Hallo, Hier een zoontje van bijna zes maanden. Maandag begin ik met groentepapje. Maar ben eens benieuwd hoe jullie schema er toen op zes maanden uitzag. Nu is het hier als volgt. +- 05.00 +- 09.00 +- 13.00 +- 17.00 +- 21.00 En dan 'soms' met periodes komt hij s nachts nog eens een keertje extra wat 'mama' bijtanken... De voedingen kunnen ook al eens een uurtje vroeger of later komen. Nu wil ik vanaf maandag de voeding van rond de middag vervangen door een groentepapje. Maar is dat dan een redelijk goed schema? En wanneer begonnen jullie dan met fruitpapje. Ik dacht na een weekje groenten de voeding van 17.00 te vervangen door een fruitpapje... Maar t is zo allemaal wat gokken of dat wel juist is. Moet wel zeggen dat ik tot nu toe goed hebben kunnen vertrouwen op mijn intuitie, maar met vaste voeding is toch iets anders dan bv. Alvast bedankt.
hoi hoi, Hier ook bijna 6 maanden, dus ook bijna aan de groente en fruit. Moet zeggen dat we hier nog steeds niet echt een schema hebben met de borstvoeding, elke keer als ik denk dat er wat ritme in komt gooit hij het weer om Volgens mij doe je in het begin de groente en fruit na de borstvoeding of tussen 2 voedingen in, omdat ze in het begin nog niet zoveel eten, vervangt het nog geen voeding, dacht ik. Als je groente of fruit fijn maakt is het volgens mij eerst maar een paar lepeltjes en dan een paar dagen achter elkaar hetzelfde en dan weer een ander soort, dan kunnen ze goed wennen aan de smaak en kun je ook zien of ze er misschien allergisch op reageren (bij ons veel allergieen), en dan bij voorkeur in de ochtend beginnen was het advies wat ik kreeg. Misschien kun je na de voeding van 09:00 (of rond 11 uur er tussenin) een keer wat proberen. Ik vind het ook allemaal wel lastig hoor, je leest soms van kindje die al zoveel eten met 6 maanden, dan begin je soms echt te twijfelen of je het allemaal wel goed doet. Alvast veel plezier ermee, volgens mij levert het leuke foto's op
Hallo, ja hier ook hoor, dan ben ik superfier dat er een ritme is en dan woeps... moet meneer weer een paar dagen de boel omgooien.. Maarja dat hoort erbij hé. Maar ik moet zeggen dat na die regeldagen hij toch redelijk terug op hetzelfde schema als ervoor komt. Ja dat het nog geen voeding vervangt klopt hoor. Maar ik wou hem een paar hapjes geven op het moment van een borstvoeding en dan aanvullen met de borst... We zullen zien wat t gaat geven? Heb jij een idee wanneer je dan mag beginnen met fruit... Want ik kan me voorstellen dat alles op één dag tijd toch wat veel is. Ik wou een weekje tussenlaten eer ik het fruit probeer. We zullen zien hoe het loopt!!! Groetekes
He meiden, er zijn geen vaste richtlijnen, dus ook met vast voedsel geven, moet je gewoon je kind goed in de gaten houden. Ik ben hier 2 mnd geleden direct fors gestart met fruit en groente, maar dat was omdat Thirza elke anderhalf uur wilde drinken en overdag niet meer langer dan 3 kwartier ging slapen op de BV. Heel hard toe aan bijvoeding dus, Ik merkte aan Thirza dat de fruithap beter ging, omdat dat 's ochtends was en ze dan beter uitgerust was. Ik had gehoord dat je na de BV of een uurtje erna moest geven, maar dat werkte hier helemaal niet: dan had ze nog geen trek en ging er niks in. Ik deed dus eerst de fruit of groente en dan de BV. Wordt wel geadviseerd om eerst met de groente te beginnen: fruit is net als BV erg zoet en dan zouden ze straks andere smaakjes kunnen gaan weigeren, omdat ze eenzijdig aan die zoete smaak wennen. Kids van 6 mnd die al zoveel eten, zijn meestal bij 4 of 5 maanden trouwens al begonnen met bijvoeden. Moet je dus niet teveel naar kijken,
Rozemarijke: Helpt het bijvoeden jouw dochter (overdag) beter te slapen? Mijn zoontje slaapt overdag max. 2x 30 minuten en is daarna weer fris en fruitig. Ook komt hij 's nachts meestal nog 1 of 2x voor een voeding. (En dat is dan exclusief de voeding van 23.30/24.00 uur) Hij krijgt nu ongeveer 2 maanden bijvoeding namelijk: 's ochtends 1 broodje met beleg en een cracotte rond 11 uur Fruit rond 13 uur broodje met beleg rond 18 uur warm eten Tussendoor ook nog ongeveer 6/7 voedingen overdag en 2 's nachts. Ik wil eigenlijk wel proberen wat voedingen te minderen maar dat wil nog niet echt lukken. Ik vind zelf namelijk dat hij al behoorlijk goed mee eet toch? Mijn zoontje is over 5 dagen 8 maanden.
Ik geloof zelf niet zo in 'goede' of 'slechte' ritmes, ik denk dat als je naar je kindje luistert, dat automatisch altijd een (voor dat kindje) goed ritme is. Dus dat van jou is dan ook een prima ritme. Maar ik zou zelf niet zo in de weer gaan met voedingen vervangen enzo. In het begin eten ze toch nog erg weinig bijvoeding. Het beste kun je gewoon het eten aanbieden, en dan afwachten wat je kindje doet qua borstvoeding. Of het een voeding laat vallen of niet. Ze eten toch vanzelf steeds meer vast voedsel en steeds minder melk.
Maar liam eet nu dus echt om het uur ongeveer. 08.00 borst 09.00 brood+cracotte 10.00 borst 11.00 fruit 12.00 borst 13.00 brood 14.00 borst 16.00 borst 18.00 warme hap 19.00 borst 23.00 borst 02.00 borst 04.00 borst Dat is toch gigantisch veel!? En hij eet alles op
@MvLiam: hier hielp het bijvoeden idd om overdag weer beter te gaan slapen, maar met die tukjes van 3 kwartier merkte ik ook echt aan 'r dat ze niet echt uitgerust was. Nu slaapt ze meestal van 9-11 ongeveer en van 13-15. Soms iets korter, heel soms wat langer. Ik zat voor ik aan bijvoeden begon op dus om de anderhalf uur overdag en 's nachts om de 2 uur. Dat begon eigenlijk toen ze heel erg last kreeg van haar tandjes, maar hield niet op toen de tandenpijn overging, (ook niet na een paar dagen daarna, en aangezien ze zich helemaal vol tankte, waren het nou ook niet bepaald regeldagen, LOL). Ze moest even een weekje op gang komen, maar toen ging ze, met het bijvoeden erbij, weer om de 2,5 tot 3 uur drinken, en 's nachts langzaam maar zeker naar 2 en soms 1 voeding toe. In eerste instantie gaf ik dan fruithap en een uurtje later BV, nu doe ik dat achter elkaar: wil haar leren dat dat echt gewon 1 eetmoment is, (en scheelt voor mezelf dus ook: ze pakt steeds minder vaak nog een BV na de fruit of groente). Tot aan vorige week bleef ze dus 's nachts 2 keer komen, en toen heb ik bedacht dat ik wil dat ze zo'n 150 gram fruit en 100 gram groente binnenkrijgt per dag. Nu is ons schema dus als volgt: 4.00/5.00 nachtvoeding 8.30 fruithap, BV na 11.30 rest fruithap, broodje (gaat nog maar een kwart tot een halve van op, ook beetje afhankelijk van hoeveel fruithap er over was/hoe moe ze is). BV na 15.00 BV (als ik dan al met de groente begin, zit ze nog te vol van 's ochtends 16.00/16.30 groente, BV na 17.30 soms nog groente, BV 19.00 BV en slapen 21.30-22.30 avondvoeding 1.00-2.00 nachtvoeding Toen ik dit aan ben gaan houden, ging ze na een paar nachten rond 4/5 niet meer drinken. Eerst nog wel even wakker, maar even verschonen en een knuffel was voldoende om weer te gaan slapen. Van ma-di heeft ze zelfs doorgeslapen van 22.30 tot 5. De afgelopen 2 nachten is het weer bagger: veel waker, maar ze heeft weer last van een tandje. Eet dus ook slecht, dus slaapt weer korter. Hopelijk is de tand snel door, Lijkt me dat jouw zoontje toch echt wel naar de 200 fruit en 200 groente/warme hap mag, toch? Dat ie nog zo vaak komt, lijkt me een teken dat hij meer nodig heeft. Overigens: hier gaat zelfgemaakte zooi er minder gemakkelijk in dan potjes. Omdat ik er door alle nachtvoedingen aardig doorheen zit en het verschil in slapen echt merkbaar is aan de hoeveelheid die ze binnenkrijgt, geef ik hier nu eerst maar potjes, (die glijden gewon lekker gemakkelijk naar binnen. Oefenen met kauwen doet ze wel met de boterham nu eerst, en daaraan merk ik dat ze dat ook nog moeilijk vindt. Schijnt ook pas echt te gaan ontwikkelen tussen 9-12 maanden, ene kind is er eerder mee dan de andere. Aangezien het bij Thirza zo duidelijk is dat ze wel extra voeding nodig heeft naast de BV, heb ik zoiets van: eerst maar zien dat ze voldoende binnenkrijgt, dat leren kauwen komt dan straks wel als ze daar aan toe is, dat ga ik wel merken aan de boterham en dan gaan we zelf wel weer met de blender aan de slag, ).
Oe dat lijkt me inderdaad erg vermoeiend... Eer de ene voeding op is begint bijna de volgende al, oef! Bewondering! Hier hoopte ik eigenlijk op de vijf a zes voedingen te blijven staan maar gewoon bij één voeding een groentehap in te lassen en daarna gewoon de borst om aan te vullen. Hoop dat dat lukt... We zullen wel zien, vind het alvast een heel avontuur. Hier is het trouwens ook al een tweetal weken dat hij maar drie kwartier tot een uur gaat slapen in de namiddag, voormiddag een uurtje en s avonds een half uur tot een uur. Weet alleen niet of dat hier komt doordat hij honger heeft door enkel bv, want hij eet hierdoor niet vaker en is echt wel uitgeslapen na dat uurtje... Alvast bedankt, vind het leuk om andere ervaringen te lezen... Groetekes Larreke
Tja hoeveel hij per voeding drinkt weet ik niet maar ik kan wel zien dat hij iedere voeding behoorlijk wat binnen krijgt. Hij drinkt overdag meestal 5 tot 10 minuten per voeding en 's nachts wat meer. Maar deze vele voedingen zijn vooral gekomen sinds hij zelf kan gaan zitten, hij kan kruipen en hij gaat al zelf staan. Ook staat hij soms al los en hij zet al stapjes in de box. Misschien dat hij door al deze lichamelijke inspanning gewoon iets meer nodig heeft?
@MvLiam: als ik je zo hoor, vermoed ik dat die kleine man van jou ook zo'n snelle spijsvertering heeft als Thirza... Hier heeft het dus wel geholpen om fruithap/groente te clusteren aan een BV. Echt direct na fruit of groente of boterham een BV na en dan trekt ze het dus wel een uur of 3 tot de volgende voeding, (terwijl ik hiervoor dus elke anderhalve uur voedde: eerst enkel BV, toen ik met fruit en groente begon wisselde ik die twee af, maar zat ik dus eerst nog steeds op om de anderhalf uur: dus bijvoorbeeld om 10 uur BV, om half 12 fruit, om 1 uur BV, om half 3 groente, snap je?). Dus misschien helpt dat bij jullie ook? Nu zou het kunnen dat hij elke keer toch in verhouding te weinig krijgt om z'n maag echt goed te vullen en dat hij dan snel weer honger heeft. Daarbij kan het ook wat gewenning zijn onderhand he? En, dat helpt misschien ook wel: als hij echt veel wil blijven eten, zou je misschien wat granen kunnen toevoegen aan zijn fruithap? Goed wat vezels waar z'n spijsverteringsstelsel gewoon even zoet mee is?
Rozemarijke: Dat is inderdaad wel een ideetje. Ik was al begonnen met wat vezels toe te voegen aan zijn fruithap, zodat het iets 'zwaarder' is zeg maar. Ben benieuwd of dit helpt. Ik schrijf vandaag ook even precies op wat en hoelaat hij iets eet, even een precies beeld krijgen. Toch kan ik mij niet voorstellen dat hij te weinig krijgt per voeding, hij krijgt namelijk vrij veel per keer. Hij eet met gemak 2 broodjes op 's ochtends en lust dan ook nog wel een halve cracotte. Zijn vader is trouwens ook een enorme vreetzak (mijn schoonmoeder vertelde al dat hij op deze leeftijd ook al zoveel at). Hij heeft net een flesje thee op met een broodje. Hij ligt nu te slapen, ben benieuwd hoelaat hij wakker wordt en wanneer hij weer iets wil eten. Ook drinkt hij (als ik kolf) ongeveer 150CC per voeding en ik heb het idee dat hij dat ook ongeveer binnen krijgt als hij bij mij drinkt. Maargoed dat weet je natuurlijk nooit. Hij groeit prima (is nu 9400 gram en 75 cm) Hoe is Thirza haar slaap/eet patroon nu? (Leuke naam trouwens, mijn nichtje heet ook Thirza!)
@MvLiam: als ze een snelle spijsvertering hebben, kan het toch te weinig zijn he? Dan halen ze minder uit de voeding dan kindjes met een normale of langzame spijsvertering, omdat de voeding dan sneller door het lijf 'racet'. Ik herken het wel bij mijn man en zijn dochter: die is 8 en eet meer dan ik, en de broeken zakken haar nog van d'r kont (welke kont? Heeft ze die dan? ). Lees dat je kleine man ook thee krijgt: is het nog een idee dat te vervangen door iets wat meer vult/energie geeft? Vruchtensap ofzo? Thirza (jep, vinden wij ook een hele leuke naam, Thanks ) eet nu sinds een dikke week volgens een vast ritme en het is voor het eerst dat ze een ritme langer dan een week aanhoudt! Ziet er (ongeveer) als volgt uit: 4.00/5.00 nachtvoeding 8.30 fruithap, BV na 11.30 rest fruithap, broodje (gaat nog maar een kwart tot een halve van op, ook beetje afhankelijk van hoeveel fruithap er over was/hoe moe ze is). BV na 15.00 BV (als ik dan al met de groente begin, zit ze nog te vol van 's ochtends) 16.00/16.30 groente, BV na 17.30 soms nog wat groente, BV (na) 19.00 BV en slapen 21.30-22.30 avondvoeding 1.00-2.00 nachtvoeding 4 nachten geleden ging ze doorslapen van 22.30 tot 5, de 2 nachten daarvoor had ze rond 2 een voeding gepakt en werd ze rond 4-5 wel wakker, maar wilde niet drinken, en pakte dan rond 7 uur. Dan moet ik haar niet voluit laten drinken, omdat ze dan minder fruithap eet (en daar teert ze langer op dan op BV ). Vannacht pakte ze om half 3 een voeding, en werd om half 7 pas wakker. Was toen gelijk jengelen, in plaats van spelen, dus heeft ze een halve voeding gehad en een uurtje later haar fruithap, met BV na. Ik probeer dus steeds wel om haar haar energie te laten gebruiken voor het eten van vast voedsel en te zorgen dat ze dan echt honger heeft, (niet teveel honger natuurlijk, want anders wil ze gewoon enkel nog BV: dat gaat voor haar het gemakkelijkste naar binnen). Als er echt geen fruit, groente of brood meer naar binnen gaat, mag ze nadrinken aan de borst.