wel of niet naar de sauna als je zwanger wilt worden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door ster, 1 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ster

    ster Fanatiek lid

    1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Hallo,
    Graag zou ik willen weten of het erg is als je af en toe naar de sauna gaat terwijl je zwanger wilt worden. Mijn vriend en ik houden erg van de sauna, maar soms hoor je dat dit niet goed zou zijn.
    Echter stel dat het nog een hele tijd duurt voordat je zwanger wordt, dan kan je al die tijd niet naar de sauna.....
    Ben benieuwd wat het advies is. Bedankt alvast.
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Ster,

    Iedere vrouw die gezond is en een normale zwangerschap doormaakt, kan zonder bezwaar naar de sauna blijven gaan, als zij dat voor die tijd ook gewend was. In de eerste drie maanden van de zwangerschap zou het op theoretische gronden misschien niet zo verstandig zijn het zich ontwikkelende vruchtje langdurig aan extreme temperaturen bloot te stellen. Dus dan liever wat voorzichtig aan. Niet te lang in de kabine blijven en niet op de hoogste bank. Gebruik ook steeds een schone handdoek en ga steeds op dezelfde kant van je handdoek zitten. Luister naar je lichaam, als je het niet of minder prettig vindt, gewoon een poosje niet gaan. En drink voldoende water voor en na de sauna.

    Mirjam
     
  3. ster

    ster Fanatiek lid

    1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Hoi Mirjam,
    Bedankt voor je antwoord!
    Weet jij ook of het voor de man een probleem is?
    Hier was ik namelijk ook benieuwd naar.
    Groet Ster
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Ster,

    voor zover ik weet zijn er geen onderzoeken bekend over de invloed van sauna's op de man. Ik weet wel dat een (te) hoge lichaamstemperatuur de kwaliteit van het zaad negatief beïnvloedt. Het is voor de zaadkwaliteit van mannen bijvoorbeeld beter om boxershorts en pantalons te dragen in plaats van strakke onderbroeken en spijkerbroeken. Daardoor worden de testis namelijk te dicht op de benen gedrukt, en dat verhoogt de temperatuur in de balzak (die is ongeveer 35 graden, en de lichaamstemperatuur ongeveer 37 graden). Maar als je man verder goed gezond is, gezond eet en geen alcohol drinkt (heeft ook allemaal effect op de zaadkwaliteit), dan zal zo'n saunabeurt niet zoveel kwaad kunnen denk ik.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina