spruw

Discussion in 'Borstvoeding' started by Snoopy1979, Feb 5, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hoi,

Eva heeft sinds zo'n 2 weken last van spruw, sinds anderhalve week zijn we daarachter en zijn we aan het smeren met Daktarin en ik met Miconazol. Een paar dagen geleden was het weg en ging Eva weer regelen, ik helemaal blij! Maar vanaf vandaag is het weer mis, Eva's tong is weer wit en ze drinkt weer heel onrustig of helemaal niet. En heeft nu dus telkens honger, maar drinken gaat haast niet. En slapen lukt daardoor ook niet.
    We zijn dus nog aan het kuren, ik had gehoopt daar eind deze week mee te kunnen stoppen. Maar is het normaal dat de spruw tijdens het kuren terugkomt? Eva is sinds een paar dagen ook verkouden (wordt alweer minder gelukkig), kan het zijn dat de spruw daardoor weer de kop opsteekt? En zal het nu wel weggaan, of moeten we op andere medicijnen gaan overstappen, en zo ja, welke?

Ik word er zo moedeloos van, we doen zo ons best om die stomme spruw uit te roeien en dan is het weg, komt het na een paar dagen weer keihard terug. Ik word er zo verdrietig van om mijn kleine meid zo te zien huilen :(.

Liefs,
    Snoopy

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Smeer even een dag of wat door. Zie je geen verbetering, neem dan contact op met je huisarts. Als hij geen sterker middel weet, kijk dan even op borstvoeding.com, veel moeders hebben goede ervaringen met gentiaan violet.

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

En in het uiterste geval met een Flucanazolkuur voor jou. Wat heftiger, maar bij mij was het de enige optie (na 9 weken aanklooien met andere medicijnen).

Probeer even op je suikers en melkproducten te letten.... dat is de voedingsbodem voor de candidaschimmel.

Sterkte!

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Die flucanazol, heeft dat dan ook zin voor Eva? Ik heb namelijk nergens last van. Die gentiaan violet had ik ook al van gehoord, maar het liefst heb ik dat die Daktarin nog gaat werken... Het gaat sinds vannacht weer wat beter, maar even afwachten wat de dag brengt. Wat nu trouwens wel helpt als ze overstuur is, even op een speentje zuigen en daarna weer verder aan de borst. Dan is ze tenminste weer even rustig. Ik probeer per voeding toch zoveel mogelijk naar binnen te krijgen...

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe behandel je?

Smeer je na elke keer aanleggen zowel je tepels als de hele binnenkant van het mondje in?

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ja, ik doe Daktarin op Eva's speen en beweeg die door haar mondje. Maar als ik het goed zie, zit het alleen op haar tong. Mijn tepels maak ik schoon met een azijnoplossing en smeer ik in met Miconazol. Dit alles dus na elke voeding en nieuwe zoogcompressen, spuugdoekjes e.d. (die ik op 60 graden was).

Net heb ik haar half slapend aangelegd en ze heeft de borst goed leeggedronken. (dat zou ik wel vaker willen doen, maar de helft van de tijd slaapt ze dus niet...) Om 14 uur was ze wakker en had ik het ook geprobeerd maar dat was weer een drama :(.

7. appeltje

appeltje Niet meer actief

Dajtarin op de speen is niet voldoende hoor. Je moet echt met je vinger heel de mond door. En probeer ook goed de wangzakken mee te pakken. Niet te snel laten afsabbelen.... hoe langer ze er over doet, hoe beter de werkzame stoffen kunnen intrekken.

Flucanazol is alleen voor de mama.... maar als jij geen last hebt, dan volstaat miconazolnitraat. Ik had het tegenovergestelde van jou. Kind dronk vrolijk zonder pijn, maar moeders ging door de grond. Net even anders dus....

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het beste is om met een goed schoongemaakte vinger of een steriel gaasje een hoeveelheid ter grootte van een flinke erwt in het mondje te smeren, en dat echt overal. Dus niet alleen de tong, maar ook de kaken, de wangen, de lipjes.

9. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Bij mn dochter ook hardnekkige spruw... echt gewoon een hele poos doorgaan. Ook als het over lijkt nog minimaal een week.

Anders zijn er ook nog andere oplossingen zoals dat genetiaan en een vriendin van mij bestreed het met pure bosbessensap oid. Als het maar zuur is. En ff zelf opletten op wat je eet, schimmels gedijen doe in suikers.

10. unner

unner Bekend lid

Dec 17, 2006
    663
    0
    0
    juffrouw
    Zuid-Limburg
    Hier hadden we hetzelfde probleem: na twee weken smeren was het weg en na een borstontsteking kwam het gewoon keihard terug. Dus maar weer opnieuw begonnen. Toen weer twee weken moeten smeren en nadat er niks meer was, toch nog een week extra gesmeerd. Nu is het over en alles weer geweldig. Dus vooral nog een paar dagen extra smeren en idd de Daktarin niet via de speen maar met je vinger of een wattenstaafje uitsmeren in het mondje. Succes en hopelijk is het snel over.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik heb sinds jullie berichtjes de Daktarin op mijn vinger gedaan (nagel heeeel kort geknipt) en door haar mond gesmeerd. Doe meestal zo'n 2 'erwtjes' en als ze spuugt nog een beetje daarna.
    Vannacht was de eerste keer weer drama en de tweede keer had ze zoveel honger (ik voed haar dan eerder expres niet, heel zielig maar anders wordt ze alleen maar overstuur) dat ze heel goed heeft gedronken en geslapen. En vanochtend kreeg ik gelukkig een brede glimlach van haar! (voel me op een of andere manier zo schuldig als ze zoveel huilt). Vanmiddag ging het weer goed, ze ligt nu alweer bijna 4 uur te slapen dus ik ga haar zo maar wakker maken.
    Ik heb haar vandaag gewogen en ze is afgelopen week toch 250 gram gegroeid! Ben daar dus heel blij mee. Mocht ik begin volgende week nog geen verbetering zien, dan ga ik vragen om Nystatine. Heb nu al een paar keer gehoord dat dat dan wel werkt. Maar ik ga er nog wel vanuit dat de Daktarin gaat werken, het verhaal van Unner geeft me in ieder geval weer hoop! En ik was zeker van plan om in ieder geval nog een week door te smeren, die ene week kan er dan ook nog wel bij ;).

Liefs,
    Snoopy

12. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    ik had nystatine labaz voorgeschreven gekregen, en ik moet zeggen het sloeg ontzettend goed aan, ze heeft er (klop klop) geen last meer van...

gr.smoekie

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Het gaat hier al een stuk beter! Eva drinkt weer goed sinds gistermiddag, het lijkt erop dat ze weer gaat regelen... en nu maar hopen dat de spruw helemaal weggaat en wegblijft. Haar tong is nog wel wat wit, als die weer helemaal roze is ga ik nog een week door met smeren.
    Wat is borstvoeden toch mooi als je kindje lekker drinkt! :)

Ik denk trouwens dat de tip met het door de mond smeren goed gewerkt heeft, bedankt!

Share This Page