2 jaar en ineens niet meer naar bed willen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Foxter, 4 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Hoi meiden,

    Mijn dochter is 2 jaar en 3 maanden, en wil sinds een week ineens niet meer naar bed. Eerst was het drama alleen 'savonds en nu ineens ook 'smiddags. Ik heb haar maar weer aangekleed en ze speelt nu met haar driewieler beneden.

    Iemand een idee wat te doen, want 'savonds is laten huilen geen optie, ze huilt net zo lang en echt overstuur, tot ze gaat kokhalzen en overgeven. Als je haar uit bed haalt is ze gelijk vrolijk. Maar om nou elke avond tot 22 uur op te blijven lijkt me ook niet de bedoeling...

    Misschien is er een hele simpele oplossing, maar ik zie hem even niet. We zijn dit ook niet gewend, ze sliep altijd goed in en de hele nacht door.

    HELP!!!

    Groetjes Foxter
     
  2. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    tja...ik weet een vriendin van mij laat haar kindje zelf bepalen wanneer hij gaat slapen. Hij geeft dit ook aan.
    Dan gaat hij lief slapen.
    Maar haar leven en routine kan dit aan want ze is huismoeder. Dus ja soms slaapt hij om 22 uur en soms al om 19.30 uur.

    MIsschien kan je dit een weekje doen en is ze zo moe dat ze uiteindelijk weer toegeeft?

    En anders er bij blijven zitten tot ze slaapt en dit afbouwen?
    Oja en haar middag slaapje laten zitten. Vanaf deze leeftijd hebben sommige kinderen het niet meer nodig.
     
  3. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Na wat verschillende dingen geprobeerd te hebben ( middagslaapje overslaan, eigen bedtijd laten uitzoeken, ritueel vasthouden), bleek uiteindelijk brullen toch de oplossing..

    Hij hield koppig vol dat hij niet wilde slapen, maar na 3a4 dagen brullen was het over. En sindsdien slaapt hij weer als een engeltje. Ook overdag nog een jaar lang 2,5 uur geslapen.
     
  4. ik wil en mama

    4 apr 2011
    44
    0
    6
    Vrouw
    Arnhem
    moet niet slapen heel dag tot 7.30 s'avond
    zij wordt moe en gaat goed slapen ;)
     
  5. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    inderdaad proberen overdag niet meer te laten slapen..
    onze dochter doet dat ook al niet meer vanaf 2 jaar.. maar dan moet ik er wel bijzeggen, het is nooit een slaapkoppie geweest..
     
  6. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Ze slaapt altijd zo'n 3 uur 'smiddags, dus om dat slaapje er helemaal in 1 keer af te halen lijkt me niet zo'n goed idee.. Maar ik zal wel eens gaan proberen om haar na een uur wakker te gaan maken, misschien gaat ze dan 'savonds weer beter slapen...
     
  7. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    3 uur wooow , dan is dat hoogstwaarschijnlijk het probleem. mijn zoon ( bijna 2 ) slaapt de ene dag wel de andere niet. op de dagen dat ie niet slaapt valt hij veel sneller en rustiger in slaap dan op de andere dag. dan duurt het zo een uur en is hij nog heel druk en draaien en springen in bed. en hij slaapt maar anderhalf uur. reken ook de uren maar eens uit van na de middagdut tot aan het naar bed gaan. dat kunnen er nooit veel zijn dan. dan is het niet gek dat ze niet moe is en wil gaan slapen.dan zal ze dus later naar bed moeten wat emestal niet wenselijk is met het dagritme van de volgende dag, of korter (of helemaal niet) s'middags moeten slapen. ik ben zelf niet van het laten huilen. ik blijf er meestal bij als hij onrustig is. meestal wordt hij dan wel rustig en valt in slaap. zo winnen we allebei bij de situatie, zonder enorme strijdt.
     
  8. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    ja hier slaapt ze ook maar 1 1/2 uur op de dag.
     
  9. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    3 uur is wel lang hoor.. wou dat mn dochter t nog deed ;)
    af en toe gaat mn dochter nog wel is slapen bij de oppas.. maar dan wel echt van 12u tot 1u.. anders geheid problemen:)
     
  10. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Hier slaapt ze 's middags ook meestal 2 met soms uitschieters van 3 uur. Maar ze is dan ook al tussen half 7 en 7 uur wakker 's morgens en ligt er 's avonds meestal half 8 weer in. Wel ligt ze 's avonds soms een uur te kletsen voor ze in slaap valt, niet erg want ze huilt verder niet en zal ook de dag moeten verwerken blijkbaar. Maar misschien dat we straks in de zomer haar wakker maken na 1-1,5 uur als ze 's avonds slechter gaat slapen.
    Dus ik zou eerst kijken hoe ze daarop reageert, helemaal schrappen zou ik nog niet doen maar idd misschien eerder wakker maken 's middags.
     
  11. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie wilde ook nog 2,5 uur slapen overdag. Eerder wakker maken gaf een drama voor de rest van de dag. Dus dat was geen fijne optie.

    Uiteindelijk is hij een poos om half 9 pas naar bed gegaan. Dat is nu weer bijgetrokken nu hij niet meer slaapt overdag.

    Hij had dat slaapje ook echt nodig. Hij verzette zich wel, maar hij zag er wel moe uit, en sliep uiteindelijk ook wel. Dat middagslaapje heeft hij ook nog 1,5 jaar daarna gedaan.
     
  12. tulip

    tulip Niet meer actief

    :(

    ons meisje gaat s middags altijd lief slapen, ook zo'n 3 uur. En s avonds zegt ze wel eens dat ze niet wil. Ik leg haar in bed, zeg dat ze nog tegen haar knuffels mag kletsen, dan ga ik naar beneden en dan is ze al stil.

    Ik heb hier ook wel eens gelezen van iemand die het kindje nog wat laat lezen in bed, is dat iets voor je meisje.
     
  13. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik denk dat het probleem in die 3 uur slapen van 's middags zit... Probeer haar max. 1,5u te laten slapen en dan kijken hoe het 's avonds gaat.

    Hier momenteel ook een dochter (2) die 's avonds nog lang beneden wil spelen. Ach, ze speelt braaf, is hartstikke lief dus waarom niet denk ik dan. Er komen echt wel weer tijden dat ze er om 20u in ligt en voor nu is dat dan maar even 21u, ik kan er niet wakker van liggen.
     
  14. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Heb jullie tips even aan mn man laten lezen, maar hij vindt het niks om haar nu 'smiddags ineens minder te laten slapen, omdat dit "gedrag" pas sinds een week is. Hij wil het nog even afwachten. Gisteren heb ik haar wakker gemaakt na een uur, maar helaas, gisteravond was ze weer tot 23 uur klaar wakker.

    Ik ga een middenweg nemen tussen jullie tips en wat mijn man wil, ik ga haar 'smiddags alleen in bed doen als ze echt aangeeft dat ze moe is (normaal leg ik haar om 13 uur in bed en gaat ze gewoon slapen tot 16 uur, of ze er moe uit ziet of niet), en 'savonds ga ik ook wat langer wachten ipv het strikte om 20 uur naar bed. Eens kijken of ze zelf een ander ritme krijgt.

    Maar tis wel vermoeiend, zeker als je het helemaal niet meer gewend bent :)
     
  15. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Goed plan, het kan ook per dag verschillen hoor. Zo lag C hier gisteravond pas om 21.15 in bed en vandaag alweer om 19.45...
    Heb ik ook weer eens iets aan mijn avond ;)
     
  16. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Gisteren bij het kdv heeft ze een hele stennis gemaakt, dus is ze daar niet naar bed geweest. Gisteravond was ze doodop maar wilde niet naar bed. Na (weer) rustig met haar te hebben gezeten en weer wat meer doorgevraagd te hebben dan de andere keren zei ze dat ze het eng vind in haar eentje. Ze zei het echt heel verdrietig, mama, S alleen boven.... eng!!!!!
    Dus nu leg ik haar voorlopig in bed, ga op de stoel zitten achter haar bed, speel 5 minuten angry birds op mn telefoon :D en ze slaapt :)
    Hopelijk is het nu opgelost :) :)
     
  17. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Mijn jongste is net 2 en doet ineens ook moeilijk met slapen, sinds de zomertijd is ingevoerd. Ik denk dat hij het nog te licht vindt of zo. Hij slaapt 's middags ook nog ca 2 uur (hij wil wel langer, maar ik maak hem na max 2 uur wakker).
    Ik trek me er niet veel van aan. Ik leg hem in bed en dan springt hij gelijk weer op om te springen en te brullen, maar dan laat ik hem maar gaan. Na een paar minuutjes kom ik dan nog even terug en leg hem weer neer, meestal berust hij dan wel mopperend in zijn lot, soms moet ik later nog eens terugkomen.

    Van mijn oudste heb ik geleerd dat ik geen drama moet maken van het slapengaan, want dat het dan alleen maar erger wordt. Zolang ik consequent volhoud dat het bedtijd is en hem er niet uithaal is de boodschap duidelijk en zal hij zich er uiteindelijk wel bij neerleggen.
     
  18. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Ik zie ineens dat het bij jullie ook sinds een week is. Zou het dan niet ook met de zomertijd te maken hebben en dat het te licht is naar zijn zin? Mijn oudste vindt het ook maar raar dat hij nu ineens naar bed moet, terwijl de zon nog schijnt, maar die kan ik het nog een beetje uitleggen. En de jongste brult gewoon: isse niette donke, moette nog meer pelen!
     

Deel Deze Pagina