Rolgordijn: verduisterend of niet?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Marjannn, 5 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    We willen in de babykamer een rolgordijn gaan ophangen. Nu weet ik alleen niet wat beter is: verduisterend of lichtdoorlatend. Zelf zou ik denken dat lichtdoorlatend beter is voor het dag/nachtritme van je kind. Maar misschien dat het overdags dan juist wel weer te licht is voor een baby/peuter. Heeft iemand advies?

2. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik weet niet wat beter is maar hier hebben we luxaflex en witte gordijnen. Het is bij luc dus altijd heel erg licht op de kamer. Hier heeft hij geen enkele moeite mee.

3. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    Ik ben voor het gewone rolgordijn.
    Mijn man had altijd verduisterende gordijnen hangen in de kamer van zijn peuter (nu 4) bij zijn moeder had hij het niet, en wilde hij zomers niet slapen en smiddags en vaak vroeg wakker. Bij de verduistergordijnen ging hij telkens kijken of het al ligt was buiten, oftewel bed uit, gordijnen open en als hij het licht vond dan ging hij eruit.
    Oftewel verwarrend.
    Nu hebben we allebei gewone gordijnen. Hij is er nu niet meer mee bezig of het wel of niet donker is. Hij slaapt nu ook prima overdag (zover dat nog nodig is)

Op de babykamer hangen dus ook gewone (gevoerde) gordijnen.
    Als het te warm wordt ivm zon die er regelrecht op staat zou je het nog kunnen doen maar voor het licht zou ik het laten

4. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik zou verduisterend nemen. Als je het overdag een beetje open laat heb je het ook lichter in de kamer :D

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier ook gewoon een lichtdoorlatende rolgordijn.ook idd voor het dag en nacht ritme zo leerd de kleine ook in licht ruimtes te slapen. want mocht je eens weg gaan dan heb je natuurlijk niet altijd een donkere plek om de kleine neer te leggen

6. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    Van velux heb je dubbellaagse rolgordijnen, laagje verduistering en laagje doorzichtig wit. In het begin deden we verduistering maar nu ze wat ouder is wil ze soms nog even spelen in bed en dat is natuurlijk leuker in een beetje licht.

7. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Hoorde pas van een vriendin dat de kraamhulp geadviseerd had overdag gordijnen open te laten. Dit i.v.m. wat je zelf al noemt: dag en nachtritme.
    Zou zelf nooit gaan voor verduisterende gordijnen. Volgens mij is alles kwestie van wennen. En wen je een baby en kind aan pikdonker, slaapt het elders misschien niet waar het minder donker is. En in de zomer kan dat ook erg lastig zijn.

8. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Hier wel verduisterend gordijn met lichte gordijnen ervoor (meer voor de sier) mijn idee was al om 's middags alleen die dicht te doen of rolgordijn tot halverwege zo heb je toch verschil met dag en nacht ;)

9. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

wij hebben een verduisternd rolgordijn, geen overgordijnen, langs de randen (zit in dakkapel) komt nog wel licht langs, wil ik dat weg hebben moet ik er ook godijnen bij hangen (beige met voetjes rolgordijn)

10. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier wel een verduisterend gordijn.
    het idee van dag en nachtritme en iets aanwennen klinkt leuk, maar werkt bij mezelf ook niet.

net als veel harde geluiden maken als ze klein zijn, dan slapen ze later overal doorheen. gaat hier niet op. ik wordt zelf ook wakker van een vallende speld en mijn man slaapt door oud en nieuw heen.

onze uk slaapt het beste met verduisterend gordijn en een nachtlampje aan. met licht heeft het dus niks te maken, wel met de buitenwereld voor hem.

doe waar jullie je het lekkerste bij voelen.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    zo doen wij het hier ook idd, en zomers voor de zon is het toch wel erg lekker die verduisterende.

12. Draadje

Draadje Bekend lid

1 jun 2008
    555
    0
    0
    Wij hebben zowel een verduisterend rolgordijn als lichtdoorlatende overgordijnen. De verduisterende rolgordijnen van de Ikea zijn trouwens erg goedkoop!

13. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik ga voor verduisterend omdat deze de zon en dus ook warmte tegenhouden. 's Zomers staat de zon op de babykamer op het heetst van de dag, anders zweet de baby zijn/haar bedje uit.

14. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik zou idd verduisterend doen. wij laten voor het middagslaapje een stukje open zodat het nog redelijk licht blijft. zomers is verduisterend echt ideaal, zowel tegen warmte als 's avonds als ze slapen moeten en het nog heel erg licht is

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wij hebben vanaf het begin af aan verduisterende gordijnen. En hij heeft nooit problemen gehad met zijn dag/nacht ritme hoor. Integendeel :) Hij slaapt ontzettend veel en vast.

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    gewone verduisterende gordijnen houden niet per definitie de warmte tegen, sommigen slaan de warmte juist op. je hebt speciale rolgordijnen die verduisterend en warmte werend werken.

dat is o.a. ook waarom wij verduisterende gordijnen hebben. ik het wel ervaren dat de witte variant hiervan het beste werkt, de donkere is toch weer wat geneigd de warmte op te slaan.

17. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    het tegendeel was volgens de kraamverzorgende juist de bedoeling. dat e overdag wat lichter slapen en 's nachts dan wat dieper en vaster. ik vind het zelf juist lekker als hij overdag even een paar uur goed tukt. dan houdt hij de dag veel beter vol ;)

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

Uhm nou dat doet hij sowieso. Hij slaapt overdag van 12 tot 15 en s'avonds gaat hij er om 19 uur in tot 08.30.
    Ik vind het wel prettig dat hij overdag ook zo vast slaapt. Dan kan ik mooi stofzuigen 8)

19. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    lekker is dat hè?! hier kan er soms ook zo lekker doorgeslapen worden, heerlijk!

Deel Deze Pagina