Ik wil in eerste instantie helemaal geen pijnbestrijding, ik zal wel zien tot hoever ik het breng. Maar ik zie dan ook niet op tegen de bevalling. Dat heeft namelijk zo weinig zin , je moet er hoe dan ook doorheen. En miljoenen vrouwen zijn ons voorgegaan, dus ook wij zullen het best kunnen.
Ikzelf zal wel een ruggenprik nemen, maar ik woon in Parijs en daar is het heel normaal. De verpleegkundigen kennen hier niet eens een normale bevalling. Maar ik vind wel dat ze in Nederland zo daarover zeiken en moeilijk doen. sinds 2008 is er een wet dat het ziekenhuis het verplicht is te geven als dit gevraagd wordt. Hier doen ze nog steeds moeilijk over. en ze zeggen dat niet in elk ziekenhuis is er een anestesist aanwezig 's nachts. Maar dat moet toch wel lijktme, want wat als je onverwachts een keizersnede moet? Maar ik zeg wel meid KOM OP VOOR JE RECHTEN. DE WET SCHRIJFT HET VOOR
ikzelf woon in belgie en hier is het ook zo normaal als iets ! waarom zoveeeel pijn lijden als het met veel minder ook kan !!!
In principe wilde ik geen ruggeprik, of liever niet iig. Maar op aanraden van de verloskundige heb ik hem wel genomen toen het feest der bevalling eenmaal bezig was. Ik had 10 uur zware rugweeen, die zoals wel vaker, totaal niet effectief waren voor de ontsluiting. Na die 10 uur zat ik op TWEE cm. Het was toen maandag vroeg in de ochtend en de vk kon mij niet eens zeggen of ik diezelfde dag nog zou bevallen. Om totale uitputting door pijn te voorkomen, heeft zij me toen doorverwezen naar het ZH. Daar heb ik hem gehad, wat een zalige onderbreking van een zware bevalling. Voor een aantal uur had ik die weeen wel, maar zag ik ze alleen op de CTG (soms uitslaand tot 126!). Maar ja. Toen nogsteeds maar 4 cm ontsluiting, en toen hebben ze een echo gemaakt om de ligging te bekijken. Renske lag met haar gezicht naar boven, vandaar de rugweeen en slechte ontsluiting. Ik ben toen 'doorgeleid' (ingeleid maar dan over mijn eigen weeen heen dus weeenopwekkers). Dat werd een zware weeenstorm van buik EN rugweeen en die loeide gewoon over de ruggeprik heen, die werkte allang niet meer ondanks dat hij wel aan stond. Op een gegeven moment werkt pijnstilling niet meer gewoon. Helaas voor mij, maar ja. Die storm heeft de deur wel geopend, ik had op een gegeven moment volledige ontsluiting, en toen ik mocht persen (oh heerlijk, echt, dat deed gewoon geen pijn), had ik haar in ZES minuten en drie persweeen op mijn buik liggen. Onvoorstelbaar. Geen knip, scheur, of pomp, geen hechtingen, niks. Ik zou voor de volgende frummel niet op voorhand voor een prik gaan, maar als het weer zo gaat, dan wel.
Voor mij NOOIT een ruggeprik meer!!! Ik ben na de ruggeprik (overigens was het voor het onderzoeken van liquor en niet ivm bevalling) hondsberoerd geweest. Ik kon niet meer zitten of staan en was kotsmisselijk/braken en had heftige hoofdpijn tgv het feit dat het prikgaatje niet uit zichzelf dicht ging. De liquor blijft dan lekken en je lichaam is onvoldoende in staat om zo snel zoveel liquor aan te maken. Ik heb na 3 dagen een bloodpatch gehad: Door een nieuwe ruggeprik wordt 20 ml eigen bloed in je ruggemerg gespoten, zodat het gaatje afgeloten wordt. (het bloed stolt tegen het gaatje aan.) Ik vond het verschrikkelijk allemaal, dus voor mij geen ruggeprik meer. Ik verbaas me er ook over dat er zo gemakkelijk over een ruggeprik gedacht wordt, aangezien een ruggeprik toch absoluut risico's heeft!!!
Die zijn thuis, maar hebben dienst en zijn dus oproepbaar. Net zoals een gynaecoloog, er heeft er altijd wel eentje dienst, maar het verschilt per ziekenhuis (en de reistijd van de betreffende arts) of er iemand ook daadwerkelijk aanwezig is, of thuis zit en oproepbaar is. En dan is het dus de vraag of ze een anesthesist uit hun bed bellen voor een ruggeprik
Ik wil zelf absoluut geen pijnbestrijding, tenzij het net zoals bv. Evenstar gaat. Ik kan me voorstellen na 10 uur heftige weeen en maar 2 cm ontsluiting, dat je het op een gegeven moment niet meer trekt, of heel bang bent dat je het niet meer gaat trekken. Maar over het algemeen zal een verloskundige/gynaecoloog er dan ook zelf over beginnen. Maar vooraf al zeggen dat je een ruggeprik wil, terwijl je niet eens weet hoe de bevalling zal gaan.... er zitten ook zoveel risico's aan pijnbestrijding! En waarom pijn lijden als het zonder kan, tja, het is toch de natuur en in de meeste gevallen kan je het gewoon aan.
ik had niks te willen. 2x thuis bevallen.. dan maar beetje pijn, maar wel heerlijk in me eigen huisie!!
hier bij de 1ste geen pijn bestrijding en een zeer pittige (thuis) bevalling en nu mocht alles goed blijven gaan wil ik weer thuis bevallen zonder pijnbestrijding.
ik was heel stellig van tevoren voor mij geen ruggeprik. Dat klusje klaar ik wel even. Maar na 1 dag en nacht continu voorweeën om de 10 minuten ofzo en daarna nog 9 uur ontsluitingsweeën ( buik en rug) was ik echt zo kapot dat ik de verloskundige heb gebeld. Een krappe 2 cm ontsluiting en die zei toen dat we naar het ziekenhuis moesten voor pijnbestrijding en wee-opwekkers. Ik had gewoon geen keuze dat kind moest eruit en ik raakte uitgeput. Ik vond het wel heel fijn dat ik een paar uurtjes kon bijkomen van alles en zo de energie had om nog te persen. Bij de volgende ga ik in principe niet voor pijnbestrijding maar als het weer zo gaat als de vorige keer trek ik wat eerder aan de bel voor een prik. Maar ik ga dit keer uit van 3 uurtjes ofzo hahaha ik denk dat je van tevoren de voors en tegens goed moet afwegen.. niet zonder meer voor pijnstilling gaan als het niet echt nodig is tenzij je bang bent voor de pijn en alles. Dan is het misschien een geruststelling dat je met ruggeprik mag bevallen.
ECHT WEL Dat ik weer een ruggenprik wil! Ik had bij de eerste weeen opwekkers enzo..maarrr ondanks dat die ruggenprik was zzoooo heerlijk toen ik em kreeg! Ik ga echt wel weer voor de ruggenprik...Noem me een mietje..maar echt...hij was ergg fijn..die prik vergeleken met de pijn die ik eerder had..was nix..
Ja ik ga absoluut voor pijnbestrijding. Heb het al op mijn zwangerschapskaart laten bijschrijven. Wil sowieso in het ziekenhuis bevallen en als ik het nodig vind wil ik een ruggeprik (als het medisch mogelijk is uiteraard) Ik vind die pijn zo onzinnig, je krijgt tegenwoordig overal pijnbestrijding voor behalve voor de heftigste pijn die je kan hebben. En dat er risico's aanzitten, dat zit er sowieso aan een bevalling. Over de hele wereld bevallen vrouwen met een ruggeprik behalve in Nederland. En Nederland heeft in Europa gezien een vrij hoog geboortesterfte, waar komt dat dan vandaan??? Ieder mag het uiteraard voor zich weten, maar ik kies er heel bewust voor. En laat ik niet horen dat je meer band met je baby krijgt door de pijn, want dan ga ik echt over mijn nek, wat stomme opmerking vind ik dat!!!! Zo het is eruit
Ik ga bij voorbaat echt niet roepen dat ik een ruggeprik 'wil'. Je weet toch helemaal niet hoe het gaat verlopen? Misschien gaat het wel heel soepel en is pijnbestrijding helemaal niet nodig. Ik vind het wel een fijn idee als je het iig achter de hand hebt, misschien is dat alleen al een geruststellende gedachte. Iig ga ik de bevalling met 'open mind' in en zie wel hoe het loopt. Nu heb ik ook een vrij makkelijk 1e bevalling gehad, het kan me daarom indenken als je al een traumatische bevalling hebt meegemaakt, dat je er dan iets anders in staat.