Mijn baby van 6 maanden is, volgens mij, kerngezond. Slaapt goed, eet goed en groeit goed gelukkig en lacht heel veel als ie vermaakt wordt. Alleen ik vind hem ook onwijs ontevreden. Het liefst wordt ie de hele dag vermaakt en hij kan echt geen 15 minuten even lekker rustig in de box liggen. Hij ligt daar maar te dreinen. Nu hij kan omrollen is het nog erger geworden. Op z'n rug liggen vind ie echt niet zo leuk meer maar als ie op zijn buik ligt is het natuurlijk na een paar minuten ook niet meer leuk, veel te zwaar. Ja ik pak hem natuurlijk niet de hele tijd op en probeer hem ook te negeren maar die aanpak helpt ook niet Gaat dit over?
Ja, het gaat over zolang jij het niet stimuleert maar let wel.. het ene kind kan zichzelf veel beter vermaken dan het andere. De meeste kindjes zijn in staat om een tijdje (erg afhankelijk van leeftijd) zichzelf te vermaken maar je kunt ze dit snel afleren door ze de 'hele dag' te entertainen. Hoe kom je daar weer vanaf, nou precies op de manier die je doet. Het wordt vaak makkelijk wanneer kindjes echt met speelgoed kunnen gaan spelen. Kijk goed naar je kindje!
Probeer of hij met iets wilt spelen inderdaad. Mijn dochter vind die knisperboekjes echt prachtig bijvoorbeeld. Maar ook beertjes en een tuimelaar is helemaal favoriet. Ze houdt het dan ook zo een half uur tot een uur uit in d'r uppie. En heb je een wipstoel al geprobeerd? Misschien dat hij dat mooi vindt met een babygym erboven? Kan ie wat meer om zich heenkijken.
Ons zoontje heeft dit ook weleens hoor, de laatste 2 dagen helemaal, hij wil liever dat mama heel de tijd boven de box hangt, ook speelt hij liever met zijn handjes en voetjes dan zijn speeltjes..
die van mij zet het gelijk op een krijsen als ik haar in de box leg , die kan het nog geen minuut zelf, maar dat komt denk ik meer omdat ze nog zo jong is, ze begint nu net pas te leren dingen vast te pakken dus de box is ook nog geen drol aan
mijn dochter heeft ook z'n periode gehad ik werd er verdrietig van ben in die tijd ook een beetje down er van geworden ik had daardoor geen tijd meer voor andere dingen zoals huis schoonmaken en werd dus kriegel omdat me huis er gewoon niet uit zag ik heb toen besloten dat noa 1 dag in de week naar de kinderopvang gaat woensdag dus,en woensdag doe ik dus mijn huis schoonmaken en boodschappen doen en sindsdien kan ze uren zelf spelen ik en ben ik ook weer een stuk vrolijker
Vicky was bijna 2 maanden toen ik er genoeg van had om voor elk jengeltje (en soms erger) haar weer op te pakken of met haar te spelen. Ik ben toen heel langsaam af gaan bouwen wanneer ik nu echt kwam en wanneer alleen mijn stem voldoende was. Wel hadden we al heel snel een mobile vlak boven haar hangen, kon ze wel zien en volgen maar niet pakken. Did hielp ook. Even laten jengelen, dan mobile aanzwengelen en weer weg gaan om bijvoorbeeld af te wassen of even was op te ruimen, etc. Nu kan ze zich prima in haar eentje vermaken, en mama komt ook weer heel vaak even kijken en contact maken (op de dagen dat ik thuis ben, en anders opa en oma precies zo) en even tegen elkaar te brabbelen en te lachen. Ook hebben we een baby gym, erg leuk voor allen lichtjes en melodietjes, erg grappig en je kunt zo ook een beetje in de gaten houden wat ze doet. Ook zet ik haar af en toe in haar wippertje voor de tv met babytv aan. Kan ze heel rustig naar gaan liggen kijken, een half uur tot een uur.
Onze dochter (inmiddels 4 jaar) kon zich vanaf baby af al alleen slecht vermaken. En nog steeds kan ze slecht alleen spelen, ze zou willen dat je altijd mee speelt. Maar we hebben nu een zoon (4 maanden oud) en hij kan zich vanaf het begin al alleen goed vermaken. Zo zie je maar: 2 kinderen met dezelfde opvoeding en toch verschillen. Zit waarschijnlijk in de aard van het "beestje".
Ja, ik denk dat het wel overgaat. Mijn zoontje kon zich ook echt niet zelf vermaken. De box heeft hier maar 4 maandjes in de kamer gestaan, langer dan 10 min. wilde hij er toch niet in. Nu speelt hij zo een half uur tot een uur voor zichzelf.
@roos80: ik had dat met Thirza ook toen ze net kon draaien naar haar buik. Hopeloos als je wat wilde doen, want je bleef maar terug draaien. Als ik dan echt iets wilde doen en echt even geen tijd had om steeds met haar bezig te zijn, legde ik haar tegen het voedingskussen in de box: wel voldoende bewegingsvrijheid (voedingskussen lag open, zeg maar), en omhoog zodat ze lekker rond kon kijken, zonder dat ze om kon rollen. Verder is de truc wel om iets te vinden wat ze echt leuk vinden en zich mee kunnen vermaken. Dat wisselt per kindje, probeer vooral eens verschillende soorten speeltjes en laat je kleintje al eens zelf kiezen, (steeds 2 speeltjes voor houden en zelf eentje laten pakken. Meer speeltjes voorhouden, is nog te moeilijk: dan zien ze teveel en lukt kiezen niet). Hier ontdekten we dat Thirza de boekenkast echt mega-interessant vindt, kan ze echt heel lang naar liggen kijken. En in de box liggen/zitten is ook veel leuker nu er twee foto's van haar halfbroer- en zus tegenover hangen. Verder houdt ze hier erg van alle soorten boekjes (plastic, knisper, stof, karton (maar dat laatste alleen bij ons op schoot, anders eet ze die op ), knuffels waar vooral veel aan te prutsen valt, (spiegeltjes erop, dingetjes eraan, enz). Verder is een pop hier echt helemaal het einde, (ze begint er echt al tegen te kletsen, meende van het weekend voor het eerst 'heej' en 'hi' te herkennen! ). En voor als zelf spelen niet zo lekker lukt, is een muziekmobiel erg handig nog steeds, en het speelkleed met de speelboog boven zich. En wat ook goed werkt: met papa of mama mee in de wipper of (nu ze zit) de kinderstoel en kijken wat wij aan het doen zijn. En in uitzonderingsgevallen: even de tv aan... (hier doen we dat een paar keer per week hooguit, maar we hebben het geluk dat Thirza zich juist ERG goed alleen kan vermaken, ).
Oja, op deze leeftijd is de concentratieboog nog maar kort, dus als je kindje al snel weer begint te miepen, kan dat ook pure verveling zijn. Dan is het wel handig om eea om ze heen te hebben liggen, wat ze zelf kunnen pakken...
Maar is er nog een gouden tip zodat je kleine zich toch kan gaan vermaken? Zo is mijn kleine gek op de tv maar dat gaat op den duur ook vervelen hihi. De box houd hij het hooguit een half uur tot driekwartier uit, op de grond op een speelkleed zo'n kwartier tot half uurtje, in de wipper kan hij het heel lang volhouden, zo vind hij het bijvoorbeeld heel leuk om naar mij te kijken als ik in de keuken sta te koken afwassen etc.
Hartelijk bedankt voor alle reactie's. Ik heb echt al veel geprobeerd (ook het opvoedkundige gedeelte). Volgens het CB is het gewoon een pittig ventje en zal het overgaan als ie gaat kruipen: can't wait! Maarreh wat ook goed helpt: loopstoeltje. Vind ie helemaal het einde! Meer tips/ervaringen zijn van harte welkom!
Ons jochie is bijna 4 maanden, eerts kon hij zich echt geen 10 min vermaken maar nu... Kan hij echt lekker spelen!! Echt heerlijk! ik kan dan even stofuizgen e.d.
Roos er is hoop! Kyra is er ook zo eentje, maar sinds ze kan kruipen kan ze zichzelf af en toe wel 20 hele minuten vermaken! Er zijn nog steeds dagen waar ik met ongekamde haren rondloop omdat ik zo druk bezig ben met Kyra te entertainen, maar er zit vooruitgang in. Het enige nadeel is alleen dat nu ze kruipt ze alle dingen aan het ontdekken is die ze niet mag hebben. Tot nu toe blijkt het openen van de dvd speler (ook op mijn pc ) de favoriet.