Hallo Dames in het zelfde schuitje, vandaag voor een fm naar de Gynaecoloog geweest, afgelopen woensdag waren er nog 3 kandidaat eitjes. Vandaag tijdens de echo telden we er 4... 3 die sowieso springen en 1 twijfelaar. de Gynaecoloog rade het af om door te gaan met de inseminatie. 4 is te veel maar voor ons is dit de laatste van 6 IUI's een beetje "all or nothing" gevoel. ik vroeg aan hem wat nu daadwerkelijk het verschil maakte met 3 of 4 follikel's. ik zei de kans is zo, zo klein. als je kijkt dat we van de 5 IUI's er 1 hebben gehad met 3 follikel's en een inseminatie met 34,7 miljoen potentiële wondertjes..waarvan alles qua timing ook goed was. en dat dat ook niet gelukt is, wat maakt dan het verschil met 1 follikel meer. het was de kans op een meerling zwangerschap wat nu vergroot werd en ja hij wist ook niet waar hij 3 baby's bij mij zou moeten houden. ik ben vrij klein 1,66 en 55 kilo met deze afmetingen konden wij ons een hoop ellende op de hals halen... in het geval van 3 zouden ze te vroeg worden geboren en hij somde nog meer ongemak op... het enige wat ik dacht "misschien is dit wel de kans ! zijn we alleen maar 1 eitje extra nodig" uiteindelijk zei hij: ik raad het af, maar als jullie er voor kiezen het wel te doen, kan ik het wel begrijpen. "ik beslis het niet alleen" zei ik dus heb ik mijn man gebeld. hij zei ook dat we er gewoon voor moesten gaan. dus om een lang verhaal kort te maken. as zondag hebben wij een inseminatie met 4 follikels.... en nu maar duimen......
Aan een kant vind ik het wel riskant, want ze raden het niet voor niets af! Aan de andere kant...we hebben het hier over follikels. En niet elke follikel hoeft een eitje te bevatten. Ik hoop voor jullie dat jullie deze keer geluk hebben en zwanger mogen raken van een kindje. Veel succes!
Hier schrik ik van, echt waar. Vind het onverantwoord dat er klinieken zijn die hier in meegaan. (en dan ook nog met zoveel zaad!) Ik ken hier iemand van het forum, die had drie follikels. Ook zij mocht door en werd zwanger van een drieling. Wat een onmenselijk dilemma kom je dan voor te staan! Voorgesteld werd om er 1 weg te halen, waardoor de anderen meer kans op overleven hadden. En minder complicaties voor zowel moeder als kinderen. Zij had echt spijt als haren op haar hoofd, dat ze bij drie follikels is doorgegaan, laat staan bij vier! 'gelukkig' heeft het lot voor deze vrouw beslist en is 1 van de embryo's zelf gestopt met groeien. Inmiddels heeft ze een tweeling. Denk alsjeblieft nog eens na! De zesde iui betekent niet het einde van alle kansen! Het is jullie niet voor niets afgeraden! Ze zouden het in beleid moeten opnemen, dat bij meer dan twee de iui niet doorgaat (was bij ons in het ziekenhuis al jet geval). Door dat niet de doen brengt een arts de gezondheid van zijn patiënt in gevaar en is hij, naar mijn mening, zijn artsen-titel niet waard...
hey Merah, ik begrijp je reactie volkomen....echt waar.. en hij heeft het ook afgeraden...dit is echt onze keus geweest en niet die van hem. maar begrijp dat dit een keus is die niet uit wanhoop is gemaakt..maar puur een kwestie van enig sinds logisch redeneren. al 10 jaar geen anticonceptie en geen zwangerschap...vele succes momenten met goede follikel's voldoende en goed zaad en geen zwangerschap...hoe groot is de kans dan op de manier waarop wij het beleven dat 3 follikels en 1 twijfel (wel of niet springt) wel het verschil gaan maken..... we hebben het er nogmaals over gehad en maken morgen onze beslissing of we het inderdaad door laten gaan of niet.
Ik had er ooit 4 en m'n man had goed zaad . Helaas net zwanger, maa een vriendin van mij wel met 4 follikels en zwanger van een tweeling, bevallen met 25+4 dgn. Gelukkig hebben de kids het overleefd, maar een meerling zw is een grote kans hierdoor, en niet zonder risico's.
eens. ik vind het een een enorm risico wat je nu gaat nemen het word niet voor niets af geraden. Mijn vriendin heeft het met 3 gehad en dat werd een 3 ling en ook zij moest er een laten gaan. na de abortus van de 3de vrucht. kreeg ze met 7 weken een miskraam en raakte ze alle vruchtjes kwijt. daarna hebben we ze een andere behandeling gedaan. met 1 vruchtje en daar is hun zoontje geboren
Ik denk dat in de negatieve reacties teveel voorbij gegaan wordt aan het feit dat MSC al 10 jaar zonder suces zwanger probeert te worden. De kans dat ze zwanger wordt van een drieling tot een vierling is zeer klein. Wel vergroot ze hiermee de kansen dat ze zwanger zal worden. Ik snap haar afwegingen volkomen. Wellicht wordt ze hiermee juist wel zwanger (van een eenling) en is dat juist door de vergrote kans die ze heeft gehad. Beleid/ protocol wordt naar mijn mening in Nl. te rigide over gedaan en patienten hebben te weinig inspraak. Ik vind dat je zelf moeten blijven nadenken en niet blind er vanuit moet gaan dat het beleid/ protocol goed is voor jou. Het is vaak maar een mening van een ZH. In het buitenland (België/ Duitsland) kijken ze naar de specifieke omstandigheden van een patient en baseren ze een keuze in samenspraak met de patient hierop. Ook wordt er meer vanuit belang patient geredeneerd. In Nl speelt eigenbelang van het ZH een te grote rol. Men heeft liever dat je überhaupt niet zwanger wordt dan dat je zwanger wordt van een tweeling of meer. In het buitenland heeft men liever dat je dan wel zwanger wordt en neemt men overwogen de kans van een meerling. Bij zwangerschap van een meerling zou iedereen het verschrikkelijk vinden om indien nodig de keuze te moeten maken om een selectieve abortus te ondergaan. Maar als die keuze betekent dat je dan wel moeder wordt, dan denk ik dat de meeste vrouwen onder ons die al jarenlang een zwangerschapswens hebben en bij het beperkte beleid in Nl niet zwanger worden toch die situatie zouden verkiezen. Het is te makkelijk en te moralistisch om te zeggen dat het niet mag omdat iemand dan voor een keuze komt te staan. Of je het aandurft om mogelijk in die situatie te komen te verkeren en welke keuze je dan maakt, is voorbehouden aan diegene waar het om gaat en niemand anders. MSC, ik wens je veel succes en hopelijk een zwangerschap
Ik zou er ook gewoon voor zijn gegaan. Heb zelf vrijwel altijd 3 eitjes met IUI en mag ook gewoon doorgaan,staat ook in het boekje trouwens. Alleen met 5 eitjes is het afgeblazen. Mijn man heeft trouwens ook goed zaad. (oke, 1x niet) bo75,mooi geschreven.
Eens! Ik zou zorgvuldig afwegen of je deze risico's echt wilt nemen. Stel dat je toch zwanger wordt van een drieling, hoe kijk je dan tegen selectieve abortus aan, kan je lichaam (met zo'n kleine bouw) het aan, de risico's van (erg) premature kindjes. Je wens is wel heel begrijpelijk
1 op de weet ik hoeveel raakt ook daadwerkelijk zwanger van alle drie de eitjes of vier in dit geval. Wij hadden de vorige poging ook 3 follikels, maar ook geen zwangerschap niks. Dus ik zou dezelfde keuze maken en de iui laten doorgaan met 4 follikels. Want ja wie zegt dat er overal een eitje inzit. Als het zo is dan moet het gewoon zo zijn. Heel veel succes iig en hopen dat je nu zwanger raakt! Groetjes
lieve dames, bedankt voor alle reactie's en jullie kijk hier op. het zullen wel de hormonen zijn geweest die hebben besloten tot een second opinion... net terug en blijkt dat er 5 zitten...dus we hebben het geannuleerd. volgende maand hopen op een betere stimulatie. of nr 5 nu de cyste is die het de das om heeft gedaan of niet... ik weet het niet. wel weet ik dat wij dit risico niet willen nemen. waar leg je dan de grens met het aantal follikel's. het is goed zo...volgende maand nog steeds de 6 de IUI en of er dan 1 of 2 of 3 follikel's zijn wellicht wederom 4 (hopelijk niet natuurlijk) dan gaat het gewoon door. ik ben blij dat mijn gevoel van twijfel in een keer toesloeg, nu hebben we wellicht erger voorkomen. en lukt het niet met de laatste IUI dan zal het zeker lukken met IFV/ICSI. nogmaals bedankt voor jullie extra plus en min punten... iedereen veel succes deze ronde en ik duim voor jullie allemaal op een posi test. gr
Wat goed dat je voor een second opinion bent gegaan! Overigens niet omdat het nu niet doorgaat, maar omdat ik respect heb voor het feit dat je er heel zorgvuldig mee omgaat. Ik hoop dat de volgende IUI mag slagen voor jullie en dat jullie niet weer voor zo'n dilemma komen te staan. Blijf er wel bij dat ik het zorgelijk vind dat die beslissing bij jullie wordt gelegd. Zoals iemand anders schreef ga ik niet voorbij aan het feit dat jullie al lang bezig zijn en de wens heel groot is. Juist omdat de wens zo groot is, vind ik dat een arts moet waken over de gezondheid van zijn patient en eventuele ongeboren kindjes. En in mijn ogen doe je dat niet als je iemand het risico laat lopen zwanger te raken van een vierling (of nog erger, want bedenk dat ze ook nog kunnen delen!!!). Als positieve noot wil ik je graag nog meegeven: Ik heb zelf 8 IUI's gehad alvorens we over gingen op IVF. Onze eerste IVF, eerste terugplaatsing, was gelijk raak. 10 maanden geleden is onze dochter geboren! Dus, verlies de hoop niet. Er zijn echt nog veel kansen om te grijpen!