wijziging omgangsregeling

Discussion in 'Mama en gezin' started by mamamarjon, Jun 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamamarjon

mamamarjon Actief lid

Jul 5, 2007
    253
    0
    0
    tilburg
    #1 mamamarjon, Jun 18, 2015
    Last edited: Jun 18, 2015
    Ik ben sinds maart bezig om een wijziging te brengen in de omgangs regeling die ik momenteel heb met mijn 2 kids, ze zijn om de week een lang weekend bij mij, de rest van de dagen bij mijn ex, dit leek ons toen de beste regeling toen we net gescheiden waren.

Graag zou ik dit veranderd zien, heb hier gesprekken over gehad met mijn ex maar hij wil er met geen enkele mogelijkheid aan mee werken, hij denkt daarbij niet in het belang van de kinderen maar meer om de kinderen voor zichzelf op te eisen...

Heb inmiddels een advocaat in de hand genomen en september hebben we de eerste recht zitting.

Ben erg benieuwd of andere misschien soort gelijk mee gemaakt hebben en misschien wat ervaringen kunnen delen.

Hoe kijken rechters tergen woordig naar zo een situatie? heeft een vader net zoveel rechten als een moeder, is co-ouderschap iets wat door een rechter ook toegewezen kan worden aan ouders waarvan een niet toestemt?..

Mijn verzoek is dus of vermeerdering van dagen of volledige co ouderschap waarvan de kids om de week bij mij of bij hem zijn.

De situatie zal voor de kinderen niet veel veranderen, school vriendjes, sport alles blijft het zelfde.

Mijn ex werkt 40 uur in de week en de kinderen worden momenteel vooral op gevoed door de oma, ik werk parttime en kan mijn dagen flexibel indelen zodat de kinderen niet naar een opvang hoeven, dit doe ik samen met mijn nieuwe vriend die ook flexibele uren werk en volledig achter mijn verzoek staat.
    De kinderen zijn 5 en 7 en hebben zelf ook aangeven dat ze graag langer bij mij willen zijn.

ik hoop dat jullie misschien ervaringen kunnen en willen delen of een hart onder riem kunnen steken want het zal allemaal niet makkelijk gaan worden....

2. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,325
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik kan je er nog niet echt antwoord op geven want ik heb morgen de eerste afpraak bij mijn advocaat en zie het al gebeuren dat dit een hele lange zaak gaat worden. de rechter kijkt zwz altijd naar de belangen van het kind.

je geeft aan dat het de kinderen op geen enkele manier zal schaden als ze meer dagen bij jou zouden zijn, ze blijven op dezelfde school enz. je ex heeft dus in principe geen enkele reden om jou de extra dagen niet te geven, behalve jou dwars te zitten. de rechter heeft niks te maken met problemen tussen jou en je ex, dus grote kans dat je de extra dagen toegewezen krijgt.

bij mij is het zo dat de kinderen in de even weken bij hem slapen en de oneven weken bij mij. best een eerlijke verdeling, maar meneertje dumpt de kinderen elke keer bij oma ondanks dat er duidelijk in het o.plan staat dat dit alleen met toestemming van de andere ouder gebeurd. ik werk de idiootste tijden om me aan het zorgrooster te houden. ik ga een verzoek bij de rechter indienen om dit o.plan nietig te verklaren en een nieuwe, strengere op te laten stellen. als mijn ex niet akkoord gaat, dan zit er niks anders op dan een lange rechtszaak ervan te maken. hij laat op elke mogelijke manier blijken dat de kinderen eerder een last zijn dan een plezier maar zoals hij letterlijk een keer heeft gezegd, blijft hij ze "houden" want anders krijgt hij geen toeslagen meer. de verzorging, opvoeding, alles is hem teveel.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Een co-ouderschap wordt bij mijn weten niet opgelegd, dat is iets wat in onderling overleg wordt opgezet. Maar ik kan het mis hebben.

Daarnaast heeft een vader net zoveel recht als een moeder. Waarom zou dat anders zijn? Een rechter zal wel kijken naar de huidige situatie. Wat was de reden waarom destijds de regeling is opgezet en waarom zou het nu veranderd moeten worden. Wat is jou reden om de regeling te wijzigen?

Als de kinderen al een tijd primair bij hun vader verblijven, dan kan het zijn dat de rechter wellicht zal bepalen dat dat ongewijzigd blijft. In het belang van de kinderen.

Overigens is werk geen reden om iets te wijzigen. Er moet geld op de plank komen. Als je ex 40 uur werkt kan hij kiezen voor een kdv of opa/oma. Blijkbaar kiest hij voor het laatste en dat is zijn goed recht.

Succes.

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Volgens mij streeft men tegenwoordig zoveel mogelijk naar co-ouderschap, mits dit in het belang van de kinderen is. Het is op zichzelf wel uitzonderlijk dat na jullie scheiding de kinderen bij hun vader zijn gebleven. Ik weet natuurlijk niet wat daar de reden van was en of dat nu nog mee kan spelen.

5. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    de rechter zal idd kijken naar het belang voor de kinderen.
    de rechter kan je dus een omgangsregeling opleggen en dit staat dan ook vast als 1 van jullie zich er niet aan houdt kunnen daar weer consequenties aan zitten.
    zolang je een stabiel en liefdevol thuis aan kan bieden zie ik geen reden waarom de rechter niet mee zal gaan in een flexibelere omgang, dus dat jij meer tijd krijgt met je kids.
    als je bewijs hebt dat je ex gewoon weigert mee te werken aan een oplossing buiten de rechtszaal zou ik dat wel meenemen.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Het is van belang te weten hoe lang deze regeling al van kracht is. Hoe lang zijn jullie uit elkaar, hoe lang leven jullie kinderen al bij hun vader?
    Daarnaast zal co ouderschap in geval ven een vechtscheiding niet meer uitgesproken worden, hoe is jullie onderling contact?

Ook zal in de beslissing van de rechter meegewogen worden dat je vrijwillig voor een deel "afstand" hebt genomen van de kinderen in de tijd van de scheiding.

Dat jouw ex de kinderen bij opa en oma brengt zal niet zo zwaar wegen. Hij werkt ws hard om voor de kids te kunnen zorgen. Hij heeft hiervoor opvang nodig en heeft dit bij familie gevonden. Iets waar jij niets over te zeggen hebt helaas... Hij mag dit zelf beslissen.

7. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Wat is de reden dat de kinderen nu grotendeels bij vader zijn?
    Dat zal wss meespelen bij de beslissing, als dat bijv is omdat je ex voorheen niet werkte en jij wel, dan is de situatie gewijzigd en is het van toepassing dat de opvoedingsdeskundigen wordt aangepast. Wat is de reden dat er alleen opgepast mag worden door opa en oma na overleg? Is dit principieel omdat de andere ouder (klinkt stom) 1e recht heeft om op te passen of heeft dit een 'diepliggendere' reden. Bij de eerst zal wss weinig rekening gehouden worden, de kinderen zijn immers bij hem en net als dat hij niet mag bepalen waar jouw kinderen verblijven als ze eigenlijk bij jouw zijn en jij moet weg, mag jij dat bij hem ook niet. Als het een diepliggendere reden is, bijv hoe zijn ouders tegenover jouw staan, jouw behandeld hebben, bepaalde verslavingen (ook al zijn de kleinkinderen er) hebben en meest belangrijke de kinderen behandeld hebben dan kan het zijn dat de rechter er wel iets mee doet.

8. mamamarjon

mamamarjon Actief lid

Jul 5, 2007
    253
    0
    0
    tilburg
    Toen mijn ex en ik uit elkaar gingen blijf mijn ex wonen in ouderlijk huis, waar de kinderen dus waren geboren en al vertrouwd waren, school en vriendjes hadden. Ik ben terug bij mijn ouders gaan wonen en ben fulltime gaan werken, omdat er zoveel veranderingen al waren en omdat ik het persoonlijk voor de kinderen belangrijk vond dat de situatie toen beter was om bij de vader te blijven, mits vooruit zicht op dat wanneer ik weer gesetteld zou zijn (dit is helaas niet op papier gezet, maar alles ging in mijn ogen in goed overleg) ik de omgangs regeling wel gewijzigd wilde zien in co ouderschap of ruimere omgangsregeling.

Inmiddels heb ik een flexibele baan een nieuwe vriend eigen huis genoeg ruimte de situatie is gewijzigd en zodanig dat ik ook graag weer meer omgang wil voor de kinderen, maar ook in het belang voor de kinderen, ze zijn nog jong maar geven zelf ook aan dat ze graag bij mij willen zijn en willen blijven, ook geeft de oma die hen nu verzorgt aan dat ze het te zwaar vind (zij zit daar 5 dagen in de week vanaf 7 uur in de ochtend tot na het eten in huis).

Ik snap ook wel dat mijn ex het recht heeft zelf te bepalen hoe hij voor opvang zorgt, maar als je zou kunnen kiezen door om de week bij de moeder te blijven dan 2 hele weken door oma dan lijkt me t eerste toch niet zo verkeerd? Dan is mijn gedachte gang toch niet zo vreemd daarin dat ik denk dat dat beter zou zijn.
    (dus of om de week opvoeding bij oma en moeder of 2 weken lang oma)

Hij ziet het alsof ik de kinderen van m af willen pakken, wat dus helemaal niet het geval is, ik wil er alleen maar meer zijn voor de kinderen, en wil dit met hem delen, heb zelfs al voorgesteld om ruimere omgang regeling dat we het langzaam opbouwen, maar helaas stond ie daar ook niet voor open...

9. Jurassic

Jurassic Actief lid

Jan 13, 2014
    475
    68
    28
    Ik denk dat de rechter mediation gaat voorstellen. En dat lijkt me persoonlijk ook een logische stap als jullie er onderling niet uitkomen. Ik zou dus kostenbesparend gaan werken en daar op insteken in eerste instantie.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Is wel vaak de eerste stap die ze zetten. Is destijds gebeurd toen de ex van mijn man de bezoekregeling stopzette. Zij weigerde elk contact tussen hem en de kinderen, en dus toch mediation opgelegd door de rechter, met een minimale omgangsregeling, (op straffe van een geldboete als zij dit niet nakwam). Wat na een aantal maanden leidde tot een redelijk normale omgangsregeling, via de mediation dus toch.

11. mamamarjon

mamamarjon Actief lid

Jul 5, 2007
    253
    0
    0
    tilburg
    maar wat houdt mediation dan in? want dan moet je dus nog met elkaar in overleg gaan?...

of bepaald de mediator dan uiteindelijk wat er voor regeling gaat komen?

12. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mediation, jullie gaan dan om de tafel zitten en alle punten op tafel gooien. De mediatior gaat daarin bemiddelen en een middenweg zoeken maar verwacht er niet teveel van. Als de ene ouder niet meewerkt zijn ze ook zo klaar met je.

13. mamamarjon

mamamarjon Actief lid

Jul 5, 2007
    253
    0
    0
    tilburg
    nou dan kan dat al van t lijstje want mijn ex wil dus op geen enkele manier rond te tafel of meewerken helaas anders had ik dat zonder adviocaat ook wel willen doen rond de tafel gaan naar desnoods een middenweg vinden...

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ex van mijn man wilde dat ook niet, maar gedwongen door de rechter kwam er -na een hoop uitstelgedrag en een hoop gedoe- uiteindelijk met behulp van een tactvolle mediator, toch een regeling uit die ze samen hadden opgezet.

15. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    3,369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    sowieso zal een rechter dit eerst gaan proberen. daarna volgen pas andere stappen. maar hier was de rechter er duidelijk in zij gaat niets vaststellen dat moeten wij doen. niet heel handig als je echt recht tegenover elkaar staat en er 1 niet bezig is met wat voor de kinderen het beste is :(

16. mamamarjon

mamamarjon Actief lid

Jul 5, 2007
    253
    0
    0
    tilburg
    Ik wil t beste voor de kids en als ik de overtuiging zou krijgen dat deze regeling slechter zou zijn dan de situatie nu is dan zou ik me ook zeer zeker terug trekken.. mijn kids kwamen op een gegeven zelf naar mij toe met de vraag waarom ze niet langer bij mij mochten blijven. Elke keer moet ik ze echt naar hun vader sturen ook geven ze zelf aan dat ze liever bij mij zijn dan de hele tijd bij hun oma. Dus deze opmerkingen van de kids hebben mij zeker over de streep getrokken om de omgang te willen wijzigen...

17. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,325
    0
    0
    NULL
    NULL
    net wat de anderen zeggen, de rechter zal eerst mediation voorstellen. al weet je bij voorbaat eigenlijk al dat het niket zal helpen, maak een afspraak. het is zonde van je tijd dat je tot september wacht om dan te horen te krijgen, mevrouw gaan jullie maar eerst mediation proberen.

en zoals ik al zei; het stelt echt niks voor. (mijn ervaring) eerste gesprek was meer een kennismaking en vertellen wat er aan de hand is. tweede gesprek proberen oplossingen te vinden. maar ook mijn ex werkte niet mee dus na het tweede gesprek zei de mediator..toedeloe en succes.

Share This Page