Heeft iemand hier nog dat grappige stukje tekst over als je geboren bent voor 1980? Het gaat over dat wij al die high tech dingen niet hadden maar buitenspeelden enzo. Ik kan hem nergens vinden.
Bedoel je deze? PATATGENERATIE: Toen ik nog een kind was, ergerde ik me kapot aan volwassenen met hun flauwekul hoe moeilijk zij het wel niet hebben gehad toen ze nog jong waren: zij moesten elke dag 15 kilometer naar school fietsen in de regen en tegen de wind in naar hun te kleine en te oude klaslokaal waar ze alleen maar achten of hoger haalden ondanks hun fulltime bijbaantje bij de plaatselijke boer voor een paar kwartjes per uur om er maar voor te zorgen dat de familie niet van de honger omkwam! En ik herinner me dat ik mezelf toen beloofde dat, als ik volwassen was, er geen kans bestond dat ik kinderen zulke onzin voor hun neus zou houden over hoe moeilijk ik het vroeger had en over hoe makkelijk zij het tegenwoordig hebben. Maar........ nu ik een bepaalde leeftijd heb bereikt, kan ik het toch niet laten om eens goed om me heen te kijken naar de jeugd van tegenwoordig. Jullie hebben het potverdrie zo makkelijk! Ik bedoel, vergeleken met mijn jeugd is die van jullie een krankzinnig paradijs! Ik haat het te moeten zeggen, maar jullie rotjeugd van tegenwoordig, weten niet hoe goed jullie het wel niet hebben. Toen ik nog een kind was, hadden we nog geen internet. Als we iets wilden weten moesten we naar die takke bibliotheek fietsen en moesten we het zelf opzoeken in een boek. Er was toen nog geen e-mail. Wij moesten een brief schrijven met pen en papier, en je moest naar de andere kant van de straat lopen om die brief in die brievenbus te stoppen en pas een week later ontving die ander je brief. Als je op de brommer weg moest, moest je dat ding gewoon aantrappen, en als dat niet lukte er naast hollen om hem aan de praat te krijgen. Zo blijf je lekker slank! Je moest je hand gewoon uitsteken als je de hoek om moest. En er zat een bel aan het stuur. Toen waren er nog geen Cd's, MP3's of Napsters en Niet toegestaan's. Als je muziek wilde jatten moest je helemaal naar de platenwinkel. Of je zat bij de radio te wachten met je cassetterecorder om een nummer op te nemen wat toch nooit lukte omdat die idiote DJ altijd erdoor praatte bij het begin van een nummer en het zo helemaal verziekte. En had je geld dan kocht je het singeltje van 4 en halve gulden (ach ja, die gulden...) en kreeg je alleen dat wat je kocht + een B kant. Geen bonustracks, remixen en 20 andere uitvoeringen waar eigenlijk geen moer aan is. Je moest voor het andere nummer zelf de plaat omdraaien en de platenspeler weer opstarten. Wij hadden geen leuke dingetjes zoals wisselgesprek! Als je aan de telefoon was en iemand anders wilde je bellen kreeg deze een ingesprektoon. En wij hadden ook geen nummer-herkenning! Als de telefoon ging, had je geen idee wie er belde, het kon je baas zijn, je moeder, een verkoper, je drugs dealer of nog erger je schoonmoeder!? Je wist het gewoon niet! Jahaa, je moest de telefoon gewoon opnemen en de gok wagen! En we hadden geen mobieltjes. Als je van huis was, was je gewoon onbereikbaar tot je aankwam daar waar je zijn moest. En toen er mobieltjes op de markt kwamen moest je daar een steekwagen bij kopen om het toestel mobiel te kunnen vervoeren. En als je stoer als je kon, het apparaat aan de hand mee sjouwde, moest je direct daarna langs een chiropractor om je weer rechtop te laten lopen! En wij hadden geen stoere Sony Playstation met high-resolution 3-D graphics! Wij hadden een Atari 2600 of een spectrum of een commodore 64! Met spelletjes zoals 'Space Invaders' en 'Asteroids' en 'Pacman' en de beeldkwaliteit was gewoon waardeloos! Je mannetje was gewoon een klein zenuw vierkantje! Je moest je fantasie gebruiken om er iets beters van te maken! En er waren geen uitgebreide levels en mooie uitgewerkte achtergronden! Wij hadden één achtergrond, voor altijd! En je kon nooit winnen, want het spelletje werd steeds moeilijker en het ging gewoon sneller in de volgende levels totdat je dood was! En als je naar de bioscoop ging, stonden alle stoelen gewoon nog op dezelfde hoogte! Als er zo'n grote klootzak voor je ging zitten was je genaaid en zag je geen flikker! En tuurlijk hadden we televisie, maar toen hadden we maar 5 zenders: Nederland 1 en 2, België 1 en 2 en een Duitse zender waar je toch nooit naar keek. En als je wilde weten wat er op tv was, moest je een klein boekje gebruiken dat tv-gids heette of je moest in de krant kijken! En er was toen geen Cartoon Network en zo. Als we tekenfilms wilden zien, kon dat alleen maar op zaterdagochtend! Hoor je verdorie wat ik zeg? Wij moesten een hele week wachten voordat we weer tekenfilms konden zien! Video was er wel, Video2000, Betamax of VHS. Ze kostten een godsvermogen en wogen hun prijs in kilo's. Omdat er verschillende systemen waren, kon je niet even een VHS videootje lenen die je schoolvriend had gehuurd als jij Betamax thuis had. En toen kon je niet bij elke straatkrant verkoper een dvdtje huren of kopen; je moest nog naar een halfcriminele videotheek om een videootje te huren,terwijl je het risico liep dat de eigenaar van die tent 's avonds met zijn ledenbestand op pad ging om videospelers te scoren. Of dat de videotheek na een maand niet meer bestond: opgeheven omdat de eigenaar videootjes kopieerde, of inderdaad betrapt werd bij het inbreken en stelen van een videospeler. En weg was je borg. En owee als je de gehuurde video niet terug gespoeld had, kreeg je een boete! Dat bedoel ik dus! Jullie snotapen hebben het gewoon te makkelijk. Jullie zijn gewoon stierlijk verwend ! Je had het nog geen 5 minuten volgehouden in mijn tijd! Verwend Kind !
Deze??? Hoi allemaal, Dit is voor iedereen die voor 1980 geboren is. Als je na 1980 geboren bent, heeft dit niets met jou te maken. De kinderen van tegenwoordig worden in de watten gelegd. Ben jij als kind opgegroeid in de 50er, 60er of 70er jaren, dan is het, terugkijkend, onvoorstelbaar dat je zo lang hebt kunnen overleven! Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags. Onze bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en cadmium. De medicijnflesjes uit de apotheek konden we gewoon open krijgen, net als de fles met bleekmiddel. Deuren en ramen bedreigden continue onze vingertjes. Op de fiets hadden we nooit een helm op. We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een fles. We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit, bergafwaarts, achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan. 's Morgens gingen we naar buiten om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen. Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zogenaamde 'ongelukken' herinneren???? We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog. Daar moesten we mee leren leven. Volwassenen interesseerden zich daar niet voor. We aten koekjes, brood met dik boter, dronken Cola en werden evengoed niet te dik. We dronken met vrienden allemaal uit dezelfde fles en niemand ging daar dood van. We hadden geen: Playstation, Nintendo, X-box, Videogames, 164 Tv-zenders, Videofilm, Surround-Sound, een eigen TV,computer en Internet-chatrooms. Wat wij hadden waren VRIENDEN. We gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen. We gingen naar hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan te bellen. En dat zonder van te voren af te spreken, en zonder dat onze ouders dat wisten. Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer op... Hoe was het in godsnaam mogelijk? We bedachten zelf spelletjes met stokken en tennisballen. We aten wurmen en die leefden niet voor altijd in onze magen verder. Met de stokken prikten we elkaar bijna nooit in de ogen. Met voetballen op straat mocht je alleen meedoen als je goed genoeg was. Als je niet goed genoeg was, moest je met teleurstellingen om leren gaan. Sommige kinderen waren niet zo goed op school als anderen. Ze haalden onvoldoendes en bleven zitten. Dat leidde niet tot emotionele ouderavonden of zelfs tot veranderde prestatienormen. Soms hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon zich niemand voor verstoppen. Als iemand van ons iets verbodens had gedaan, was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden. In tegendeel, ze waren het met de politie eens! Stel je voor! Onze generatie heeft vele probleemoplossers en uitvinders, die bereid zijn risico's te nemen, voortgebracht. We hadden vrijheid, we verzaakten, we hadden succes en namen verantwoording. Met al die dingen konden we zeer goed omgaan. Bij die generatie hoor jij ook...
Ik had deze nog in mijn mailbox staan. Maar die kwam uit 2002 Dus heb ook nog eea aan moeten passen. Zinnen over discmans vs. walkmans zijn in deze tijd van iPods ook al weer achterhaald, ha, ha. Degenen die dit jaar eindexamen doen werden in 1991 of 1992 geboren. Cola kochten ze altijd al inonverwoestbare plastic flessen. De dop was altijd alvan kunststof en niet van metaal. Cola in glazenflessen? En dan maar een liter? Wat is eigenlijk Ministeck? Atari is voor de meestennet zo vreemd als grammofoonplaten; die hebben zenooit gekocht, want de CD-speler werd al uitgevonden jaaaaaaaran voor ze geboren waren. Ze hebben nooit Pacmangespeeld. Ze kunnen niet geloven dat er computers waren die jeop de televisie kon aansluiten met spelletjes die erniet eens uitzagen als tennis. Twix heette nog nooit Raider. Er was nooit een tijd zonder merknamen. Wat is eigenlijk houtje-touwtje? En waarom zou je neonkleurige kleding aantrekken? Of bij de schouderskussentjes onder je kleding steken? Deze generatie heeft nog nooit een televisie met maar drie kanalen gezien. Om helemaal maar te zwijgen vande zwart-wit televisie. Bestonden er ook televisies zonder afstandsbediening? Zij hadden altijd al kabeltelevisie. Rolschaatsen hebben alleen rolletjes achter elkaar,niet naast elkaar.De schoen zit er altijd al aan vast. Ze kennen geen 'Wedden dat' met Jos Brink. Wie is eigenlijk Jos Brink? Ze kennen wel Johan Cruijf. Dat is een voetbalcommentator. Degenen die nu achttien zijn hebben bij het zwemmen nog nooitover een grote witte haai nagedacht. Het maakt zeniet uit wie J.R. neergeschoten heeft want ze wetenniet eens wie J.R.is. Michael Jackson was altijd al blank. Wie of wat is Milli Vanilli? Of een lolo-bal? Ze geloven niet dat Adidas-schoenen ooit populairder waren dan Nikes en dat het topmodel maar 99 gulden kostte en zonderluchtkussens gemaakt werd. Ze weten niet dat je computerprogrammas ook op casettebandjes kunt opslaan en dat je grammofoonplaten omdraaien kunt. De aardige man van Persil kennen ze niet. En wie is Petje Pitamientje? Of Flipje van de Betuwe te Tiel? Maar jij weet dat allemaal. Want jij bent oud...
Geboren in de jaren 1950/1960/1970 ????? Heel leuk om te lezen! Ben je geboren vóór 1978 ????? Verder lezen Ben je na 1978 geboren : OPHOEPELEN ... DIT BEGRIJP JE TOCH NIET !!!!! Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren, nog leven ????? Volgens de theorieën anno 2008 zouden we toch al lang dood moeten zijn ????? Waarom ????? Lezen maar !!!!! Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordels of airbag. Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium. Boven aan een trap was geen hekje, wie te ver ging kukelde naar beneden. Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten. Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen. Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg. Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je. Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets. Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles. Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer. Je kauwgom legde je 's avonds op het nachtkastje en stak je 's morgens weer in je mond. Op school hadden ze maar één maat bank en daar zat soms zo'n heerlijk gevaarlijke klep aan. Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of nicht, en ook je fiets was of te groot of te klein. Een fiets had geen versnellingen en als je een lekke band had, leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken. We gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen mobieltje mee !!!!! Het bos of een park was een plek om te spelen en geen viezemannetjesverzamelplek. Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee. Wij aten toen ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik. We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van. Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden !!!!! De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam er een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten toen nog aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek. We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er zelfs nog een extra pak slaag voor. Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte. Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren. We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen. Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen. Zij deden soms een klas nog een jaar over en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De meester had altijd gelijk. We smeerden onze boterhammen zelf, met een grotemensenmes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen !!!!! Als je de korstjes niet opat had je een beetje meer honger de rest van de dag. Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter !!!!! Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide of ze bracht je naar de hoek van de straat, was je een watje !!!!! Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je op te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen. Wij hadden vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan. Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico's durven nemen en instaan voor de gevolgen. Hoor jij ook daar bij ????? GEFELICITEERD !!!!! WIJ ZIJN HELDEN !!!!! Geboren na 1978 ????? STRONTEIGENWIJS ... EN MAAR DOORLEZEN HÈ ????? MAAR NU WEET JIJ, ZACHT WATTENKIND, OOK EENS WAT HELDEN ZIJN !!!!! deze had ik in mijn mailbox
Meiden, helemaal top! Wat zou ik toch zonder jullie moeten Juut; die van jou is niet hetgeen ik bedoelde maar ook hilarisch!!
tjezus zeg wat hebben wij een rotjeugd gehad! Gevaarlijke ook...en alsof dat nog niet genoeg was heeft mn moeder me nog laten vallen ook...2x!
Nou inderdaad he?! Echt niet normaal dat ze al bijna 2 is... en hoe leuk dat ook is, het herinnert me ook aan het feit dat ik volgende maand al 30 wordt!
@wilma... 2 keer maar haha. Mijn moeder moet me vast ook wel een aantal keer hebben laten vallen! Heb er nog een tik aan over gehouden haha. @manuela.. ja gaat echt snel. Ach het leven begint bij 30 zeggen ze toch? Of was het 40