Hoeveel echo's krijg je??

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by kleintjuhh, Aug 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleintjuhh

Jun 15, 2011
    65
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi Allemaal,

Hoeveel echo's krijg je normaal gesproken en met welke weken?

Ik zelf dacht 8, 12 en 20 weken maar volgens mij is dat niet zo he?

2. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Je krijgt een termijnecho en een 20-wekenecho als je geen medische indicatie heb voor meer echo's. Dus helaas maar 2 echo's normaal gesproken!

3. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Bij onze vk praktijk is er ook de groeiecho rond de 30 weken en een liggingsecho met 36 weken. Schijnt steeds vaker te gebeuren.

4. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

bij mijn vorige zwangeschap echo op 8,12,16,20,24,28,32 ,36,38,39,40 weken maar woon wel in belgie

5. stella84

stella84 Actief lid

Jan 8, 2011
    169
    0
    0
    Bij acht, twaalf en twintig weken. Helaas is de groei- of liggingsecho bij mijn praktijk nog niet standaard, alleen als ze twijfelen. Ik zou ons moppie graag nog eens zien voordat hij geboren wordt!

6. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    10 en 20 weken idd.
    (en volgens mij was bij onze vk nu ook een liggingecho (met 36 wkn) standaard, maar ik ben inmiddels over naar de gyn, dus ik weet het niet zeker)

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

De termijnecho (tussen 10-13 weken) en de screeningsecho bij 20 weken zijn standaard.
    Daarbuiten loopt een proef met een groei/liggingsecho bij 30 weken en er zijn steeds meer verloskundigen die bij 8 weken iig even checken of het hartje klopt en alles OK is. Maar dat is dus bepaald nog niet standaard en je hebt daar dus iig geen 'recht' op.

8. Mon

Mon Fanatiek lid

Jul 6, 2011
    1,135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hangt inderdaad van je VK af en dan met name of je VK een eigen echo-apparaat heeft!

Bij mij zal het dit keer ongeveer zijn: 10 weken, 12 weken, 20 weken, 30 weken (groeiecho), 36 weken (liggingsecho). En misschien daarna nog een liggingsecho als ze twijfelen (tweede daalt meestal later in). Maar dit is volgens mij alleen maar zo omdat de praktijk waar ik loop zelf een echo-apparaat heeft!

9. liefebees

liefebees VIP lid

Dec 6, 2010
    6,936
    204
    63
    Overijssel
    Hier met 6,5 week bij de Gyn omdat ik in de MMM zat. Toen over naar de vk waar ik bij de intake met 8,5 week een echo kreeg. Verder de termijnecho met 12 weken gehad en krijg nog de 20 wkn echo en idd een liggingsecho rond de 36 wkn.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,551
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb iedere controle een echo gehad.... maar ik woon dan ook in Duitsland :D

11. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    :( Ik wil ook zoveel echo's!! Maar dat gaat me een hoop geld kosten ben ik bang...

12. Bob1981

Bob1981 Fanatiek lid

Mar 7, 2011
    2,253
    26
    48
    Female
    Helaas is het standaard maar 2 echo's helaas :(

Doordat wij in het medische circuit lopen en alles via de gyn verloopt krijgen wij nu 3 echo's en wat daarna gebeurd dat weten we nog niet...ik vind dat ze ook wat meer echo's moeten uitvoeren...het geeft rust bij de mama's in spe en duidelijkheid...
    En je zou denken dat we er ook genoeg voor betalen voor de zorg hier in Nederland :D
    Als het bij ons naaste buren wel kan wat ik hier lees moet hier toch ook kunnen zou je denken...

Liefs Pien

13. tetta

tetta Fanatiek lid

Apr 19, 2011
    3,430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn VK is tevens echoscopiste en heeft haar eigen apparatuur op de praktijk. Ze maakt dus iedere controlle (2 weken) sowieso een echo, vind ze zelf ook leuk denk ik :p Ook als ik me zorgen maak om het een of het ander hoef ik maar te bellen en dan spieken we even.

Maar inderdaad is 2 echo's standaard

14. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Idd, twee echo's in in NL standaard (rond 12 weken en 20 weken). Mijn vk doet bij de intake ook een echo, die vindt met 9 a 10 weken plaats. Puur om even te kijken of alles er goed uitziet, niet bedoeld om echt te gaan meten etc. Dus ik heb er nu 2 gehad en nog 1 te goed...

15. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Bij mijn vk standaard 3 echos. Omdat wij ook zo nu en dan naar het ziekenhuis moeten (zwanger door icsi) krijgen we daar sowieso een echo en dan doet de vk het niet nog eens :x

Dat vind ik wel jammer.

16. kleintjuhh

Jun 15, 2011
    65
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi meiden,

Bedankt allemaal voor jullie reacties! De eerste krijg ik met 9,5 week bij de intake bij de VK. Misschien heb ik mazzel en krijg ik ook rond de 12 weken een echo haha.

Hoevaak moet je dan op controle bij je VK? (bij een normale zwangerschap)?

Hebben jullie ook al een pretecho laten maken en zo ja met hoeveel weken?

17. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik moet volgens mij tot 24 weken iedere 4 weken op controle, dan van 24 tot 30 weken iedere 3 weken op controle, vervolgens van 30 tot 36 weken iedere 2 weken controle. Daarna wekelijks.

En wordt de 12-weken-echo niet gewoon altijd aangeboden en vergoed? Volgens mij heb je er gewoon recht op hoor!

Ik heb nog geen pret-echo gepland, en ik denk ook niet dat ik dat ga doen. Als met 20 weken het geslacht niet te zien is, dan denk ik er nog eens over. Natuurlijk erg leuk om je kindje nog eens te zien, maar ik weet niet... Ik vind het ook wel bijzonder om 'm nog niet te vaak te zien ofzo? De echo-fotootjes die ik nu heb vind ik zo bijzonder <3

18. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    euh..mijn vk meldde me gisteren dat het gaat veranderen.

Dus je krijgt een termijn echo tussen de 8 en 12 weken. Dan kan je kiezen voor een combinatie test met echo (wel zelf betalen). Daarna de 20 weken echo tussen de 19 en 22 weken.

En nu ineens ipv de groeiecho tussen de 30 en 34 weken...mag ik met 30 weken...33 weken en 36 weken.....whooohooo...dus nog 3 keer kijken hahaha. Schijnt een nieuwe methode te zijn en die gaat wel eens landelijk gebruikt gaan worden blijkbaar.....

19. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik lees idd ook steeds vaker over een groeiecho rond de 30 weken! Ben benieuwd of mijn vk dat ook gaat doen, maar heb er nog niets van gehoord.

20. Pickle

Pickle Fanatiek lid

May 7, 2010
    1,293
    5
    38
    Hier was het eerst alleen een termijnecho rond 10 weken en de 20-wekenecho. Een paar maanden geleden is dat veranderd, en nu doen ze ook standaard een groeiecho met 30 weken en een liggingsecho met 36 weken.

Share This Page