@ Danty: Nou dan ga ik daar ook maar eens voor kijken @ Zwangere meiden: Hadden jullie in het begin soms ook echt ff van die krampen die behoorlijk intens waren? Wordt er af en toe echt een beetje bang van en ben heel blij als ze dan weer wegtrekken!
Engeltje, dat kan hoor! Had het ook vooral in het begin. Is je baarmoeder die uitrekt en groeit. Voelt precies als ongi kramp maar dan houdt t wat langer aan. Heel normaal! Ik vond dat ook echt niet fijn, en werd er ook bang van, maar er zit nog steeds een beeb in m'n buik, dus komt vast goed! Ff op de bank gaan liggen of rustig zitten als je er teveel last van hebt!
@ Wolkje: Thnx voor de geruststelling meis! En ik heb het juist vooral als ik lig... misschien omdat alles dan de tijd heeft om op te rekken ofzo? Merk ook dat mn ademhaling dan gelijk omhoog schiet en als ik dan ff wat ademhalingsoefeningen doe met mn handen op mn onderbuik, dat t dan vanzelf weer wegtrekt....
Wow meiden, zoveel gekletst gisteravond! Wolkje, zou echt een mooi lichtpuntje zijn dan! Elin, leuke naam! Engeltje, die krampen had ik in het begin ook hoor. Wordt bij mij nu iets minder, maar ik had het ook vooral s avonds als ik net in bed lag. Leek alsof alles dan werd opgerekt of zo... Hier, ben net wakker! Heb het klokje rond geslapen... ongelooflijk! En kan nog wel slapen, haha. En... vanavond weer de echo!!! Zo'n zin in, en toch ook spannend hoor... Denk dat we daarna gelijk doorgaan naar mn schoonouders, en de echo laten zien. Kunnen we misschien wel gelijk het ledikantje ophalen! Nou, ik ga me zo maar eens omkleden en dan even met de hond wandelen. Vanmiddag nog werken, hapje eten en dan is het alweer tijd voor de echo.
@ sita: oh, wat spannend zeg!! Wel gelijk je echo hier showen daarna he!! wat heerlijk dat je zo goed kan slapen! Ik zou blij zijn als de lucht buiten weer wat vochtiger wordt, want die scherpe koude lucht zorgt ervoor dat ik nog meer last krijg van mn luchtwegen en heb zo'n zin eigenlijk om ook een lekkere wandeling te maken! Dit is nu al de 5e dag dat ik niet kan praten, echt wat een straf is dat zeg! Zou blij zijn als ik weer kan gaan werken, wordt gek van t thuis zitten. Gelukkig zijn jullie er nog
Dobbermama, voor mijn zwangerschap heb ik heel sporadisch in het verleden...jaaaaren geleden, ook wel eens een aanval van hyperventilatie gehad. Ging ik idd ook knock out. Een keer een aanval gehad toen ik gewoon in bed lag. Kreeg echt geen lucht meer! Vriend totaal in paniek en heeft toen in zijn blote kont in paniek mijn vader gehaald. Ik woonde toen nog thuis. Dus ben er wel bekend mee. De huisarts raadde destijds aan om logopedie te gaan volgen, maar heb daar nooit wat mee gedaan. En nu tijdens de zwangerschap komt het weer een beetje terug, de ruimte wordt beperkter en sommige organen worden wat verdrukt, dus dat kan invloed hebben op je ademhaling. Dus idd, zoals jij beschrijft, goed er op letten en als ik merk dat ik kortademig word, even heel bewust met mijn ademhaling bezig zijn. Tot nu toe is dat voldoende. En wat vervelend voor je dat je zo met je menstruatie sukkelt en dit je zo onzeker maakt. Ik kan me voorstellen dat je er onrustig van wordt. Vreetbuien,de eerste weken van mijn zwangerschap kreeg ik vrij weinig door mijn keel. Niks was lekker en niks smaakte mij. In het begin daarom ook zo'n 3 kg afgevallen. Toen het eten me weer wat ging smaken, merkte ik dat ik erg snel vol zat..dus al had ik meer trek, echt meer eten ging nog niet. In de avond speelde mijn honger dan weer erg op en moest ik echt weer even wat eten. Dus ik heb toen vaak in de avond nog extra brood gegeten, vaak geroosterd. Ik kan me nog herinneren dat de honger die eerste weken echt verschrikkelijk was, dat was geen gewone honger! Ik moest echt snel eten als ik merkte dat ik honger kreeg, anders ging ik me echt naar voelen; flauwtjes, duizelig, knorrig. Dat is nu gelukkig voorbij, kan wat langer met honger doorgaan zonder dat ik er echt last van heb. Ik had ook niet echt vreetkicks ofzo. Nu gaat het eten inmiddels prima. Alleen het avond eten blijft vaak een euvel. Gekookte aardappels en groenten blijven me helaas tegen staan, het smaakt me gewoon niet, heb er geen zin/ trek in. Maar ik eet het wel gewoon hoor. Ik gun mezelf zo'n 1 keer in de week een lekkere pizza en we eten wat vaker gebakken aardappeltjes/ patat met groenten. Dat gaat er bij mij veel beter in. Vlees moet ik ook niets van hebben. Nou had ik voor mijn zwangerschap al geen hoge pet op van vlees, maar nu is het helemaal voorbij. Een frikandelletje of een kroketje gaat er overigens wel prima in, ook van die gebakken spekjes vind ik heerlijk, dus dat eet ik dan ook nog wel eens bij mijn avond eten. Verder geen gekke dingen, ik eet eigenlijk niet meer dan voor mijn zwangerschap. Vanaf het 2e trimester moet je wel iets meer gaan eten, maar dat gaat dan echt maar om een extra bruine boterham of een extra banaan!! Dus...zoveel extra is dat helemaal niet. Vanaf het derde trimester moet je ook weer wat meer gaan eten, maar dat gaat ook niet om grote hoeveelheden. Ik merk wel dat ik nu ik zwanger ben de boel veel sneller lijk te verbranden. In de week dat ik lekker vrij was, ging het heel snel met de kilo's. Zodra ik weer ging werken, stopte dat weer en ging het veeeeeel trager. Sterker nog, er was zelfs weer een paar honderd gram vanaf. Dus goed eten is wel gewoon belangrijk. Maar het is nog steeds geen ramp als je iets minder binnen krijgt, de baby heeft nu toch prioriteit, die pakt toch wel alles wat het nodig heeft...en soms gaat dat ten koste van je zelf. Wolkje, goh...mooi hoe je je 'als' gedachten beschrijft. Zou idd erg mooi zijn als dat allemaal uit mag komen voor jullie. Het is jullie zo gegund! Hoe het ook mag lopen en zijn, jullie kindje is sowieso jullie lichtpuntje. Mooi hoor! En wat super dat het met je mannetje goed gaat. Ik kan me voorstellen dat die controles zenwuslopend en spannend blijven. En..voor jou ook al bijna de 20 weken echo!! Spannend hoor. Willen jullie het geslacht weten? Danty, wat je schrijft over chocolade klopt. Maar dat heeft te maken met het feit dat er in chocolade ook cafeïne zit. Niet zulke grote hoeveelheden als ik koffie en cola, maar toch...het zit er wel in. Dus als je veel cafeïne houdende dranken drinkt en veel chocolade eet...dan moet je misschien een beetje opletten. Maar ik drink bijvoorbeeld helemaal geen koffie en nauwelijks thee. Wel een of 2 glazen cola op een dag. Daar kan ik zo naar uitkijken!! Ik ben dus totaal geen sap mens, en dat komt me dan ook totaal mijn neus uit. Dus wij hebben tegenwoordig zo'n pak met allemaal van die mini blikjes cola in huis en daar pak ik er maximaal 2 per dag van en de rest dus sap of chocomel of water. Pluus, hier ook! Lust ook echt geen melk. Ik kan er ook niet tegen, krijg er kramp en diarree van. Om toch aan mijn zuivel te komen eet ik veel kwark en drink ik jus 'd orange met extra calcium toevoeging en 's avonds na het eten nog een bakje yoghurt met perzik of vanille slagroom vla. Engeltje, ook ik had in het begin van de zwangerschap steken. Er gebeurt zoveel in je buik nu, je lichaam is zich helemaal aan het instellen op de zwangerschap...zou gek zijn als je dat niet zou voelen..toch? Als je op de bank gaat liggen, zorg er dan voor dat je niet uitgestrekt ligt, maar met je benen iets opgetrokken..anders kan het ook wat onaangenaam voelen, want dan kan het zijn dat je je baarmoeder nog iets extra op rekt.
Sita, weer een gevalletje van het crossing posts syndrome..hihi. Zie je post net nadat ik de mijne heb geplaatst. Wat fijn dat je zo goed slaapt, heerlijk! Hihi..en dan toch nog moe zijn he? Lekker herkenbaar weer haha. Spannend je echo vanavond...wel hier laten zien he? Wij willen ook meegenieten! Trouwens, gister ging het in het programma 'Jong', over tienermoeders. Ik heb het helaas gemist, maar kruip zo op de bank om het via uitzending gemist te kijken. Ben benieuwd....
Ow meiden, even klagen hoor... heb hier net even boven de wc gehangen. Gelukkig niet gespuugd, maar bah.. wat kroop het me allemaal even goed omhoog! Zit nu maar tegen mn wil in een cracker te eten. Hopen dat het helpt. Moet vanmiddag werken, dus hoop dat het wat minder wordt.. dacht dat de misselijkheid afnam, maar als ik dan in 1 keer naar het toilet moet rennen. :S bah!
Jullie stellen me echt gerust meiden, dankjewel!! @ sita: he, bah, wat vervelend zeg!! Hoop voor je dat dit de eerste en laatste keer was dat je dit hebt! Succes vanmiddag met werken!
Sita...bah, da's nie leuk nie! Hopelijk knap je nog op..anders ff pas op de plaats hoor. Engeltje, fijn dat je weer wat gerustgesteld bent. Lekker vertrouwen op je lijf..al is dat soms best moeilijk. Je lijf geeft zelf wel aan waar het behoefte aan heeft. En de ene keer is dit meer gezond dan de andere keer. Ach..en dat mag ook, zolang je maar niet compleet doorslaat haha. En daar heb ik een vriendin van. Die heeft vorige week haar weegschaal de deur uit gegooid! Ze kon er niet meer tegen. Ik moet elke keer zo om dr lachen! Zij is nu 24 weken zwanger en inmiddels al 8 kilo aangekomen. Ik loop nu inmiddels tegen de 28 weken (!!!) en zit op 6 kg. We hebben hetzelfde figuur en zijn ook even groot. Dus zij heeft er de balen van, terwijl ze in werkelijkheid voor haar termijn helemaal niet teveel aan is gekomen, ik daarentegen zit juist iets onder het gemiddelde. Nou eet zij wel alles wat los en vast zit, dus dat zal er ook mee te maken hebben. Dit laat ook weer mooi het verschil van zwangerschappen zien. Elke vrouw is anders zwanger, iedere zwangerschap is uniek. Ik heb net trouwens 'Jong' via uitzending gemist gekeken. Tjonge, jonge zeg...er zit een Aniek bij, zij heeft met 18 weken abortus laten doen en wat een muts...heb er geen andere woorden voor! Echt shocking....
@ liz: ja ik krijg ook steeds meer vertrouwen erin dat t goed zit, maar blijf t zo ontzettend spannend vinden! Denk dat ik er pas echt gerust op ben als ik mn eerste echo heb gehad.... Moet zeggen dat ik a.s. Maandag ook wel spannend vind hoor, want je moet dan weer een test doen toch met MvM? Zal vast wel goed zitten want anders voel je niet zoveel in je lichaam zou je zeggen, maar toch.... Qua eten heb ik gewoon echt megaveel zin in gezonde dingen, normaal zou ik een moord plegen voor een pizza, maar toen manlief net voorstelde om een pizzatje te eten vanavond was ik eigenlijk teleurgesteld dat ie geen trek heeft in groente haha nooit verwacht dat zoiets ooit kon gebeuren! Het enige waar ik me qua voeding zorgen om maak is of ik wel genoeg zuivel binnen krijg. Lust zelf ook geen melk, maar wel optimel, maar ik krijg t gewoon niet weg nu... Zit nu aan een bakje yoghurt met cruesli, maar als ik 100 ml yoghurt wegkrijg is het veel... Ken het progamma niet, gaat t om tienermoeders ofzo? Mankeerde t kindje iets, of wil ze het gewoon niet? Dat laatste zou ik echt niet kunnen begrijpen!
Omg zwangervan een man van 42??.. zei zelf 15.. en idd dat ze al 18 wk zwanger was verschrikkelijk..ik ben nu zelf 18 wk zal er niet aan moeten denk om mijn binkie nu te verliezen..brr..en dan werd er thuis gezegd je krijgt een nieuwe telefoon als je abortus pleegt..ze wil het zelf eigenlijk niefnmaaar doet het toch
Heb het net ook zitten kijken.....heb er echt geen woorden voor! Niet normaal gewoon! Hoe kan een man van 42 zoiets doen? Zoals ik het begrijp had dat meisje eigenllijk helemaal niemand, dus ik begrijp enigszins dat ze zich aan iedere vorm van aandacht vastklampte, maar oh wat erg zeg! En vooral heel fout hoe dr pa en dr tante ermee om zijn gegaan, ik kan dat niet begrijpen en ook als moederzijnde dan kom je toch voor je kind op?
Engeltje, de mverouw van moeders voor moeders zal je inderdaad nog een test laten doen. Die doet ze dan in een leuk doosje met de datum, zodat je het kunt bewaren Het is voor mij verder zo herkenbaar wat je schrijft over dat gezonde eten. Ik had dat ook heel erg in het begin van mijn zwangerschap, heel veel fruit, yoghurt, brinta e.d. Ik had nergens anders trek in dan dat gezonde voer...als ik al trek had! Zo lijkt het net of je lichaam zichzelf bij iedere nieuwe fase aanpast aan dat wat je lijf op dat moment nodig heeft. Mooi systeem toch? Dus lekker toegeven daar waar je trek in hebt. Ik heb het geluk dat ik tot op heden nog geen last heb van vreetkicks, niet anders dan anders in ieder geval. Af en toe heb ik natuurlijk ook wel trek in een zak chips of chocolade, maar eigenlijk niet anders of meer dan voor mijn zwangerschap. En tja..die docu. Ongelooflijk he meiden?! Volgens mij was dat grietje van 15 ook best wel labiel, niet al te snugger. En ja, op die leeftijd hebben je ouders natuurlijk wel heel veel invloed op je. En zeker als je niet zo sterk onderlegd bent en je het met dit soort dingen echt van de adviezen en de steun van je ouders moet hebben, kan ik me voorstellen dat je tot zo'n keuze komt. Maar toch, je kindje weg laten halen in ruil voor een nieuwe mobiel?! Dan spoor je ergens toch totaal niet?! Maar zoals haar ouders ermee omgingen? Sorry hoor, schandalig!! Dan is het niet zo gek dat dochterlief er ook zo mee omgaat natuurlijk, het is onderdeel van dr opvoeding. Maar voor dr ouders ging het om hun kleinkind. Harteloos gewoon.
Trouwens...even iets anders he...ehm...mijn positiebroek gaat een beetje strak zitten, what the fuck?! Hoe vind je die dan?? Buiten dat, mijn tieten kijken scheel, mijn buik puilt uit, alles jeukt, mijn rug knakt bij het opstaan en poepen is geen feestje meer...maar oohw wat word ik er toch blij en happy van! Ik weet niet waarom, maar voel me zo lekker en happy vandaag! Net bij het douchen was het zo gezellig samen met mijn kleine ukkie in de buik, ze badderde heerlijk mee met de warme douchestralen. Dus..wilde ik gewoon even kwijt....
@ liz: hahaha heerlijk hoe je dat toch weer beschrijft, scheelkijkende tieten ahahaha Gelukkig wordt je er zelf vrolijk van en terecht ook, want het is voor dat mooie wondertje in jouw buik! Hier is mijn buik best wel opgezet al een paar dagen, nou doe ik natuurlijk ook niet veel, maar dit gaat toch nog wel weg toch? Neem aan dat dit mn darmen zijn, of groeit mn buik nu gewoon al zo hard omdat ik niks anders kan don dan rustig aan?
@liz: Mooi toch! heerlijk om je zo te voelen! Ik begin me er ook steeds lekkerder onder te voelen en dat mn buikje nu zichtbaar wordt vind ik ook zo cool! @engeltje: dat buikje was bij mij in het begin echt darmen. dat zakte langzaam aan naarmate de weken verstreken weg. nu is er echt een buikje voor in de plaats gekomen wat ook blijft zitten, ongeacht tijd van de dag (eerder was het alleen savonds) je merkt het wel als het op een gegeven moment over gaat van darmen naar echt de baby. althans, dat had ik wel. ik voel mn bm ook heel duidelijk, dus voel goed waar die zit en dat de spanning daar op staat. ik heb even een fototje gemaakt net van mijn buikje nu in kleding, heb je een beetje een idee hoe veel je al kunt zien. Mijn collega's merken het nu ook echt op, erg leuk. maar zoals liz ook zei: elke zwangerschap is anders! kijk maar eens naar Danty, we schelen niet eens zo heel veel qua zwangerschap, maar die heeft echt al een mooiere baby buik dan ik. bij mij is t echt nog een klein bolletje, al zie je wel duidelijk dat t door een baby komt en niet dat ik gewoon te veel kroketjes heb gegeten