Zijn er hier ook medewerkers bloedafname?

Discussion in 'De lounge' started by Siren84, Feb 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Lijkt me leuk om te doen! Ik wil een carriereswitch gaan maken.
    Ik werk nu al bijna 8 jaar als tandartsassistente. Ik heb eens van een patient gehoord die een x bij me kwam dat er veel medewerkers bloedafname tekort zijn.

Ik vroeg me af wat je als vooropleiding nodig hebt.. en hoe zo'n opleiding in bloedprikken te werk gaat. Ik heb wat op internet gezocht maar kan geen goede info vinden. Zou het mogelijk zijn dat als werken en leren tegelijk te doen? We hebben wel geld nodig namelijk. :)

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Euhm, ik heb er wel stage gelopen, in het ziekenhuis dan. Het waren voornamelijk doktersassistentes en medisch analisten. Het bloedprikken zelf is niet moeilijk te leren, na een dag oefenen op een kunstarm en collega's kon ik al op de prikpoli beginnen.. maar weet niet hoe dit verder gaat zonder opleiding als verpleegkundige of doktersassistente bijv.

Verder heb ik nooit gehoord dat er een tekort zou zijn in het ziekenhuis, meestal zijn de medewerkers bij de bloedafname op meerdere plekken werkzaam, dus ook achter de schermen van de bloedafname. Ik weet ook niet waar je precies wilt gaan werken? Ik zou er pers niet aan moeten denken om dit dag in dag uit te doen in een ziekenhuis en weet niet eens of dit bestaat. Wellicht bedoel je bij de trombosedienst?

3. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    4,077
    7
    38
    ergens in t gooi :)
    volgens mij bestaat dat niet, opleiding voor alleen bloedprikken..

daar heb je MLO (middelbaar laboratorium onderwijs) voor nodig, idd doktersassistente of verpleegkunde ... Beide opleidingen duren geloof ik 4 jaar.. dus zo even switchen om bloed te kunnen prikken is nogal een beslissing.

Voor bloed afname moet je ook BIG geregistreerd zijn. dus echt gediplomeerd. Mag je niet zomaar doen..

Succes met je zoektocht!

liefs Muis

4. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    BIG geregistreerd ben ik al ivm met mijn werk nu. Ach, ik ben wat aan het orienteren.

Ik ga eerst open sollicitaties sturen naar een aantal ziekenhuizen hier in de omgeving. Zou ook graag op de afdeling kaakchirurgie werken. 2 jaar geleden was ik 2e tot mijn grote spijt. Lijkt me geweldig om in een ziekenhuis te werken omdat je intern allerlei kanten op kunt!

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,186
    10,765
    113
    denk je niet dat bloedprikken alleen erg eentonig wordt als je gewend bent om tandartsassistente te zijn met alle afwisselende werkzaamheden?

ik heb in mn opleiding leren bloedprikken: een ochtendje op een kunstarm en op elkaar en een week lang dagelijks een uurtje met de prikdienst mee, en daarna werd je geacht het te kunnen...

6. bwoe

bwoe Actief lid

Jun 14, 2009
    180
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb dit jarenlang gedaan als bijbaantje... Ik studeerde verloskunde en moest een dagje stagelopen. Zodoende werd ik (vanwege tekort inderdaad) gevraagd of ik vaker wilde prikken. Ik had dus geen diploma op mijn vwo diploma na. Veel kinderen van analisten deden dit werk trouwens ook. Je moest wel minimaal 18jr zijn. Ik moest wel theorie doornemen die mondeling werd overhoord door een analist. Daarna een certificaat gekregen, stelde weinig voor. Ik zou zeggen; neem contact op met een aantal prikposten voor de mogelijkheden! Het werk is trouwens niet saai en eentonig want je krijgt er steeds moeilijkere klussen bij. Bijzondere afnames bijvoorbeeld en inderdaad het computerwerk.

Share This Page