Nienke heeft weer eens iets nieuws ontdekt; sinds kort maakt ze spuug in haar mond (het liefst met eten erbij) en laat dit vervolgens uit haar mond lopen. Verder doet ze sinds kort haar truitje en haar hemd uit...en het maakt niet uit waar we zijn. Wat moet ik hier nu weer mee? Als ik zeg dat het bah is wat ze doet met het spuug en dat ze haar eten moet eten dan zegt ze met een big smile bah maar gaat gewoon door. Moet ik nu boos worden? Wanneer ze haar kleertjes uit heeft doe ik ze weer bij haar aan maar dan wordt ze driftig of ze trekt ze met de zelfde gang weer uit. Grrr Herkenbaar? Hoort dit bij 18 maanden fase ofzo? Iemand een oplossing?
Het hoort er wel bij. Je kindje leert nieuwe dingen en ze leert ook dat ze een eigen wil heeft onafhankelijk van haar moeder. Onze dreumes had laatst ook iets nieuws ontdekt: al sproeiend haar drinken weer uitspugen.... Gelukkig stopte ze hiermee net zo plotseling als het was begonnen. Geen idee wat je kunt doen... Het schijnt dat ze "de hoek" snappen met 18 maanden, maar ik heb het nog niet geprobeerd.
Tis beide aandachttrekkerij denk ik... de beste remedie: negeren! maar ik begrijp dat -vooral het uittrekken van de kleertjes- je dit niet overal kan negeren. Misschien thuis wel even laten gaan, waarschijnlijk ondervindt ze dan dat er niks lolligs aan is ( want geen reactie van jou) en doe je de kleding dan zonder boe of bah na een tijdje weer aan. Voor het spugen misschien tijdelijk even een slabber om laten zodat haar kleertjes niet vies worden en laten gaan, dan is de lol er snel af
De slab om laten zal niet lukken want die trekt ze er net zo snel weer af. Probeer het nu al een paar dagen te negeren en af te leiden met wat anders en dat lijkt enigszins te helpen. Wat is "de hoek" precies?