Wanneer mag onze kat naar buiten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Nipa18, 30 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    #1 Nipa18, 30 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2013
    Wanneer mag onze kat naar buiten? Hij is van 1 oktober. Lees op internet verschillende dingen...

2. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    Hmm beetje rare titel :D krijg hem ook niet aangepast..

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Heb je een schutting in de tuin?
    wij deden onze kat al naar buiten zodra hij zelf de schutting op klom was hij oud en wijs genoeg (vonden wij.)
    Dit is dan ook goed gegaan!
    Heb je geen schutting dan met riempje uitlaten en buurt laten zien.

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dacht even dat je je moeder uit wilde laten :p

Even aan een modje vragen of ze het aan willen passen. Heb verder geen antwoord op je vraag sorry. Heb zelf binnenkatten gehad namelijk.

5. knap

knap Niet meer actief

Hij kan best al naar buiten. niet bang zijn dat ze niet meteen terug komen. Ze ontdekken vaak op hun gemak de omgeving zou er wel bij blijven even om te kijken wat de kat doet. Altijd spannend een kat naar buiten laten gaan. maar het moeilijkste vind ik altijd komen ze weer terug meestal wel.

6. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Zou hem al buiten laten, meestal worden ze hier rond de 10 weken van bij de moeder genomen en dan laat ik ze nog eens 14dagen aan het huis wennen.
    Heb wel altijd mijn katten s nachts binnengehouden (ook als ze ouder waren)

7. Saffron88

Saffron88 Actief lid

28 okt 2012
    313
    1
    0
    Regio Rotterdam
    Wat vaak werkt is om hem elke dag rond dezelfde tijd eten te geven, dan weet hij dat zijn bakje thuis gevuld staat als hij honger krijgt.

8. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Niet.
    Tis een huisdier.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Wat is dat voor rare opmerking?

10. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    Op internet vond ik ook veel die adviseerde pas rond een jaar of ander half jaar!

11. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Hoezo? Je neemt toch een kat als huisdier?

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Nee en kat hoort ook buiten!

13. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Daarom moet je ook geen kat nemen al HUISDIER!

14. Coortje

Coortje Niet meer actief

normaal zouden ze een half jaar ong zijn. weet niet of het een kater of poes is.. maar als het een poes is zou ik wachten tot ze gesteriliseerd is. Wij hebben 2 poezen van 7 maand, beide gesteriliseerd.. nu is de kleinste zaterdag ontsnapt en nog niet terug gekomen.... ze is ondertussen wel gezien maar we kunnen haar niet te pakken krijgen omdat ze erg nerveus/bang is. Dus wij hopen dat ze nog terug komt.

Met andere katten die we gehad hebben was dit nooit een probleem.. dus je kan het gewoon proberen. Mss eerst aan een touw zodat ze jullie tuin ook goed kent en de geuren herkent.

15. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik zou wachten tot hij 7 a 8 maanden oud is en dan pas voorzichtig laten wennen.

En het allerbelangrijkste: Zorg dat je kat geholpen is!
    Ik vind het zo onverantwoordelijk dat mensen hun katers en poezen ongeholpen buiten laten.
    De asiels zitten vol met kittens...FIV (kattenaids)die je kat kan oplopen, sproeiende katten, vechtende katers...en kan nog wel doorgaan.

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik zat toevallig net dit te lezen : :D

Katten nog dodelijker dan gedacht - Buitenland | Het laatste buitenlandse nieuws leest u op Telegraaf.nl [buitenland]

Maar los daarvan zou ik van het beestje idd geen buitenkat maken, tenzij je ergens op het platteland woont of zo. Als je hem binnen houdt bezorg je je buren geen overlast EN is het dier een véél langer leven beschoren. Gemiddelde buitenkat wordt slechts een paar jaar oud, een binnenkat elf jaar! Mijn beestjes komen straks echt niet verder dan de tuin! :)

17. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Mijn kater is een echte zwerver geweest toen hij vanuit asiel bij mij kwam. Maar nu is hij graag binnen. Hij schenkt niet eens aandacht meer aan buiten.
    Het huis hiervoor had hij een afgesloten gebied voor zichzelf buiten. Dat vond hij ook heerlijk.
    Het is ook echt niet zo dat katten perse naar buiten moeten, of horen. Het is een gedomesticeerd dier, en kan zich prima aanpassen aan een binnenleven mits je ze wel in hun behoefte voorziet.

Er zijn ook verschillende middelen om je tuin catproof te maken. Dan blijven ze in je eigen tuin.

18. shai

shai Actief lid

16 sep 2008
    119
    0
    0
    conductrice
    vleuten
    Wij hebben sinds 2 maanden een jong katje uit het asiel, hij is ook in oktober geboren. Het asiel adviseerde ons de kat zeker tot het voorjaar binnen te houden omdat ze nog geen dikke vacht hebben en ik wil ook dat hij gecastreerd is voor hij de buurtpoezen gaat lastig vallen ha ha

19. Lies1988

Lies1988 Fanatiek lid

18 dec 2012
    2.332
    116
    63
    Vrouw
    Werken als verpleegkundige en moederen;)
    Omgeving Utrecht
    Je kunt je tuin catproof maken. Ik zou onze katten niet naar buiten durven laten gaan. Kans is zo ontzettend groot dat ze overreden worden, mee genomen worden, vergiftigd worden of om een andere reden niet meer terug komen. Hoe vaak zie je wel niet folders met kat vermist hangen? Ik zou het niet durven riskeren.
    Katten kunnen ook heel gelukkig zijn binnen met voldoende speeltjes of alleen in de tuin. Het is ook maar net wat ze gewend zijn.

Edit: katten veroorzaken buiten trouwens ook alleen maar overlast voor de buren omdat ze niet in hun eigen tuin hun behoeftes doen maar juist bij de buren. Ik zou dit ook mijn buren niet willen aandoen. De kitten van mijn moeder vroeger is vergiftifgd door de buurman!

20. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    #20 bloem82, 30 jan 2013
    Laatst bewerkt: 30 jan 2013
    Misschien neemt ze hem niet als huisdier, maar als buitendier.

Wie ben jij om ts te vertellen wat ze moet doen?

Ts: ik zou eerst wachten tot je kat gecastreerd is. Hiermee voorkom je ongewenste nestjes, maar ook dat je kater op pad gaat en enkele dagen weg kan blijven, van een castratie worden ze vaak huiselijker en rustiger.

Tot die tijd samen naar buiten gaan? Of een tuigje om even een luchtje scheppen, maar niet alleen laten met een tuigje, want dan kan het diertje verstrikt raken.

Deel Deze Pagina