pfff iemand de gouden tip? Maandag moet ik weer beginnen met werken, dus goed met een flesje geoefend de laatste tijd. Nu heb ik veel melk in de vriezer dus ook niet zo'n probleem als ik eens voor niks een flesje maakte. Nu had ik al eerder gemerkt dat ze geen fan is van vriezermelk, maar als ik het uit de vriezer gelijk warm maakte (dis niet in de koelkast langzaam ontdooien) dan pikte ze het wel. PikTE dus, want ze weigert nu pertinent om melk uit de vriezer te drinken. Vers gekolfde melk, melk uit de koelkas geen probleem ( nou ja na even morren dat het de fles is en geen borst hahaha). Ook melk die heel kort ingevroren is geweest drinkt ze wel. Minder goed maar wel iets. Maar de rest dus niet. Snik.... zit ik mooi te kijken met mijn voorraad. Heb dus nog van de hele maand november en wat van eind oktober. Ik heb het al geprobeerd om te mengen met vers maar dar trapt ze niet in. Heb al gekeken naar de moedermelk bank, maar daar is het vanaf 13 liter en dat haal ik niet. Moet ik nu alles weggooien? ?
Sowieso zou ik het niet weggooien. Toch steeds weer aanbieden als jij aan het werk bent. Maar je kan de vers gekolfde melk makkelijk een aantal dagen bewaren. Op die manier red je het misschien net om voorlopig met verse melk te voeden op werkdagen? Als het diepgevroren is kan je het nog makkelijk een aantal maanden bewaren. Misschien straks zelfs uit en bekertje aanbieden.
Ja het voeden als ik er niet ben is Gelukkig geen probleem, ik kolf genoeg. Ik vind het gewoon zo zonde van mijn voorraad
Maar als je het nu even niet nodig hebt, gewoon lekker in de vriezer laten staan. Ik zou het niet direct weggooien.
Zou ze het dan later opeens wel gaan drinken? En het is toch ook zo dat de melk steeds met de leeftijd mee verandert? Dus als ik het te lang bewaar is het toch ook niet meer echt "goed" voor haar?
Een baby kan het beste moedermelk krijgen onafhankelijk van welke leeftijd. Er zijn moeders van kindjes van een jaar die kolven voor prematuurtjes. Dat levert meer antistoffen dan kv. Jouw "oude" melk is op zich beter dan kv. Dat is geen reden om het weg te gooien. Weggooien is altijd zonde. Maak dan iig nog pannenkoeken of zo. Ik zou het gewoon blijven proberen. Niet geschoten altijd mis.
Haha dan stinken de pannenkoeken ook, want ik moet wel zeggen dat ik het ook echt niet lekker vind ruiken. De melk van eind oktober zou ik kunnen bewaren tot eind januari, maar dan is mijn meisje nog geen zes maanden en wil ik eigenlijk nog geen pap willen geven. ( hoewel ik het wel een goed idee vind, misschien is de smaak dan niet zo overheersend) of komt het niet zo nauw en zou ik het ipv drie maanden ook wel vier maanden kunnen bewaren? Het zit in speciale zakjes en de vriezer staat op --18.
ja er werd toen aan mij gezegd dat het best langer kan dan 3 maanden. ik ga het sowieso tot 6mnd later bewaren en misschien zelfs langer. wij hebben toen zl 8mnd was er ook een keertje pannenkoeken mee gemaakt...smaakte hem goed.
Wij doen het gewoon door de groentehapjes heen Dus weet niet of je perse rapley wil doen? Maar wij doen het gecombineerd en bieden dus ook gepureerde groente aan, waar we borstvoeding doorheen doen, wordt het lekker smeuig van en de kleine vind het heerlijk
Hahah oke dat is ook een optie. Bedankt allemaal, ik laat het voorlopig nog maar in de vriezer liggen. Maar ik zal wel opletten dat ik minder kolf...
Als MM ingevroren wordt kan het wat 'zepig' gaan smaken. Veel moeders vinden ontdooide melk zelf ook niet lekker ruiken.Die geur wordt veroorzaakt door de afbraak van melkvetten door het in de melk aanwezige lipase (een spijsverterings-eiwit). Soms helpt het de melk na het ontdooien even tot aan het kookpunt te verwarmen (tot er belletjes aan de rand van het pannetje verschijnen). Voor de smaak zou het nog beter zijn om dit te doen voordat je de melk invriest (je schakelt er het lipase mee uit), want als de melk eenmaal wat ouder is is het 'leed' al geschied, maargoed, je kunt kijken of ze op deze manier opgepiepte melk wel lust, weggooien is natuurlijk super zonde!! Natuurlijk is het ook zonde dat je door deze behandeling de anti-stoffen ook uitschakelt, maar de melk blijft altijd nog beter dan kunstvoeding (en daarbij krijgt ze natuurlijk het meerendeel verse melk met alle goede stofjes nog intact!)
Oke dat kan ik nog proberen. Dat het van te voren kon wist ik al, maar wie weet scheelt het ook naderhand!