Wil niet naar 'pufcursus'!

Discussion in 'Zwangerschap' started by Danabelle, Mar 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eline078

Eline078 Bekend lid

Dec 15, 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Pufcursus is ZOOOO niks voor mij :) zie mezelf al zitten haha nee hoor hier lever ik mezelf wel over aan de verloskundige die weet vast wel hoe het moet :)

2. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Heb ik ook nooit gedaan.

Enige reden dat ik kan bedenken is voor sociale contacten, maar dan doe ik liever yoga ofzo

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het woord alleen al: walgelijk!

Ben wel naar yoga geweest en daar ook ademhalingstechnieken voor de verschillende stadia van de bevalling behandeld.

4. Axioma

Axioma Fanatiek lid

Jun 13, 2008
    1,127
    0
    0
    Gouda
    hier ook geen cursus gedaan, en ik heb het echt niet gemist tijdens de bevalling.... hihi dan kun je spontaan puffen hoor!

5. selle

selle Actief lid

Aug 10, 2008
    341
    0
    0
    Brabant
    De meeste hier zijn ontzettend negatief over de 'pufcursus' zonder er geweest te zijn :S allemaal vooroordelen. Ik ben zelf 24 dus echt geen 'muffe muts' en heb het heel positief ervaren. Wilde vooral niet incontinent raken na de bevalling, daar heb ik veel tips voor gekregen. :thumup: Natuurlijk ligt dit aan de lerares en de mensen die bij je in het 'clubje'zitten. Snap ook niet dat sommige klagen over de kosten, de cursus is via zuidzorg centra gewoon gratis!

6. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Ik vind er ook niks aan, ook nooit gedaan! Het puffen ging helemaal vanzelf bij de bevalling :)

7. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Helemaal mee eens! Waarom denkt ook iedereen dat je zit te puffen op een zwangerschapscursus? Wij hebben dat amper gedaan.
    En ik ben blij dat ik niet op de begeleiding van mijn vk heb gerekend, aangezien ik uiteindelijk naar het ziekenhuis moest en een arts kreeg die amper een woord uitbracht en een verpleegster die ik aan alles moest helpen herinneren i.p.v. andersom. Begeleiding was bijna nihil.

8. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Ik ben zeker niet negatief over een cursus, het kan enorm gezellig en leerzaam zijn, maar niet aan mij besteed.

Wat de kosten betreft, jij geeft aan dat het gratis is, maar dat is hier niet het geval. Ik zag dat zuidzorg centra alleen in brabant zit, dus het meerendeel van het land zal moeten betalen voor de cursus.
    Hier koste het 150 euro om de cursus te volgen. En aangezien ik iedereen hier in de buurt hoor dat ze er eigenlijk weinig aan gehad hebben en het enige leuke eraan de contacten zijn, vind ik dat erg veel geld om alleen maar "vriendjes" te maken.
    Maar dat zal ook per regio verschillen neem ik aan.

9. selle

selle Actief lid

Aug 10, 2008
    341
    0
    0
    Brabant
    @ lin80, dat is inderdaad wel duur zeg! Maar je zorgverzekering dekt dit in veel gevallen ook, of voor een groot gedeelte. Vreemd dat het in deze regio wel gratis is en niet in heel NL hetzelfde is geregeld..

10. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik moest er ook over de 100 euro voor betalen. Mijn zorgverzekeraar vergoedde helemaal niets.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ik krijg het wel vergoed, vorige keer ook. Anders vind ik het wel een dure grap, maar dat geldt ook voor yoga etc.

12. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Nou, ik ben aanvullend verzekerd (het op één na duurste pakket bij mijn verzekeraar) en ik krijg zwangerschapscursussen niet vergoed. En Selle, je geeft aan dat je 24 bent en 'dus' geen muffe muts, maar wat zegt leeftijd daar nou over? Ik geloof best dat jij één op één een leuke jonge vrouw bent, maar misschien is het ouwehoeren over zwanger zijn en evt. kwaaltjes wel iets voor jou, en niet voor mij. En wel iets voor heel veel dames, en niet voor ook heel veel dames. Daar hoef je toch niet voor op cursus geweest te zijn, om dat te weten? Ik erger me altijd vreselijk als een cursus (maakt niet uit wat voor cursus) maar niet to the point komt en blijft hangen in oeverloos gepraat. Ieder zijn ding toch?

13. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    ik ben er ook heen geweest bij de zwangerschap van jelle

ik vond het erg gezellig en allemaal meiden van de mijn eigen leeftijd ik heb er zeker wat aan gehad

maar als je gewoon niet wilt dan moet je het ook niet doen, maar die vooroor delen bah je moet eerst een keer mee maken anders weet je niet waar je het over hebt
    en echt puf cursus is het natuurlijk niet je krijgt er veel ontspannings technieken en je houd je spieren soepeler en je krijgt tips voor b.v bekkeninstabiliteit, en de lift techniek i.v.m latere incontinentie etc.

wij hebben nog steeds contact met de groep en gaan regelmatig wat leuks doen met de kleintje ik vind dit leuk, maar er zijn vele die hier geen belangstelling voor hebben nou prima toch.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ik maak nergens uit op dat zij op de cursus suf heeft zitten ouwehoeren over kwaaltjes enzo, trouwens, bij ons op cursus deden we dat ook niet hoor. En oeverloos gepraat? Je komt daar om te bewegen en te oefenen, niet om onder het genot van een kopje thee puffend over aambeien te kletsen.
    Kan mij niet schelen of iemand naar zo'n cursus gaat of niet, maar als je nooit geweest bent, weet je toch ook niet hoe het er aan toe gaat?

Ik las nog iets over Zuidzorg, maar ik woon gewoon in het midden van het land, doe het via een andere zorgorganistatie en krijg dat ook vergoed. Heb het comfortpakket van Agis. Wist ook niet eens hiervoor van het bestaan van die instelling af.

15. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

Jun 28, 2006
    2,209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    ik ben bij beide kids NIET geweest en tijdens de bevalling heb ik me prima gered met de aanwijzingen vd gyn en aanwezige zusters! en natuurlijk ook van hubbie die steeds met mee mee pufte zodat ik in het 'ritme' bleef ;)

16. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

Jun 28, 2006
    2,209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    ik ben btw niet gegaan omdat ik te lui ben. had geen zin om me erin te verdiepen wat nu precies bij me paste (aangezien je best wat opties hebt) en daarbij had ik genoeg problemen tijdens de zwangerschappen en had ik achteraf ook geen tijd gehad om te gaan. maar niet dat ik vooroordelen heb over zo'n cursus. wil alleen maar zeggen dat je ook zonder cursus prima kunt bevallen. maar lijkt me best gezellig om met zo'n club meiden een deel van je zwangerschap te delen.

17. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

Jul 5, 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    bij luca heb ik yoga gedaan, maar tijdens de bevalling door een weeen storm helemaal NIKS aangehad.....deze keer niks gedaan en op mijn eigen manier ontspannen en me weeen opgevangen, maar was zo'n snelle bevalling dat er van beide dingen niet echt sprake was....

18. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    Bedoelen we met zo'n puf-cursus ook Samen Bevallen?
    Ik wou ons daar net morgen voor opgeven! :D
    Ik ben redelijk "angstig" voor de bevalling en de VK zei dat het verstandig was om een cursus te volgen. Mijn vriend wil overal heel erg bij betrokken zijn (en dat vind ik natuurlijk super!) en stelde voor om Samen Bevallen te doen. Andere optie is nog Haptonomie, maar daar ligt de nadruk volgens mij meer op het bewust voelen van de baby door beide aanstaande ouders.

Heeft iemand met deze 2 cursussen ervaringen?

Lisszy

19. Nanda28

Nanda28 Lid

Dec 7, 2008
    96
    0
    0
    Ik wil ook niet maar me moeder en iedereen loopt te zeiken dat ik t wel moet doen omdat ik van nature al verkeerd adem zijn ze bang dat k tijdens me bevalling een hyperventilatie aanval krijg!
    Nu twijfel ik of ik t niet tochmoet doen!

20. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Het suf ouwehoeren over kwaaltjes enzo baseer ik op wat ik hoor hier. Ik ken heel wat zwangere vrouwen die hier in de stad op pufcursus zijn geweest en het niet aanraden aan andere vrouwen, omdat je volgens hen vooral zit te ouwehoeren. En ik vertrouw die vrouwen als zij vertellen hoe het er aan toe gaat op zo'n cursus, maar ik ben inderdaad zelf nog nooit geweest. En dat ga ik dus niet doen ook.
    En voor de beweging, tja, als je niets aan beweging doet kan ik me voorstellen dat het wel praktisch is, maar als je wekelijks twee keer sport lijkt het me niet nodig.
    Maargoed het lijkt me niet echt nodig om hier verder nog over door te gaan, aangezien iedereen zelf moet weten of ze naar zo'n cursus wil.

Share This Page