Vraag: Waarom zijn mensen bang voor de tandarts?

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 7 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.143
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wie is hier allemaal bang voor de tandarts? Ik hoor dit zo ontzettend vaak, ook van patienten, dat ze als de dood zijn. Ik snap dat alleen niet zo goed, je bent toch ook niet als de dood voor de huisarts, of zie ik dat verkeerd? Je kan bij de tandarts gewoon verdoofd worden, zelfs je tandvlees kan verdoofd worden met een zalf zodat je de prik van de verdoving niet voelt.

Ik ben zelf 3 jaar lang niet geweest:):), en vandaag op de praktijk even tussendoor snel foto's gemaakt en ik had geen enkel gaatje, geen tandsteen niets, alleen moeten mijn onderste verstandskiezen eruit omdat deze niet verder door kunnen komen omdat ze tegen mijn kaakbot aanzitten. Echter moet dit bij de kaakchirurg omdat het de onderste betreft, ook hier ben ik niet bang voor aangezien ik al eerder, op mn 12e, 4 premolaren heb laten trekken voor mijn beugel, dast ging ook prima, plus dat diegene ervoor geleerd heeft en weet wat hij of zij aan het doen is en je zelf nog altijd veel in de hand hebt.

Heel verhaal:) maar mijn vraag is nu:

Waarom zijn jullie bang voor de tandarts?

2. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    De geluiden,
    de vieze smaakjes(van bijv.verdovingsvloeistof)

De napijn(heb ik 1x zo erg gehad,dat die erger was dan de pijn van voor de wortelkanaalbehandeling)

Die dingen maken me bang.
    Ook moet ik prompt altijd plassen als ik in die stoel lig :S

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.143
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    misschien idee om een ipod mee te nemen? stuk relaxter.;)

4. Koeky

Koeky Fanatiek lid

Ik ben een keer heel slecht behandeld door een TA. Toen in nog heel jong was en mijn gezicht flink beschadigt was. Mijn voortand was afgebroken en daar moest een stukje aangeplakt worden want de zenuw lag bloot. Ik vond het dood eng want het was voor het eerst dat ik de injectienaald van een tandarts zag. Na 1 minuut stuurde hij me moeder weg een heeft ie me tegen de stoel gedrukt om vervolgens m'n mond open de knijpen en me te verdoven. Of te wel geen fijne ervaring. De kaakchirurg die ik nu 2 keer heb gehad heeft 't wel voor een groot gedeelte goed gemaakt ontzettend fijne aardige rustige eerlijke vent, waar ik nu makkelijker heen ga dan m'n TA. Maar helemaal goed komt het nooit meer.

5. danip

danip Niet meer actief

Ik denk omdat ik het zelf niet in de hand heb. Iemand anders doet van alles waar ik geen weet van heb. Je bent zelf de controle kwijt ofzo. Ik heb hetzelfde bij de huisarts als ik weet dat ik wat moet. Heel raar misschien maar als ik alles zelf mocht (en kon) doen, dan had ik er geen moeite mee. Zo heb ik zelf wel eens een splinter uit mijn voet gesneden :)->) maar zou ik weer niet een hetzelfde bij de huisarts durven laten doen. Het gaat bij mij dus niet om de pijn.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.143
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ik heb een keer bij mezelf tandsteen weggehaald met een pincet toen ik klein was :)

7. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Het feit dat ik zo'n tandarts totaal moet vertrouwen daar met zijn enge haken, boren en scharen, achteroverliggend in een stoel met mijn mond op standje baviaan.

Nope, doe mij dan maar de dokter.

8. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    Ik ben niet bang voor de tandarts, alleen als ik een verdoving heb gehad vind ik de eerste uren dat de verdoving nog moet uitwerken daarna zoooo irritant!
    Dat is mijn enige last zeg maar van de tandarts.
    Bedenk me net dat ik weereens een afspraak moet maken.

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.143
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    toen mijn 4 kiezen getrokken werken heb ik 6 verdovingen gehad, 3 boven en 3 onder omdat ik alles nog gewoon voelde, heb serieus keilang met een hamstermond gelopen, jezes he:)

10. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Hier door jeugdtrauma met de schooltandarts, die, zoals later bleek, mijn hele gebit verpest heeft met boren waar niet nodig was en echte gaatjes laten zitten. Tjeez, wat deden die lui mij pijn. Ze zijn ook niet veel later gesloten.
    Mijn latere tandarts heeft een hoop werk aanmijn gebit gehad.

11. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

de geluiden, boren doet nog steeds pijn met verdoving ben dan niet echt relaxed als in de stoel lig begin ik al te zweten

komt door: slechte ervaring met oude tandarts die ook nog eens de verkeerde dus nog goede kies had getrokken...

en nu moet ik as vrijdag na iets van 9 maanden na me laatste bezoek omdat ik sowieso gaatje heb omdat me vullig er vorige week was uitgegaan..

en ben blij dat vriendlief meegaat anders ga ik niet.

12. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland

Hahaha zie het al helemaal voor me! Zo vervelend is dat!
    Ik wil dan ook niks eten en drinken voordat het is uitgewerkt, ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe maf het voelt als je met een verdoving drinkt of eet:)

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.143
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    neuh,nu weet ik dat wel ja:) dat had ik toen alleen nog niet door waardoor ik onder de Taksi zat in de middag.

14. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    omdat ze altijd zo breken me je gebit
    ik was 6 en ging voor het eerst naar de tandarts
    bleek dat mijn kies helemaal verot was
    zegt ze ik ga heel even wiebele en doet geen pijn (zonder verdoving)
    nou ze is 10 min beziggeweest met breken en trekken
    sinsdien ben ik als de doods voor haar

15. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Als ik het woord 'tandarts' al hoor krijg ik kippenvel.....

16. Nessy

Nessy Fanatiek lid

27 feb 2008
    2.309
    0
    36
    Verzorgende-C maar nu huismama
    Duitsland
    Dit geld ook voor mij....de school tandarts heeft er een puinhoop van
    gemaakt en zelfs kiezen/tanden getrokken zonder verdoving.Heb zelfs
    toen ik ongeveer 7 was een enorme klap van de school tandarts gehad.
    Ja vroeger was de school tandarts geweldig....NOT!! :x
    Maar goed....door dit alles was ik jarenlang panisch voor de tandarts.
    Was ook heel lang niet meer geweest.
    Inmiddels ga ik alweer jaren wel maar blijf het moeilijk
    en eng vinden.En het heeft echt niks met naalden of zo te maken want
    ik prik mezelf al jaren 2x per dag zonder probleem.Bij mij heeft het echt
    te maken met vroeger.

17. Rosado

Rosado Niet meer actief

Je kán idd verdoofd worden e.d., maar dan moet een tandarts dat wel doen. Mijn man was ook altijd bang voor de tandarts omdat die vanaf dat hij klein was zo'n hork van een kerel hadden die met zijn kolenschoppen lekker door je bakkus roerde zonder erbij stil te staan of iets zeer deed of niet. Verdoven had ie überhaupt nog nooit van gehoord en het deed altijd zeer, ook als ie alleen voor controle langs ging. Gevolg --> mijn man heeft niet zo'n best gebit, omdat ie op een gegeven moment gewoon niet meer ging. Hij had geen zin meer in de pijn. Ik heb 'm uiteindelijk aangemeld bij een andere tandarts en toen ie daar voor het eerst langs ging wist ie niet wat ie meemaakte. Zo anders gaat het er daar aan toe. Ze leggen goed uit wat ze gaan doen, verdoven bij wijze van spreken voor een scheet als je dat graag wilt en je mag het altijd aangeven als het pijn doet, dan verdoven ze wat bij. Nu zijn ze dus bezig met zijn gebit flink onder handen te nemen en ondanks dat ie er vorige keer best last van heeft gehad ziet hij er nu helemaal niet meer tegenop om langs te gaan de volgende keer.

Ik daarentegen ben nooit bang geweest voor de tandarts, omdat ik altijd een hele lieve tandarts gehad heb. Het is dus gewoon heel afhankelijk van wat voor ervaring(en) je met je tandarts hebt.

18. Danoontje

Danoontje Bekend lid

4 jun 2006
    568
    1
    0
    Huisvrouw
    Eindhoven

Same here .. de schooltandarts.
    Ik ging altijd normaal naar de tandarts tot ik een keer een behandeling gehad had bij de schooltandarts. Er moest een gaatje geboord worden zeiden ze, terwijl mijn tandarts een paar weekjes ervoor had gezegd dat ik geen gaatje had. Maar ja je weet niet beter dan zo'n tandarts had gelijk. Ik was toen 8 jaar. Tijdens het boren is hij 2x flink uitgeschoten en heeft hij in mijn gehemelte zitten boren. Dat heeft een aantal dagen zo'n heftige pijn gedaan kon amper normaal praten want me tong kwam er steeds langsaf wat erg zeer deed .. Sinds dien is het over met de pret en was elke tandarts een slachter in mijn ogen en durfde ik niet meer.

19. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

de tandarts die ik voor deze tandarts had die heeft mij angst bezorgd,

toen ik daar voor 1 van de eerste keren heen ging was ik "gewoon" bang, zoals elk kind in het begin bang is,
    inplaats van op mij in te praten o.i.d. heeft hij 3 tandarts assistentes geroepen, 1 hield mij beide benen vast en de andere 2 allebei een arm, en meneer de tandarts stopte zon ding in mijn mond zodat ik mjn mond niet meer dicht kreeg,

sindsdien ben ik altijd bang gebleven, had ook altijd gaatjes ( medicijnen enzo bezorgen ook dat ik slechtere tanden heb)

en moest bij hem 4 keer in het jaar mijn hele gebit laten maken dat in 3 afspraken van een half uurtje gepiept was en na 2 weken weer kapot brak, heb nooit meer alleen naar de tandarts gedurft

nu zit ik bij een tandheelkliniek, hele fijne aardige mensen, die echt de rust en de tijd nemen, ik heb mijn gebit daar 1 keer helemaal moeten laten maken, ik zit nu nog op 2 kronen te wachten en ik moet nog 3 gaatjes boren, en dit hebben ze niet in 3 afspraken gedaan van een half uur maar in 21 afspraken ( 2 of 3 afspraken per week ) en het is nog steeds niet weer afknapt zoals bij de andere tandarts :D
    ik zou zelfs al alleen kunnen gaan ( maarja heb geen rijbewijs dus moet toch iemand mee en dan kan diegene net zo goed mee naar binnen :p)

20. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik ben bang voor de tandarts omdat hij me nog nooit gerustgesteld heeft. Eigenlijk heel stom, want hij heeft me nog nooit pijn gedaan. Hij wéét dat ik bang ben, maar toch blijft hij zo'n koele kikker die alleen over en weer met zijn assistente in codes blijft praten. (jullie kennen het vast wel... *frons* hmm... b6... *kijkt nog een keer en pulkt* b8 en ga zo maar door) Ik denk inderdaad ook dat de grootste reden is dat ik alle controle kwijt ben, niet weet wat er gebeurt en te wachten staat.

Het ergste vind ik nog dat hij gewoon veel te laat heeft gehandeld/ingegrepen naar mijn mening.

Op mijn 20e jaar gaf hij mij pas een verwijsbrief voor de kaakchirurg omdat ik nog steeds een melktand heb. De reden dat deze niet verwisseld is omdat de volwassentand horizontaal boven de melktand ligt. Hij wist dit verdorie ook al wel toen ik 12 was. Er waren toen al meerdere foto's gemaakt van mijn gebit. Ik vind er nog al een verschil inzitten om iemand van 12 met een gat in zijn murf te laten lopen dan iemand van 20. Hetzelfde geld voor mijn onderste verstandskiezen. Daarbij zijn jongere kinderen vaak wat veerkrachtiger wat dit soort dingen betreft. Neeeee, hij heeft hier op deze manier geen vriendjes met mij gemaakt.

Ik zeg altijd maar zo: 'het is een beste man, maar hij had een ander beroep moeten hebben'hahahahaha

Deel Deze Pagina