slecht slapen overdag. van 2 naar 1 slaapjes met 10 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mizz, 29 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is bijna 10 maanden. Ze is een slechte en onrustige slaper. Ze is 's nachts vaak wakker (ongeveer 3 vd 5 nachten) maar maakt wel lange nachten. (18.00-8.00 ongeveer, soms half uurtje eerder of later)

Nu kost het mij de grootste moeite haar overdag in bed te krijgen. Ze laat zich er prima in leggen, wrijft in haar oogjes, pakt haar speentje en haar knuffeltje. Maar nog voor ik beneden ben begint ze te keten. Kletsen, gillen, geluidjes maken. Dat vind ik allemaal prima. Dit duurt soms wel een uur! Waarna ze uiteindelijk begint te huilen en dan binnen 10 minuten overstuur is (ga er wel regelmatig naartoe om haar in te stoppen)

Ik heb het idee dat ze niet moe is (niet gek na 14 uur slaap 's nachts) maar haar wakker houden resulteert in een jengelend kind wat dus wel veel vermoeidheidsverschijnselen vertoond.

Nu dacht ik misschien haar ochtend slaapje te laten vervallen. En proberen te rekken tot 12.00 uur. Kan dit al wel met 10 maanden? Slaapt ze 's nachts niet veel te lang. Ik ben altijd thuis dus laat haar slapen zo lang ze wilt. (Vaak wel rond dezelfde tijd wakker hoor)

Ben benieuwd of er iemand is die ook een kindje had die met deze leeftijd nog maar 1 slaapje deed..

2. Renaat83

Renaat83 Actief lid

28 sep 2012
    393
    0
    16
    Vrouw
    Mijn zoontje slaapte ook slecht overdag. Hij is met 11,5 maand over gegaan op 1 slaapje. Hij begon alleen maar te huilen bij zijn ochtendslaapje. En toen dit geprobeerd en werkt goed. Hij ligt er rond 12:00 in. Om half 12 boterham en klein flesje en dan 2 a 3 uur slapen.

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Waarom zou get niet kunnen? Ik zou het gewoon een keer proberen! Hier zitten we nog op 2 slaapjes aangezien mevrouw maar maximaal een uur per keer slaapt :)

4. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Toen mijn dochter 10 maanden was, was ze aan het rommelen met de slaapjes. Ze deed toen afwisselend 1 of 2 dutjes, verschilde per dag. Maar vanaf ongeveer 10,5 maand was ze zo goed als helemaal over naar 1 dutje per dag. Dit was dan vaak wel een lange, ging gemakkelijk richting de 3-3,5 uur!

Het kan dus zeker wel!

5. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Dat kan zeker! Gewoon proberen.

6. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Mijn dochter ging met 9 maanden al rommelen en heel duidelijk met dat ochtendslaapje. ik legde haar gewoon iedere ochtend op bed en dan keek ik of ze wilde slapen, zo niet haalde ik haar er gewoon weer uit.
    Dit rommelen heeft zeker 6 weken geduurd en toen sliep ze definitief niet meer in de ochtend.

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje was 11 maanden toen ie overging naar 1 slaapje. Dat verliep in het begin wel wat rommelig maar werd een slaapje van 12.30 tot 15/15.30 uur....

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Mijn beide meiden sliepen rond die tijd nog maar 1 keer. En sliepen 's nachts veel korter, meestal amper 11/12 uur. Het klinkt idd alsof je dochter overdag net niet moe genoeg is om te gaan slapen. Het ritme verleggen kost even wat tijd/moeite, maar als je het eenmaal te pakken hebt slaapt ze misschien wat gemakkelijker. Zo hebben wij nu het ritme eindelijk echt om naar geen slaapjes meer. Ze kon zonder, maar was dan snel moe, at slecht, was daardoor vroeg wakker van de honger, en daardoor tussen de middag eigenlijk weer moe genoeg voor een middagslaapje, maar dan was ze 's avonds tot 9 uur wakker... Dus nu ze echt om is, en er weer rust in het schema zit (geen slaapjes meer, altijd om 7 uur naar bed), slaapt ze 's ochtends iets langer (tot half 7 ongeveer) en is ze 's avonds minder moe.

Daarbij is niet doorslapen niet gek op deze leeftijd. Mijn meiden worden beide regelmatig nog wakker. De oudste 1 of 2 nachten in de week, de jongste 3/4 nachten per week. Das helemaal niet gek, wij slapen zelf ook niet altijd in 1 ruk door en zij slapen nog een langere tijd 's nachts. Doorslapen klinkt altijd als een soort utopia, maar ik ben er inmiddels aan gewend en ben echt niet heel moe of uitgeput door die nachten. Hoort erbij, ik slaap zo weer verder. En anders is een co-sleeper nog een idee.

Als ik het zo hoor, slaapt ze best genoeg, en moet je alleen op zoek naar een nieuw ritme voor overdag. Een middagslaapje kan ook tijdelijk best van half 12 tot 2 zijn bijvoorbeeld!

Deel Deze Pagina