Help; internetten is niet altijd goed, zeker als het je stikonzeker maakt. Ik ben eindelijk na 20 maanden zwanger en ben sinds de positieve test afgelopen woensdag me natuurlijk meteen flink gaan inlezen. Wat kom ik nu telkens tegen "als u eerst klachten had en het neemt af dan moet u meteen contact opnemen met de verloskundige" maw dan is het mis. Ik heb natuurlijk nog helemaal geen verloskundige aangezien ik nog maar enkele weken zwanger ben. Wat is het geval ik heb symptomen die per dag verschillen. Vorige week (enkele dagen voor mij NOD) was ik elke middag (niet 's ochtends) misselijk en heel erg duizelig (ik heb sowieso lage bloeddruk). Dit duurde ongeveer 4 dagen en de laatste 3 dagen heb ik nergens last van. Steekjes in de baarmoeder had ik tot 4 dagen geleden ook continue en nu een enkele keer. Gisteren zeurderige pijn linksonder bij mijn rug en vandaag weer weg. Het enige wat ik elke dag heb is veel plassen, enorm moe en elke 2 uur trek. Niet echt honger maar ik moet wel eten want anders wordt ik weer duizelig. Ik kan dan ook weer niet veel eten en heb ook alleen maar trek in gezonde dingen. Ook zoiets vreemds: ik heb totaal geen last van mijn borsten. Het enige wat gevoelig is, zijn mijn tepels, maar alleen als je er op drukt. Wat denken jullie: moet ik me zorgen maken!
allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! ik denk niet dat je je zo een zorgen hoeft te maken (maar ik ben natuurlijk geen vk of gyn) ik heb bij mijn eerste zwangerschap ook maar heel kort klachten gehad en waren alle klachten ook weer heel snel verdwenen. als ik jou was zou ik gewoon maandag een vk bellen en zeggen dat je net zwanger bent en dat je een afspraak wil maken... n kun je op die afspraak al je vragen en onzekerheden vertellen en weet ik zeker dat hun je op je gemak kunnen stellen. sterkte ermee, maar probeer wel te genieten!
Ik zou me geen zorgen maken hoor! Realiteit is natuurlijk wel dat het bij iedereen mis kan gaan, maar zoals jij het beschrijft is ook precies mijn ervaring, en ik ben nu al bijna 20 weken zwanger Ik heb wel eens dagen gehad dat ik bijna nergens last van had, en de week daarop werd ik van de kleinste dingen misselijk. probeer er iets minder op te letten, want zo maak je jezelf helemaal gek. (Al snap ik het natuurlijk wel hoor, het is makkelijker gezegd dan gedaan )
Heel herkenbaar ik heb ook het gevoel dat voor mijn nod de klachten veel heftiger waren dan nu. Dit maakt mij ook erg onzeker zeker na 2 missed abortions. Ik moet woensdag voor een echo ben dan 6 weken en 6 dagen. Hoe het ook loopt ik kan er niets aan veranderen. Toch slopen die onzekere gedachten mij ook hoor!!!!
Hoi Druif2008!!! Heel erg herkenbaar hoor, die onzekerheid! Ik had in mn 5e week nergens meer last van. Daarvoor pijnlijke borsten en vermoeidheid. Toen op een dag niks meer. Heb de verloskundige gebeld en ik zou sowiezo een echo krijgen met 6.1 week, omdat ik een verhoogde kans had op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Zij zei dat ik die echo hoe dan ook af moest wachten en dat moest ik dus ook!!! Ik ging er redelijk van uit dat ik niks op de echo zou zien. Nou, met de echo met 6.1 weken was een mooi vruchtje met hartaktie te zien. Ongeloofelijk... hoe kon mn lichaam me zo voor de gek houden??? Na de echo begon ook de vermoeidheid erg terug te komen en ik kan nu heel slecht tegen lekkere luchtjes. Je weet wel, wasverzachter, parfum enz. Ik walg van deze luchtjes en heb af en toe last van mn borsten. Tot de volgende echo zal ik weer wat onzeker blijven, ondanks dat ik gerustgesteld ben. Ook heb ik me voorgenomen nog maar 1 keer per week op deze site te kijken op het forum. Heb gemerkt dat ik veel dingen met mezelf ga vergelijken en dan weer angstig ben!!! Moet wel zeggen dat dat helpt. Internet kan je behoorlijk gek maken. Mocht je echt erg ongerust blijven, danhoop ik dat een verloskundige wat van je twijfels weg kan nemen. Succes met je zwangerschap en nog gefeliciteerd he Probeer er aub van te genieten!!! Groetjes Claire
Ik weet niet of je je zorgen moet maken, bij mij gaat het precies hetzelfde. toen ik nog maar een paar weken zwanger was had ik soms echt hele opgezette borsten die echt pijn deden. met vlagen misselijk, maar echt elke dag verschillend, bijv sávonds opgezette borsten en s'morgens nergens last van!! tuurlijk wordt je dan onzeker. Ben nu 20 weken, en soms heb ik helemaal niet het gevoel dat ik zwanger ben, dan merk ik echt niets!!! behalve die kleine bolling bij mijn buik, en de andere dag ben ik moe, sjagerijnig, last van de liezen! Zo zie je maar, het hoeft helemaal niets te zeggen, maar in het begin is het altijd moeilijk! probeer je erbij neer te leggen, ik heb zelf 1 mk gehad en toen duurde het meer dan een jaar voordat ik zwanger was, en steeds hebben wij tegen elkaar gezegtäls het fout gaat, dan moest het fout gaan en daar kun je niets aan doen" Probeer wel te genieten!!
het is nog erg vroeg volgens mij! je lichaam moet zo wennen aan de veranderende situatie en symptomen komen en gaan. Maak je niet druk als het even weg lijkt te zijn, het komt vanzelf weer terug en vaak nog heviger!Bovendien is de ene vrouw sneller gewend dan de andere vrouw. Hoop maar dat je niet teveel symptomen gaat hebben, want ziek zijn lijkt me vreselijk!! gefeliciteerd en geniet vooral!!
Zover ik weet, zegt de aard van je klachten, helemaal niets over het wel of niet goed gaan van je zwangerschap. Een verloskundigen, doet met 5 of 6 weken vaak ook weinig tot niets. Ze kunnen dan ook weinig doen, omdat er op een echo vaak ook nog maar weinig te zien is. Schrijf je al mee in een topic met de mama's die in de zelfde maand als jij uitgerekend zijn? Dat werkt vaak ook verhelderend . Veel mensen met dezelfde ervaringen!
Ik ben 31 weken zwanger (voor de 2e keer), heb vorige week spontaan moeten overgeven. Ben een enkele keer duizelig en kan soms echt flinke pijn in de buik hebben maar... Zo zie je maar weer die klachten kunnen komen en gaan door je hele zwangerschap heen. het hoort er allemaal bij. Zolang je geen bloed verliest, weeënactiviteit hebt (met 5 weken is dat zeer onwaarschijnlijk), langerdurende (aanhoudende) klachten hebt, is een zwangerschap gewoon hard werken voor je lichaam en dat kan dus betekeken dat je je niet zo gaaf voelt. Niets om je zorgen over te maken. Er is maar één iemand die iets kan doen aan deze onzekerheid en dat ben je zelf. Leer vertrouwen op je eigen lichaam. Zwanger zijn is voor jou speciaal maar verder helemaal niet bijzonder. Miljarden vrouwen zijn je voor gegaan en in het over-over-overgrote deel van de zwangerschappen verloopt alles helemaal prima. Wat een verloskundige graag wil, is dat je de vrijheid voelt om te bellen wanneer je je zorgen maakt. Bij de één ligt de grens anders dan voor de ander maar bel gewoon. Ze kunnen je dan van alles uit leggen. Kwalen / klachten wil trouwens helemaal niet altijd zeggen dat er iets mis is met de baby... het kan ook zijn dat je gewoon even moet leren om bijvoorbeeld anders te zitten / liggen / lopen etc. Zwangerschap zijn is een lichamelijk staat die je maar weinig mee maakt dus ga je nou geen zorgen maken om dingen die anders voelen dan normaal.... dat klopt dus.. je bent zwanger en dus is het anders dan normaal! Tot slot... hard maar waar... tot 26 weken kan een verloskundige heel weinig voor je baby betekenen en jij kunt daaraan heel weinig doen alleen proberen goed naar je lichaam te luisteren. Wat kom ik nu telkens tegen "als u eerst klachten had en het neemt af dan moet u meteen contact opnemen met de verloskundige" maw dan is het mis Dit is trouwens een heel onzinnig zinnetje want die vk kan helemaal niets voor je doen. Leer te vertrouwen op je lichaam!!!
Dank allemaal voor de bemoedigende reacties. De onzekerheid komt en gaat. Zo ook de symptomen Soms twee dagen misselijk en soms weer niet. Ik heb even naar het ziekenhuis gebeld, want ik loop bij de gynacoloog. We zouden namelijk deze maand voor het eerst starten met IUI. Ik krijg met exact op mijn 8e week een echo. Het mocht een week eerder maar dat wil ik niet, want men zegt dat je dan niet altijd duidelijk kan zien/horen of het hartje klopt. Als dat gebeurt maak ik mezelf helemaal gek. Ik moet het idd loslaten en proberen zoveel mogelijk te ontspannen. Het soms alleen een beetje moeilijk; ene moment voel je je met al die symptomen hartstikke misselijk en het andere moment voel je je niet eens zwanger.
Wow, wat hartstikke goed van je zeg. Dat noem ik nog eens nuchter nadenken! Je hebt ook helemaal gelijk! Je onzekerheid is echt niet raar maar blijf je zelf voorhouden.. je weet niet wat normaal is dus waarschijnlijk is (bijna alles) wat je voelt of niet voelt NORMAAL! Veel succes