Wil niet naar 'pufcursus'!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Danabelle, 23 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    Ik ben ook niet gegaan.
    De verpleegster en mijn vriend hebben we er goed doorheen geholpen met puffen!

2. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik heb er ook niet voor gekozen! Zelfde reden als jij, TO

3. Dwezelin26

Dwezelin26 Actief lid

20 nov 2008
    308
    0
    0
    Hier ook niet hoor, totaal geen behoefte aan. Krijg al zoveel "zwangeren-praat" om me heen pff... ik ga me rustig houden hoop ik.

Ik hoorde dus ook van vriendinnen alleen maar dat het "voor de contacten" wel leuk is. Ik ben niet zo van het samenklitten met lotgenoten :) dus voor mij ook geen "pufcursus", maar dat is heel persoonlijk...

4. dreatje

dreatje Lid

1 sep 2008
    98
    0
    0
    Ik doe wel aan zwangerschaps gym en ik zou eerlijk zijn vind er helemaal niets aan kan ook niet zeggen dat ik denk dat je er wat aan hebt dus als er ooit een tweede komt doe ik het niet meer

en vaak is het ook wel een klaag avond voor sommige hoor

gr drea

5. Roema

Roema Actief lid

31 dec 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Ik ga ook niet naar een puf cursus of iets anders. Inderdaad kijken mensen in mijn omgeving hier raar van op. Tis gewoon niet mijn ding dat keuvelen met andere zwangeren..

Wel fijn om te horen dat meerdere mensen er niet naar toe gaan. Ik denk dat je op het moment zelf toch niet weet wat voor wee-en je krijgt en hoe het gaat. Dus ik vertrouw op de verloskundige. En ik zag hier een tip om wel wat te lezen over de bevalling Ook niet mijn favo bezigheid, maar wel handig misschien!

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik ben wel geweest, op zich niet echt spannend of leuk, maar toch wel wat van geleerd.
    Het verschilt ook erg per cursus hoor, maar een heel klein deel bestond bij ons uit puffen en tja, daar heb je inderdaad niet zoveel aan. Ik ga in ieder geval niet op 'de-ze-wee-komt-nooit-meer-terug' puffen, daar word ik alleen maar nog chagerijniger van.
    Het was vooral meer bewegen en op je houding leren letten, wat ontspanningsoefeningen en tips. Aan die tips heb ik wel wat gehad, want ik kreeg een arts die haast en woord uitbracht en een verpleegster die pas begonnen was en vanalles vergat.
    Nu ga ik weer, maar meer gewoon om wat mensen te leren kennen in mijn nieuwe woonplaats, anders zou ik geen tweede keer gaan. En ach, ik krijg het toch vergoed door de verzekering, dus daar maken we dan maar gebruik van.

7. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Ben alledrie keren wel geweest.
    Vond het heel leuk en leerzaam.
    Met de eerste heb ik heel veel aan de puflessen gehad.
    Met de derde ben ik weer gegaan, omdat het me wel goed leek na 20 jaar weer een herhalingscursusje te krijgen.
    Behalve de leerzame dingen is het vooral ook heel gezellig. Je hoort welke kwaaltjes anderen hebben, en ook kun je elkaar met raad en daad bijstaan. Een beetje net als hier op het forum, maar dan persoonlijk. :D
    Van de laatste keer komen we nu als moeders met baby nog elke 3 maand bij elkaar!
    En al zou ik een vierde zwangerschap krijgen, dan zou ik zeker weer gaan!

8. Karien

Karien Actief lid

16 sep 2008
    136
    0
    0
    Pedagogisch begeleidster
    Ik ga ook niet, ben er helemaal de persoon niet na om daar aan mee te doen.. Die kleine komt echt wel hoor ook zonder pufcursus

9. cookiediva

cookiediva Actief lid

6 mrt 2009
    309
    1
    16
    Ik ben zo blij om te horen dat er meer dames geen interesse hebben in de pufcursus :D. Mensen vragen mij of ik er naar toe ga, en als ik dan 'nee' zeg, kijken ze toch een beetje vreemd. Ik heb niet zoveel met dat gezellig samen puffen en kwaaltjes uitwisselen! Bovendien ben ik op werkdagen 's avonds zo moe dat ik meestal niet de energie kan opbrengen om ook nog eens ergens te gaan puffen! Ik denk dat het wel goed komt. Mijn man heeft sterke handen waar ik flink in ga knijpen :)

10. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Toch grappig om te lezen dat er meer vrouwen zo over denken. Ik heb ook totaal geen behoefte aan een 'pufcursus'.
    Ten eerste heb ik geen behoefte om tussen al die andere vrouwen oefeningen te doen, maar mijn grootste reden is toch wel dat ik volledig vertrouw op mijn eigen lichaam en mijn vk.
    Ik kom er wel door hoor.

Ben wel benieuwd hoe de bevallingen gaan verlopen van de vrouwen die hier nu meeschrijven.

11. Joyce84

Joyce84 VIP lid

24 nov 2006
    5.350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Ik ben ook niet gegaan de 1e keer en ga deze keer ook weer niet, ook niks voor mij zo'n cursus en de bevalling is helemaal goed gekomen.

12. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Bij mijn vorige zwangerschap heb ik het wel gedaan, vond het op zicht wel leuk om te doen..behalve de partneravond...ppfff...kreeg de kriebels van dat gemasseer hahaha.
    Tijdens de bevalling heb ik er niet veel aan gehad, ben ingeleid wat resulteerde in een weeenstorm en ik was erg inmezelf gekeerd.

Nu ga ik dan ook niet meer, hoop dat ik me genoeg kan herinneren en anders hebben we nog een man en VK haha.

13. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo!

Tijdens de zwangerschap van Tamara ben ik wel naar een zwangerschapscursus geweest, maar ik ga deze keer niet weer.
    Ik heb niet echt veel geleerd tijdens de cursus en idd dat puffen gaat vanzelf...
    Je vk of gyn stimuleert je vaak ook wel om te puffen, dus dat hoef je van tevoren niet te leren.
    Het enige leuke wat ik aan de cursus vond was het sociale aspect.
    Allemaal zwangere vrouwen die in hetzelfde schuitje zaten als ik, dus we konden lekker klagen over de kwaaltjes ed... :)

Maar ga deze keer dus niet weer!

Liefs Elly.

14. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Ik ga ook niet :D Heb een dvd gekregen met allerlei yoga oefeningen etc dus dat ga ik lekker thuis doen.. :)

15. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Ik heb het WEL gedaan. En bij de volgende doe ik het weer! Heb nix aan het puffen gedaan en gehad...Maar vond het erg prettig om te sporten met me dikke buik onder begelijding en met andere dikke buiken en ervaringen uitwisselen...Ja we hebben echt gesport...in die verhalen van theekransjes herken ik het ook niet in...wij hadden echt zweet op ons rug.. en 6 weken na de bev. weer er heen om zo langzaam weer te sporten. Erg fijn en een leuk contact aan overgehouden...da's ook super. ;)

Enne consult van fysio krijg je alleen na doorverwijzing en niet om wat ontspannings oefeningen te leren. Zo werk het niet in de gezondheidszorg.

16. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Volgens mij heb je voor de fysio tegenwoordig geen doorverwijzing meer nodig.

17. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Als je wat ontspannings oefeninge wil doen bij een fysio zonder doorverwijzing mag je dat uit eigen zak betalen toch? En dan de prijs vergelijken met een zw-cursus...denk ik dat je beter het laatste kan doen :rolleyes:

18. Pollie79

Pollie79 Lid

26 feb 2009
    5
    0
    0
    Hai, ik ben mijn eerste zangerschap naar 'samen bevallen geweest', maar vond het niet bijzonder. Heb er wel leren puffen, maar ging ervan hyperventileren tijdens de bevalling.... Heb toen gewoon gedaan wat goed voelde en dat bleek een diepe ademhaling te zijn. Voor iedereen is het idd dus weer anders. Deze tweede zwangerschap ga ik dan ook geen cursus volgen. Ga me straks wel weer inlezen in het 'bevallingsverhaal', maar dat doe ik lekker op mijn eigen bank ;) Ontspanningsoefeningen zijn eventueel ook te vinden op internet of volg je eigen gevoel. Bv een relaxed muziekje opzetten, geurkaarsje aan en even helemaal niks... Succes!

19. selle

selle Actief lid

10 aug 2008
    341
    0
    0
    Brabant
    Ik heb wel zwangerschapsgym gedaan, vanavond de laatste les. Ik vond het zeker wel leerzaam. Wij begonnen de avond met bespreken van de afgelopen week, tips uitwisselen enz. Daarna bewegen op muziek..stappen enz. Daarna ontspannen, bekkenbodemspieren aanspannen én ontspannen, puffen en weeen opvangen. Het ligt er wel aan denk ik wat voor 'lerares' je hebt, de mijne is ook mensendieck therapeute en legt ook uit wat er met je lichaam gebeurt tijdens de bevalling en hoe de baby moet draaien enz tijdens de bevalling. Ik heb dit alles op de gym geleerd en niet van de verloskundige, zou niet weten hoe je dit zelf had kunnen weten zonder naar de gym te gaan...Ik heb de gym gevolgd via zuidzorg, dit is gratis overigens..dus wat heb je te verliezen?

20. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik kan van mezelf zeggen dat ik behoorlijk nuchter ben, maar ik ga zeker wel iets doen van een cursus. Want ik kan wel behoorlijk gestresst raken van geen controle hebben en niet weten wat te doen in een situatie. Nu snap ik wel dat je met de bevalling zelf misschien alles al wel vergeten bent, maar ik ga er een stuk relaxter in met wat voorbereiding. En hopen maar dat ik niet in een babbel in-contact-komen-met-je-gevoel/chakra-enz groepje kom of een clubje met alleen maar heeeele jonge meiden (niet goed voor mijn eigen jeugdig gevoel, haha).

Maar misschien wat yoga om te leren ontspannen zou voor mij niet een slecht idee zijn. En ik wil toch een klein beetje weten wat me te wachten staat...

Deel Deze Pagina