Is er iemand die tijdens een gewone zwangerschap wel eens de progestanpillen vaginaal heeft gebruikt? Ik weet dat deze pilletjes vaak worden voorgeschreven bij IVF na plaatsing van het embryo. Maar ik ben benieuwd of ze ook wel eens bij een gewone zwangerschap worden voorgeschreven. Volgens mij werkt de progestan op het baarmoederslijmvlies en zorgt het voor een goede innesteling(en kan het niet zoveel kwaad en kan het alleen maar positief werken ). Maar voordat ik mijn gyn ga lastig vallen met de vraag om deze pilletjes, wil ik zeker weten of ze uberhaupt wel eens op die manier worden voorgeschreven. Wie kan er iets meer over vertellen? Gr. Xon
Progestan/Utrogestan wordt inderdaad gebruikt na IVF/ICSI. Doordat er eicellen weggehaald worden, begint je lichaam meteen met het afbreken van het baarmoederslijmvlies. Door extra progesteron te gebruiken kun je dit voorkomen. Het zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies in stand gehouden wordt, daarmee zijn de omstandigheden voor innesteling optimaal. Het zorgt echter niet voor een goede innesteling! Het zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies dik genoeg is voor een innesteling. Progestan/Utrogestan wordt ook gegeven aan vrouwen die een te korte luteale fase hebben. Maar ook vrouwen die veel miskramen gehad hebben, krijgen soms extra progesteron toegediend. Als je geen problemen hebt met je baarmoederslijmvlies, niet een te korte luteale fase hebt of met IVF/ICSI bezig bent, dan wordt Progestan/Utrogestan niet voorgeschreven. Dit heeft dan geen toegevoegde waarde. Als het niet nodig is, dan zou ik ze ook niet gebruiken. Het heeft een hoop bijwerkingen, het is een hoop geklieder en je krijgt er hele vieze afscheiding van.