Wilde honden...

Discussie in 'De lounge' gestart door juf21, 7 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Hoi meiden,

Dit houdt me al een tijdje bezig en ben wel benieuwd hoe jullie er over denken.
    Wij wonen in een leuke buurt en hebben goed contact met de buren. We wonen in een hofje, waar weinig verkeer rijdt. Bij ons voor het huis is een breed stuk straat, dus daar spelen de kinderen vaak.
    Ik ben overigens een enorme honden liefhebber.

Er is een stel buren met 2 herdershonden. Ze zijn behoorlijk wild.
    Ik heb daar vorig jaar m'n pakketje opgehaald en werd zo hard besprongen dat ik er bang van werd en m'n hele bovenbenen bont en blauw had.
    Nu is hun dochter een paar maanden geleden vanwege privé omstandigheden weer bij hun in gaan wonen, met haar eigen 2 honden. Er wonen daar nu dus 4 honden die samen behoorlijk wild zijn.

Afgelopen maand heb ik gezien dat de postbode werd aangevallen. Gelukkig kon ze zichzelf beschermen met haar fiets tussen haarzelf en de honden in.
    Gisteren is de buurman aangevallen, die gewoon aan het tuinieren was. Grote man, maar toch gebeten.

Ze houden hun honden altijd wel aangelijnd tijdens het wandelen. Deze twee keren ging het mis doordat ze de honden net in de auto wilden doen en ze snel ontsnapten.

Ik ben nu een beetje bang voor mijn kinderen. Ik heb gezien met wat voor vaart ze op de postbode af kwamen rennen en hoe hoog ze tegen haar op sprongen. Als ze dit bij mijn zoontje van 2 doen klapt hij direct achterover en zitten ze bovenop hem.

Maar ja... Wat kunnen de buren er aan doen? Ze vinden het zelf ook heel vervelend en hebben nu ook een honden trainer ingeschakeld.

We duimen dus maar dat mijn zoontje nooit in z'n gezicht ofzo gebeten zal worden.
    Hij speelt soms voor ons huis met z'n buurmeisje van 12, die goed oplet als er een auto aan komt, maar als die honden in 3 tel aan komen stormen kan zij ook niets doen.
    Zelfs als ik alleen met hem buiten ben zal ik m'n handen vol hebben om die beesten te weren. Ik kan alleen mezelf ertussen gooien en van me af schoppen.

Wat zouden jullie doen? En wat kun je er überhaupt aan doen?

2. Viviennee

Viviennee VIP lid

31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Muilkorf eisen.

3. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.957
    3.836
    113
    Vrouw
    Ja dit inderdaad. Het is alleen maar voor korte momenten dat ze die om moeten doen dus zoveel last gaan die honden er niet van hebben en het is een stuk veiliger.

4. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Muilkorf is zeker een goed idee, maar ze moeten zo te lezen ook goed opgevoed worden. Ze hebben al een trainer ingeschakeld, dus zijn ermee bezig. Zou voor nu je zoontje niet zonder toezicht buiten laten.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier zou ik ook niet blij van worden, ik zou het toch bespreken.
    Dit is een onveilige situatie, ik ben een hondenliefhebber maar ik vertrouw herdershonden echt niet. Ik zou met de buren rond de tafel gaan zitten.

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Natuurlijk kunnen de buren er iets aan doen. Dit valt m.i gewoon onder overlast dus als er echt niks verandert (muilkorf, gedragstherapeut etc) zullen ze in het uiterste geval zelfs de honden kunnen wegdoen. Veiligheid van bewoners komt toch echt wel voor de "vrijheid" van het nemen van huisdieren. Helaas denken bepaalde hondeneigenaren hier anders over... In mijn vorige wijk zijn er dus ook al regelmatig bijtincidenten e.d geweest. En sowieso standaard werden honden niet aangelijnd, behalve van die mini keffertjes van bejaarde vrouwen, die toch nooit een vlieg kwaad deden. Bijna niemand durfde daar iets over te zeggen want ja, het waren vaak ook een "bepaald soort" honden en hondeneigenaren.

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    Wij hebben toen buurtbemiddeling ingeschakeld. Dan heb je een tussenpersoon de het gesprek begeleid maar ook afspraken op papier zet.

De honden van onze buren zijn inmiddels gelukkig allebei dood. Ik vond ze ook doodeng en er zijn idd ook wat bijt incidenten geweest, ook herdershonden trouwens.
    Ik heb mijn kinderen geleerd om altijd met een hele grote boog om die honden heen te gaan.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Nou, ik heb zelf ook een hond, al mijn halve leven hebben we honden.
    Ik ben er gek op hoor, maar ik heb ook veel tijd en energie gestoken in trainingen en vooral me verdiept in hondengedrag.
    Tenslotte kies ik voor een hond en heb ik geen zin in probleemgedrag, maar mijn buren hoeven er ook geen last van te hebben.
    Zulke honden zou ik ook niet vertrouwen. Denk dat een gedragsdeskundige een eerste stap is, maar als ik het zo hoor, klinkt het alsof ze echt een intensief programma moeten gaan volgen om hun honden te gaan heropvoeden. Anders wegdoen.
    Muilkorf eisen etc. Verandert er weinig, dan zou ik de wijkagent inschakelen. Gevaarlijk gewoon zoals het nu gaat.

9. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Bedankt voor het meedenken!

Mijn man gaat deze week met de buurman praten en onze zorgen uiten. We gaan vragen of hij maatregelen wil nemen, zodat onze zoon niet aangevallen kan worden. Dat kan een muilkorf zijn, maar het mag ook een appje zijn wanneer de honden naar buiten gaan. Dan houden wij hem binnen.

We kunnen maar 1x te laat zijn, dus we gaan niet meer afwachten en duimen draaien dat het goed zal blijven gaan. Het zou je maar gebeuren dat hij een hap in z'n gezicht krijgt en verminkt wordt, of blind... :(

Deel Deze Pagina