Help,andere manier van slapen in kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door 1979kik, 22 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1979kik

1979kik Bekend lid

2 aug 2009
    612
    1
    18
    medewerker personeelsdienst
    België
    Hallo

Op 4 jan begin ik terug te werken en gaat ons meisje 3 dagen id week naar het kinderdagverblijf.
    Daarjuist ging ik alvast haar spulletjes brengen en het viel me op dat de babies beneden slapen,in bedjes.dit is ook dezelfde ruimte waar de peuters spelen.
    Nu is het probleem dat ons meisje enkel slaapt in een aparte verduisterde kamer. Dit werkt prima nadat we in het begin echt gesukkeld hebben aangezien ze niet in de box in de woonkamer wilde slapen en zo oververmoeid raakte.
    We hebben hierin dus al een hele weg afgelegd en vanaf okt doet ze haar slaapjes overdag ook in haar slaapkamer.

Ik zei dit tegen de kinderverzorgster en die zei dat alle babies beneden sliepen zodat ze ze kan zien en geen risico wilde nemen.
    Ze had nog wel boven een apart kamertje waar ze eventueel kon slapen maar dan gaat ze ook om de 6 min checken..
    Het is daar dus niet de gewoonte..
    Heb nu zo een schrik dat mijn meisje daar niet gaat slapen en lang gaat huilen. Het werkte net allemaal zo goed hier thuis :( maakt me even heel verdrietig.
    Nog mamas wiens baby thuis enkel slaapt in een aparte kamer maar geen problemen heeft met 'drukker' te slapen in het verblijf...
    Xx

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik snap de slaapsituatie op jouw kdv niet helemaal.

Hier hebben alle groepen aparte slaapkamertjes. Op het kdv waar mijn oudste als baby zat, hadden ze één slaapkamer per groep. Op het kdv waar ze nu zitten, hebben ze twee kleinere per groep. Maar dat zijn aparte kamertjes, die helemaal donker zijn.
    Het is natuurlijk wel wat drukker/rumoeriger dan thuis - er zijn meer kindjes en die slapen niet allemaal meteen. Maar uiteindelijk slapen ze daar wel. In het begin sliepen ze allebei wat minder op het kdv dan thuis, maar nu gaat het meestal erg goed.

Maar bij jou slapen ze in de speelruimte? Vreemd... Op ons kdv laten ze een kindje hooguit weleens in de box slapen als het daar in slaap gevallen is, maar voor de rest liggen ze dus gewoon in een apart, donker kamertje. En ik geloof echt niet dat die leidsters iedere 6 minuten gaan kijken. Vind het ook nogal overdreven om dat te gaan doen; waar zijn ze precies bang voor? Als ze denken dat ze het niet kunnen horen als een kindje huilt moeten ze gewoon een babyfoon gebruiken.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.152
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Misschien kun je het de eerste paar keer even aankijken. Als ze niet wil slapen merken de leidsters dat ook wel. Dan kunnen jullie eventueel alsnog afspreken dat ze op het andere kamertje slaapt.

4. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    bij ons op het kdv slapen de hele kleine babytjes apart. Na enkele maanden gaan ze op de gewone slaapkamers slapen, maar ook daar liggen max. 3 kindjes.
    Werkt voor mijn zoon en dochter zeer goed.

5. tulip

tulip Niet meer actief

ik krijg ook niet helemaal een beeld bij de slaapsituatie op jouw kdv, misschien kun je dat beter uitleggen??

Maar, je had toch wel van te voren kunnen bedenken dat je kindje nooit alleen zal slapen en dat het niet zo verduisterd kan worden als thuis. Meestal ga je toch ook kijken voordat je je kindje er heen brengt???:(

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.831
    9.336
    113
    Gelderland
    Mijn zoontje slaapt thuis ook helemaali het donker en op het kdv is het stukken lichter en natuurlijk veel meer geluid. Het was even wennen voor hem maar het is helemaal goed gekomen.

@Tulip, wij zijn ook niet uitgebreid gaan kijken op het kdv. Het is een grote organisatie en we hadden er beiden een goed gevoel bij. Ingeschreven en daarna een keertje gaan kijken:) gelukkig klopte ons goede gevoel en is het een goed kdv.

7. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    is het echt in dezelfde ruimte als waar peuters spelen? want dan doe je toch geen oog dicht?

Bij het kdv van mijn zoontje hebben ze een aparte donkere slaapruimte, hij slaapt daar niet zo goed als thuis maar hij heeft daar ook minder slaap nodig omdat er zoveel afleiding is.

Ik kan me niet eens voorstellen dat je niet eerst gaat kijken op een kdv voordat je je kind er heen brengt, je allerkostbaarste bezit gaat er immers naartoe en dan wil ik wel van te voren weten hoe de ruimtes eruit zien, wie de leidsters zijn, hoe ze werken etc.

8. adi

adi Niet meer actief

Ik probeer het ook te begrijpen. Hebben ze een beneden en een bovenverdieping op de speelzaal?
    Hebben ze geen aparte slaapkamers waar überhaupt kindjes/babys slapen?
    Hebben ze daar een bepaalde visie bij? Waarom is dat?

Overigens lijkt het me niet echt haalbaar dat de leidster elke 6 minuten de trap op loopt om de baby te checken die boven slaapt. Dan komt ze toch nergens anders aan toe? Heeft ze geen babyfoon?

Op ons kdv hebben ze per groep 2 kleine slaapkamers waar een aantal kindjes per kamer liggen. Maar toen mijn kindjes 6/7 maanden waren vielen ze nog vaak daar in de box in slaap. Gewoon tussen de spelende kindjes in. Dan sliepen ze maar heel eventjes. Ik heb toen ook gevraagd om ze gewoon op bed te leggen als ze in slaap vielen in de box, of nog liever als ze aangaven moe te zijn.

Ik zou het nog een keer gaan bespreken. Toen je rond ging kijken voor de inschrijving van de baby, vond je deze situatie toen ook een bezwaar?
    (kan me overigens voorstellen dat je als bijv. zwangere denkt dat je baby best op de zaal kan slapen, dan weet je dit soort dingen nog niet ;))

9. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Vreemde situatie hoor.Onze meiden hebben op 2 kdv gezeten,en bij beiden aparte slaapkamers.Ik ben wel eerst gaan kijken hoe het daar was,vind het toch een gevoelsding als ze naar een kdv gaan.
    En als je kindje op het kamertje boven gaat liggen,kan ik me niet voorstellen dat ze elke 6 min gaan kijken.Er zijn nog meerdere kinderen op de groep en die hebben ook de aandacht en leiding nodig natuurlijk.Misschien past je kindje zich wel aan.Soms sta je versteld van kinderen.En daarbij ze is pas 4 maanden,gewoon even doorbijten en je zult echt versteld staan.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het ook raar klinken, ze slapen dus op de groep en niet op een slaapkamer? Hier 2 slaapkamertjes per groep. Ze horen er dus wel wat geluid van de groep, maar het wordt wat gedempt. Eva had wel wat moeite met slapen (maar dat was thuis ook), Lisa doet het een stuk beter (maar dat is thuis ook). Wij merkten dus niet zo heel veel verschil.

Je zou ook je babyfoon mee kunnen geven als je wil dat je kindje boven in een slaapkamer slaapt. Hebben wij ook gedaan (toen Lisa sondevoeding kreeg, als ze sliep konden ze haar dan laten slapen en de voeding geven, maar dat mocht alleen als ze dan goed in de gaten gehouden werd, met babyfoon dus).

11. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ik snap deze situatie ook niet goed.

Wij leggen de kindjes gewoon lekker in een slaapkamertje te slapen.

Babyfoon is naar mijn weten verplicht op de slaapkamer! En wij checken ieder kwartier of de kindjes nog goed in bedje liggen, lekker warm onder de deken enz. (2 groepen, meestal wel 6 leidsters in het pand!)

Het is voor een kindje ook een kwestie van wennen, en het is altijd anders dan thuis. Maar het is wel de bedoeling dat je je kindje met vertrouwen en een goed gevoel naar het kdv laat gaan! Dus ik zou toch even een goed gesprekje aangaan!

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ilias slaapt thuis op zijn eigen kamer, redelijk donker.
    Op het kdv hebben ze wel aparte slaapkamertjes, maar die zitten tegen de groep aan. Muisstil zal het daar sowieso niet worden. Ook omdat er meerdere kindjes liggen en als er één gaat huilen... sja...
    Toen Ilias nog echt klein was, legden ze hem gewoon in de wieg of in een mix te slapen. Die staan in de hoe van de groep, dus daar is het wat rustiger. Sowieso is het daar wel rustig, alleen bij het halen en brengen zijn de kindjes wat drukker, maar ik ben ook wel eens buiten de normale tijden binnengestapt en ze zijn allemaal lekker zoet aan het spelen (0-2 jaar). Maar goed, Ilias slaapt wel minder goed op het KDV. Thuis slaapt hij rond de 2x2 uur. Op het kdv meestal rond de 2x1 uur.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wiegendood misschien? Kan een voorzorgsmaatregel zijn die in het plan van aanpak veiligheid (verplicht!) beschreven staat.

Trouwens, in Zweden schijnt het normaal te zijn dat alle kindjes tegelijk gaan slapen. Dan worden alle spullen aan de kant geschoven, worden er allemaal matjes en dekentjes gepakt en gaan de kindjes allemaal in het midden van de ruimte liggen slapen. Gezellig :) Maar daar zijn dan ook geen kindjes van <1 jaar bij.

14. adi

adi Niet meer actief

Dit is wel in meer landen hoor, maar dan heb je het over peuters. Mijn nichtje heeft dit ook gehad toen ze kind was (toevallig dat je dit aanhaalt, heeft mijn tante het nog onlangs over gehad) Tja, wat zal ik zeggen? Alle peuters moesten perse tussen 13.00 en 14.00 op bed blijven liggen en STIL zijn. Of je wilt slapen is je eigen probleem, maar liggen bleef je.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Je gaat toch thuis ook niet iedere 6 minuten bij je kindje kijken? Dan slaap je zelf nooit meer.... Misschien ligt dat aan mij hoor, maar ik vind zo vaak checken echt zwaar overdreven. Ik lees hier ook niet dat jij dit doet hoor, maar dat je het oppert als mogelijke veiligheidsregel die aan het kdv is opgelegd.

Alle kindjes tegelijk slapen doen ze hier op het kdv ook, op de peutergroep (vanaf 2 jaar). Maar met baby's kun je dat eigenlijk niet doen, die hebben niet allemaal hetzelfde dagritme.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar thuis gebruik je toch een babyfoon? Of niet als je je kindje zo ook wel kan horen. Maar volgens mij ging het er hier over dat het kindje dan boven zou slapen en de leidsters het helemaal niet zouden kunnen horen.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hangt misschien ook van het KDV af. Nog even aan mijn vriendin gevraagd en als je niet wilde slapen in dat uurtje, mocht je ook lezen. Maar wel stil zijn, ja.

18. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Op ons KDV zijn een aantal baby's die wel in de groep slapen. Maar dat is meestal omdat ze gewoon makkelijk in slaap vallen in de box, of hangwieg. De rest gaat naar slaapkamertje..

Maar mijn jochie slaapt thuis alleen in het donker. En op het KDV is het best licht en met 4 bedjes. Toch slaapt hij daar ook prima.

Ik hoor zovaak problemen met eten of slapen, maar op het KDV gaat alles anders. Meer indrukken, andere aanpak etc. En er is eigenlijk geen voorspelling te doen of iets wel of niet gaat werken. Is altijd een kwestie van uitproberen.

(nouja, sliep daar prima, tegenwoordig leggen ze hem een half uurtje in bed, en halen hem er dan weer uit. Hij vind dat prima, maar krijgt wel even wat rust, tenzij zijn vriendinnetje erbij ligt. Dan is het dikke pret)

19. tulip

tulip Niet meer actief

nou, onze slaapkamers zijn gewoon in de groep, wel een aparte ruimte natuurlijk, maar wij checken ook elke 5 minuten. Overdreven??? Hallo, ik heb de verantwoordelijkheid over andermans kostbaarste bezit!!!!!! Ik zou het mijzelf nooit vergeven als er iets zou gebeuren wat ik had kunnen voorkomen door vaker te kijken. Vooral bij kleine baby's blijf ik het een hele verantwoordelijkheid vinden.

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik geloof echt niet dat de leidsters op de groep van mijn zoontje iedere 5 minuten gaan checken. Dat hoeft van mij ook niet, zolang ze de babyfoon wel gebruiken.
    Elke 5 minuten is trouwens wel erg vaak tulip? Praktisch gezien bedoel ik.

En ook zij slapen trouwens allemaal tegelijkertijd, maar alleen de kinderen die 1 middagslaapje doen. De kleintjes slapen in hun eigen ritme en de oudsten slapen niet.

Het heeft mij trouwens verbaasd hoe goed mijn zoontje op het KDV slaapt terwijl hij thuis vrij makkelijk wakker wordt.

Deel Deze Pagina