Advies minder productie, voeding overslaan?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Minny, 19 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Mijn zoontje is nu bijna 9 maanden. Al het drinken wat hij krijgt is BV. Maar ik merk dat mijn productie ineens is gedaald. Mijn borsten zijn veel minder vol en ik moet hem af en toe echt een flesje melk bijgeven, want anders heb ik het idee dat hij niet genoeg heeft gehad.

Ik wil nog niet helemaal stoppen met BV, maar aangezien hij toch al 9 maanden is, mag het wel iets minder van mij.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Hij heeft net om 12 uur nog BV gehad. Als hij zo wakker wordt, zit er volgens mij nog niet genoeg in mijn borsten voor hem. Zal ik dan een voeding overslaan en pas vanavond weer geven? Want dan zijn mijn borsten wel een stuk voller.

Maar moet ik hem dan een flesje geven of mag hij ook iets in de plaats hebben?

2. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

9 dec 2009
    916
    1
    16
    Tja, ik gaf mijn dochter ook wel water/thee te drinken rond die leeftijd.... ;)
    En vanaf 1 jaar krijgt ze nu ook Roosvicee.
    Het hoeft natuurlijk niet meer 100% mama-melk te zijn met 9 maanden!

Probeer eens wat uit, en kijk hoe hij erop reageerd.
    Je rolt dan vanzelf in een ander ritme, mss een ritme wat jou meer rust geeft.
    Ik vond het erg fijn om minder afhankelijk van de bv te zijn! :D

3. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Niet een voeding overgaan slaan! Eigenlijk "moet" je juist vaker aan gaan leggen. Want doordat de vraag dan omhoog gaat, gaat het aanbod ook omhoog. Je verhoogt dan je productie.

Succes meid!

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hoe weet ik nou of ik nog voldoende melk heb? Ik heb zelf het gevoel dat ik minder produceer, want voel totaal geen druk meer. En laatst had ie voor het eerst een hele nacht doorgeslapen en had ik totaal nergens last van. Uiteindelijk moet er wel wat gebeuren natuurlijk maar ik hou het heel lang vol.

Hij is nu 9 maanden dus vind het prima om wat af te bouwen, maar zakt mijn productie daardoor niet helemaal in?
    En waar vind je nou de info over wat een baby hoort te krijgen op die leeftijd?

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik ben met 9 maanden ook iets minder vaak gaan geven. Hier krijgt ze wel water/thee erbij.

Hebben beetje dit ritme:

8.00 bv
    9.00 boterham + thee
    10-11.30 slapen
    11.45 boterham + thee
    13.00 bv
    13.30-15.15 slapen
    15.30 fruit + thee
    16.45 soms bv maar ook wel eens niet
    slapen tot 17.30
    17.30 groente
    19.00 bv
    verder nog 's avonds laat en 's nachts bv.

Overdag drinkt ze hier maar heel kort. Mijn borsten zijn ook gewoon soepel.
    Hier alleen het nadeel dat ze overdag weinig bv drinkt per keer en 's nachts de schade inhaalt.

Als je een flesje bij moet geven, zou ik nog niet gaan minderen maar bv maar juist vaker aanleggen.
    Maar je kunt ook wat in de plaats van bv geven.

6. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Wat ik eigenlijk wil weten is of het goed is dat hij op de volgende momenten bv krijgt:

7 uur
    12 uur
    19 uur

en soms 's nachts. en daarbij ook brood en groentehapje en rijstewafel..

of krijgt hij dan te weinig melk binnen?

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Als hij niet meer vraagt dan zou ik er zelf vanuit gaan dat 'ie voldoende vocht binnen krijgt. (ook lettend op plasluiers etc)
    En anders misschien wat water aanbieden tussendoor?

Overigens echt niet twijfelen aan je productie. Rond deze tijd wordt je melkproductie stabiel en voelen je borsten altijd slap.
    Hier is het hetzelfde, maar twijfel niet aan mijn melkproductie en mijn dochter is ook gewoon tevreden en krijgt er genoeg uit.
    Maar volle borsten heb ik echt nooit meer.
    Ik voed helemaal op verzoek en het is laatst zelfs gebeurt dat ze sochtends om 08.00 een voeding had en daarna pas weer om 16.00. Toen had ik nog geen stuwing ofzo.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    3 voedingen is prima hoor! Ze moeten ongeveer 500cc zuivel binnen krijgen, als hij 3 flinke voedingen drinkt, redt hij dat wel.
    Hier zou het niet lukken, ik denk dat ze overdag steeds 80cc drinkt.

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    ik heb geen idee hoeveel hij per keer drinkt....

soms lang en soms heel kort...

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier meestal maar kort en 1 borst. Kolf zo'n beetje 80cc per borst dus vandaar dat ik daar vanuit gaat. 's Nachts drinkt ze vaak 2 borsten.

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Stel dat hij per keer 150 ml drinkt, dan zit ie nog niet op 500 per dag.

Dan heb ik de nacht niet meegerekend. Of moet ik dan ranja ofzo bij geven?

Heb ook eens gelezen dat je ipv een voeding ook yoghurt ofzo mag geven?

12. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik begrijp je vraag niet zo goed...

Langs de ene kant geef je aan dat je je zorgen maakt over een mogelijk dalende productie maar langs de ander kant wil je afbouwen. Toch maak je je dan zorgen over te weinig vocht/melkinname.

Als je bang bent dat je een dip hebt, moet je vaker aanleggen.
    Als je wilt afbouwen, kan je een BV vervangen door ander vocht. Persoonlijk zou ik dan zeker niet kiezen voor ranja of die toestanden maar water of thee.
    Als je denkt dat je kindje dan te weinig melk binnenkrijgt, kan je volle en pure yoghurt extra geven als dessert ofzo.

13. 4days

4days Niet meer actief

Je hebt niet te weinig melk. Het is normaal dat je borsten leger gaan voelen. Ze produceren gewoon melk TIJDENS het drinken. Als je zoontje meer dorst heeft drinkt hij vanzelf vaker, waardoor je productie omhoog gaat. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken.

Het verschilt een beetje van vrouw tot vrouw, maar ik denk niet dat je je nu nog druk hoeft te maken over een productie die instort als je een voeding weg laat. Het zou nu redelijk stabiel moeten zijn.

Waarom wil je eigenlijk minder bv geven? Het is nog steeds het beste voor je kindje, en door zo veel mogelijk te geven kan je kindje optimaal van de voordelen genieten.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Rond de 9 maanden wordt je productie stabiel en voel je geen stuwing of volle borsten meer. Dat vond ik wel even wennen, want ik ging van altijd stuwing naar slappe zakjes.:D

Je zegt dat je het idee hebt dat je zoontje niet genoeg krijgt, maar baseer je dat alleen aan hoe vol je borsten voelen?

Als je wilt afbouwen kan je andere melk geven, als je je productie wilt behouden/verhogen moet je juist vaker aanleggen.

Als je kind tevreden is, niet krijst van de honger en voldoende plasluiers maakt, krijgt hij genoeg.

Wat ook al gezegd is: je mag bij 9 maanden best eens wat water/thee oid geven (geen ranja!), maar als je productieproblemen hebt, zou ik dat niet doen.

15. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Mijn vraag was eigenlijk: krijgt hij genoeg voeding binnen als ik de borstvoeding van 3 uur weglaat? Dan zit hij op overdag nog 3 voedingen en 's nachts nog 1. Of moet een kindje van die leeftijd echt nog 4 voedingen krijgen overdag?

Ik merk dat hij overdag wat onrustiger is tijdens de BV en als ik dan bijvoorbeeld eens weg ben, vind ik het erg vervelend om de borst te geven. Als hij steeds loslaat om te zien wat er om hem heen gebeurt. En dat zit ik daar met mijn borst bloot. Dat vind ik niet zo fijn als wanneer hij gewoon rustig drinkt..

Stel dat hij genoeg heeft aan de borst om 7+12+7 uur, dan zou ik hem iets anders kunnen geven rond 3 uur.

Hoop dat jullie mijn vraag begrijpen? Ik zou het ook niet erg vinden om de dagvoedingen wat af te bouwen. Dit ivm zijn drukke gedrag en ook ivm mijn kolfrecht wat bijna afloopt.

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Met 4 voedingen per etmaal krijgt hij wel genoeg melk hoor!

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Eens.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    ik zou ook zeker op 4 voedingen proberen te blijven.
    Als je een voeding gaat overslaan gaan je borsten niet voller zitten. Ze krijgen alleen maar het signaal door dat er MINDER nodig is, dus zal je productie alleen maar verder dalen als je de voeding van 3 uur zou overslaan.

19. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik denk toch dat ik iets anders ga geven rond 3 uur. Op mijn werkdagen kolf ik 1x tussen de middag en had net nog zo'n 180. Das dus best veel. Moet alleen even kijken wat ik dan het beste ga geven. Moet het iets van zuivel zijn?

Hij krijgt dan in ieder geval 3 keer BV en eventueel 's nachts als ie wakker wordt...

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als hij 3x180cc zou drinken, dan zit hij al aan de 500cc zuivel dus extra zuivel is niet nodig.
    Ik zou gewoon iets van thee ofzo geven. Hier krijgt ze om half 4 fruit met thee. Soms einde van de middag nog een slokje bv.

Deel Deze Pagina