Willen jullie (schoon) ouders structureel op de baby passen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MaMa, 27 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Antwoord familie structureel oppasverzoek

1. Ja leuk!

2. Nee echt niet!

3. Nou als het echt niet anderskan vooruit dan..

4. Anders, licht hieronder toe

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Nee. Mijn ouders willen best een keer oppassen maar niet een paar keer in de week op vaste dagen. Zij hebben hun kinderen gehad. Daarnaast willen ze hun kleinkinderen kunnen verwennen en als je mede-opvoeder bent kan dat nou eenmaal niet steeds. Wij willen dit trouwens ook echt niet om precies dezelfde redenen. Opa's en oma's zijn opa's en oma's, geen opvoeders of opvangplek. Zowel mijn moeder als schoonmoeder zouden dat verwennen ook niet kunnen laten en ze zouden zich niet aan onze regels en opvoedmethode houden. En dat zou ik bij structureel oppassen wel van ze verwachten. Daarnaast vind ik een kdv beter voor de ontwikkeling van het kind.

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Mijn schoonouders passen structureel 1 dag per week op,waar we allemaal erg blij mee zijn! Ze passen/pasten op alle kleinkinderen.

Mijn ouders werken allebei nog en die zijn er meer voor de incidentele/weekend oppas.

Voor ons een super combinatie!

3. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.210
    1.269
    113
    Centrum België
    Bij de oudste hadden mijn SO ook voorgesteld om 1 dag per week op te passen, maar we zijn er niet op ingegaan.
    Novastar heeft het eigenlijk perfect uitgelegd
    Verder is het uit de richting waardoor we minstens 45 min langer naar het werk onderweg zouden zijn en zijn ze zelf nog erg actief en bijna elke dag op pad.
    Daarom verkozen we om hen enkel in te roepen in geval van ziekte of vakantie. Prima zo...

Collega van me is sinds september terug aan het werk, SO passen 1 dag per week op. Na amper 2 weken werken hebben ze kanker gevonden bij haar schoonvader, en het einde nadert voor de arme man. Maar hiermee valt ook die dag oppas weg (wat natuurlijk ondergeschikt is tov de ellende die ze nu meemaken), maar praktisch gezien is het niet zo snel geregeld om die dag extra opvang te vinden in het kdv...

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Wij wilden onze dochter de eerste 2 jaar nog niet naar de opvang doen. Schoonouders pasten toen 2 dagen op (beide met pensioen), nu nog 1 dag. Mijn moeder is 1 dag minder gaan werken en past 1 dag op. Sinds dochter 2,5 is gaat ze 1 dag naar het kdv.
    Ik vind het fijn om te zien dat ze een goede band heeft met beide opa's en oma's. Aangezien schoonouders al op leeftijd zijn (en vooral schoonvader ziek is en we niet weten hoe lang hij nog bij ons blijft) vind ik het fijn dat ze wekelijks bij elkaar zijn. We maken veel foto's en kunnen later veel over opa vertellen.

Daarnaast vind ik het fijn dat ik (bij mijn ouders in ieder geval) niet de "verplichte" bezoekjes hebt. Ik heb niet zo'n fijne band met mijn ouders en doordat ze dochter iedere week ziet hoeft ze haar daarbuiten niet te zien (behalve met gelegenheden). Scheelt voor mij veel ongemakkelijke koffie momenten :)

5. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Mijn schoonouders niet. Die mogen van ons niet eens zonder toezicht van man of mijzelf met de kinderen zijn!
    We zien ze ook vrijwel nooit.

Mijn vader zou het lichamelijk niet aan kunnen om de structureel een hele dag op te passen. Hij loopt slecht.

Mijn moeder heeft altijd gezegd dat ze niet structureel wil oppassen. Maar toen onze oudste geboren was en de mogelijkheid zich voordeed wilde ze toch wel.
    Ook het afgelopen jaar, ik had geen werk (per 1 november weer wel :) ) kwam mijn moeder eens in de 2 weken op vrijdag.

Ze heeft nu aangeboden dat ze iedere vrijdag wil oppassen. Indien nodig want ik ga werken op oproepbasis.
    En het ziet er naar uit dat haar vrijwilligerswerk tijdelijk ophoud vanwege de winter en ze gaf aan dan ook wel eens op die dag te willen komen. Maar daar ging ze nog even over denken.

Mijn vader zou het trouwens best willen. Maar hij durft het niet aan vanwege pijnklachten e.d..

Oh, en mijn ouders wonen zo'n 70 km. bij ons vandaan.....

6. Koon

Koon Niet meer actief

Ik ben trouwens juist heel blij dat mijn moeder structureel een middag in de week oppast.
    Ze is een aantal jaar geleden 60 km verderop verhuisd ivm nieuwe relatie. Als ze niet zou oppassen, zouden mijn kinderen hun oma veel minder zien. Van eens per week, naar maximaal eens per maand. De band zou dus veel afstandelijker zijn.
    Mijn moeder is ook de enige waar ze kunnen en willen logeren, dat zou dan ook anders zijn.
    Mijn moeder is op de vaste oppasmiddag echt nog wel oma, maar verwent de kids met fruit uit eigen tuin en hanteert bijna dezelfde regels als wij.
    Als ze gaan logeren is het echt een oma. Een snoepje extra en langer opblijven.

7. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Precies dit!

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Mijn familie gevraagd en wilde graag, past nu 1 dag in de week op.
    Van schoonouders wisten we al dat ze niet structureel willen oppassen, maar vinden het wel erg leuk als de kinderen tussendoor een keer komen.

9. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.057
    2.555
    113
    Limburg
    Mijn moeder zou t graag willen, maar ze woont hier 2 uur vandaan dus dat is moeilijk. Mijn vader heb ik 1 keer laten oppassen en dat was meteen de laatste keer, geen succes. Schoonouders hebben we geen contact mee.

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Mijn ouders en schoonouders vinden het echt geweldig en zelfs een beetje jammer dat ze zo snel groot worden. Nog even en dan gaat Finley ook naar school (continurooster) dus minder opvang door de grootouders nodig. Dit vinden ze best jammer.
    Wij maken van geen andere oppas gebruik dan van schoonouders en als de nood aan de man is, vinden ze het ook niet erg om extra op te passen.
    Nu werken alle grootouders ook niet meer, dus dat scheelt allicht ook.

11. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Hier passen ze niet op. Daar hebben we een gastouder voor gehad toen ik nog werkte en voor de avonden hebben we een oppasmeisje.
    Vindt dat ook niet nodig. Zij hebben hun tijd gehad om verantwoordelijk te zijn voor kinderen. Onze kinderen komen er alleen om lekker te spelen en te logeren. Geen verplichtingenvan beide kanten.

12. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Mijn schoonmoeder past 1 hele dag en 1 middag op. Ze is er super leuk mee!

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Mijn ouders hadden meteen aangegeven dat ze dat niet gingen doen. Schoonmoeder ook. Bij schoonvader is het nooit besproken. Alle ouders en schoonouders wonen bij ons overigens op minstens een uur rijden.

14. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Mijn moeder riep al jaren voor ik überhaupt zwanger was dat ze graag zou gaan oppassen. Okk mijn schoonmoeder riep dit direct toen ik zwanger was. Tot nu toe gaat dit ook super goed. Beide oma's (en opa's) passen 1,5 dag op. Als er iets is regelen ze dit vaak onderling. Wel hebben we duidelijk aangegeven dat wanneer het vanuit een van de kanten niet meer gaat we dit eerlijk tegen elkaar zeggen. Ik vraag ook regelmatig of ze het nog aankunnen en niet teveel vinden. Tot nu toe wordt ik steeds heel boos aangekeken... Als je het waagt onze oppasdag af te pakken :p. Ook vanuit ons gaat het erg goed. Dua allemaal maar fijn.

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.212
    16.569
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Toen ik zwanger was van ons oudste kind stelde mijn moeder het zelf al voor dat ze graag 1 dag wilde oppassen.
    Ik werkte toen 3 dagen en hoefde het kind maar 2 dagen naar de creche.
    Toen de middelste werd geboren zou ik 2 dagen gaan werken en de kinderen 2 dagen naar de opvang.
    Ik wilde mijn moeder niet opzadelen met 2 kinderen.
    Mijn schoonouders gaven direct al aan dat ze niet op een vaste dag wilden oppassen terwijl ze wel altijd op de tweeling van mijn schoonzus hadden gepast dus erg krom maar achteraf vind ik het wel prima.
    Ik heb geen zin om afhankelijk te zijn van een ander zijn wederdiensten.
    Als de kinderen weleens ziek zijn kan ik altijd terugvallen op ouders/ schoonouders en dat is me wel wat waard.

16. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.314
    17.216
    113
    so niet en dat wil ik zelf ook absoluut niet dus dat scheelt :D vind een uurtje per jaar ze daar achter laten al te veel...

mijn moeder zei altijd van niet maar als ik nu zie hoe vaak neefje daar is.... :D Maar ik werk niet dus oppas voor mijn kinderen is incidenteel

17. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Mijn moeder past om de week een dag op. Ze vind het superleuk om te doen en ik ben er heel blij mee, want het is echt een leuke oma die heel veel met mijn dochter doet. Ik vind deze frequentie ook prima, nu blijft ze ook gewoon de leuke oma, ik denk dat als ze elke week of meerdere dagen zelf op zou passen, er ook meer opvoeden bij komt kijken, en dat vind ik niet haar taak :)

18. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Schoonouders zouden dat niet willen denk ik, mijn moeder wel. Maar hier is dat niet nodig.
    Ken trouwens wel 3 oma's die gevraagd zijn hiervoor door hun dochter/zoon en geen nee durven te zeggen maar nu dus wekelijks oppassen terwijl ze daar niet op zitten te wachten, wel zo handig dus als beide partijen eerlijk durven te zijn bij zo'n vraag ;)

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.255
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn sm past elke vrijdag op, samen met sz. Die wonen naast elkaar. Gelukkig nooit conflicten over de opvoeding ofzo. Ze doen wat wij doen. Soms past ze ook weleens tussendoor op, en soms een nachtje logeren. Ze wonen bij ons aan de overkant, en Dafne wil vaak zat na het eten even kusje geven ofzo, haha. Ze is daar net zo thuis als thuis, heerlijk. Voor oma ook het enige kleinkind, en dat zal zo blijven.
    Mijn vader woont op 1,5 uur rijden, dus dat gaat niet.

20. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Ik werk nu nog halve dagen op vanwege bi maar mijn moeder en sm passen ieder dus een halve dag op. Toen we het vroegen zeiden ze beiden ja. Door omstandigheden werken ze allebei niet. Mijn moeder doet het heel leuk en vind het ook heel leuk.
    Alleen ze past dus ongepland op, op mijn neefje. Mijn broer hoort het vaak pas een dag van tevoren. En tot nu toe is hij elke keer super super overstuur en gilt uren achter elkaar. Ja dan vind ze het echt niet leuk.
    Ben wel bang dat ze straks niet meer wilt vanwege mijn neefje...Maarja

Mijn sm. Tja. Had liever niet dat ze op zou passen. Enorme aso. Hoog geblondeerd. Paft als een ketter...tot nu toe 3 x opgepast en 3 x niet naar wens. Kind stinkt naar rook ondanks dat we hadden afgesproken dat er binnen niet gerookt word en ze luisterde niet naar de dingen die we vragen. Als wij zeggen breng hem maar half negen naar bed doet ze rustig tien uur....

Maar tis hier een geld kwestie want we willen verhuizen. En mijn man hoopt op verbetering anders is er helemaal geen contact tussen zijn moeder en ons zoontje (ze laat nooit wat van zich horen).
    We zijn hier nog mee bezig (met een oplossing)

Deel Deze Pagina