Goedemorgen, even een vraag betreffende werk en werktijden. Ik ben eind vorig jaar begonnen bij mijn huidige werkgever, 32 uur voor vier vaste dagen. Nu zijn er sinds het voorjaar ineens zaterdag openingen en wordt er verwacht dat ik daar in mee draai. Ik heb juist gesolliciteerd op een baan waar ik niet op zaterdag of zondag hoefde te werken, ivm werk man (nu ex). Intussen ben ik alleenstaand en komt het nog niet goed uit. Ik betaal me blauw voor 4 dagen opvang doordeweeks (KDV) en heb dus geen opvang op zaterdag zonder daar extra voor te moeten betalen. Afgezegde dagen van het KDV krijg ik ook niet terug. Oftewel; ik moet gaan betalen omdat mijn werkgever ineens verwacht dat ik op zaterdag kom werken. Ik heb dit tot nu toe een aantal keer gedaan en als ik geen familie kan vinden die kan oppassen ben ik dus zo'n 60 euro per zaterdag kwijt. Ik heb bij mijn leidinggevende aangegeven dat incidenteel geen probleem is, maar structureel niet, ook al is dat (structureel) eens in de 8 weken. (Verder ben ik wel flexibel met ruilen van dagen, binnen de tijd van het KDV). De CAO meldt enkel dat de arbeidstijd binnen de gebruikelijke werktijden vastgesteld wordt. Ik word nu al enigszins ontzien met zaterdagdiensten, maar ik wil ze gewoon helemaal niet, dan had ik wel een andere baan genomen. Ik heb aangegeven dat als dit wel structureel wordt, we eens over de kosten moeten gaan praten. Maar dat is vanuit het bedrijf natuurlijk geen optie Wie kan wat meer vertellen over mijn rechten en heeft advies? Ik zit in mijn 2e BT contract. Bedankt!!
ik heb het ook gehad en het mag helaas . Zo moest ik opeens weekenddiensten draaien (incl zondag) en tot 22.00 uur. Ik heb het yoen uitgezocht en en er is echt heel weinig wat je kunt doen als werknemer.
In principe kan dit gewoon. Mij lijkt structureel juist makkelijker. Dan kan je de kinderopvang structureel aanpassen en structureel opvang voor je kind zoeken. Misschien kan je ex dan structureel die dagen jullie kind opvangen, hij zal misschien ook wel een paar zaterdagen vrij kunnen zijn?
Helaas kunnen we mijn ex buiten beschouwing laten. De kindervang ruilt wel dagen, maar je koopt daar een pakket. Ik koop dus 8 dagdelen en deze mag ik ruilen e.d. maar ik krijg er nooit geld over terug. De zaterdag zijn zij niet open. Komt er dus op neer dat ik alsnog andere oppas moeten regelen en extra geld kwijt ben. Maar kort door de bocht is het dus mijn probleem?
Inderdaad is dit hoe zuur jouw probleem. Binnen onze organisatie is een re organisatie geweest en moesten mensen ook ineens avond/ weekend/ nacht werken en helaas daar geen keuze in. En ikzelf moest meer overdag, waardoor ik weer meer aan kdv kwijt was.
Als het maar structureel 1x per 8 weken is, is dat toch prima te doen?? Kijk... elke week zou ik idd ook te gek vinden, maar die ene zaterdag in de 2 maanden en dus 6x per jaar valt altijd wel een mouw aan te passen toch.
Was ook inderdaad mijn gedachten, en zeker als het structueel is, en je het dus ver van te voren weet, dan kan je opzoek naar een oplossing ervoor. Wie weet kan je voor die zaterdagen wel een meiske vinden die in die richting studeert en op zaterdag wel wat wil bij verdienen, Daarnaast kan je bij het dagverblijf dan sturctueel die week gewoon 2 dagdelen minder kopen, (omdat het sturctueel is moet dat geen probleem zijn toch?) En anders inderdaad een andere baan, als dat makkelijk te vinden is, dat is helaas niet overal zo.
Yep ik moest ineens ook weekenden en avonden gaan werken. Werkte er al 11 jaar. Het as kiezen of delen...
Dit mag gewoon helaas. Wat je kan doen is opzoek naar een gastouder, deze is sowieso goedkoper en kunnen ook wel op zaterdag
Ik zou je rechtsbijstand of jurofoon es bellen. Staat me iets bij dat het niet zomaar maag, mits ruim van te voren aangekondigd.
Feitelijk kun je twee dingen doen; 1 Ander werk zoeken. 2 Een gastouder zoeken die ook af en toe op zaterdag oppast. En dit dan met je werkgever bespreken. Dat je nu nog geen zaterdagen kunt werken omdat je tijd hebt om andere oppas te regelen. En dat je vanaf die en die datum. Bijv 1 januari of zo. Wel mee kunt draaien. Voor een gastouder krijg je ook gewoon toeslag. En als je niet meer uren hoeft te werken. Dan zou het financieel hetzelfde moeten blijven. Volgens mij is een werkgever wel verplicht om je tijd te geven zaken te regelen als de verwachtingen opeens veranderen. En ik zou het dan ook zeker nog even hebben over de kosten die je gemaakt hebt. Neem contact op met de vakbond. Of degene binnen jet bedrijf die daar verstand van heeft.
Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga de mogelijkheden eens goed bekijken en vragen wat er mogelijk is.
Los van wat je rechten zijn is het geen goed idee om je hierin heel hard op te stellen, aangezien het je doel is om hier te blijven werken (tenzij de maat vol is natuurlijk). Ik denk dat het verstandig is met je werkgever om tafel te gaan op een rustig moment, zodat je kan aangeven dat je naar specifiek deze fijne baan gesolliciteerd hebt, omdat je niet in het weekend hoeft te werken. Je bent een alleenstaande moeder en je hebt geen netwerk waarin je een oppasmogelijkheid hebt kunnen vinden. Dat betekent dat je iedere keer dat je in het weekend moet werken met een lastig probleem wordt geconfronteerd. Als je het zo uitlegt denk ik dat je de beste kansen hebt dat je werkgever je wil ontzien. Gaat je werkgever hierin niet mee, dan zou ik juist vragen om zekerheid en een vaste afspraak over de zaterdagen. Dan kan je ruim op tijd iets regelen en afhankelijk van de frequentie wil het kdv misschien ook gewoon meewerken. Dan neem je gewoon minder uren/dagdelen per maand of week.
Ja, dat mag. ik zou gewoon een gastouder zoeken. die werken ook vaak op zaterdag en vallen ook onder kinderdagverblijftoeslag. maar je zegt dat je je blauw betaald aan de kinderopvang. je bent alleenstaand? dan is het apart dat je je blauw betaald. of je moet heel veel verdienen maar je krijgt vooral als alleenstaande een hoge vergoeding voor het kinderdagverblijf. ik ben zelf alleenstaand met 2 kinderen en betaal 180 euro zelf. van de 1300 euro....
Hier hetzelfde gehad. Is allemaal officieel aangevraagd geweest en getoetst of het mocht (coa technisch en arbeidstijdenwet etc), maar het was geen enkel probleem. Kiezen of delen. Helaas. Ik zat er ook niet op te wachten...
Dat was mijn gedachte ook. Ik weet niet hoe groot de kans is dat je anders ontslagen word maar ik denk dat het de bedoeling is dat je je werk houd....