Vorige week ben ik naar het CB geweest en zei adviseerde mij dat ik 1x per dag met een afgekolfd flesje moest oefenen voor als ik straks weer gaat werken. Flesje ging hartstikke goed hij pakte hem gelijk en dronk hem in 15 min leeg (dr Brown). Alleen sinds een paar dagen wil hij de borst niet meer alleen als hij moe is. Zodra hij wat wakkerder word/is weigert hij de borst. Hij heeft duidelijk nog honger dat is het niet maar hij word woest als ik hem de borst aan blijft bieden. Als ik dan een flesje geeft dan drinkt hij hem heerlijk op en is weer tevreden. Wat ik ook probeer verschillende houdingen rechtop, liggend hem eerst rustig laten worden en dan weer proberen, huid op huid maar niks helpt.. Hij blijft schreeuwen totdat hij de fles krijgt en die geef ik ook want ik wil hem geen honger laten lijden. Ik snap het niet je zou toch juist eerder andersom denken dat hij de fles weigert ipv de borst. Ik weet ook niet wat ik hieraan moet doen. Tot nu toe probeer ik eerst de borst bij elke voeding maar het eindigt altijd in een fles. Ik heb gekeken op het borst voedings forum na eventuele redenen waarom hij hem weigert maar dat is het niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat de fles makkelijker drinkt? Ik zou heel graag doorgaan met borstvoeding geven desnoods wil ik fulltime gaan kolven maar als ik zo lees is dat behoorlijk pittig maar hoe het nu gaat zie ik ook niet zitten is voor ons beide erg frustrerend. Baby is trouwens 5.5 week nu.
Ik voed nu ruim een jaar, en heb ook wat moeilijke periodes met weigering gehad. Wat hielp was als ik het hem zo makkelijk mogelijk maakte. Ik kolfde voor een voeding, tot het toeschietreflex kwam. Zodra mijn melk stroomde, stopte ik met kolven en legde ik mijn baby aan. Zo hoefde hij geen moeite te doen, en ging het nog makkelijker dan een fles. Na een paar dagen ging hij vaak wel weer gewoon drinken. Daarnaast zijn er de algemene tips. Vaak proberen aan te leggen, maar geen dwang. Veel huid op huid contact. Dichtbij de moeder. Als het kan zelfs zonder bedekte borsten in huis lopen zodat hij "verleidt" wordt om te drinken. 5,5 week is trouwens wel heel erg jong, bij mij was mijn zoontje veel ouder toen hij ging weigeren. In die tijd lijkt huid op huid contact me heel effectief. Veel succes, hopelijk gaat het snel weer beter. Ik zou nog niet aan fulltime kolven denken, als hij hiervoor goed dronk heb ik alle hoop dat het weer goed komt. Sterkte!
Bedankt voor je reactie Inmiddels weer meerdere malen geprobeerd zonder succes. Hij begint wel aan de borst maar het eindigt in huilen alleen de ene keer na 10 sec al en de andere keer na 3 min. Net weer een fles gegeven ik denk dat ik morgen met hem op bed ga liggen met ontbloot bovenlijf ik hoop dat dit effect heeft en dit inderdaad maar een periode is.
Je kan vannacht proberen een droomvoeding te geven. Als je baby slaperig is, hapt hij misschien beter aan. Dat werkte hier vaak goed om de negatieve spiraal te doorbreken. Als het vannacht niet beter gaat zou ik hulp zoeken. Je baby en is nog zo klein, het is zonde als je in de problemen komt. Je kan betaald een lactatiekundige langs laten komen (soms vergoed uit de aanvullende verzekering). Zij kijkt live met je mee en geeft goede tips. Ik heb daar goede ervaringen mee. Is die drempel te hoog? Neem dan contact op met borstvoeding organisatie La Leche League. Je kan ze bellen en dat kost niks. Ze geven heel professioneel advies en denken echt met je mee. Ze hebben ook een super goede besloten Facebook pagina. Daar kan je 24uur per dag advies vragen. Mijn advies is echt niet te lang aan te modderen. De eerste periode is belangrijk om borstvoeding te slagen. Misschien ben je met een paar goede tips van professionals al geholpen.
krijg je wel een toeschietreflex? Als hij 3 min aan de borst ligt, drinkt hij dan? Stroomt je melk dan? Er zijn namelijk nog wat trucjes om je toeschietreflex te helpen. Warme compressen op je borsten leggen. Of vooraf kolven tot de melk begint te stromen. Mocht dat niet lukken dan kan je ook een spray bij de huisarts opvragen. Een speciale neusspray helpt je toeschietreflex opwekken. En heb je al gecontroleerd of je en je baby geen spruw hebben? Doen jouw tepels niet pijn? Steken in je borsten misschien? Witte uitslag in de mond van je baby? Of een parelmoere glans op je tepels of in zijn mondje? Allemaal mogelijke symptomen van spruw. Dan doet drinken aan de borst meer pijn. Met een antischimmelkuur is dat goed op te lossen. Wij hebben er een paar keer last van gehad. Geen witte uitslag hier, maar wel opeens slecht drinken en pijn aan de tepels.
Geen spruw als het goed is althans vorige week bij het CB niet heb ook verder geen zere borsten/tepels. Vannacht ging het goed zo slaperig heeft hij goed gedronken. Het is echt alleen als hij wakker is nu moet ik zeggen hij heeft nu nog geen voeding wakker op dus misschien drinkt hij straks weer normaal (ik hoop het zo) Toeschietreflex lijkt mij ook goed je hoort hem duidelijk slikken en zijn kinnetje bewegen. Hij is wel een beetje verkouden heb ik het idee misschien is dat het.. Hij krijgt straks weer drinken en dan hoop ik maar dat het een periode is geweest anders ga ik even rondbellen. Bedankt voor je goede advies.
Hoe gaat het nu? Hopelijk hebben jullie een goede dag gehad. Verkoudheid kan ook veel doen. Baby's ademen alleen maar door de neus. Tijdens het drinken is dat helemaal lastig. Als de neus (een beetje) verstopt is, gaat het drinken veel moeilijker. In het ziekenhuis adviseren ze daarom de neus goed open te houden met een zoutoplossing. Dat is overigens wel zielig, want een baby vindt neusdruppels helemaal niet leuk. Maar het kan wel goed helpen. Het kost daardoor veel minder moeite om te drinken.
Het gaat weer helemaal als vanouds! Alleen drinkt hij nu maar aan 1 borst per keer maar hij is wel vredig daarna dus dat zal wel goed zijn? Ieder geval ik ben weer opgelucht dat scheelt vast ook wel aangezien hij mijn spanning vast gevoeld heeft.
O, wat fijn om te lezen! Gelukkig dat jullie er doorheen zijn gekomen. Hopelijk blijft het nu goed gaan. Succes.