Hallo Ilse, Mijn zoon is geboren op 8-7-2008 na 38(+4) weken met een spoedkeizersnede. In het ziekenhuis begon het al. Problemen met aanleggen. Ik had zo goed als geen melk, dus hij was constant onverzadigd, zodat hij onophoudelijk huilde, en niet wilde slapen. In het ziekenhuis namen ze me niet serieus als ik zei dat mijn zoontje honger had. Ik kom er nu pas achter dat de BV later op gang komt bij een keizersnede dan bij een normalen bevalling. Nu heb ik volgens mij nog steeds onvoldoende melk. Ik kolf inmiddels met de Medela Symphony om de melkproduktie op te schroeven. Maar toch is hij na bijna iedere borstvoeding onverzadigd en onrustig, en wil niet slapen totdat ik hem heb bij gevoed met afgekolfd BV of Nutrilon in een flesje, wat hij ook heel gretig opdrinkt, waarna hij verzadigd in slaap valt. Ilse, Doe ik er goed aan om hem bij te voeden? Of zal dit als gevolg hebben dat hij op den duur de borst niet meer pakt. Op dit moment gaat hij nog wel goed aan de borst tijdens iedere voeding. Wat kan de reden zijn dat hij onverzadigd blijft van de BV, terwijl hij toch wel lang (20-25 min) aan de borst blijft? Ook wil ik opmerken dat de hoeveelheid BV aan het eind van de dag aanzienlijk lager is dan in de ochtend. Omdat mijn zoontje zo gretig drinkt aan zijn flesje (Avent 0+) verslikt hij zich vaak. Bestaan er geen spenen waar hij zijn best op moet doen om te zuigen zodat het enigszins de moederborst nabootst? Hoeveel cc voeding per keer heeft een baby van bijna 2 weken oud nodig? Alvast bedankt voor je antwoord, Groetjes, Mavis
Hoi Mavis, kun je vertellen wat je zoontje woog bij de geboorte en nu? Ik zal morgen uitgebreid vertellen, goed dat je al bezig bent met kolven met een symphony! Hoe gaat het met jou zelf na de keizersnede? Het is overigens een normaal patroon dat je aan het eind van de dag wat minder voeding hebt. In de ochtend heb je vaak meer, (na de nacht, waar je toch meer rust hebt dan overdag) morgen zal ik meer antwoorden, Goede nacht gewenst, Heidi Margit
Hoi Ilse, Bij de geboorte woog hij 3260 gram. Op 17 juli heeft de kraamzorg hem voor het laatst gewogen en toen woog hij 3340 gram. Nu gaat het wel goed met mij. De eerte dag dat ik uit het ziekenhuis kwam heb ik niet veel rust genomen met als gevolg dat mijn keizersnee ging bloeden. Daar hebben ze in het ziekenhuis een zwaluwstaartje opgeplakt. En ik heb op mijn donder gekregen dat ik het echt rustig aan moet doen. De eerste dagen in het ziekenhuis had ik veel huilbuien en sliep, at en dronk ik niet van verdriet omdat mijn zoontje honger leed. Maar nu ben ik iets rustiger omdat ik het gevoel heb dat ik nu alles voor hem doe wat ik kan doen. Voor zover ik weet. Groetjes, Mavis
Hoi Mavis, Hoe is het nu met je? laten we eens op een rijtje gaan zetten wat er allemaal gebeurt bij jullie: Je legt je zoontje aan aan de borst, hij drinkt hier ook aan. je kolft met een symphony je kindje groeit je geeft voeding bij je hebt het idee dat je niet voldoende productie hebt je hebt het idee dat je kindje niet verzadigd is op jouw voeding je kindje drinkt gretig en gulzig aan de fles wat het voeden onrustig maakt je wilt weten hoeveel hij eigenlijk per voeding zou mogen drinken. Heb ik het zover goed samengevat? Laten we bij het eerste punt beginnen: aanleggen. Hoevaak leg je aan en gaat dit goed? Kindjes zouden 8 voedingen per etmaal mogen hebben, meer mag ook. Omgerekend zou je je kindje dan omgeveer om de drie uur voeden. De ene keer is het wat sneller dan drie uur, en de andere keer zit er langer tussen (we hopen vaak dat dat in de nacht is) Bij het aanleggen moet je kindje een grote mond maken, grote hap, geen kusmondje met de lipjes getuit. Zoeken, aanhappen en snelle drinkbewegingen maken om de melkstroom op te wekken. Als dan ergens tussen de 1-2 minuten de toeschietreflex werkt gaat de melk stromen en gaat het oppervlakkige zuigen over in een rustiger zuigen. Diepe halen, waarbij de melk effectief wordt gedronken. Na een teug of 9, 10 soms nog meer pauze en weer opnieuw beginnen met de diepe teugen. herken je dit patroon? Je zou kunnen kijken of iemand met je mee kijkt om te kijken of het aanleggen goed gaat. (c.b. lactatiekundige?) kolven: om effectief te kolven met de symphony kun je onderstaand schema voor je zelf hanteren: masseer kort je borst, zet de kolf aan en schakel op tot het niet meer prettig is. nu zet je de stand 1 tot 2 standjes terug. Dit is jouw persoonlijke kolfstand. Kolf nu 7 min. dan kort weer masseren en opnieuw de kolf aan (de stand weet je nu nog van de eerste keer aanzetten) en kolf 5 min. weer even stoppen en nog 3 tot 5 min. kolven. In totaal kolf je nu dus 15 minuten effectief. doe dat even regelmatig als je je kindje aanlegt. Als het lukt na het voeden. Bij tijdgebrek is kort kolven beter dan helemaal niet kolven. Probeer dit ritme een paar dagen uit, je zult hopelijk zien dat je makkelijker, sneller en meer kolft. je kindje groeit en je geeft voeding bij. Dit is prima, je kindje moet groeien, dus bijvoeden is prima. wanneer je kindje goed aan je borst drinkt, lang uit kan drinken en met name de vettere achtermelk krijgt, zal hij op den duur minder bijvoeding nodig hebben. Door op bovenstaande manier te kolven, (met onderbrekingen en massage) krijg je mogelijk vettere melk, waar je kindje het goed op zal doen! Wanneer je voldoende gekolfd hebt kun je eens een bijvoeding vervangen door een flesje moedermelk na. Avent spenen gaan vaak heel hard, haal eens een kleiner speentje met een kleinere fles in huis en probeer dat eens een dag of drie uit. Probeer ook zoveel mogelijk het voeden aan de borst na te bootsen wanneer je kindje de fles krijgt, houd hem wat tegen je aan, bied de fles aan door rond de lippen te spelen en wacht tot hij zelf toehapt. probeer de fles zo horizontaal mogelijk te houden, maar houd de speen wel gevuld. je hebt niet het idee dat je voldoende melk aanmaakt. Waar leid je dit uit af? door de onrust van je kindje? voelen je borsten zwaarder voor het voeden of kolven dan erna? (is er merkbaar melk uit gegaan?) heb je stuwing gehad? heb je een toeschietreflex? (hiervoor kun je ook bij de huisarts een syntocinonspray vragen, dit kan je helpen bij het voeden en kolven, dit is een synthetische vorm van oxytocine, het hormoon wat maakt dat je melk gaat stromen) misschien kun je nog wat borstvoedings stimulerende middelen nemen, borstvoedingsthee bijvoorbeeld van de theewinkel, de tuinen of reformzaak. en rust. rust rust en nog eens rust. Laat de boodschappen bezorgen, bel het bezoek af (enkel bezoek wat niet inspannend is en jouw ontspant dient nu langs te komen) je bent geopereerd, niet alleen bevallen. neem de tijd voor jezelf en je kindje ( en de voeding) Op basis van zijn gewicht nu, zou hij op 8 voedingen ongeveer 70 cc mogen. Ik hoop dat je hier wat mee kunt? overleg bij het c.b. of zoek een lactatiekundige in de buurt. waar woon je? ik zou kunnen kijken voor je wie er bereikbaar is? of bel eens iemand van de vrijwillige borstvoedingsorganisatie. (soms gewoon al lekker om je verhaal eens te doen, dat iemand naar je luisterd die snapt waar je mee bezig bent de hele dag: je kindje en je borsten) Heel veel succes meid, laat horen hoe het gaat, groet Heidi Margit
Hoi Margrit, Ik leg mijn zoontje 6-7 keer per dag aan. Ik heb zelf het idee dat ik hem nu wel goed aanleg. Ik leg hem meestal aan in de bakerhouding of liggend. Vaak valt hij in slaap tijdens de BV, maar als ik hem in zijn bedje leg is hij direct weer wakker. Tijdens het voeden hoor ik hem wel slikken, dus hij krijgt wel melk binnen. Maar ook al heeft hij een half uur aan de ene borst en een kwartier aan de andere borst gedronken, hij blijft onrustig en gaat niet slapen totdat hij een flesje aanvullend BV of Nutrilon heeft gehad. Soms drinkt hij dan ook nog 60cc! Dit is de reden dat ik twijfel aan mijn melk. Als hij voldoende heeft gehad of als mijn melk verzadigend zou zijn, zou hij daarna toch niet nog eens 60 cc flesvoeding drinken? Ik heb wel eens geprobeerd om hem de flesvoeding niet te geven, maar dan slaapt hij echt niet. Wat betreft de 7-5-3 methode: Ik heb van mijn kraamhulp gehoord dat je dat alleen hoeft te doen als je geen toeschietreflex hebt. En de oxytocine spray idem dito. Dat is voor jou overbodig zei ze, want jij hebt toeschietreflex, alleen nog onvoldoende melk. Dus wat de kraamhulp zei, klopt niet helemaal? Ik moet wel zeggen dat mijn borsten zelfs na een half uur voeden niet soepeler aan gaan voelen. Ook kan ik niet zelf melk uit mijn borsten masseren. Hoe hard ik ook knijp, er komt niets uit. Zou die oxytocinespray in mijn geval toch helpen? Dus mijn zoontje mag 70cc hebben? Soms wordt hij wakker als ik net heb gekolfd dus dan geef ik hem direct de fles met BV, waaruit hij wel 100 cc drinkt, en als ik meer zou geven zou hij dat waarschijnlijk ook opdrinken. Is mijn BV niet verzadigend genoeg of heeft mijn zoontje gewoon veel eetlust? Ik zou dus een kleinere speen met een kleinere fles kunnen gebruiken. Kun je mij misschien een merknaam of meer informatie hierover geven? En waar ik het kan aanschaffen? Voor de lactatiedeskundige: ik woon in Nijmegen. Groetjes, Mavis
Hoi Mavis, Ik scan even snel je antwoord, ik zie dat je omgeving Nijmegen zit (daar was ik zelf gisteren nog, maar daar hebben we nu niets aan) ik heb jaren in Nijmegen gewoond en ken daar in ieder geval Jacqueline Gasse (geloof dat ze zo heet) van www.borstvoedingnijmegen.nl tlf. 06 53379690 je kunt ook kijken op www.nvl.borstvoeding.nl (bij mijn weten zijn er meer lactatiekundigen in Nijmegen) Ik denk dat het goed is als je haar belt zodat zij je verder kan helpen. daar zijn wel kosten aan verbonden, maar die worden steeds meer vergoed door de verzekeraars. Wanneer iemand kijkt bij een voeding, kan ze zien hoe ze jullie het beste kan helpen. 70 lijkt inderdaad wat weinig. uit je verhaal maak ik een beetje op eigenlijk dat er ergens met de melkinname iets niet goed gaat, dit verklaart dat hij onrustig blijft na de voeding terwijl hij toch vrij lang aan de borst is geweest. In principe moet hij binnen een half uur een goede voeding aan de borst kunnen binnenhalen. de 7-5-3 methode kan in jouw situatie (verhogen productie) erg goed helpen hoor! synto is inderdaad melk laten stromen, maar dan moet er in beginsel wel melk zijn ik zou zeggen: bel haar! Succes en laat het even weten? (waarschijnlijk kent ze mij ook nog wel, Heidi Akkers uit Almere) groetjes, heidi margit
Hoi Margit, De 7-5-3 methode werkt heel goed! Ik doe eerst warme washandjes op mijn borsten, daarna masseren, en dan komt er echt veel meer melk dan met gewoon kolven. Maar sinds gisteren vertoont mijn zoontje weer andere kuren, Nu had mijn zoontje vanaf de geboorte al een lichte voorkeur voor mijn rechterborst. Sinds een paar dagen wilde hij nauwelijks drinken aan mijn linkerborst. En sinds gisteravondwigert hij pertinent mijn linkerborst. het is heel vreemd. De tepel heeft dezelfde grootte enz. Tijdens het kolven komt er ook meer melk uit mijn linkerborst, dus dat kan het ook niet zijn. Het enige verschil is dat mijn linkerborst iets groter en meer gespannen is dan mijn rechterborst. Het je tips voor me wat ik kan doen? Of zijn dit voortekenen dat hij helemaal niet meer aan de borst gaat omdat hij fles bijvoeding krijgt?
Hoi Mavis, Hoe gaat het nu met jullie? ik ben door vakantie drukte en internet kuren even offline geweest. Heb je je mannetje nog aan de borst? heb je hulp gevonden bij je vragen? mocht je willen, dan hoor ik het graag. groetjes Heidi Margit