Haiii Ik heb een kies die nu al zo'n 3 keer een wortelkanaalbehandeling heeft gehad, al een aantal keer opnieuw open en dicht is geweest en waar ik gedonder mee heb gehad. Ik heb geregeld een vieze smaak in mijn mond en het ruikt/smaakt niet fris, bloed soms en is écht van die kies afkomstig. Maar na 4x terug te zijn gegaan en voor gek te zijn verklaart ben ik er klaar mee bij deze tandarts; het kost alleen maar geld en ik krijg niet de indruk dat hij er wat aan doet. Voordat ik bij deze tandarts kwam had ik nooit echt ergens last van (op een gaatje ofzo na) - en ik geloof hem tot op zekere hoogte wel - maar op het moment dat hij liet zien dat ik er een groot gat in had zitten dat hij wilde uitboren en vullen kwam de vraag 'of ik de kies wilde houden want met 1tje minder gaat eten ook prima', en toen bekroop mij een rotgevoel. Want ja, je bent toch een tandarts? Hoezo of ik mijn kies wil houden? Natuurlijk wil ik mijn kies houden, wat is dat nou voor een onzinvraag? Wat denk je nou zelf? Er is alleen telkens gedonder met die kies en de tandarts doet een beetje zo van: 'ik zei het toch', terwijl ik altijd stikzuinig ben (geweest) met mijn gebit en altijd netjes poets etc. Hoe kan het ineens zo erg zijn met die kies, terwijl ik voor de verhuizing bij de andere tandarts nog nergens last van had? De tandarts zegt dat er 'niks' mee is, geeft mij de hexachloorbromidepentaanzooi van de apotheek (ja sorry zoiets, ik weet niet precies hoe het heet en er ligt een baby op mijn arm te slapen dus ik ga écht niet kijken hoe het ding wel echt heet) om mee te spoelen en zegt dat er verder niks aan de hand is of dat het tandvlees 'misschien' wel ontstoken zou kunnen zijn en dat het vanzelf wel over gaat. Dat doet het ook, maar 2-3 maanden later begint het weer. Het was zelfs een half jaar terug mijn eigen schuld omdat het gebit leed onder mijn zwangerschap en het zal daarna wel over gaan. Nou, niet dus. Ik heb tot 2x toe een extra wortelkanaalbehandeling zonder verdoving gehad daar na de eerste keer, twee keer foto's laten maken, ik ben in 3 maanden tijd zo'n 6x bij hem geweest en 1 keer lag ik er zelfs anderhalf uur voor die kies, en het voelt gewoon niet stabiel meer; alsof hij ieder moment af kan breken. Hij wiebelt ook... En die smaak is gewoon hartstikke goor; het lijkt wel een halve graftombe wanneer ik niet 10x per dag met die hexa-shizzle spoel! Voor mijn gevoel rot straks de kies er nog eens uit en vroeg me af of iemand dat herkent; wel eens heeft gehad, wat het was, wat er aan te doen valt en of ik toch maar beter die kies kan laten verwijderen???
Ik ben geen tandarts, maar ehm.. Trekken? Hij vroeg toch of je hem wilde houden? Ik zou denken eruit met die hap.
LOL, nou geen idee eigenlijk Btw; chloorhexidine; perio-aid; heb net koffie gepakt en even gekeken. Nou, dat is ook niet echt goed voor het gebit.
Ik zou andere tandarts gaan zoeken op basis van ervaringen (vragen in je omgeving of googlen) en het door de nieuwe tandarts laten beoordelen. Succes!
Maar dat is toch vreemd? Je zou toch een gebit intact willen houden als tandarts zijnde? Ik zei tegen hem: als het niet anders kan, mag hij eruit maar ik wil hem het liefst behouden. Mja, als het zo moet, trek hem er dan maar uit, denk ik??? Ik weet het niet. Ik vind het raar om zomaar een kies eruit te laten slopen.
Hier een tandarts gehad die preventief al mijn verstandskiezen wilde trekken, want ze staan iets schuin. Ik zag dat eigenlijk niet zitten: hoe goed hij het ook kon onderbouwen dat het zeer waarschijnlijk voor problemen zou zorgen. Nu zo'n 8 jaar verder is er een verstandskies uiteindelijk alsnog verwijderd, maar gaat het met de andere drie prima Mogelijk zag hij bij jouw kies ook potentieel meer problemen? Had zelf trouwens zeer waarschijnlijk ook voor het behouden gekozen hoor. Maar als je twijfelt anders door een andere tandarts laten beoordelen?
heb je een jonge of een oude tandarts? de oude tandartsen zijn altijd wat makkelijker met kiezen trekken, jonge tandartsen willen nog graag alles proberen om een kies te behouden.. (meestal) ts, het klinkt niet goed, en als ik jou was zou ik er voor de zekerheid nog 1x naar laten kijken door een andere tandarts en anders toch echt de kies laten verwijderen.. wanneer er een grote ontsteking bij de wortelpunt zit kan die ook zo groot worden dat het uitbreid naar de kiezen ernaast. en aangezien je een vieze smaak in je mond hebt is het pus zich waarschijnlijk al een weg naar buiten aan het banen.. niet goed!
Ja hier riepen ze ook al jaren dat mijn verstandskiezen eruit moesten. Heb het telkens niet gedaan, totdat mijn verstandskies een groeispurt kreeg en ik mijn kaken niet meer van elkaar kon krijgen. Uiteindelijk nog even gewacht totdat die ene verstandskies door de spanning erop uit elkaar knapte, vanzelf kapot ging en toen ben ik ze gaan verwijderen; eigenlijk meer omdat ik begreep dat het 'later als je groot en oud bent' slechter zou helen. Ik hoor nu al jaren van: je hebt te weinig ruimte in je gebit, sloop je verstandskiezen eruit! Nu zijn mijn verstandskiezen eruit, heb ik zogenaamd nog steeds te weinig ruimte, en nu hebben ze het volgens mij gemunt op de buitenste kiezen. Het is een complot van de overheid *zet aluminiumhoedje op*. Nee even zonder gein; ik weet dat ik te weinig ruimte heb, maar om alles wat een beetje meer moeite kost maar weg te breken zodat je er 'gemakkelijker' bij kan - ik pas daarvoor. Ik wil eventueel best een kies kwijt, maar dan alleen als het écht niet anders kan.
Ik zou hem laten trekken, bij mij is de ellende met 1 kies begonnen, resultaat.....geen kiezen meer.... Door de tandarts die het niet zag, ondanks dat ik het aangaf en ik eerst te lang heb gewacht met een second opion, moest ik dus de boel laten trekken, door die ene kies is er een bacterie in kunnen sluipen, toen de zwangerschap en tadaaa! Wolf......:x Leuk die blinde tandartsen. Als ik het dus overnieuw kon doen had ik die kies laten trekken, liever effe.pijn dan geen tanden meer...(nu moet ik wel bekennen dat de angst voor de tandarts niet echt geholpen heeft en dat ik sneller had moeten reageren )
Oh, ik ben niet bang voor de tandarts En al helemaal niet voor pijn. We zingen samen liedjes van SkyRadio (ik met verdoving, hij zonder ) en ik mag zelf assisteren. Vandaar mijn niet-zoveel-vertrouwen eigenlijk ook. Hij is nogal laagdrempelig en informeel. Dat heeft dus ook een keerzijde.
oh trouwens! ik lees je verhaal net nog een keer, je zegt dat de kies wiebelt? dat samen met de vieze smaak kan op parodontitis duiden (onsteking van het tandvlees en het kaakbot, de ontsteking vreet als het ware het bot op waardoor de kies gaat wiebelen) al wel eens naar een parodontoloog of mondhygiëniste geweest hiervoor?
Nope Ik verwacht dat degene die er 6 tot 8 jaar ervoor heeft gestudeerd mij dit soort dingen verteld - wanneer dat raadzaam is en dergelijke.
ik zou er echt eens om vragen.. ik ben dan geen tandarts maar ik heb wel een studie van 4 jaar en 3 jaar werkervaring als tandartsassistente/preventieassistente achter de rug muhaha
Ik zou een andere tandarts zoeken. Deze luistert duidelijk maar half en is bovendien stekeblind. Het kan toch niet dat je nog eeuwen met die hexa-dinges zou moeten spoelen? En dat zo vaak per dag. Bij mijn tandarts is dat altijd maximaal een week en als 't dan niet over is terugkomen.
Ik zou een andere tandarts zoeken. Ik heb die ellende ook gehad en uiteindelijk was er flink veel kaakbot verdwenen, bijna door m'n neusholte heen. Kreeg al andere pijnklachten in m'n hoofd erbij. Omdat ik geen pijn in m'n kies had, wist ik niet eens dat het zo erg was. Ineens brak de pijn door en ik dacht dat ik gek werd, paar dagen met drain gelopen, aprexresectie gehad, niet geholpen. Kies getrokken en as woensdag wordt t weer opengesneden omdat er nog steeds rotzooi in zit. Dat wil je echt niet, dus ik zou echt een andere tandarts zoeken.
Ik weet 100% zeker dat mijn tandarts zo niet zou laten rondlopen maar me van deskundig advies zou voorzien en een oplossing zou bedenken. Andere tandarts zoeken zou ik zeggen. Het is wel je gebit, daar wil je liever niet zonder
Mijn man had ook een lastige kies die wiebelde en stonk. Nieuwe tandarts zei dat 'ie alles kon doen om de kies, proberen, te redden, maar dat de kans groot is dat het alsnog misgaat. Of de kies laten trekken! Man heeft de kies laten trekken! Hij heeft wat pijntjes gehad, maar het is denk ik wel de juiste beslissing geweest.