Willen jullie eens met me mee denken??? werken, gezin, huishouden, en dan nog studie?

Discussie in 'De lounge' gestart door butterfly24, 18 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik zou het ontzettend knap vinden als je het toch doet! Als ik hoor hoe druk je dagen zijn, 28 uur werken dan nog een dag school en thuisstudie. Als je de thuisstudie kunt zijn als butterfly tijd en je hier ook je energie uit haald dan zal het vast goedkomen. Jammer dat financieel gezien je niet 8 uur minder zou kunnen werken. Dit zou dan je schooldag weer kunnen vervangen en dat je na je studie weer 28 uur gaat werken.

Ik zit zelf ook al jaren te twijfelen om een studie te doen maar ik wil graag wachten tot Esmee naar school gaat. Ik heb geen flexibele oppas maar dan zou Esmee evt gebruik kunnen maken van de buitenschoolse opvang. Daarbij denk ik dat ik het voor mezelf beter kan verantwoorden ( dus naast werk/studie ook tijd voor Esmee, manlief en het huishouden) Maar dat is meer een gevoeldkwestie.

Als jij denk dat je het kunt rondkrijgen, je mannetje staat volledig achter je dan moet je het doen!!

2. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Wachten tot er tenminste! 1 op school zit.

3. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Ik wil het al zo lang graag, en ik zou ook heel trots op mezelf zijn als ik het allemaal ga doen en het haal. Maar het benauwd me gewoon zo, heb nog even wat maanden tijd om een beslissing te nemen.
    En ja, het is ook zeker een voorbeeld voor mijn dochters. Wil dat zij ook goede keuzen maken, en studeren. Dan zou het wel mooi zijn om jezelf als voorbeeld te kunnen laten zien.

Maar jaaa......

4. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    De optie om minder te werken zou wel mooi zijn, en we zouden het ook wel kunnen redden. Maar dan moeten we veel laten, en als ik kies voor een studie wil ik niet EN er minder zijn voor mijn kinderen EN geen leuke dingen meer kunnen doen.
    Wil het wel zo zien te regelen dat wanneer ik die 4 jaar zorg voor studieboeken zij misschien me 6 tot 8 uur minder inplannen en ik wel gewoon mijn contract uren behoudt.

Het voordeel zou wel zijn..... om de vrijdag heb je college, en de andere vrijdag zelfstudie, wat niet altijd op school hoeft.
    Dus ruimte om te schuiven is er wel.

Ik heb 2 jaar moeten "zeuren" hierom en nu krijg ik de kans en wil ik het laten schieten. Dat vind ik zooooo zonde en gaat erg tegen mijn gevoel in.

Maar het aller belangrijkste vind ik mijn gezin!!!!!!
    Ik wil niet dat zij er dramatisch onder lijden maar dat heb je zelf in de hand. Vind het erg moeilijk om te beslissen.
    Heel moeilijk... maar wil ik het doen, ik september kan ik starten.
    En we hebben een geweldig lieve oppas, dus misschien moet ik gewoon maar eens lef hebben en in het diepe springen.
    Ik kies altijd voor de veilige kant, ik doe altijd voor anderen alles, maar voor mezelf, dat schiet er zo vaak bij in.
    Misschien moet ik dit ook echt als MIJN ding gaan zien.
    Vind studeren zoooo leuk.

5. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Ik werk 33 uur per week en doe daarnaast nog een HBO Arbeidrecht. Het is natuurlijk even buffelen. Je houdt weinig vrije tijd over. Maar het is een investering voor de toekomst die ik er graag voor over heb.

Wij hebben 1 dochter van 2 jaar.

6. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Butterfly.. Dat is wat ik bedoel. Dat je 20 uur gaat werken en die 8 uur school er bij! Dus dat je de schooluren ook betaald krijgt. Dat zou wel ontzettend tof zijn maar of de JP zo gek is!:D

7. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik ga ook even niet in op de andere reacties....

Ik heb twee meiden 1 van 4 en de ander wordt bijna 3.
    In augustus 2009 ben ik begonnen met HBO Rechten via LOI. Ik heb hier voor gekozen omdat ik het ook niet trek om 1 dag per week naar school te gaan (gewoon naar school gaan vind ik al verschrikkelijk). Ik werk 32 uur (dus nog een paar uur meer als jij).

qua schema is er voor de meiden niet heel veel veranderd ten opzichte van 1,5 jaar geleden, ze gingen toen ook rond 19 uur naar bed. En om 20:30 kon ik gaan studeren.
    En het kost VEEEEL tijd!
    Ik zing elke maandag, dat is mijn uitje. Voor sport heb ik geen tijd. Door de weeks ga ik ook nergens op visite, en de enige vrije dag die ik heb is voor de meiden.
    Mijn man vindt het soms echt niet leuk, ik ben echt druk!!!
    Maar ja, als het goed ga maak ik het wel eerder af dan in 4 jaar (voordeel thuisstudie, ik bepaal mijn snelheid en ook de volgorde van de vakken).

Het is echt te doen, maar het vraagt wel heel veel van je.

8. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Toch wel veel meiden die studeren via een thuisstudie!!!

9. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik denk dat het één en ander afhangt van hoe snel en makkelijk je studeert. En als ik het zo lees neem je best voor lange tijd veel hooi op je vork. Ik heb de 'mazzel' dat ik niet zoveel uur ernaast hoef te werken om rond te komen, daarom lukt het me goed om een HBO studie naast mijn gezin te doen (ik zit nu in de afstudeerfase). Na een lange dag met de kinderen (of werken) redt ik het echt niet om 's avonds de boeken in te duiken. Daar heb ik een vaste dag voor dat mijn schoonmoeder komt oppassen. En ik redt het ook goed met die ene dag (nu met het afstuderen heb ik wat meer tijd nodig en staat het werk op een laag pitje). Het zou volgens mij wel prettig zijn wanneer je minder uren zou kunnen draaien maar als ik het goed begrijp zit dat er echt niet in. Veel succes met je beslissing!

10. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Meiden, ik ben er uit hoor!!
    Ik ga het doen, ik ga gewoon starten in september.
    Manlief en ik zullen wekelijks een planning gaan maken over hoe we het die week gaan doen, wie welke afspraken heeft etc.
    Als de meiden slapen, moet ik mijn studie uurtjes pakken.

Heb met mijn leidinggevende wel gesproken over een compensatie.
    Dat zou ze voor me uitzoeken, er is wel een en ander mogelijk.
    Ik hoop dat mijn collega uren als uren worden meegeteld!!
    Dat scheelt wel.
    Ik zou wel tijdelijk minder kunnen werken, dat is wel mogelijk, maar we moeten financieel dan wel wat inleveren. We zijn net verhuisd, willen voor het huis komende jaren nog grote dingen aan gaan pakken, dan behoud ik liever mijn uren nog gewoon, om dat te spare. We zouden het anders ook wel redden, maar minder kunnen sparen. Mijn idee is om te kijken hoe het gaat, studeren en werken. Ik kan vast altijd wel minderen als ik eenmaal bezig ben, en het valt tegen.

Mijn man weet dat het een pittige tijd gaat worden, maar als we goed plannen en ons daaraan blijven houden, vinden we beide dat we het moeten proberen. Hij zou de kans ook hebben gegrepen als hij die had gekregen. Daarnaast hebben we een super lieve oppas die bij ons thuis komt. Op vrije dagen kan ik haar altijd voor een paar uur vragen in de ochtend. als ik elke dag leer tijdens de slaapjes van de kinderen of de uurtjes dat de oudste uiteindelijk naar de peuterspeelzaal gaat pak ik al 14 uur in de week. Collega is om de vrijdag, de anderen vrijdag zelfstudie, dus die kan ik dan ook gebruiken. Dan merken de kinderen weinig van deze verandering.
    Alleen manlief en ik zullen het merken, dat we minder tijd hebben voor elkaar, maar als we echt goed plannen..... vinden we beide dat het een best een goede kans kan hebben.

Als ik het nu niet ga doen.... ben ik bang dat het er niet meer van gaat komen.

11. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Goed zo! Ik zit je topic al vanaf het begin te volgen, omdat ik met precies dezelfde keuze worstel. Ware het niet dat ik eerst nog een opleiding moet zoeken, een baan die aansluit bij de deeltijd-studie en dat ik eigenlijk na de zomer voor een 2e kindje wil gaan. Dus toch weer een andere situatie dan de jouwe.
    Maar vind het fantastisch dat je het gaat doen en ik weet zeker dat het goed komt, zeker ook omdat je man achter je staat en de wil er echt is!!
    Sowieso wil ik even zeggen tegen alle mama's die er een studie naast volgen: chapeau! Vind het echt top dat jullie de beslissing hebben genomen!

12. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Hey! Ik lees ondertussen dat je gaat beginnen, knap hoor!
    Ik ben vlak na de geboorte van mijn zoontje ook begonnen met een studie op een avondschool. Daarnaast werkte ik 3 dagen. Soms was het inderdaad best zwaar, tijdens slaapjes en in de avonduren (en vaker in het weekend als m'n vriend iets met onze zoon ging doen) leren.
    Ik ben nu zwanger van de 2e en heb de studie even in een versnelling gezet en hopelijk ben ik voor de bevalling grotendeels klaar. Ik ga nu 2 avonden naar school en doe 3 modules tegelijk i.p.v 1. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik sinds 2 weken werksloos ben dus voor mij is het nu natuurlijk een stuk makkelijker. Al word het evengoed aanpoten nu met 3 tegelijk... Afin, ik vind het enorm knap dat je het gaat doen! ;):)

Deel Deze Pagina