Gruwelijke PMS

Discussie in 'De lounge' gestart door kannietslapen, 12 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kannietslapen

kannietslapen Actief lid

12 mei 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Sinds de zwangerschap van mijn tweeling in 2016 heb ik last van PMS. Het is de ene maand erger dan de andere maar het is er altijd. In mijn agenda staat al jaren, naast de verwachte ongesteldheidsdag (elke 28 dagen), 10 dagen eerder de ‘start’ van PMS.

Deze maand is het weer erg heftig. Zeer pijnlijke borsten, snachts meermaals wakker worden, mn plas kan ik bijna niet meer ophouden. Kort lontje, algehele somberheid. En zoals nu: nachtmerries. Deze laatste is gelukkig niet elke maand en zoals nu ook niet elke dag. Meestal een dag of 2. Maar ze zijn extreem.

Zojuist over een seriemoordenaar gedroomd in extreem extreem detail, welke ik jullie zal besparen. Maar dit is echt niet lekker wakker worden - zeg maar schrikken - midden in de nacht.

Wie heeft er ervaring met PMS in deze mate en heeft tips? Ik las in Den Haag over een speciaal menopauze centrum? Ligt daar nog een link mee? Ik ben 44 jaar. Ik gebruik geen pil of andere hormonen.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Probeer eens naproxennatrium collegaatje van mij werd een heks (haar woorden) een week voorafgaand tot en met de dag dat t goed doorzette. Naproxen (aleve maar eigen merk kruidvat/etos kan ook) verhielp dat bij haar.

3. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Voor mij werkte acupunctuur heel goed. Het is zoveel beter geworden. Nu alleen nog slecht slapen op de eerste menstruatie dag. En halverwege nig zin in eten. Maar beheersbaar. Was ook echt een heks, vreselijk oneerlijk naar m’n omgeving. ik hoop dat je ook iets vind wat werkt.

Beausecret en goblins vinden dit leuk.
  4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    Ik lees mee. Ik heb er ook erg veel last van. Ik wil eigenlijk geen hormonen slikken (ac pil) maar ben het bijna bereid te doen vanwege de PMS, niet eens zozeer de menstruatie zelf.

Havermout vindt dit leuk.
  5. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Ik ben acupuncturist, vanuit de chinese geneeskunde kunnen we heel goed werken aan pms. Sommige mensen hebben meer last van de sombere buien, andere juist van een kort lontje en allerlei lichamelijke klachten, maar beide zijn goed te behandelen (balanceren). Let dan wel op dat je de oorzaak aanpakt en niet alleen de symptomen.

6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Ik herken dit. Slapeloze nachten, onrealistische beren op de weg zien.
    Soms heb ik echt een maand dat ik me depressief voel, en dan komt mn menstruatie en ben ik weer helemaal ok.
    Ik ben ook al tijden op zoek naar iets wat ik ermee kan. Ik slik extra multivitamine en magnesium, dit lijkt wel wat te helpen met wat meer rust vinden. Meer sporten helpt bij mij ook. Ik heb ook wel wat gehad aan het boek de cyclus strategie van maisie hill, om wat meer een idee te krijgen waar het door komt.
    verder kun je ook eens zoeken op PMDD. Dit is de extreme vorm van PMS.
    Ik lees mee of er dingen voorbij komen waar ik wat aan heb. Naar de huisarts voor anticonceptie of anti depressiva vind ik eigenlijk een stap te ver. Anticonceptie wil ik sowieso niet vanwege hoog trombose risico. En antidepressiva lijkt me zo heftig voor zoiets.

7. Minoesje

Minoesje Niet meer actief

Ik veranderde in cruella de vil, mijn man zei dan al; je moet zeker ongesteld worden. Nou dan ontplofte ik helemaal…
    Het werd ook steeds erger en kreeg er rond mijn eisprong ook last van. Dus de hele maand ging het op en neer.
    Nu zit ik aan de prikpil en gaat het wat dat betreft wel iets beter. Moest er wel een tijdje aan wennen hoor, in het begin ook nog regelmatig bloedverlies.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Herkenbaar, ik kreeg migraine, pijn in mijn benen, veel beren op de weg. Rugpijn, buikpijn, laten we zeggen zeer onvriendelijk, slecht slapen,heel moe.

Bij de huisarts gaven ze aan pms syndroom. Door de wisselingen van de hormonen.
    Door de pil door te slikken is het wel beter. Als is dat niet elke keer zo.

9. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik lees mee..
    Ik heb helaas naast PMS ook vreselijke menstruaties waar ik ijzertekort van krijg. Daarvoor overweeg ik de novasure, maar dan zit ik nog steeds met het hormonale probleem de helft van de cyclus.

10. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Bij mij waren de klachten en depressies zo erg elke cyclus dat ik gestart ben met antidepressiva, beste keuze ooit na jaren emmeren en depressies, voel me mentaal zo veel beter.
    Ik zou het vooral gaan overleggen met je huisarts!

11. Havermout

Havermout Niet meer actief

Hoe werkt dat dan? Krijg je dan een behandeling voor PMS?

12. Havermout

Ik heb dus het idee dat als ik de pil slik het NOG erger is. Dan is het bijna constant zo en nu maar een week :roflmao:

13. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    nee, niet precies. Een van de dames hier boven is acupuncturist. Zij kan je vast beter uitleggen dan ik.
    De acupuncturist stelt me veel vragen. Kijkt naar m’n tong, voelt m’n pols. En dan ze ze wat naaldjes in m’n voeten en benen. Dan lig ik een tijdje te relaxen terwijl de naaldjes hun werk doen. Ik slaap dan beter en ben veeeeel minder knorrig en mopperig. En vreetbuien zijn goed beheersbaar. Niet weg, maar kan het negeren ;). Heb met een maand (4 x) echt verschil. Nu ga ik soms nog eens terug als de balans zoek is zoals na ziekte bijv.

Sophy vindt dit leuk.
  14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Dan heb je geluk!! Als ik nu stop krijg ik gelijk een hormoon migraine.. geen pretje, absoluut geen pretje.

15. Havermout

Ik ben vooral benieuwd naar dat goede slapen en minder bozig zijn haha. Dus het klinkt wel interessant. Je hoeft dus ook niet maandelijks te gaan?

16. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    nee, in het begin ben ik wel 1 maand elke week gegaan, daarna om de week. Toevallig vorige week weer geweest na een ruim half jaar. En over 3 weken weer. Maar dat is echt persoonlijk. Je zult echt moeten kijken samen wat voor jou past

17. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Het idee is juist dat we de oorzaak achterhalen en dat we die verhelpen door met een paar naalden je lichaam en geest weer richting balans te krijgen. Dan kan je het daarna zelf :) Je bent vast wakker tussen 1 en 3 uur snachts? Ook last van een opgezette buik? Hoofdpijn aan de zijkant van je hoofd? Dat wijst allemaal in dezelfde richting als pms :)
    Als je vragen hebt, stel ze gerust.

18. Havermout

Dankjewel voor je reactie. Dit geeft al inzicht. Ja ik zit me te oriënteren. Er speelt meer hoor: ik ben onlangs ook overspannen uitgevallen dus het is stress, slecht slapen (inderdaad wakker tussen 1-3) hoofdpijn (en inderdaad vorige week net voor ik ongesteld werd zijkant hoofd) opgezette buik inderdaad en rugpijn…en vooral ook kort lontje.

Het is dus wellicht best interessant voor mij.

Sophy vindt dit leuk.
  19. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    Drink je (veel) koffie? Ik krijg meer pms klachten van caffeine heb ik ondekt en dat met ‘maar’ 2 kopjes koffie / cappucino op een dag. Vooral lichamelijk; gevoelige borsten en soms hoofdpijn. Ik ben over gegaan op decaf. Kort lontje heb ik ook. Ik heb het idee dat teunisbloemolie wel helpt. Daar begin in ruim een week van tevoren mee.

20. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.324
    673
    113
    Utrecht
    Ik had na mijn zwangerschap ook erg heftige pms-klachten. Deze klachten begonnen steeds vroeger in mijn cyclus tot zelfs 1,5 à 2 weken voor de menstruatie.
    Ik was vooral erg labiel en depressief dan. Ook al wist ik op een gegeven moment dat het de pms was en niet ik....het werd er niet beter van.
    Omdat ik ivm een verhoogde kans op borstkanker (zeer belaste familieanamnese) geen hormonen mag gebruiken, moest ik het zelf uitzingen. Gek werd ik ervan.
    Waarom ik bovenstaande schrijf. Er wordt vaak al snel geroepen om dan maar aan de pil te gaan. Echter, dit is echt niet zonder risico (meer kans op trombose, kanker).
    Acupunctuur lijkt mij dan ook iets om echt te onderzoeken...ik zelf heb het absoluut niet op die naaldjes (ik heb meerdere keren acupunctuur gedaan). Volgens mij kan het ook zonder naaldjes, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Deel Deze Pagina