk: Silver lining! Soms heb je dat nodig om niet te gaan huilen van ellende.
Ooit en client heel serieus horen zeggen terwijl hij naar de grond bukte: Kijk nu eens wat we hier hebben... (Ik heel geintereseerd kijken het klonk zo belangrijk).. Het begin van de honderdduizend.. Raapte dus idd een stuiver op. Had er nog nooit van gehoord dus was wel grappig al moest ik even erover nadenken.
Ook iets wat mijn moeder zei. Als ze al wist dat het toch niet ging gebeuren. Veel beloven, maar weinig geven doet een gek in Vreugde leven.En dan zei ze; maar ik ben niet gek!
Als de kinderen iets niet mogen van mij en ze vragen waarom het niet mag dan zeg ik altijd daarom, maar dan krijg ik dus de zelfde woorden van hun terug die ik tegen hun zeg: daarom is geen reden.
Het is een feit dat een koe meer schijt dan een geit. Maar als de geit dat had geweteb had hij vast wel meer gescheten