Ik ben sinds gister onder controle bij de gyn omdat ineens hoofdpijn kreeg en mijn bloeddruk te hoog was.. Ook hebben ze eiwitten in mijn urine gevonden. Gelukkig niet heel veel, maar ze zaten er wel. Ik heb nu medicijnen gekregen om te kijken of mijn bloeddruk daarmee omlaag gaat en maandag moet ik terug naar de gyn om te kijken of de medicatie werkt en wat er verder gaat gebeuren. Ze hadden het er over dat als de medicatie niet helpt dat ik dan misschien moet worden ingeleid.. Ik vroeg me af of er meer meiden zijn met een te hoge bloeddruk, waarbij de medicatie heeft geholpen.. of meiden waarbij de bloeddruk hoog bleef en die zijn ingeleid. Ik hoop dat iemand zijn ervaringen wil delen. Ik maak me nu best wel zorgen om de baby en hoe lang mijn zwangerschap nog zal duren. Hopelijk kunnen ze het in ieder geval rekken tot de 37 weken!
Je bent gelukkig al ver in de zwangerschap Hier was mijn bloeddruk vanaf 32 weken (vorige zwangerschap) stijgende en ik had weinig bloedplaatjes. Ik heb geen medicijnen gehad, waarom weet ik ook niet. Geen eiwit in de urine. Wel ~3x per week op controle.. CTG, urine, bloed, bloeddruk. Een keer opgenomen geweest omdat mijn onderdruk 100 was, die dag erna mocht ik wel weer naar huis. Uiteindelijk ingeleid met 37,1.
In mijn eerste zwangerschap een hoge bloeddruk gekregen met 38 weken .. aldomet 250 mg 3x per dag sloeg niet genoeg aan dus besloten om met 39.1 in te leiden. Ctg was goed bloed was goed en geen eiwitten in de urine. Dochter is gezond geboren met 49 cm en 3000 gr Nu zijn wij zelf beiden niet groot dus dus was ontzettend netjes. Deze zwangerschap vanaf week 29 een hoge bloeddruk Ctg is steeds prima bloed is tot nu toe oké en ook de urine is schoon een enkele keer wat eiwitten in de urine maar niet zorgelijk kan bijvoorbeeld ook van afscheiding komen. Met week 30 1 nacht ter observatie opgenomen met een onderdruk van 110. Vanaf toen gestart met aldomet 3x per dag 250 mg. Nu 1 tot 2 keer per week controle bij de gyn Ctg is netjes baby groeit nog net op het gemiddelde en heb nog genoeg vruchtwater. Helaas sloeg de aldomet 250 weer niet genoeg aan en omdat ik pas op 33 weken zit ben ik nu op 3x daags 500 overgegaan. Dinsdag weer controle dus hopelijk is hij dan wat gezakt. Gisteren was hij helaas nog 164-94 terwijl ik begonnen ben met een bloeddruk van ongeveer 110-70 Helaas voel ik me erg naar Door de medicatie en heb ik nog steeds op en aan hoofdpijn. Ze houden je met een hoge bloeddruk gelukkig goed in de gaten! Hoe hoog is die van jou en welke medicatie krijg je ? Wanneer de medicatie niet genoeg aanslaat zullen ze rond week 38 inderdaad actie willen ondernemen Just for sure zeg maar .. groeit je kindje nog goed ?
Ik vanaf 28 weken hoge bloeddruk eerst 3x daags labetolol maar dat was niet voldoende 3x opgenomen laatste keer 2x daags mytheldopia erbij. Werd ik erg suf van. Geen eiwitten wel ingeleid met 37 ivm geschiedenis moeder en zus met hellp.
Dankjewel Grasspriet! Bureau, ik ben idd al ver gelukkig, en de baby groeide tot nu toe heel goed (zelfs iets voor op groei) dus dat is positief! Ben jij dan ook ingeleid vanwege de bloeddruk of om andere redenen? Mariahh, ik krijg methyldopa 500, 3x per dag. Aangezien dat niet gelijk werkt hoefde ik niet te blijven en gaan ze maandag pas kijken of het helpt. Mijn onderdruk wisselde van 95 tot 102. Gelukkig hoefde ik niet te blijven, maar ze hebben me wel gelijk bij de vk weggehaald en onder gyn toezicht gezet. De gyn zei ook dat hoge bloeddruk door zwangerschap eigenlijk niet meer naar beneden gaat zonder medicatie dus dat ik de rest van de zwangerschap soweiso bij de gyn blijf. Ben dus best wel geschrokken omdat het ineens omhoog ging, en omdat ik ineens niet meer bij mijn vk mocht maar echt iedere controle vanaf nu in het zh zal krijgen. Dat is toch best spannend als de hele zwangerschap de bloeddruk goed was! Ons kindje is gelukkig goed gegroeid de laatste tijd en liep zelfs iets voor op de groei, dus als ik ingeleid moet worden dan verwachten ze weinig problemen bij die kleine. Dat is wel een hele geruststelling. Disneyfan, is labetolol minder heftig dan methyldopa? Of heeft dat ook andere werkzaamheden? Vind het wel eng dat ik gelijk methyldopa 500 krijg, terwijl ik bij jullie andere medicatie zie en in mindere hoeveelheden. Hoe vonden jullie het inleiden allemaal? Ik lees overal dat het vaak heftiger is als je bent ingeleid en dat je dan meer kans hebt op weeenstormen enzo. Pff wat spannend allemaal zeg!
TS: Ik ben inderdaad ingeleid vanwege m'n bloeddruk en omdat ik weinig bloedplaatjes had, die combinatie is niet goed.
Metyldopa heb ik inderdaad ook 500 mg 3x daags. . Vind de bijwerkingen ervan echt vervelend Inleiden qua pijn vond ik echt mee vallen de nadelen vond ik dat ik een ruggenprik moest omdat ik Door de spanning nog een hogere bd kreeg en dat ik niet lekker kon lopen of douchen maar aan bed vast zat met allerlei toeters en bellen Mijn tip is dan ook bespreek van te voren goed wat er eventueel nog wel mogelijk is om het nog zo natuurlijk mogelijk te houden ..
Ik zit sinds 1,5 wk ook met een te hoge bloeddruk en methyldopa 3x250 Controle paar dagen later gaf gelukkig wel een lagere bloeddruk. Waar ik wel van schrok is dat ze zowiezo willen inleiden met 37wk.. Ik was alleen en had het niet verwacht dus stond met mijn mond vol tanden. Kleine loopt ook onderin de groeicurve dus vind het extra spannend. Morgen terug controle, hopelijk kan ik mijn vragen stellen. Succes voor jou ook!
Ik ben bij de eerste ingeleid vanwege hoge bloeddruk icm eiwit in urine(ook minimaal) Mijn ervaring is dat ze het zo lang mogelijk proberen te rekken maar iig tot de 37 weken. Ik ben uiteindelijk ingeleid met 38 weken. Zolang je bloeddruk niet verder stijgt en het eiwitgehalte niet toeneemt en je kleine zich "goed voelt" zullen ze niet zo snel tot andere actie overgaan dan de bloeddruk lager proberen te krijgen.
Mijn bloeddruk is altijd al aan de hogere kant. Sinds week 12 dus aan de medicatie. Steeds er wat bij waardoor ik nu aal 3x 500 mg methyldopa en 2x nifedipine zit. Bloeddruk is nu 150-90/95... voor mijn doen best ok. De gynaecoloog verhoogt nu even niet meer en heb iedere twee weken een controle. Over een weekje kijken we wwer hoe we verder gaan...
Dan is het beleid per ziekenhuis anders denk ik? Zo kwam het niet over namelijk afgelopen week. Afwachten maar..
Hier bij de eerste hoge bloeddruk vanaf 13 weken. Ben ingeleid op 38 weken. Nu zwanger van de tweede en op 8 weken al thuis met hoge bloeddruk. Ik neem net zoals vorige keer trandate 2x100mg en daarmee (plus rusten) blijft het stabiel. Later ga ik overschakelen op aldomet ivm borstvoeding. Hoop ook het tot 37-38 weken vol te houden maar in hartje zomer is dat lastiger. Kalm aandoen is de boodschap. En veel succes!
Jeetje meiden, wat zijn er veel met hoge bloeddruk en medicatie. Ik schrik vooral van het inleiden bij iedereen. Ik dacht dat ze dat liever niet deden, maar zo te lezen wachten ze bij niemand tot de 40 weken. Ik ga me maar voorbereiden op een inleiding binnen nu en 2 weken! Peppa, spannend ook morgen weer controle! Ik moet ook morgen om 10 uur terug om te kijken wat mijn bloeddruk doet. Helaas gisteravond weer terug naar t ziekenhuis omdat ik weer tintelende vingers kreeg. Mn bloeddruk was gisteravond wel iets gezakt, naar 144/84, maar dat is nog steeds aan de hoge kant. Ben benieuwd wat het morgen is. Meriahh, ik heb ook last van bijwerkingen. Ik word er voornamelijk heel suf van en dat vind ik echt een naar gevoel. Morgen ga ik dat ook even bespreken!
Ik mag dinsdag weer op controle en wil het dan ook zeker bespreken rol nu net mijn bed pas uit voel me vandaag zo suf dat ik amper normaal op mijn benen kan staan Het inleiden hangt er denk ik vanaf hoe hoog je bd is ondanks de medicatie en of je klachten hebt en natuurlijk de conditie van het kindje.. Mijn schoonzusje kreeg rond week 36 ook een hoge bd maar is spontaan bevallen op 41 weken omdat iedereen het nog goed deed zeg maar .. wel in het ziekenhuis
Ik kreeg geen medicatie mee voor thuis. Maar bij mij was het erg lastig in te schatten, ik had veel klachten maar normaal een hele lage bloeddruk (90/50 was geloof ik normaal voor mij) en hing nu op het randje van wat zei echt te hoog vinden maar voor mijn eigen lijf was dit echt te hoog. Ik ben toen rond 35 wekem opgenomen en aan een infuus gelegd en met 36 wken ingeleid. Dus ik denk dat ze niet alleen per zh maar ook per persoon kijken wat het beste is.
Succes morgen freddels!! Ik hoop echt duidelijkheid. En die bijwerkingen worden hier nu minder na 5 dagen! Weet niet hoelang jullie al slikken. Eerste dagen waren waardeloos!
Ja...eerste dagen waren er waardeloos. Steeds bij een verhoging of een ander medicijn heb ik er 3-7 dagen heel erg last van. Wazig, slap, angstig.... pff
Nou, ik ben terug van de gyn.. Mn bloeddruk was wel gezakt door de medicatie, maar de bijwerkingen kunnen wel 2 weken aanhouden zei ze! Het is rot spul en doordat het zo heftige medicatie is zijn er veel bijwerkingen die lang kunnen aanhouden. Waarschijnlijk zullen ze bij jou dus ook zo iets zeggen Meriahh. Ik ben benieuwd wat ze verder bij jou zullen zeggen morgen! In mijn ziekenhuis is het beleid blijkbaar dat met een te hoge bloeddruk en deze medicatie sowieso wordt ingeleid tussen de 37 en 38 weken. We hebben dus gelijk een afspraak gemaakt om maandag in te gaan leiden. Super spannend!!
Mooi je bloeddruk gezakt! Hier ook en willen het ook rekken richting 38wk nu. Maandag nog wel groeiecho omdat kleintje klein is. Voor jou schiet het nu echt op! Nog een week. Spannend hoor