@ liz: mooi dat je het hartje weer hebt kunnen horen! Wel vervelend van je bloedgroep idd! Wat voor bloedgroep heb je zelf, weet je dat? @ pluus: ja tis echt zo gaaf! We mogen zelfs een bubble unit aanschaffen, cool he!
Ik heb bloedgroep 0 positief en rhesus negatief. Als de baby rhesus positief is, dan is er een risico mocht ons bloed met elkaar in contact komen. Dat risico is het grootst bij de bevalling of bij vallen of stoten van mijn buik. Mocht de baby na de bevalling rhesus positief blijken, dan krijg ik antistoffen toegediend voor een mogelijk volgende zwangerschap. Nou vraag ik mij af, als ik dit nou van te voren had geweten, voordat ik zwanger werd, zou ik dan ook al die antistoffen toegediend hebben gekregen? Interessante vraag voor de verloskundige. En misschien een handige tip voor de dames die nog niet zwanger zijn! En zou dit geen aanleiding zijn voor een medische indicatie, bevallen in het ziekenhuis? Dat zou dan weer mooi meegenomen zijn, want ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen.
Ok, heb t inderdaad wel vaker gehoord.....Als ik het goed heb heeft mijn oma dit zelfs gehad! Het lijkt mij idd dat t dan medisch zal worden, maar ook dat is een goede vraag voor de vk! Wat betreft t bevallen in t ziekenhuis, dat lijkt mij ook veel fijner! Nou dacht ik ergens gelezen te hebben dat je bij overgewicht ook moet bevallen in t ziekenhuis, weten jullie dat?
Heej liz, Fijn dat alles goed was! Ik heb inderdaad ook wel eens gehoorde van dat rhesusding... maar wat het nou precies is zou ik je inderdaad ook verder niet kunnen vertellen. Mijn tante had het ook bij mijn neef en nicht en die zijn ook gewoon goed en gezond op de wereld gekomen dus het zal allemaal wel mee vallen! Succes!
Hmmm ik had alle berichtjes na Liz haar vk bezoek niet gezien... Moet je in het ziekenhuis bevallen als je overgewicht hebt? Heb dat nog nooit gehoord eerlijk gezegd! Heb je zo veel overgewicht dan Engeltje? Ik zou graag thuis bevallen! Allemaal veel relaxter! Mijn man is het daar trouwens niet mee eens, die wilt ziekenhuis! Maarja als er geen medische indicatie is dan wil ik toch liever thuis..
ja ik heb een bmi van 36 dus dat is best wel behoorlijk. Tis gelukkig wel aardig verdeeld en heb een slanke taille, dus t valt niet op dat t zo erg is eigenlijk. Heb echt alle dieten die er zijn gevolgd en ook bij een dietist gelopen, maar niks werkt helaas..... Ik zou denk ik t liefst in t ziekenhuis bevallen, maar thuis is ook niet erg...
Fijn dat het niet zo opvalt! Ik heb een bmi van 27 (ik kom van de 29)... Hoop zoooo dat ik niet in het zh hoeft te bevallen ivm overgewicht!!
Oh dat valt toch reuze mee meid? Dat zal dan vast niet in jouw geval hoor, maargoed dat kun je het beste navragen aan de vk natuurlijk! Zo ben echt ontzettend moe de laatste week, zal wel een nasleep zijn van de mk net als dat ik nog steeds last heb van verstopping. Zometeen weer ff lekker slenderen en dan duik ik denk ik vroeg mn bedje in. Hoest met jullie allemaal? Worden de kwaaltjes van de zwangeren al wat minder? En hoe is t met de naderende eisprongen en testers? Ik heb naar mijn idee gek genoeg maandag alweer een ei gehad, gek he zo vroeg?
Zal het inderdaad eens navragen bij de vk over een tijdje! Vervelend dat je zo moe bent! Kan inderdaad best een nasleep zijn... het vraagt veel van je lichaam he! Hier gaat het best goed op het moment. Vandaag wel weer overgegeven maar ben eigenlijk niet echt misselijk... Heel klein beetje maar dat is zo weinig dat ik het meestal wel kan negeren! Hoop zo dat dit aanblijft houden! Maar je hebt je ei al gehad? Dat is fijn!! Dan is je cyclus weer goed op gang!!
ja ik had maandag ineens een hele felle steek linksonder in mn buik en tot nu toe heb ik dat steeds rechts gehad en was t mn eisprong. Zou blij zijn als t inderdaad zo is! Had net trouwens wel ineens weer een paar kleine stolsels, dat vind ikwel een beetje gek...
Hmmm inderdaad vreemd... of hebben jij en je man gemeenschap gehad? Dan kan het misschien wel innesteling zijn? Of zeg ik iets heel raars????
We hebben wel gemeenschap gehad ja, maar denk niet dat t nu al een innesteling is hoor...t ziet er net zo uit als een paar dagen na de mk. Misschien kwam t doordat ik mn best wilde doen voor een grote boodschap zeg maar...wat uiteindelijk niet gelukt is....ga er maar vanuit dat dit t laatste restje was wat er nog uit moest
Goedenavond meiden!! Leuke vragen allemaal.. helemaal omdat het mijn vakgebied zeg maar is.. hoop dat ik jullie beetje kan duidelijk maken over het rhesus gebeuren! Elke zwangere vrouw werd al jaren de bloedgroep bepaald.. Wanneer een vrouw rhesus negatief is en zwanger word van een rhesus positief kind.. kan ze (wanneer het bloed van het kind in contact komt met het bloed van moeder) antistoffen gaan maken.. Omdat dit rhesus positief lichaamsvreemd is voor de moeder! Sinds juli dit jaar word naast je rhesus factor een andere antigeen van de bloedgroep bepaald.. namelijk de c. Dit is nieuw.. en werd ingevoerd omdat dit dus ook net als de rhesus een sterke trigger kan zijn om antistoffen aan te maken.. wat erg gevaarlijk kan zijn voor je kindje als je kindje c positief is.. Daarom krijgen zwangere dames die rhesus negatief zijn in bepaalde weken anti-D (D is je rhesus zeg maar..) dit anti D wat je toegediend krijgt is niet gevaarlijk voor je kindje.. terwijl je lichaam denkt, mocht je in contact komen met bloed van je kindje 'Ow ik heb al antistoffen ik hoef niks meer aan te maken' ... wanneer je zelf namelijk antistoffen aan zou maken.. zijn deze wel gevaarlijk voor je kindje tijden bloedcontact! Voor c geldt hetzelfde.. wanneer jij c negatief bent.. en je kindje positief.. krijg je ook 'nep' anti c toegediend.. zodat je lichaam zelf niks aan gaat maken! Dit hoef je niet al voor een zwangerschap te krijgen.. Is het ietsje duidelijker? Heb geprobeerd het 'simpel' uit te leggen.. Dit is geen reden trouwens voor een ziekenhuis bevalling hoor.. Thuis kun je die anti D of anti c ook krijgen! @overgewicht en ziekenhuis bevalling... ik heb een BMI van.. 36/37 ofzo.. en ik heb geen indicatie voor ziekenhuisbevalling hoor.. ik denk dat het per vk verschillend is tot welke BMI ze zelf begeleiden ofzo.. @hier.. mijn avond/nachtdiensten zijn weer om.. gister van 16.30 tot 19.30 aan 1 stuk gerend.. kwartiertje pauze gehad ombrood naar binnen te werken... toen weer rennen, rennen, rennen.. tot 02.30 ... toen EINDELIJK op bed... en 03.00 werd ik er weer uit gebeld tot 04.00... toen geslapen tot 07.30.. dus al met al.. 3uurtjes slaap gehad..! Merkte het vandaag aan mn buik.. heb spierpijn joh.. denk van al dat lopen... Dus nu lig ik bedje... en kan niet slapen...
@ Beertje: Kijk das handig, iemand die er verstand van heeft! Gelijk weer een hoop geleerd.....T werkt dus eigenlijk net zoals inentingen als BMR of bijv tegen de griep als ik t goed begrijp. Hoorde trouwens vanmorgen op t nieuws dat ik waarschijnlijk ook weer ingeent ga worden tegen kinkhoest, vind t wel een goede beslissing! He wat lastig lijkt me dat met die nachtdiensten! blijf je dat je hele zwangerschap doen? Zorg wel goed voor jezelf en de kleine hoor!!
Zo er is weer een hele hoop gebeurd hiero haha ik ga niet helemaal terug lezen tot mijn laatste bezoek dat is echt te veel. allereerst Engeltje was super erg dat je een vmk hebt gehad!!! Hier is alles lekker rustig. We zijn maar weer aan het klussen geslagen want ja je kan maar niet vroeg genoeg beginnen en voor dat ik mijn ongi kreeg had ik niet echt zin meer.... Over een ziekenhuisbevalling of thuisbevalling: Wij willen beide dat het kindje in het ziekenhuis geboren wordt. Dat met in ons achterhoofd dat als er iets fout mocht gaan ze veel meer omhanden hebben dan thuis. Ook denk ik nie dat ze heel graag hier komen ivm mijn dobermann haha die is nogal speels en springerig als ik haar de kans geef.... enja als ik aan het bevallen ben dan kunnen zowel ik als mijn man haar niet de hele tijd in de gaten houden haha
@ flier hoe is het eigenlijk met je ongi, ben je het al geworden of is het nog niks? Ik heb wel iets gelezen maar was even benieuwd naar je