Vanaf wanneer kregen jullie kindjes een eigen huissleutel? Onze zoon is net 10 en zit in groep 7. Het is natuurlijk niet stoer om met je moeder uit school te lopen dus komt altijid alleen naar huis. Meestal komt hij na mij aan als ik zijn zusjes uit school gehaald heb maar het komt ook wel voor dat hij eerder thuis is en voor de deur staat te wachten. Nu zijn eind vorig schooljaar begonnen met alleen thuis blijven als ik even een boodschap moest halen of met de middelste naar dansles moest. Ik wilde dan eigenlijk niet dat hi naar buiten ging maar "veilig" binnen was als ik niet thuis was. Nu wordt hij vaak opgehaald en vind ik het ook zo sneu dat hij binnen moet blijven omdat ik niet tuis ben zo midden op de vrije woensdagmiddag. Maarja, als hij buiten is en er gebeurd wat, kan hij natuurlijk niet naar binnen. Ik twijfel heel erg of we hem een eigen huissleutel moeten geven. Hij is heel zuinig op zijn spullen, maar ik vind hem nog zo jong. Vrienden van ons hebben jongere kinderen dus ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Mijn gevoel zei alijd naar de middelbare school, dan een sleutel maarja.... Ik ben dus heel erg benieuwd wat jullie zeggen. Vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen een eigen huissleutel?
De mijne heb ik er een gegeven. Maar hij gebruikt hem nog niet. Maar daar moet wel verandering in gaan komen soms ga ik gewoon plannen dat ik iets later terug ben dan hem. Lekker zelfstandiger laten worden. En dat vind hij echt vreselijk ( Not) haha. Dus hier met zijn verjaardag zorg ik er voor dat hij en de huissleutel heeft met alles er op en der gaan. en een mobieltje. Zit nu in groep 8 volgend jaar wil ik dat hij redelijk zelfstandig van huis en van school gaat komen.
Ik vind het op die leeftijd wel kunnen hoor, had ik vroeger ook. En anders kun je bijv. in de achtertuin ofzo de sleutel op een plekje verstoppen dat je met hem afspreekt, hoeft hij hem niet altijd mee te nemen of bij zich te hebben. Tenzij je ook een sleutel nodig hebt om ook in de achtertuin te komen .
@knap, jouw zoon is 2 jaar ouder. Ik wil idd dat hij als hij naar middelbaar onderwijs gaat "zelfstandig" is. Dus alleen van en naar school kan komen en dus ook naar binnen kunnen als iknog op mijn werk ben en hij vroeger uit is. Maar wanneer begin je met het zelfstandig worden....ik vind het zo lastig. @JO79 Wij hadden idd ook een sleutel in de schuur hangen vroeger. De achtertuin is bij ons erg open, ik weet daarom niet of dat eengoede optie is maar ik ga er nog even overna denken. Maar misschien toch alvast maar een sleutel laten bijmaken.
Tien jaar vind ik een prima leeftijd voor een eigen sleutel. Hij gaat waarschijnlijk ook zelf naar school als hij naar de middelbare gaat dus dan is dit misschien alvast een eerste stap naar zelfstandigheid.
Hier ook een 10 jarige, zij krijgt nog geen sleutel maar ik leg de sleutel wel eens weg of geef ik haar de sleutel als ik haar op school tegenkom. Ze heeft er nog geen behoefte aan. Ze mag wel kort alleen thuis blijven maar dan draai ik ook de deur op slot. Ik vind het dan toch nog een beetje te spannend haha. Gelukkig ben ik altijd thuis als zij terug komt van school. De middelste fietst met haar samen naar huis.
Ik ben altijd thuis als mijn kinderen uit school komen, dus ze hebben nog geen sleutel nodig. (oudste wordt 10 in april) Ik ga ook eigenlijk nooit weg als ik weet dat ze thuis kunnen komen.
Bedoel je als ze alleen thuis is dat je de deur op slot doet terwijl je kind binnen is? Ookal is het heel kort, dat zou ik echt nooit doen. Misschien heb je er niet zo over nagedacht maar stel dat er wat gebeurt kan ze het huis niet eens uitvluchten. Heb het niet specifiek over brand, maar kan van alles zijn. Begrijp uit je verhaal dat het niet vaak gebeurt, maar toch vind het maar een eng idee om de deur op slot te doen
Ze kan via de tuindeuren en voordeur naar buiten, maar ik ben nooit lang weg. Wij wonen achteraf dus vind ik het persoonlijk toch te spannend op een of andere manier om de deur open te laten.
Ik in principe ook niet maar ik haal de jongste 2 uit school en loop dan naar huis. Hij komt uit een andere uitgang (waar ik geen zicht op heb) en wil dus niet meer met mama lopen, logisch. Maar ik moet ok af en toe even brood alen bij de bakker die op de weg ligt naar huis of een moeder spreekt mij aan dat onze dochters samen willen spelen. Het kan dus zo zijn dat hij eerder thuis is dan dat ik ben.
Mijn dochters hadden een eigen sleutel rond de 7 jaar voor als ik eens wat later thuis was met de andere 2 kleintjes. En ook overdag als ze buiten speelden want ik heb geen zin om 20000 keer per dag de voordeur open te doen. We hebben geen achterom. Ik zie het probleem niet hoor.
Mijn kids hebben zelf nog geen huissleutel daar zijn ze nog te klein voor, maar ik weet wel nog hoe het bij mij ging. Toen ik 11 jaar was kreeg ik een huissleutel en den ging ik na het school samen met mijn broertje naar huis. Thuis waren we meestal nog een tijdje alleen, maar onze ouders belden dan wel om te crontoleren of we thuis waren. En wij begonnen altijd zelf met ons huiswerk daar hadden wij geen problemen over. (sommige kids gaan tv kijken en als ze mam horen gaan ze snel leren) Misschien is er wel iemand uit zijn school die ook alleen naar huis gaat en dezelfde richting uit moet. Je moet hem een beetje vertrouwen en als je ziet det het mis gaat, dan neem je de sleutel weer weg.
Het alleen naar huis lopen is het probleem niet, ik vertrouw hem daarin volkomen. De ene keer loopt ie met vriendjes de andere keer alleen. Het gaat mij er om dat hij nu regelmatig voor de deur staat en ik nog niet thuis ben van het ophalen van de meiden van dezelfde school. Het alleen thuis zijn en huiswerk maken is totaal niet aan de orde. Ik werk nl. Op schooltijden en zal nooit lang alleen zijn. Ik vind het overigens niet kunnen dat een jongen van net 10 alleen uit school moet komen, zijn huiswerk moet maken enz terwijl ik weg ben. Van de week heb ik de reservesleutel mee gegeven. Dat ging goed. Ik geef hem nu alleen de sleutel van ons mee als ik zeker weet dat we in de "problemen" komen. Mocht dit goed gaan krijgt hij gewoon zijn eigen sleutel.
De kids van mijn man hebben geen eigen sleutel, maar als ze in het park hier vlak naast spelen, nemen ze wel een sleutel mee. Wij hebben namelijk geen zin om voor elke zucht en scheet naar de voordeur te moeten lopen om ze weer binnen te laten, (vanwege hekken op de brandgangen, kunnen ze niet zonder sleutel weer naar binnen). Dat gaat prima, al een hele tijd. Kids zijn nu bijna 10 en bijna 12, maar we doen dit al sinds die hekken er zitten en dat is zeker al 3 jaar. Dus voor de woensdagmiddag kun je ook dat doen he? Wij hebben hier van die keycords, die ze dus om hun nek kunnen hangen. Ze moeten die van ons dan onder hun shirt stoppen, zodat ze niet kwijt kunnen raken/af kunnen vallen.
Mja zat ik laatst ook te bedenken... Hoe handig het toch zou zijn als ze zelf naar binnen kon. Meestal ben ik in de keuken als ze buiten speelt en ze mag sowieso de straat niet uit. Maar ik sta om de haverklap in de gang bij de voordeur. Niet heel handig tijdens het koken. En een touwtje door de brievenbus gaat niet met onze deur (en nee.. Ze krijgt nu nog geen sleutel maar ik denk toch relatief vroeg wel... En dan niet voor als ik niet thuis ben.. Maar vooral voor als ik wel thuis ben dus )
Ik had op die leeftijd ook een eigen sleutel. Mijn moeder ging toen meer uren werken op een dag en was dan niet op tijd thuis.