Solliciteren advies gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door Baileyy, 15 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.637
    1.443
    113
    Wie heeft er wat meer verstand van solliciteren en salarissen e.d.
    Ik ben net 9 weken zwanger. Ik heb nu een vaste baan en werk 36 uur. Ik wil graag weg en heb gesolliciteerd op een leuke vacature (nog niets verteld over zwanger zijn).
    Nu hebben ze na wat mailwisselingen heen en weer mij aangegeven dat ik op gesprek mag komen maar dat er wel wat mitsen en maren zijn.
    Het bruto salaris dat zij bieden is zeker 500 euro lager dan wat ik nu heb. In eerste instantie gaven ze zelfs nog minder aan.
    Daarbij ga ik in plaats van 36 uur nog maar 32 uur werken. Dat vind ik prima, maar dat salaris weet ik niet. Scheelt dat netto ook zoveel? ik kom er niet uit met van die omrekentabellen.

Daarnaast is dat wel verstandig, ik heb nu een vaste baan, bij een nieuwe baan krijg je niet meteen een vast contract, ook minder uren en minder salaris. Daar tegenover staat minder reistijd, dus ook minder autokosten. ik krijg nu wel reisvergoeding, maar dat weegt natuurlijk niet op tegen alle autokosten.

Wie weet of dit netto ook veel scheelt? Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
    Ik weet namelijk dat als ik op gesprek ga, ik te snel ergens in mee ga en enthousiast word hahaha, dus ik wil van tevoren een en ander goed op een rijtje hebben.

En als ik ervoor ga, wanneer vertel ik dan van mijn zwangerschap?

Wie heeft ervaring en helpt me mee denken?

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Netto scheelt minder dan bruto maar ligt eraan wat je bruto is wat het netto scheelt.

Baileyy vindt dit leuk.
  3. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Maar scheelt het 500 omdat je minder gaat werken of 500 op basis van 36 uur en je gaat nog is minder werken dus dan ga je nog minder verdienen

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Om te weten wat je gaat overhouden, zou je evt een pro forma berekening kunnen vragen bij je toekomstige werkgever. In sommige gevallen scheelt het maar heel weinig, omdat je door het lagere salaris ook in een lagere belastingschijf komt... hierdoor draag je minder af en houd je netto meer over.

Zwangerschap zou ik pas in een later stadium vertellen, je zit nog in de "gevarenzone" plat gezegd en ook bij je huidige werkgever zou je je zwangerschap nog niet bekend maken met deze termijn.

Baileyy vindt dit leuk.
  5. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Eerlijk? Ik vind dit nou niet de meest handige situatie om je vaste baan op te zeggen voor een tijdelijk contract.

6. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.091
    17.082
    113
    Dit, inderdaad.

7. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.637
    1.443
    113
    Oke dankjewel. Is ook goed om te horen!
    Dat vind ik normaal ook niet. Maar waarom ik er toch oren naar heb, is dat ik mijn huidige baan echt niet meer leuk vind. Ik ga er met tegenzin naar toe en met de gedachte dat nog minimaal 9 maanden te moeten doen.. pff Het is een enorme reisafstand, dat is mijn tweede reden. Ik vind dat ik veel te weinig tijd bij de kinderen daardoor kan zijn.

Opzeggen voor een tijdelijk contract vind ik ook lastig, maar er is wel bij goed functioneren uitzicht op vaste baan. Nouja dat zeggen ze dan he.. dat besef ik ook wel.

8. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.637
    1.443
    113
    Oke dankjewel. Goede tip!!

9. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Wat ik zou doen is toch open kaart spelen. Dan weet je waar je aan toe bent. Ik denk nl dat wanneer je dat niet doet je er na het eerste contract uit ligt.

Willen ze je dan toch hebben ondanks je zwangerschap heb je geluk anders heb je iig je vaste baan nog.

Je hoopt dat je zwangerschap goed gaat maar wat nou als je over een aantal weken niet meer kunt werken om welke reden dan ook?

Baileyy vindt dit leuk.
  10. Frubbel

Frubbel Actief lid

28 sep 2013
    435
    159
    43
    Ik heb vorig jaar mijn baan opgezegd voor een uitzendbaan met uitzicht op vast.
    Ben er toen financieel ook op achteruit gegaan, maar heb de gok toch genomen.
    Voor mij heeft het super goed uitgepakt, ik ben nu een jaar verder, krijg in feb een vast contract en ben qua salaris behoorlijk gegroeid waardoor ik nu meer verdien dan eerder.
    Ik snap dat dat wel een uitzonderlijke situatie is en ik zag bij dit bedrijf ook echt kansen liggen die ik heb benut.
    Maar een leuke baan is het aller belangrijkste, en ook reistijd zou ik meenemen in een overweging.

Ga je er 500 op achteruit op basis van 38 uur of zit dat ook al 2 uur minder werk per week in?
    Dan maakt best een verschil namelijk.
    Qua reiskosten kan je best uitrekenen wat je nu kwijt bent, aantal km per dag keer aantal dagen in de maand. je auto rijd in 1 op ...? wat kost een liter brandstof en rekenen maar... Je vergoeding daarvan af en dit naast de nieuwe situatie leggen...

Qua zwangerschap zou ik wel eerlijk zijn. je zit waarschijnlijk in je proeftijd als je dit wel wilt vertellen. Plus de kans op vast zal echt kleiner zijn als je niet gewoon open kaart speelt.

Baileyy vindt dit leuk.
  11. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.637
    1.443
    113
    Goede overwegingen ja.

Ik wil mijn zwangerschap ook niet vermijden nee. Ik wil voordat ik actie onderneem inderdaad weten hoe ze erin staan. Maar ik vraag me af of ik dit nu alvast moet melden, tijdens ons mailcontact. Of na het eerste gesprek.

Stel dat de nieuwe baan (en stel dat het wat wordt) ove reen jaar toch niet is wat ik ervan verwacht. Tja dan is dat pech. Waar ik nu zit wil ik ook geen 2 jaar meer blijven.

Misschien ben ik wat te emotioneel en wil ik té graag weg nu door alle hormonen ;)

Ik ga het weekend eens uitrekenen wat de autokosten zijn, dat is een goede.

Ik ga er 500,- bruto op achteruit en dan ook nog eens 4 uren minder. Dus per saldo hou ik aan het eind van de maand nog minder over (door minder salaris, en door minder uren).

12. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Kun je evt rondkomen met 'zoveel' minder loon in de maand? Zo ja, is het financiële onderdeel 'minder' zwaarwegend aangezien je dan rond kan komen. Dit zou voor mij tenminste zo zijn.

Je zwangerschap is inderdaad nog pril, maar ik zou denk ik ook voor openeheid kiezen bij een eerste of tweede gesprek. Er vanuit gaande dat je na een evt positief gesprek je oude baan moet opzeggen met een opzegtermijn van een (kalender) maand. Dan ben je al gauw 4-8 weken verder voordat je gaat beginnen met werken. Dan zou je rond de 13-16 weken zwanger zijn als je begint. Kijk, je bent niks verplicht, maar voor mij persoonlijk zou het niet goed voelen om op mijn eerste werkdag met een beginnende babybuik aan te komen.

En voor het verschil bruto-netto kun je inderdaad een berekening laten maken. Of je in een lagere belastingschaal terecht komt hangt ook af van hoe hoog je loon nu is en of je met je nieuwe loon een schaal gaat zakken.

Succes met je afwegingen!

13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Hier ben ik het ook wel mee eens.

14. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik vind dat geen verstandige keuze eigenlijk. Grote kans dat je eerste contract daar niet verlengd word. En dan sta je met lege handen. Bovendien, als je wel mag blijven. Dan kunnen ze je ouderschapsverlof weigeren als je er minder dan 1 jaar werkt.

Zou het niet kunnen dat je je baan ineens beu bent en bij je kinderen wil zijn, vanwege zwangerschaps hormonen? Ik herken het namelijk een beetje van mijn eigen zwangerschap. Ik kon al vrij snel niks meer hebben. Alles wat er gebeurde wat onverwachts kwam irriteerde me mateloos. En iedere keer als m'n telefoon ging werd ik chagerijnig (' wat nou weer! Grrrrrr). Ook de afstand ging me ineens enorm tegenstaan. Uiteindelijk ben ik met verlof gegaan, heb daarna lekker veel ouderschapsverlof opgenomen. Bij mij is het daarna weer goed gekomen. Maar zo niet dan kun je dan altijd nog solliciteren. En sta je er in elk geval beter voor.

15. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.391
    113
    De site raet.nl kun je volgens mij een Ok bruto netto berekening maken.
    Begrijp ik het goed dat je obv 36u 500 minder gaat verdienen en dan van het nieuwe salaris ook nog iets meer dan 10% eraf ivm het naar 32 uur gaan? Als je oude salaris 3000 was wordt je nieuwe salaris dan ruim 2200 (als voorbeeld). Dat is best wel fors... ook voor je vakantiegeld en eventuele 13e maand. Maar goed niet prettig in je baan zitten is vreselijk. Lastig.

16. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.391
    113
    Tegenwoordig kun je vanaf dag 1 bij je nieuwe werkgever ouderschapsverlof aanvragen (of je het moet willen is een 2e, maar de wetgeving is daar enkele jaren geleden in veranderd)

17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.103
    12.084
    113
    Ik zou een proef berekening laten maken en in een persoonlijk gesprek vertellen dat je zwanger bent. Als ze dat geen bezwaar vinden, je kan het financieel handelen en het is na een persoonlijk gesprek nog steeds leuk, zou ik goed begrijpen dat je switched.

Deel Deze Pagina