nog niet eens begonnen bij gastouder, en nu al gedoe...

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door jerami, 16 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    mijn 2 kinderen gaan vanaf vandaag naar een gastouder. omdat het opeens heel snel geregeld moestworden, wordt het contract vrijdag pas getekend. deze gastouder was niet onze eerste keuze, maar degene die we eigenlijk willen kon niet op vrijdagen. nu kregen we vorige week te horen dat we de vrijdag toch niet nodig hebben en ik ben dus weer gaan informeren bij de eerste gastouder. gisteren kreeg ik te horen dat ze plek heeft voor beide kinderen en dat ze eventueel zelfs vandaag al konden komen. omdat ik het netjes wil afhandelen met de gastouder waar ze nu heen gaan, heb ik afgesproken dat ik vanaf 2014 de switch maak. heb dit ook gelijk gemeld bij het bureau. deze komen nu opeens met een opzegtermijn van 2 maanden! dit was nooit gemeld door de gastouder en het bureau. omdat het contract nog niet getekend is moet ik nu met de gastouder bespreken of ze akkoord gaat met mijn voorstel.

ik kan heel goed begrijpen dat het vervelend is voor de gastouder, maar ik heb ze liever bij die andere. ze kunnen mij toch niet vasthouden aan die opzegtermijn aangezien ik nog niks getekend heb?

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    ik denk ook dat jij in je gelijk staat hoor!
    zeker als je nog niets getekend hebt zou je er nog helemaal onderuit kunnen komen!
    ik zou ervoor gaan en jou punt duidelijk maken. het zijn jou kinderen en het was toch al duidelijk dat je eigenlijk naar de eerste gastouder wou! logisch toch dat je daar nu naar toe wilt met je kindjes.

succes ermee!

3. rums

rums Niet meer actief

Een mondelinge toezegging is juridisch gezien net zo als een handtekening. Dus staan zij in hun recht om 2 maand opzegtermijn te vragen. Al zou ik dat als gastouder absoluut niet doen zeker als het kindje nog geen dag geweest is.

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als ze nog geen dag geweest zijn, zou ik gaan onderhandelen over een schadevergoeding van 1 maand en ze gelijk naar de nieuwe gastouder doen.

Anders moeten ze nu eerst wennen aan de ene gastouder en over een maand of 2 maand alweer iemand nieuw.

Je hebt ze immers wel ingeschreven (ook al is er geen contract op papier) en de gastouder heeft wel plaats gehouden voor hen. Ze zijn bovendien met twee, dus wie weet heeft ze wel andere kinderen laten schieten om jouw twee kinderen op te vangen.

5. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    gastouder is een zzp-er, dus een 0 uren contract, dus geen opzeg termijn dus dat vind ik raar. check maar even dubbel of ze wel 2 mnd opzeg termijn mogen eisen.
    ik werk al 7 jaar als gastouder en er is van beide kanten geen officieel opzegtermijn. enkel uit vriendelijkheid.

6. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Gastouders vanuit een organisatie hebben net als een kdv of bso een opzegtermijn. En dat is meestal 2 mnd. Als het goed is moet dit wel in de kleine lettertjes staan en hebben ze je dit moeten laten lezen of tegen je gezegd.
    Of dat ook zo is als je het contract nog niet hebt getekend weet ik niet.

7. tuc

tuc Niet meer actief

ik denk dat die 2 maanden opzegtermijn, die overigens ook geldt idd pas in gaat als je tekent.
    Maar vind het eigenlijk geen stijl hoe jij het aanpakt..vind dit echt ontzettend lullig voor de andere gastouder.

niet elke gastouder is zzp er met 0 uren hoor, mijn ouders moeten minimaal 22 uur per maand afnemen en ben geen zzp'er.

8. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    mmmm echt tuc? ik wist niet dat het ook anders kon. misschien omdat jij de kinderen bij jou thuis opvangt?
    ik werk bij de vraagouder in hun huis.
    krijg jij ook doorbetaald bij (jou) ziekte ed? en sta je dan echt in loondienst bij het gastouderbureau?

9. tuc

tuc Niet meer actief

ow ja ik vang de kinderen idd thuis op.
    Bij ziekte van mij en de gastkinderen idd niet doorbetaald, alle andere redenen wel, of ze moeten 48 uur van te voren afgezegd hebben.
    Ben niet in loondienst, het gastouderbureau heeft alleen een kassiersfunctie. De ouders betalen hen en die betalen mij weer.

10. Girly1985

Girly1985 Fanatiek lid

15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    Hoi Jerami,

Ik hoop dat er intussen een oplossing gevonden is maar zo niet heb je hier misschien iets aan. Mijn zoon gaat ook naar een gastouder en dat is via een bureau geregeld nou kreeg ik een tijdje geleden een mailtje van het bureau over het opzegtermijn. De 2 maanden die in de contracten staan mag helemaal niet. In de wet is tegenwoordig vastgelegd dat een opzegtermijn maar 1 maand mag zijn.
    Hier onder stuur ik een deel van de mail. Hopelijk is dat voldoende en anders kun je de wet zelf ook nog uitzoeken op google ofzo.

In december 2011 is de Wet van Dam in werking getreden. Deze wet regelt dat consumenten niet verplicht zijn meer- jarencontracten af te sluiten en dat consumenten slechts een opzegtermijn van één maand hebben. Er waren wat misstanden bij aanbieders van o.a mobiele telefonie, bij sportscholen, bij energieleveranciers. Hier werden contracten jaarlijks stilzwijgend met een jaar verlengd. Om dit tegen te gaan is de Wet van Dam in het leven geroepen: leveranciers mogen slechts een opzegtermijn van één maand hanteren.

Tot voor kort was ik in de veronderstelling, dat de Wet van Dam niet van toepassing was op de kinderopvang sector. De opzegtermijn van 2 maanden was bij ons in de contracten opgenomen meer ter bescherming van de gastouder. Een gastouder heeft zelden na opzegging direct al weer een nieuw kind in de opvang. De termijn van 2 maanden gaf ons, ......... en de gastouder meer de tijd om de vrijgekomen plek weer op te vullen.

Nu blijkt dat de Wet van Dam geldt voor alle contracten tussen consumenten en leverancier en is dus ook van toepassing op ouders en kinderopvangaanbieder.

Deel Deze Pagina