Hallo! Ik heb een zoontje Aidan van 18 maanden. Het is een heerlijk mannetje en hij is heel lief. Hij zei zijn eerste woordjes met 10 maanden en kon met 12 maanden al de volgende woordjes zeggen en wist hierbij ook wat het was: Beertje, boekje, broodje, mama, papa, popje, Mika, poetsen, baby en bridget. (vast nog een paar maar daar kan ik even niet op komen) Nu stond hij ook al aardig optijd en loopt hij langs de tafel vanaf 12 maanden. Alleen hij ontwikkeld zich niet verder! Sterker nog hij zegt de woordjes ook niet meer en zegt alleen nog maar mama en poetsen. Ook nu met 18 maanden loopt hij nog niet los. Ik weet dat dit niet heel laat is maar hij liep al met 12 maanden langs de tafel en ze zeggen vaak dat kinderen vaak 1 van de dingen doen dus of verder met lopen of verder met praten maar Aidan doet al maanden niks meer. Moet ik mij nu zorgen gaan maken? Groetjes Linda
Mijn zoontje is iets jonger (15 mnd), maar ik herken je verhaal. Hij loopt sinds 11 maanden langs de meubels, met 13 maanden kon ie los oversteken (een paar stapjes) en hij kan al heel wat woordjes zeggen. Maar de laatste twee maanden lijkt ie ook niet vooruit te komen, loopt nog niet (meer) los dan eerst, doet niet eens meer in handen klappen of zwaaien (wat ie met 10mnd al deed). Maar hij is de afgelopen 3 maanden 5cm gegroeid, ik zie hem echt omhoog schieten, en hij heedft een boel kiezen en al zijn tanden in een korte tijd gekregen. Ik denk dat ie op dit moment zijn energie daaraan besteedt en maak me verder geen zorgen. Merk je andere ontwikkelingen aan je zoontje? Dat ie erg bezig is met zijn fijne motoriek? Dat ie een groeispurt heeft gehad oid?
Ik merk geen enkele ontwikkeling eigenlijk. Nu moet ik binnenkort weer naar het cb dus misschien dat hij gegroeit is maar ik kan het nog niet zo goed merken aan zijn kleding. Hij zat met 12 mnd op maat 86 en dat zit hij nu nog. Groetjes Linda
Hier een zoontje dat ineens niet meer praat, als hij zich juist ontwikkelt. Hij begint in een keer weer te praten als die fase weer voorbij is, met daarbij ook een grotere woordenschat. Als je het niet vertrouwt kun je altijd het bij het consultatiebureau navragen. kieke
Toch kan het wel de ontwikkeling zijn hoor. Dat ie zo hard bezig is dat ie 'vergeet' wat ie allemaal al kon. Kan best zijn dat ie straks ineens allemaal nieuwe dingen doet. Tuurlijk is het goed om de boel in de gaten te houden, maar zou me nog niet heel erg zorgen gaan maken. Wat Adi ook zegt: energie kan maar naar 1 ding. Dan is het op.
Ik sprak pas iemand met een zoontje van bijna 2 die vertelde dat haar zoontje vanaf 9 maanden al maatje 80 had. Pas toen hij 1.5 was ging hij ineens weer groeien en ging hij naar 86. Als je zoontje je goed kan horen en het lijkt of hij je begrijpt, dan zal er wel niets bijzonders zijn en zal hij zoals eerder gezegd zijn energie wel aan andere dingen hebben besteed.
Als je je ongerust maakt het zeker even met het cb bespreken. Hier merkte we altijd dat dochter heel druk met dingen bezig was, omrollen, liep met 9 maanden langs de tafel (en ging daarna een spreidbroek in dus dat stond een beetje stil, kon uiteindelijk wel lopen in spreidbroek) met 14 maanden liep ze los, maar we zagen elke keer dat als ze een kunstje kon (omrollen, lopen) ze het dan gewoon een tijdje niet meer deed. Het enige is dat het praten eigenlijk altijd door is blijven gaan (onze dochter praat echt de HELE dag ) Dus het kan heel goed zijn dat hij in zn hoofdje heel druk bezig is met de volgende stap, maar dat dat nog niet naar buiten komt.